15 تمرین خودشناسی که باعث موفقیت و پیشرفت‌تان می‌شود

در صورتی که شما دشمن درونی خود نباشید، دشمنان بیرونی نمی‌توانند به شما آسیب برسانند.

جهت مشاوره تلفنی در زمینه خودشناسی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

خودشناسی یکی از مهم‌ترین مهارت‌های موفقیت است، رفتارها و واکنشی که در برابر محرک‌های بیرونی از خود نشان می‌دهید فرآیندهای ذهنی درونی‌تان کنترل می‌شود، برای تقویت این رفتار 15 تمرین خودشناسی که باعث موفقیت و پیشرفت‌تان می‌شود را شناسایی کردیم اگر به دنبال رشد فردی خود هستید پیشنهاد می‌شود که در ادامه مطلب با دکتر ذهن همراه باشید.

یک ضرب المثل آفریقایی این چنین می‌گوید که: «در صورتی که شما دشمن درونی خود نباشید، دشمنان بیرونی نمی‌توانند به شما آسیب برسانند.»

وقتی به مرحله خودشناسی برسید، تمام الگوهای مخرب و عادت‌های ناسالم را آشکار خواهید کرد و به دنبال راهی برای اصلاح آنها خواهید بود، با تقویت این مهارت، می‌توانید در زندگی خود تصمیمات بهتری بگیرید و در موقعیت‌های مختلف، واکنش‌های رفتاری عاقلانه‌ای از خود نشان دهید.

 

خودشناسی چیست و به چه دلیل اهمیت دارد؟

اگر بخواهیم در یک تعریف کلی خودشناسی را بگوییم، می‌توان گفت شناخت کامل و عمیق از باورها، استعدادها و توانایی‌های درونی خودمان است.

ما با این رفتار توانایی‌های خود را درک می کنیم و استعدادهایمان را پیدا خواهیم کرد تا بتوانیم بهترین خودمان را بشناسیم.

ما با خودشناسی می‌توانیم حقیقت درونی و زندگی خودمان را پیدا کنیم تا با لذت بیشتری زندگی خود را سپری کنیم، این خودشناسی به ما کمک می‌کند که به سلامت روان خود برسیم و زندگی فردی و اجتماعی خود را تغییر دهیم که این مسئله موجب بهبود کیفیت زندگی فرد می‌شود.

انسانی که به خودشناسی رسیده باشد به درک بهتری از باورها و رفتارهای خود می‌رسد به طور کلی آن فرد خود را شناخته است و می‌تواند به راحتی از بند تعصبات و تحمل‌ها خود را رها کند زیرا که به آگاهی کامل در این خصوص رسیده است.

این نکته بسیار مهم بوده و بدانید که خودشناسی نوعی دانش ثابت و منفعل نیست، بلکه خودشناسی مانند انسان‌ها پویا و دائماً در حال تغییر است.

همانطور که شما در طول زندگی خود یاد می‌گیرید و رشد می‌کنید، توانایی شما در خودشناسی و آگاهی از اینکه چه کسی هستید نیز دائماً تغییر می‌کند.

خودشناسی مانند ابزاری است که به روند تغییر کمک می‌کند البته این تغییر کردن سخت است و به اراده و شجاعت زیادی نیاز دارد، ما انسان‌ها بخش بزرگی از زندگی خود را صرف جلوگیری از رنج ناشی از تغییر می‌کنیم.

انیشتین در این باره اینگونه معتقد است که: «چند نفر در عادت های روزمره خود به دام می افتند: آدم های بی‌حس، افراد ترسیده و جمعیت بی‌تفاوت، ما برای داشتن زندگی بهتر باید نحوه‌ی زندگی خود را انتخاب کنیم.»

 

هدف از شناخت خود چیست؟

هدف خودشناسی رسیدن به حال خوب و رضایت درونی است، زمانی می‌توانید به موفقیت‌های بیشتری دست یابید که ابتدا خود را بشناسید، سپس با صرف زمان و انرژی راه موفقیت آسان‌تر می‌شود.

همه انسان‌ها به دنبال رسیدن آرامش و موفقیت هستند و هدف خودشناسی این است که به افراد کمک کند تا این مسیر آگاهانه‌تر و هوشمندانه طی کنند.

