راه های درمان سوگ و مراحل سوگواری

جهت مشاوره تلفنی در زمینه سوگ و غم از دست دادن عزیزان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

درمان سوگ به عنوان یکی از سخت ترین مراحل زندگی برای هر فردی به شمار می آید. سوگ یا از دست دادن عزیزان که معمولا با مرگ و یا جدایی، طلاق و بیماری همراه می باشد، یکی از بدیهی ترین اتفاقات در طول زندگی افراد بوده که منجر به تلخ ترین اتفاق های زندگی فرد می شود. در واقع هیچ انسانی در طول زندگی خود نمی تواند از این موضوع در امان بوده و سوگ را تجربه نکند و متاسفانه در زندگی هر فردی اتفاقات زیادی منجر به پدیده سوگواری در شخص می شود. هر نوع تجربه از دست دادنی می تواند موضوع سوگ را به دنبال داشته و بسته به اهمیت آن موضوع برای شخص و یا شدت ناراحتی وارد شده به او، سوگواری شکل گرفته در شخص متفاوت می باشد. میزان واکنش افراد به سوگ نیز مختلف بوده و در بعضی افراد با واکنش شدید که همراه با مدت زمان طولانی همراه می باشد، بوده و در برخی با واکنش های کمتر و زمان های تاثیرگذاری کوتاه تری همراه است.

چه راه هایی برای درمان سوگ وجود دارد؟

با وجود اینکه دوره سوگواری برای هر فردی متفاوت بوده و نمیتوان زمان آن را بصورت تقریبی حساب کرد، اما تاثیرات آن تقریبا برای بیشتر افراد یکسان می باشد. اختلال در سوگ زمانی رخ می دهد که فرد بعد از گذشت مدت زمان نسبتا طولانی، به زندگی عادی خود باز نگشته و نمی تواند مراحل سوگواری را پشت سر گذارد. قبل از اینکه با راه های درمان سوگ آشنا شویم، ابتدا نیاز است تا مراحل سوگ را آموخته تا با آشنایی با این مراحل، درک بهتری از آن داشته باشیم.

مراحل درمان سوگواری به چه صورت است؟

مراحل درمان سوگواری به چه صورت است؟

سوگ واکنش طبیعی بدن انسان بعد از یک اتفاق تلخ مانند مرگ عزیز می باشد، این حالت در بدن ایجاد شده تا با رویداد تلخ پیش آمده بتواند کنار آمده و آن را به عنوان بخش جدیدی از زندگی اش، بپذیرد. بنابر این واکنش هایی که بدن در برابر این موضوع از خود نشان می دهد، در بیشتر مواقع کاملا طبیعی بوده و بخشی از مراحل سوگواری است. اما این مراحل شامل چند بخش بوده و به چه صورت است؟ مراحل سوگواری شامل 5 بخش می باشد که با عبور درست و کامل هر بخش، بدن آمادگی ورود به بخش بعدی را پیدا می کند. این موضوع را در نظر داشته باشید که ممکن است فردی همه این 5 مرحله را طی کرده و بدین ترتیب به زندگی طبیعی خود باز گردد و یا شخصی تنها دو مرحله از سوگ را تجربه کرده و بدین ترتیب نتواند به خوبی به روال زندگی خود باز گردد. این مراحل شامل بخش های زیر بوده و بطور کلی برای همه افراد یکسان است:

مرحله اول شوک و انکار: واکنش اولیه هر فرد نسبت به فقدان یک موضوع، شوکه شدن و به دنبال آن انکار واقعه می باشد. با این صحنه ممکن است در طول زندگی خود روبرو شده اید که فردی که عزیزی را از دست داده، در ابتدا قبول به مرگ آن شخص نکرده و ممکن است به دیگران اعلام کند که آن شخص هنوز زنده است. در واقع مدت زمانی طول می کشد که شخص باور کند که چنین اتفاقی افتاده است.

