روش صحیح تنبیه و اصلاح رفتار کودکان

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اصلاح رفتار کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

تنبیه و اصلاح رفتار کودکان از اهمیت زیادی برخوردار می باشد چرا که تاثیر زیادی در شخصیت و آسیب های روحی به آنها دارد. همه بچه ها در طول روز و گاهی از اوقات دچار اشتباهاتی شده و قوانین تعیین شده را به زیر پا می گذارند. همچنین ممکن است شیطنت های آنها منجر به آزار و اذیت خود و دیگران شود. والدین برای تعیین و یادآوری مرزها و قوانین برای کودکان از روش های زیادی استفاده می کنند که در گذشته تنبیه کردن یکی از روش های پر کاربرد بوده است. اما امروزه از این روش استفاده نشده و به جای آن از روش های موثر در اصلاح رفتار و تربیت کودکان بکار برده می شود. البته تنبیه کردن به منظور یادآوری کودکان نسبت به رفتار اشتباه مرتکب شده و جلوگیری از تکرار آن درست بوده و می تواند با محروم کردن موقتی کودک از چیزهای مورد علاقه اش همراه باشد.

اصلاح رفتار کودکان به چه صورت است؟

بیشتر بدانید : تکنیک‌ های مشاوره ای برای والدین کودکان با نیازهای ویژه

تنبیه و اصلاح رفتار کودکان به چه صورت صحیح است؟

تنبیه به شیوه گذشته که با خشونت فیزیکی و یا کلامی همراه می باشد، روشی اشتباه و آسیب زننده بوده که بر روی شخصیت و عزت نفس کودکان اثرات سو و مخربی می گذارد. با توجه به اینکه روش های تنبیه و اصلاح رفتار با کودکان امروزه تغییر کرده است و دیگر به شیوه های غلط گذشته نمی باشد، اما با این حال تنبیه کردن راهکار آخر در تربیت کودکان می باشد و در صورت استفاده از تنبیه، نیاز است تا نکات مربوط به آن حتما رعایت شده که در ادامه به بررسی این نکات می پردازیم.

تنبیه کودکان

بیشتر بدانید : هدف از تربیت فرزند چیست | روش های تربیت اخلاقی

روش های درست تنبیه و اصلاح رفتار کودکان به چه شکل است؟

1605686149 communications از تنبیه بدنی استفاده نکنید : هرگز از روش های قدیمی برای تنبیه کودکان استفاده نکنید که این روش ها منسوخ شده و غیر اصولی می باشد. حتی روش هایی مانند گذاشتن کودک در اتاق تاریک، ترساندن او از چیزی یا کسی و ریختن فلفل در دهان کودک نیز از جمله این موارد محسوب شده که آسیب های جبران ناپذیری را بر روان او وارد می کند. از جمله این آسیب ها می توان به استرس، اضطراب، وسواس، ترس های شدید، پرخاشگری و دیدن کابوس های شبانه کودک اشاره کرد. به این موضوع توجه داشته باشید که هر چقدر هم که رفتار کودک اشتباه باشد نباید از کتک زدن و یا آسیب رساندن به او استفاده نمایید.

1605686149 communications تناسب داشتن بین شدت تنبیه و رفتار نا مناسب کودک : اگر بین رفتار شما برای اصلاح کودک و کار اشتباه او از تناسب لازم برخوردار نباشد، منجر به ایجاد آسیب های زیر می شود :

1. در مقابل رفتارهای شدیدتر کودک، تنبیه بزرگ تری ندارید.
2. فردی ناعادل در برابر فرزندتان محسوب شده که دارای پیامدهای غیر منطقی برای هر رفتار می باشید.
3. اثر تنبیه ها برای کودک از بین می رود، چون او می داند که شدید ترین تنبیه ها را تحمل کرده است.

1605686149 communications اصلاح رفتار با کودکتان دارای پیوستگی باشد : درباره با کودک خود مرزها و قوانین خود را بصورت واضح و متناسب با فهم و سن او مشخص نمایید و در اجرای آن با همسر خود توافق نظر داشته باشید و هر دو به یک شیوه اجرا نمایید. در انجام کاری که به توافق رسیده اید مصمم بوده و در همه شرایط آن را اجرا نمایید. پایبندی به قوانینی که خودتان آنها را وضع کرده اید باعث شده تا کودکتان اهمیت آن را درک کرده و آنها را اجرا نماید. اگر در قبال رفتارهای اشتباهش شما از آن چشم پوشی کرده و بهانه ای برای انجام ندادن اصلاح رفتار کودک بیاورید، او یاد می گیرد از چه روش هایی برای تنبیه نشدن استفاده کرده و در نهایت منجر به لوس شدن فرزندتان می شود.

1605686149 communications در هنگام تنبیه کردن خشم خود را کم کنید : این طبیعی است که وقتی فرزند شما دچار اشتباه می شود از دست او عصبانی و خشمگین شوید. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که وقتی از روی خشم، به او رفتارهای اشتباهش را آموزش می دهید، کودک شما از روی ترس آنها را قبول می کند و اثر این موضوع کوتاه مدت است. اما در مواقعی که برای اصلاح رفتار کودکتان در شرایط آرام و به دور از عصبانیت اقدام می کنید، کودک بیشتر متوجه عملکرد خود شده و اثر این رفتار بیشتر در ذهنش ثبت می شود.

1605686149 communications مطمئن شوید کودک شما متوجه دلیل تنبیه خود شده است : در ابتدا به او با لحنی آرام و به دور از خشم توضیح دهید که به چه دلیلی از رفتار او ناراحت شده اید و سپس تنبیه در نظر گرفته شده به او را بیان کنید. تنبیه کودکان نمی تواند جایگزین آموزش مهارت ها باشد و تنها به آنها در میزان رفتار نامطلوب آنها کمک می کند. بنابر این نیاز است که رفتار درست و مناسب را آموزش دهید و باید به نحوی باشد که کار درست را به کودک یاد دهد. تمرکز کردن روی انجام ندادن کارهای بد برای کودکان آموزش محسوب نشده و آنها صرفا متوجه می شوند که آن کار را انجام ندهند و دلیل انجام ندادن آن را نمی دانند.

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که شما می توانید به جای تنبیه کردن از تشویق کردن آنها استفاده کرده که نتیجه بهتر و موثرتری داشته و آنها رفتار درست را به شیوه بهتری یاد می گیرند. در قانون تربیت کودکان به ازای هر 5 بار تشویق آنها، در صورت ضرورت امکان یکبار تنبیه او وجود دارد. بنابر این اهمیت تشویق کردن را جدی بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اصلاح رفتار کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462