بهترین روش های دلداری دادن | چگونه دیگران را دلداری دهیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات فردی و رابطه

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

دلداری دادن به دیگران مانند یک هنر می باشد و باعث شده تا در زمان های مهم و مصیبت وار در زندگی دیگران بتوانیم به آنها کمک کرده و در زمان مشکلاتشان در کنار آنها باشیم. برای دلداری دادن نیاز است تا ما آموزش دیده و آگاهی های لازم در این زمینه را کسب نماییم. چرا که خیلی از مواقع شاید ما روش های غیر اصولی و اشتباهی را یاد گرفته ایم که نه تنها که در چنین مواقعی به طرف مقابل کمک نمی کنیم، بلکه ممکن است منجر به ناراحتی و دلخوری بیشتری در او نیز شوید. معمولا کمتر کسی است که بصورت غریزی روش های دلداری دادن را بلد باشد، اینکه شما یک حامی و شنونده خوبی باشید نیاز به آموزش و یادگیری داشته که در این مقاله با هم روش های دلداری دادن را یاد می گیریم.

بهترین روش های دلداری دادن

بیشتر بدانید : چه جوری دوست جدید پیدا کنیم؟ بهترین شیوه های پیدا کردن دوست

روش های دلدادری دادن و همدلی کردن با دیگران

با توجه به اینکه متاسفانه همه ما در طول زندگی خود دچار مشکلاتی شده و اندوه و ناراحتی را تجربه می کنیم، گاهی دلداری دادن و همدلی کردن با دیگران می تواند نقش زیادی در بهتر شدن شرایط روحی و جسمی آنها داشته باشد. گاهی اندوه ناشی از یک حادثه یا مشکل می تواند منجر به فروپاشی و ایجاد رخدادهای ناگوار در یک فرد و یا خانواده او شود. در چنین شرایطی حمایت کردن از او می تواند به فرد کمک کرده تا در مسیر درست تری در زندگی اش قرار بگیرد. در ادامه روش های دلداری دادن مناسب را به شما یاد می دهیم :

1. با او همدلی کنید : به شخصی که دچار مشکل شده است اهمیت بدهید و از اینکه او در حال تجربه همچین شرایطی می باشد با او ابراز تاسف کرده و با او همدلی کنید. اینکه دوست شما متوجه شود که به او و مشکلات و ناراحتی هایش اهمیت می دهید، بسیار کمک کننده و مفید بوده و شروع خوبی است. از او بخواهید تا در شرایطی که نیاز دارد از شما درخواست کمک نماید. شما می توانید در صورتیکه کاری از دستتان بر می آید به او در این زمینه کمک نمایید. همچنین می توانید در این زمینه به او پیشنهاد دهید که چه کارهایی را می توانید انجام دهید.

2. مشکلاتش را با کسی مقایسه نکنید : در زمان دلداری دادن، مقایسه کردن مشکلات او با خودتان و یا دیگران نمی تواند کمک کننده باشد. گاهی فرد مقابل دوست دارد که تنها درک شود و اینکه بداند مشکلات شما تا چه میزان بدتر از او می باشد و یا دیگران چه مشکلاتی دارند، ممکن است حال او را بدتر نماید. شما می توانید در چنین شرایطی تنها شنونده بوده و سعی کنید تا مشکلاتش را درک کنید.

3. موضوع را عوض نکنید : سعی نکنید در هنگام دلداری دادن، با حرف های غیر مرتبط و بی ربط حواس طرف مقابلتان را پرت کنید. برای شخصی که در شرایط بدی قرار گرفته است گاهی تنها شنیده شدن و درک شدن می تواند مفید باشد. پس به او اجازه دهید که هرچقدر که می خواهد درباره مشکلش با شما صحبت کند.

4. او را نصیحت نکنید : یکی از رفتارهای اشتباه در این زمینه این است که در چنین شرایطی فرد مقابلتان را نصیحت کنید. تنها شما زمانی می توانید او را راهنمایی نمایید که از شما بصورت مستقیم درخواست کرده باشد. بنابر این سعی نکنید تا با گفتن جملاتی که حالت نصیحت گونه دارد، سعی در دلداری دادن او داشته باشید. به جای آن به او این اطمینان را بدهید که در هر زمانی در کنارش هستید.

5. ملایم با او صحبت کنید : در هنگام صحبت کردن با او تن صدای خود را بالا نبرید و یا حالت استرس و اضطراب در صحبت هایتان نداشته باشید. این رفتار می تواند حال فرد مقابل را بدتر نماید. برای صحبت کردن با او از صدای آرام و آهسته استفاده کنید.

چه نکاتی در دلداری دادن مهم است؟

بیشتر بدانید : چگونه قلب شکسته را درمان کنیم؟ مرحم دل شکسته چیست؟

برای دلداری دادن چه مواردی را باید رعایت کنیم؟

1. هر هفته جویای حال او باشید : در زمانیکه شخصی در شرایط سختی مانند فوت عزیزانش قرار می گیرد، در ابتدا ممکن است با حمایت زیادی از سوی اطرافیانش روبرو شود، اما به مرور این حالت کم شده و کم کم فراموش می شود. اما اینکه شما حواستان به او باشد و هر هفته سراغی از او گرفته و حالش را بپرسید به او احساس خوبی داده و حس درک شدن می کند.

2. شنونده خوبی باشید : یکی از موارد مهم در دلداری دادن، شنونده خوب و فعال بودن است. شنونده خوب بودن بدین معناست که با دقت به صحبت های او گوش داده و حواستان در هنگام صحبت کردن با او پرت نشده و یا در وسط صحبت هایش نمی پرید. تماس چشمی برقرار کردن نیز در هنگام صحبت با فرد مقابلتان از اهمیت زیادی برخوردار است. شما می توانید هر از گاهی با تایید سر و یا بیان کلمات کوتاهی او را متوجه این موضوع سازید که با دقت به حرف هایش گوش می دهید.

3. قضاوت نکنید : یکی از مواردی که در دلداری دادن بسیار مهم می باشد، قضاوت نکردن فرد مقابل است. شما هیچوقت نمی توانید جای او باشید و میزان غم و ناراحتی و یا شرایط او را درک نمایید، بنابر این سعی نکنید تا با قضاوت کردن او در این زمینه حس ناراحتی و غم او را بیشتر نمایید.

4. در دسترس باشید : به او این اطمینان را بدهید که برای کمک و یا شنیدن صحبت هایش همواره می تواند روی شما حساب نماید. شما می توانید در این زمینه به او پیشنهاد داده تا احساس راحتی بهتر و بیشتری نماید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات فردی و رابطه

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462