مشاوره برای پذیرش و تطبیق با فرهنگ جدید

اگر قصد مهاجرت داشته باشید احتمالاً با موضوع مشاوره برای پذیرش و تطبیق با فرهنگ جدید روبرو می‌شوید اما ...

جهت مشاوره تلفنی در زمینه پذیرش و تطبیق با فرهنگ جدید

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

اگر قصد مهاجرت داشته باشید احتمالاً با موضوع مشاوره برای پذیرش و تطبیق با فرهنگ جدید روبرو می‌شوید اما منظور این عبارت دقیقاً چه چیزی است؟ امروزه آمار مهاجرت در کشورهای مختلف افزایش پیدا کرده است.

مهاجرت یکی از مسائل مهم زندگی امروزه به شمار می‌رود از طرف دیگر بسیاری از افراد در زمان مواجهه با مشکلات خود به جای تمرکز روی حل مسئله، بدون آشنایی و آگاهی مسیر خود را طی می‌کنند.

همین موضوع باعث مشکلاتی در مسیر مهاجرت می‌شود این ناآگاهی از مهاجرت و تفاوت فرهنگی پدید می‌آید. شواهد نشان می‌دهد که بدون اینکه در مورد فرهنگ پذیری شوک فرهنگی، مهاجرت یا مشکلات فرهنگی بدانیم، اقدام به مهاجرت می‌کنیم.

از این رو در این مقاله سعی کرده‌ایم به مهاجرت و تفاوت فرهنگی بیشتر بپردازیم تا تمام مشکلات و پیامدهای مربوط به مهاجرت و فرهنگ را بدانید تا به این وسیله بتوانید اندازه آگاهی خود را افزایش داده در صورت نیاز مسائل خود را عمیق‌تر مورد بررسی قرار دهید با ما همراه باشید.

در جریان مهاجرت مهم‌ترین مسئله تطبیق پذیری با تغییرات فرهنگی است میان فردی که مهاجرت می‌کند و جامعه مهاجر پذیر به وجود می‌آید. عادات و اعتقادات عناصر مهم یک فرهنگ را تشکیل می‌دهند و از طریق انسان‌ها به همدیگر پیوند می‌خورند و میان آنها روابط اجتماعی و زیست محیطی پدید می‌آید.

به همین دلیل مسئله مهاجرت با فرهنگ طوری گره خورده است که ما هرجا حرف از مهاجرت بزنیم پای فرهنگ را هم خواهیم آورد این به این معنی است که اگر کسی می‌خواهد مهاجرت کند نیاز دارد فرهنگ پذیری را از جامعه جدید بپذیرد و مسئله مهمی به شمار می‌رود.

در ادامه شمارا دعوت میکنیم که ویدئو مربوط به مشاوره برای پذیرش و تطبیق با فرهنگ جدید را مشاهده نمایید.

 

تفاوت فرهنگی چیست؟

تفاوت فرهنگی به تفاوت‌ باورها، رفتارها، زبان‌ها و شیوه‌ها اشاره دارد که در اصطلاحات مختلفی به کار می‌روند که منحصر بفرد به اعضای یک قوم و نژاد هستند.

برخی از تفاوت‌های فرهنگی مربوط به محیط‌های کاری است در این محیط کارمندانی مشغول به کار هستند جوان‌تر یا مسن‌تر هستند.

یا به عنوان مثال کارمندانی که در محیط کار رتبه بالاتری نسبت به دیگران دارند و افرادی که در مناطق شهری یا شهرهای کوچک بزرگ شده‌اند.

اغلب گفته می‌شود که کارمندها شباهت‌های بیشتری نسبت به تفاوت‌ها دارند اما این تفاوت‌ها اکثر اوقات شاید از شباهت‌ها بیشتر باشند.

کسانی که به تازگی وارد محیط جدیدی می‌شوند نمی‌توانند به خوبی فرهنگ آن محیط را بپذیرند به همین جهت برای درمان آنها توصیه می‌شود که از یک مشاوره آنلاین یا مشاوره تلفنی کمک بگیرند.