مرحله دوم بروز خشم: بعد از قبول مرحله اول، شخص دچار خشم زیادی می شود. این خشم ممکن است با شکایت کردن از شخص از دست رفته، بروز خشم به کسانی که در این باره دخیل بوده اند و یا اعلام خشم و انزجار از جهان هستی همراه باشد. در این حالت نیاز است که به آن شخص اجازه بروز خشم را داده و این موضوع را در او سرکوب نکنیم.

مرحله سوم چانه زنی: در این مرحله فرد سعی می کند تا به هر نحوی از مشکل ایجاد شده و میزان غم و ناراحتی که متحمل شده است، نجات پیدا کند و در این حالت ممکن است دست به هر کاری برای رهایی از این حالت بزند.

مرحله چهارم افسردگی: بعد از انجام تلاش های زیادی که در مرحله قبل انجام داده است و کم شدن سطح هیجانات او، وارد مرحله افسردگی می شود. در این حالت شخص دارای احساسات غالبی مانند پوچی، بی حوصلگی، منفی نگری و بی اهمیت بودن نسبت به زندگی و وقایع اطراف می شود.

مرحله پنجم پذیرش: در این مرحله فرد با گذشت مدت زمان مناسب، کم کم با مشکل ایجاد شده در زندگی اش روبرو شده و در جهت آن راه حلی ایجاد کرده و یا به آن معنایی می بخشد. ممکن است برای رسیدن به این مرحله نیاز به کمک گرفتن از روانشناس و یا یک مشاور خوب در این زمینه داشته، تا با کمک او و اقدامات لازم در این مورد، کم کم به روال عادی زندگی خود بازگردد.

این نکته را در نظر داشته باشید که بعضی از افراد نمی توانند با مشکل پیش آمده کنار بیایند، در نتیجه سوگواری طبیعی آنها منجر به یک اختلال پیچیده و طولانی می شود. حتی ممکن است افرادی که یک اتفاق تلخ را در زندگی خود گذرانده اند، در مرحله افسردگی برای همیشه باقی مانده و هرگز از این مرحله گذر نکنند.

راه های درمان سوگ به چه صورت است؟

بیشتر بدانید: بهترین مشاور روانشناس در غرب تهران

راه های درمان سوگ به چه صورت است؟

راه های درمان سوگ بسته به نوع موضوع پیش آمده برای فرد دارد. در سوگ هایی که موضوعات کوچک تری می باشد، می توانید از کتاب، کلاس های انگیزشی و یا صحبت کردن با افرادی که در این زمینه دارای تجربیات مشترکی می باشید، استفاده نمایید. اما درباره سوگ های بزرگ و سخت نیاز است که از یک روانشناس و متخصص در این زمینه کمک بگیرید. هدف بیشتر مشاوره های سوگ، کمک کردن به مراجعه برای کنار آمدن با واقعیت اتفاق افتاده در زندگی اش می باشد و همچنین به شخص کمک می کند تا بتواند پیوند سالمی با عزیز از دست رفته برقرار کرده و در کنار آن با افرادی که در زندگی اش حضور دارند، روابط بهتر و موثر تری را برقرار نماید. گاهی بر اثر تجربه سوگ زیاد و طولانی ممکن است رابطه ما با دیگر عزیزانمان نیز دچار آسیب شده و حالات روحی ناخوشایند ما باعث دوری و فاصله گرفتن از این افراد شود. در این حالت ممکن است به تشخیص روانشناس نیاز باشد تا یک دوره از داروهای کمک کننده به حالات روحی بهتر استفاده کرده و یا از اقدامات توصیه شده توسط مشاور خود پیروی نماییم.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه سوگ و غم از دست دادن عزیزان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

1 دیدگاه

  1. نمیدونم چجوری میشه این غم و فراموش کرد، ولی درکل ممنون و سعی میکنم انجامشون بدم
    بنظرتون میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462