خودشناسی دغدغه بسیاری از افراد است که هنوز خود را نمی‌شناسند و جهت کسب موفقيت در تمام زمینه‌های زندگی از قبیل ارتباطات اجتماعی،عاطفی، خانوادگی و شغلی بسیار ضروری است.

علت موفق نبودن در بسیاری از حوزه‌های فردی، شغلی و روابط به دلیل عدم تسلط بر خودشناسی است.

خودشناسی می‌تواند یک زندگی معتبر و معنادار ایجاد کند، در رشته روانشناسی شخصیت پرورش خودآگاهی به ما کمک می‌کند تا در مورد اینکه چه کسی هستیم و چگونه می‌توانیم بهترین زندگی را داشته باشیم، به شفافیت برسیم.

زندگی ما زمانی معنای دقیق خود را پیدا می‌کند که ما بتوانیم به خود واقعیمان دست پیدا کنیم، در این صورت بهترین تصمیمات را خواهیم گرفت که در خدمت اهداف و خواسته‌های خود باشیم و از تجربیاتی که توانایی شکوفایی ما را کاهش می‌دهند، اجتناب کنیم.

 

چگونه به خودشناسی برسیم؟

چگونه به خودشناسی برسیم؟

خودشناسی راه طولانی دارد اما  همین که شما این مقاله را ادامه داده‌اید یعنی در مسیر رسیدن به آن قرار گرفته‌اید.

برای اینکه بتوانید به خودشناسی برسید باید چند قدم اساسی بردارید؛

قدم اول این است که گاهی اوقات تصور کنید که خودتان نیستید و به عنوان شخصی دیگر به خودتان و رفتارهایتان نگاه کنید.

سعی کنید دلیل رفتارهای مختلف خود را تشخیص دهید، طوری رفتار کنید که انگار شخص دیگری هستید که قرار است خودتان را در مسیر زندگی بررسی کنید، موقعی که اشتباه می‌کنید به عقب برگردید و ببینید در هر مرحله چه انتخاب‌هایی کردید و چرا این کار را انجام می‌دهید.

همانطور که متوجه شدید مهم‌ترین هدف خودشناسی داشتن زندگی بهتر است. برای اینکه انسان خوشبخت‌تری باشید باید اهدافی را در زندگی برای خود تعیین کنید و برای رسیدن به آنها تلاش کنید، این اهداف می‌توانند کوتاه مدت یا میان مدت و بلند مدت باشند.

رسیدن به هدف و در مسیر موفق بودن به ما در زندگی انگیزه می‌دهد و ما را به انجام کارهای مختلف تشویق می‌کند.

اگر می‌خواهید خودتان را خیلی خوب بشناسید باید کارهایتان را ارزیابی کنید، بعد از تمام شدن کارهای مختلف سعی کنید عملکرد و انتخاب‌های خود را بررسی کنید؛ این کار تاثیر زیادی در شناخت خود دارد و باعث می‌شود به شکل عمیقی خودتان را بشناسید.

موقع سال نو یا روز تولدتان به سالی که گذراندید توجه کنید و ببینید در کجا ضعف داشتید یا ببینید در چه مرحله‌ای بهتر توانستید عمل کنید، چیزهایی که از خودتان فهمیدید را یادداشت کنید و سعی کنید از خودتان و شرایطی که در آن قرار دارید یک ارزیابی کلی داشته باشید.

 

فواید خودشناسی و ضرورت شناخت خود

زمانی که به درک بهتری از خود برسید، خودتان را همانطور که هستید به دنیای اطراف معرفی می‌کنید، احساس خواهید کرد که یک خود واقعی را در اختیار گذاشته‌اید و بهتر می‌توانید مسیرتان را انتخاب کنید تا به خواسته‌هایتان برسید.

ویژگی خودشناسی باعث می‌شود شادی بیشتری را در وجود خود احساس کنید و چندین قدم خود را به آرزوهایتان نزدیک کنید؛ در واقع تصویر روشن‌تری از آینده به دست می‌آورید که این موضوع می‌تواند به خوبی باعث احساس سرزندگی در شما بشود.

خودشناسی به همه انسان‌ها این امکان را می‌دهد تا انتخابات بهتری در زندگی داشته باشند و از طرفی تصمیم گیری برای شما آسان می‌شود.