به طور کلی این تفاوت‌ها در محیط‌های کارمندی آن را به محیط پر جنب و جوش‌تری تبدیل می‌کند اما این تفاوت فرهنگی مشکلاتی نیز ایجاد می‌کند.

در کشورهایی مثل ایران اقلیم به اقلیم شرایط زندگی متفاوت است مردم درخواست‌های متنوعی از آن دارند اما دلیل وجود این تنوع مانند مثال بالایی است که در بالا به آن اشاره کردیم.

یعنی در دو شهر یا حتی روستاهای نزدیک به هم مردم شرایط ازدواج خاصی برای خود تعریف می‌کنند و همه ملزم به رعایت آن هستند  برای نمونه تفاوت‌های فرهنگی در ایران است که می‌تواند زمین تا آسمان با هم متفاوت باشد.

اما تفاوت‌های فرهنگی تاثیر بیشتری به روی دارند برای مثال شیوه ازدواج کردن برای عده‌ای با توجه به فرهنگ می‌تواند بسیار دشوار باشد یا شرایط زندگی بر اساس یک فرهنگ بسیار سخت و پیچیده می‌شود به همین دلیل است اکثر اوقات تنوع فرهنگی می‌تواند دشوار باشد.

همانطور که گفتیم تنوع فرهنگی می‌تواند به یک اقلیم یا کشور خاص مربوط شود هر چقدر گستردگی آن اقلیم بیشتر باشد احتمال وجود تنوع فرهنگی بیشتر خواهد بود. اما از دیدگاه روانشناسی تنوع فرهنگی وجود دیدگاه و خواسته‌های متنوع درباره موضوعات واحد بین افراد است.

اما تنوع فرهنگی و مقابل آن قرار نگرفتن همان چیزی است که به آن هوش فرهنگی هم گفته می‌شود یعنی افراد در مواجهه به خواسته‌های متفاوت عکس العمل‌های مختلفی خواهند داشت.

ضربه یا شوک فرهنگی

ضربه یا شوک فرهنگی

شوک فرهنگی معمولاً موقتی است و در بین مهاجرانی که وارد یک کشور جدید می‌شوند رایج است. تفاوت‌هایی را بین روش انجام کارها و آنچه در خانه به آن عادت دارید متوجه خواهید شد. این‌ها شامل نحوه لباس پوشیدن، صحبت کردن و رفتار افراد، سبک‌های آموزشی و یادگیری و به طور کلی همه جنبه‌های زندگی است.

هنگامی که وارد یک فرهنگ جدید می‌شوید در ابتدا ممکن است ناامید و سرگردان باشید زیرا حتی برای خرید یک بلیط اتوبوس دچار مشکل می‌شوید و با خود می‌گویید آیا می‌توانم سوار آن اتوبوس بشوم؟

اما نگران نباشید همانطور که در بالا اشاره کردیم ضربه یا شوک فرهنگی موقتی است و به زودی قوانین جدیدی را یاد خواهید گرفت اما ممکن است دانستن این موضوع که در ابتدا برایتان سخت باشد اما کاملاً طبیعی است و باعث اطمینان خاطر می‌شود.

اگر احساس می‌کنید به حمایت بیشتری نیاز دارید می‌توانید با یک مشاوره برای پذیرش و تطبیق با فرهنگ جدید صحبت کنید طی جلسات درمان به راحتی می‌توانید با فرهنگ جدیدی که به آن قدم گذاشته‌اید کنار بیایید.

به طور کلی سازگاری با یک کشور جدید می‌تواند تجربه دشواری باشد زمانی که به مکانی متفاوت با مکانی که از آن آمده‌اید، می‌روید استرس یا غرق شدن در خود در شما کاملاً طبیعی است.