این موضوع می‌تواند در انتخابات کوچک مانند خرید لباس و تصمیمگیری‌های بزرگ مانند انتخاب شریک مناسب برای زندگی تاثیر زیادی داشته باشد.

زمانی که خودتان را بهتر بشناسید چارچوب‌هایی را برای خودتان ایجاد می‌کنید که می‌تواند در مشکلات مهم زندگی راهگشا باشد.

یکی از دلایلی که افراد به سمت خودشناسی روی می‌آورند، رفتار کنترل بر خود است، می‌توانید رفتارهایی که باعث ایجاد انگیزه در شما می‌شود را شناسایی کنید و نسبت به رفتارها و آیات مناسبی را شکل دهید و تقویت کنید.

در این مسیر ارزش‌ها و اهدافی که اراده شما را تقویت می‌کند بهتر می‌شناسید، در واقع ارزش‌ها و اولویت‌های خودتان را مشخص می‌کنید و کمتر تحت تاثیر فشارهای اجتماعی قرار می‌گیرید.

یک موضوع دیگری که در خودشناسی ایجاد می‌شود توجه بسیاری از کارها و حتی رفتارهای خودتان و دیگران می‌شوید؛ پس در نتیجه زمانی که با نقاط ضعف و قوت خودتان آشنا شدید راحت‌تر دیگران را درک و تحمل می‌کنید و با آنها همدردی خواهید کرد.

 

15 تمرین خودشناسی که موجب موفقیت و پیشرفتتان می‌شود

اما چطور می‌توانیم خودشناسی را در خود تقویت کنیم؟ در ادامه 15 تمرین خودشناسی که باعث موفقیت و پیشرفت‌تان می‌شود را برایتان آورده‌ایم در ادامه می‌توانید این پانزده تمرین را مشاهده کنید:

 

  1. قبل از انجام هر کاری از خود بپرسید چرا؟

قبل از اینکه تصمیمی بگیرید از خود بپرسید چرا بعد از پاسخ، دو بار دیگر این فرایند را تکرار کنید. اگر سه دلیل عاقلانه برای تصمیمی که گرفته‌اید داشتید، آن را عملی کنید.

در این صورت از جمله افرادی خواهید بود که در انجام کارهای خود اعتماد به نفس دارید. خودشناسی یعنی اینکه بدانید انگیزه‌تان از انجام هر کاری چیست و دریابید آیا اقدامات شما معقول و منطقی هستند.

 

  1. واژگان عاطفی بیشتری یاد بگیرید

یک فیلسوف می‌گوید که داشتن محدودیت زبانی، دنیای افراد را محدود می‌کند. احساسات فقط خود را به دو حالت شادی و غمگین بودن محدود نمی‌شوند، بلکه این احساسات به قدری قدرتمند هستند که می‌توانند واکنش‌های جسمی و رفتاری قوی را در افراد ایجاد کنند.

بیان کردن احساسات به صورت زبانی، اثر درمانی بر مغز دارد و اگر قادر به بیان حس‌های خود نباشید به راحتی ممکن است دچار استرس شوید.

 

  1. نه گفتن را به خودتان تمرین کنید

یکی از مهارت‌های باارزشی که در زندگی باید یاد بگیرید مهارت نه گفتن‌ است و به خاطر نتایج پایدار و طولانی مدت، در مقابل خوشی‌های زود گذر می‌توانید جلوی خود را بگیرید.

این مهارت مانند ورزش دادن عضلات، با تمرین بیشتر تقویت خواهد شد. هر چه بیشتر درمورد نه گفتن در مقابل لذت‌های زودگذر را تمرین کنید، بهتر می‌توانید در مقابل وسوسه‌های بزرگتر بایستید.

 

  1. به عیب و نقص‌هایتان توجه کنید

هیچ فردی بدون عیب و نقص نیست، اگر معایب خود را شناسایی کنید و مسئولیت‌های آنها را به گردن نگیرید، به هیچ جایی نخواهید رسید. همه‌ ما به راحتی درمورد عیب‌های دیگران حرف می‌زنیم، اما وقتی عیب‌های خودمان را می‌گویند واکنش‌های تندی از خود نشان می‌دهیم.

تقویت مهارت خودشناسی کمک می‌کند کمتر از دیگران عیب جویی کنیم و عیوب خود را نیز ببینیم. بعد از اینکه عیب‌های خود را برطرف کردید سعی کنید به جای بهانه تراشی اشتباهات خود را به گردن بگیرید.