در واقع شوک فرهنگی اصطلاحی است که برای توصیف این احساسات بیان می‌شود که ممکن است هنگام نقل مکان به مکانی که برای شما ناآشنا است داشته باشید. احساساتی مانند ترسیدن از محیط جدید یا احساس انزوا داشتن از اطرافیان کاملاً طبیعی است.

همچنین احساساتی مانند گوشه‌گیری یا اجتناب از تعامل با دیگران، احساس سردرگمی توسط قوانین یا آداب و رسوم محلی، احساس درماندگی یا ناامیدی و احساس پشیمانی از حرکت خود را تجربه خواهید کرد.

علائم شوک فرهنگی

همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم وقتی افراد با یک محیط فرهنگ جدید روبرو می‌شوند دچار اضطراب و افسردگی بعد از سفر می‌شوند. ممکن است آنها بیشتر در فکر فرو بروند باعث شود هرچه بیشتر در خصوص کم و کاستی‌های موجود در کشور محل اقامت خود بیاندیشند.

آنها سعی می‌کنند تنها اختلاف‌های موجود در آن کشور را با هم مقایسه کنند و تصور کنند که کشور مقصد برترین راه را برای ایجاد یک فرهنگ یا برانداختن آن به کار گرفته است و همین امر باعث می‌شود که بیشتر به نکات منفی موجود در آن کشور فکر کنند.

بد نیست که بدانید اگر چنین رویه‌ای را در پیش گرفته باشید نمی‌توانید به راحتی در آن کشور زندگی کنید و حتی در مواردی تصمیم به مهاجرت دوباره بگیرید. بهتر است با دوستان و خانواده خود مشورت کنید و حتی با آنها به گردش بروید.

سعی کنید تجربه‌های زندگی در یک کشور جدید را با کسانی که دوستشان دارید به اشتراک بگذارید و نظرشان را در این زمینه جویا شوید به این ترتیب لازم نیست که دیگر این سنگینی را به تنهایی به دوش بکشید و می‌توانید آن را با دوستان خود تقسیم کنید.

فراموش نکنید که هم صحبتی با دوستان و اعضای خانواده‌تان به ویژه کسانی که خود تجربه چنین سفری را داشته‌اند می‌تواند به شما در پیدا کردن راه‌های موثرتر کمک کنند پس، از احساسات خود خجالت نکشید و آنها با افراد نزدیک به اشتراک بگذارید.

مقابله با شوک فرهنگی

اکنون که متوجه شدید شوک فرهنگی چیست و چگونه آن را می‌توان تشخیص داد نکاتی برای مقابله با شوک فرهنگی شرح می‌دهیم. از طریق کتاب‌های راهنما و رمان‌ها می‌توانید کشور میزبان را بهتر بشناسید، تا جایی که می‌توانید درباره چیزهایی که باید مؤدبانه یا بی‌ادبانه با آنها برخورد کنید آشنا شوید.

این ممکن است بدیهی باشد اما مطمئن شوید که برای سفر به خارج اهدافی را دارید و مطمئن شوید که این اهداف شامل یادگیری فرهنگ میزبان هم می‌شود. به عنوان مثال آیا عاشق غذا هستید؟ یادگیری نحوه طبخ یک غذای محلی را هدف خود قرار دهید.

برای مقابله با شوک فرهنگی در مرحله ماه عسل همه چیزهایی را که در مورد کشور میزبان دوست دارید یادداشت کنید، بعداً وقتی احساس ناامیدی یا عصبانیت کردید به جای چیزهایی که شما را آزار می‌دهند از این فهرست برای یادآوری همه چیزهای خوب در کشور میزبانتان استفاده کنید.

زمانی که ممکن است احساسات منفی نسبت به فرهنگ میزبان خود داشته باشید یک حواس پرتی سالم پیدا کنید کمی برای خودتان وقت بگذارید و قسمتی از برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود را تماشا کنید در خانه یک غذا بپزید یا یک مهمانی رقص انفرادی در خانه خود داشته باشید.