 

  1. مراقب حرف‌هایی که به خود می‌زنید باشید

مراقب حرف‌هایی که به خود می‌زنید باشید

دقت کرده‌اید وقتی با دیگران صحبت می‌کنید چقدر به رفتار و حرف‌هایتان دقت می‌کنید؟ آیا هنگام صحبت کردن با خود به این رفتارها دقت کرده‌اید؟ انسان زمانی می‌تواند بشکند که نتواند به خوبی با خود صحبت کند به هممین خاطر باید مراقب حرف‌هایی که به خود می‌زنید باشید.

وقتی شما در خلوت خود حتی روح و روانتان را سرزنش می‌کنید چه انتظاری دارید که دیگران با شما اینگونه رفتار نکنند. قبل از هر چیزی به خودتان فکر کنید و نهایت احترام را به خود بگذارید.

 

  1. زبان بدن خود را بشناسید

زبان بدن هر فرد با فرد دیگر متفاوت است وقتی شما بتوانید حرکات خود را به درستی تشخیص دهید بدانید در موقعیت‌های مختلف چگونه رفتار کنید این یعنی شما به تسلط زبان بدن خود رسیده‌اید و همچنین با این رفتار می‌توانید به موفقیت‌های زیادی دسترسی پیدا کنید.

اگر می‌خواهید خیلی حرفه‌ای این رفتار را شناسایی کنید بهتر است از کتاب‌های یادگیری در خصوص زبان بدن کمک بگیرید.

 

  1. هیچکس به طور کامل تغییر نمی‌کند

هیچکس در دنیا نمی‌تواند به طور کامل تغییر کند، شاید بتوانید جزئی‌ترین رفتار خود را تغییر دهید تا به شخصیت خود ارتقا دهید اما هیچگاه نمی‌توانید به طور کامل خود را عوض کنید.

ما با انجام رفتارهای خودشناسی در موقع به تسلطی از خود می‌رسیم به خوبی می‌دانیم در چه زمانی و در چه موقعیتی، چه کارهایی را باید انجام دهیم و چه نبایدهایی را کنار بگذاریم.

 

  1. نوع شخصیت خود را بشناسید

اگر شخصیت خود را بشناسید می‌توانید به راحتی نقاط قوت خود را ارتقا دهید و نقاط ضعف خود را مدیریت کنید. با درک نقاط قوت و استعدادهای خود می‌توانید به موفقیت‌های زیادی دسترسی پیدا کنید.

نقاط قوت همان مهارت‌ها و دانش‌های نهفته در شما هستند که در طول زندگی آنها را کسب می‌کنید، البته استعدادها ذاتی هستند و در نهاد شما قرار دارند.

آزمون‌هایی برای تعیین نوع شخصیت وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها خود را تجزیه و تحلیل کنید.

برای شروع این کار باید تعیین کنید که در دسته افراد برونگرا قرار می‌گیرید یا درونگرا، سپس نقاط قوت، نقاط ضعف و تهدیدها را در قالب یک جدول دسته‌بندی کنید، نقاط قوت و ضعف جزو عوامل درونی، فرصت‌ها و تهدیدها جزو عوامل طبیعی هستند.

 

  1. خودارزیابی و تفکر عمیق را تمرین کنید

مراحل پیشرفت خود را پیگیری کنید و از 1 تا ۱۰ به خودتان امتیاز بدهید و ببینید در چه حد در خودشناسی پیشرفت کرده‌اید. هر بار از کاری پشیمان شده‌اید و هر بار که عادت غلطی را تکرار کرده‌اید برای خود یادداشت کرده و خودتان را مورد ارزیابی قرار دهید.

بهتر است برای اهداف خود تعریفی داشته باشید و اهداف را از بزرگ به کوچک تقسیم بندی کنید؛ در پایان از خودتان بپرسید امروز چه کارهایی را انجام دادید و چه کارهایی را انجام ندادید.

 

  1. زمانی را به مدیتیشن اختصاص دهید

بهترین روشی که شما را می‌تواند به خودشناسی برساند انجام مدیتیشن‌های روزانه یا هفتگی است. وقتی شما در جو آرامی قرار می‌گیرید و مدتی ذهنتان را از زندگی دور می‌کنید، بعد از بازگشت به دنیای طبیعی به خوبی می‌دانید برای امروز باید چه اهدافی داشته باشید.