می‌توانید با مهاجران دیگر ارتباط برقرار کنید و احساس آنها را نسبت به فرهنگ ميزبان بپرسید و چه استراتژی‌هایی برای کنار آمدن با تفاوت‌های فرهنگی استفاده کرده‌اند. همچنین از آنها می‌توانید چیزهای جدید را یاد بگیرید و ممکن است شما در مورد یک چیز تجربه کمتری داشته باشید.

بهتر است انتظارات را کنار بگذارید و اشتباه رایجی که در کشور میزبان مرتکب می‌شوید این است که هنجارهای یکسانی را در اطراف خود اعمال می‌کنید. این ساده‌ترین چیزی است که می‌تواند احساس ناراحتی و ناامیدی را در شما ایجاد کند پس سعی کنید انتظاراتتان را کمتر کنید تا حداقل احساساتتان کنترل شود.

وقتی صحبت از غذا می‌شود ممکن است متوجه شوید که غذا در یک کشور خاص آن چیزی نیست که انتظارش را داشتید ممکن است شوک فرهنگی ایجاد کند به عنوان مثال غذای مورد علاقه شما پاستا است اما ممکن است که آن غذا را در کشور میزبان پیدا نکنید.

اینجا برای شما یک فرصت جدید ایجاد می‌شود که بتوانید غذاهای محلی آن کشور را امتحان کنید. در تمام مراحل شوک فرهنگی سعی کنید جهان‌بینی خود را فراموش نکنید و سعی کنید جهان را همانطور که فرهنگ میزبان شما درک می‌کند، درکش کنید.

استرس چگونه بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد؟

استرس تأثیر روانی دارد که می‌تواند به صورت تحریک پذیری یا پرخاشگری، احساس از دست دادن کنترل، بی خوابی، خستگی یا فرسودگی، غمگینی یا اشک، مشکلات تمرکز یا حافظه یا موارد دیگر ظاهر شود.

استرس مداوم می‌تواند منجر به مشکلات دیگری مانند افسردگی، اضطراب یا فرسودگی شغلی شود. مدیریت خوب استرس کیفیت زندگی و سلامت روان شما را بهبود می‌بخشد.

استرس چگونه بر سلامت جسمانی تأثیر می گذارد؟

استرس نه تنها بر سلامت روان، بلکه بر سلامت جسمی شما نیز تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، می تواند باعث افزایش فشار خون و خطر بیشتر بیماری‌های قلبی، مشکلات گوارشی (اسهال، سوزش سر دل، زخم معده و غیره)، سردرد و کمردرد یا گردن درد شود.

چگونه می‌توانم با استرس در مهاجرت مقابله کنم؟

اولین قدم در مدیریت استرس، یافتن علت آن است. هنگامی که این اطلاعات را در دست دارید، می‌توانید به دنبال راه‌هایی برای کاهش آن باشید.

از آنجایی که استرس یک موضوع ادراکی است، کار بر روی نحوه دید شما و یادگیری کم اهمیت جلوه دادن موقعیت‌های مختلف می تواند مفید باشد.

با پذیرفتن این نکته که کنترل برخی از جنبه‌های این موقعیت‌ها همیشه امکان پذیر نیست، می‌توانید بر روی اقدام مشخص تمرکز کنید. کمک یک متخصص ممکن است برای بازنگری در نحوه مشاهده موقعیت‌های استرس زا مفید باشد.

نتیجه گیری پذیرش و تطبیق با فرهنگ جدید

به طور کلی درباره مشاوره برای پذیرش و تطبیق با فرهنگ جدید صحبت کردیم و دانستید که چگونه با استرس ناشی از مهاجرت مقابله کنید. اگر فکر می‌کنید که این استرس از دسترس خارج شده است می‌توانید از یک مشاوره تلفنی یا مشاوره آنلاین برای درمان خود استفاده کنید.

نظرتان در خصوص مشاوره برای پذیرش و تطبیق با فرهنگ جدید هنگام مهاجرت چیست؟ آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه پذیرش و تطبیق با فرهنگ جدید

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462