البته تمام افراد نمی‌توانند این رفتار آرامش بخش را انجام دهند به این دلیل که انجام مدیتیشن‌ها احتیاج به تمرکز و علاقه دارند.

 

  1. به عقایدی که دارید احترام بزارید

هر کسی عقایدی دارد ممکن است شما با باورهایی که یک فرد دارد متضاد باشید اما باید به افکار او احترام بگذارید و این را بدانید که هیچکس شبیه به فرد دیگری نخواهد بود.

همچنین باید به عقاید و باورهای خود احترام بگذارید و نباید به خاطر دیگران تغییر کنید. وقتی شما به خودتان علاقه داشته باشید به هیچ وجه به خاطر کسی نمی‌خواهید تغییر کنید و قطعاً به عقایدی که دارید احترام می‌گذارید.

 

  1. خود را دوست داشته باشید

شاید این کار سخت‌ترین چیزی باشد که بسیاری از افراد می‌توانند انجام دهند و آن این است که خود را دوست داشته باشید.

به نظر شما منشا عزت نفس و اعتماد به نفس‌های پایین چیست؟ می‌توانم در یک کلام به شما بگویم که وقتی افراد خود را دوست ندارند این دو ویژگی به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وقتی شما خودتان را دوست نداشته باشید چگونه می‌توانید به خودشناسی برسید و خودتان را بهتر بشناسید؟

 

  1. آخر هفته‌ها را به خود اختصاص دهید

اگر در طول روز کارهای زیادی را انجام می‌دهید بهتر است که آخر هفته‌ها را برای خودتان خالی کنید یا می‌توانید این مدت را به تنهایی سپری کنید، حتی می‌توانید آخر هفته‌ها را به انجام کارهایی که دوست دارید اختصاص دهید البته در تایم‌های خالی خود بهتر است فعالیت‌هایی را انجام دهید که برایتان سود داشته باشد.

مهارت‌های پولساز به شما کمک می‌کند علاوه بر رسیدن به خودشناسی، اعتماد به نفس و درآمد مستقل داشته باشید.

 

  1. زمانی را در کنار خانواده بگذارید

هیچ چیزی در دنیا شیرین‌تر از خانواده نیست، وقتی اعضای خانواده همدیگر را دوست داشته باشند زندگی بسیار شیرین‌تر خواهد بود.

اگر دوست دارید به خودشناسی واقعی برسید خود را از خانواده‌تان دور نکنید و سعی کنید آنها را دوست داشته باشید و در کنارشان وقت بگذارید.

زمانی می‌رسد که خانواده‌ای در کنار شما نیست و این شما هستید که تنها مانده‌اید، زمان بی‌رحم‌تر از آن چیزی است که فکرش را کنید.

 

  1. فعالیت‌های دلخواه‌تان را انجام دهید

در راه خودشناسی و انجام کارهایی که بیشتر علاقه دارید فکر کنید، وقتی شما به خودشناسی رسیده باشید قطعاً می‌دانید چه فعالیت‌هایی را دوست دارید.

به همین خاطر انجام کارهای مورد علاقه‌تان به شما کمک می‌کند که بیهوده وقت خود را تلف نکنید و از اینکه تان بیهوده هدر می‌شود گله نمی‌کنید.

می‌توانید کاری را انجام دهید که آرامش بخش باشد مثل گیتار زدن قطعاً نصف افراد جهان به این کار علاقه دارند می‌توانید از این فعالیت ساده شروع کنید.

 

کلام آخر

به طور کلی 15 تمرین خودشناسی که باعث موفقیت و پیشرفتتان می‌شود را بررسی کردیم، حال نوبت شماست که با انجام خودشناسی بتوانید قدم‌های بزرگی را برای زندگیتان بردارید، خودشناسی به تنهایی باعث موفقیت و پیشرفت شما نمی‌شود، این کار نیاز به شجاعت و عمل شما دارد.

نظر شما درباره خودشناسی چیست؟ آیا شما خودتان را به خوبی می‌شناسید؟ نظرات خود را با دکتر ذهن به اشتراک بگذارید تا افراد دیگر از تجربیات شما استفاده کنند.

 

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه خودشناسی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462