علت خجالت کشیدن افراد چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه جلوگیری از خجالتی بودن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

علت خجالت کشیدن در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. اما چند دلیل برای خجالت کشیدن وجود دارد که در بین انسان ها شایع است. از جمله آن به داشتن افکار منفی درباره خودمان، عزت نفس پایین داشتن، ترس از قضاوت شدن توسط افراد و طرد شدن، میتوان اشاره کرد. افراد خجالتی در مقایسه با افراد اجتماعی و برون گرا معمولا به حال خود غبطه خورده و درگیر مقایسه های غیر واقعی و غیر منصفانه درباره خودشان می شوند. این افراد فکر می کنند که دیگران آنها را مورد قضاوت قرار داده و به همین دلیل از رفتن در محیط های اجتماعی هراس داشته و فرصت های جدید اجتماعی برای آنها ترسناک و استرس آور می باشد و ممکن است از رفتن به این موقعیت ها دوری نمایند. در نهایت همین دور بودن از موضوعات اجتماعی باعث شده تا در چنین موقعیت هایی کمتر قرار گرفته و میزان خجالتی بودن آنها افزایش یابد.

علت خجالتی بودن افراد چه می باشد؟

بیشتر بدانید : خودآگاهی چیست و به زبان ساده یعنی چه؟

علت خجالت کشیدن در نوجوانی و کودکی به چه دلایلی است؟

علت خجالت کشیدن در کودکان و نوجوانان متفاوت می باشد و در سنین کم معمولا در کودکان حساس، خجالتی بودن بیشتر دیده می شود که با حمایت خانواده و تربیت درست فرزند، معمولا میزان اضطراب اجتماعی و بروز حالت خجالت در کودکان کم می شود.

اما در نوجوانی ممکن است میزان خجالتی بودن تشدید یابد که به دلایل مختلفی مانند دوران بلوغ، مدرسه و دوستان اتفاق می افتد. نوجوانان در این سنین از طرد شدن، رسوا شدن و بی آبرویی می ترسند و والدین می توانند آنها را در صورت نادرست بودن این حس ها، حمایت و تشویق کرده و کمک کنند تا بر این ترس ها غلبه نمایند.

همچنین بین افراد درون گرا و افراد خجالتی نیز تفاوت وجود دارد. درون گراها از اینکه به تنهایی وقت بگذرانند، حال خوبی داشته و به آنها این موضوع انرژی می دهد. اما افراد خجالتی مایل به برقراری ارتباط با افراد دیگر می باشند، اما به دلیل خجالتی بودن و داشتن استرس و اضطراب های ناشی از قضاوت دیگران، نمی توانند بر این احساسات غلبه کرده و به محیط های اجتماعی روند. آنها از قضاوت های منفی در مورد خودشان ترس داشته و ویژگی هایی که در نظرشان ضعف محسوب می شود را نمی توانند با دیگران مطرح کرده و یا در محیط هایی حضور یابند که این ویژگی ها مشخص شود.

راه های کاهش خجالتی بودن چیست؟

بیشتر بدانید : مشاوره تلفنی برای بدست آوردن آرامش در زندگی

راهکارهای کاهش احساس خجالت در افراد چه می باشد؟

خجالت، احساسی است که بصورت خود به خودی از بین نرفته و افراد خجالتی نیاز دارند که در ابتدا خجالتی بودن خود را پذیرفته و سپس برای آن اقدام بگذارند. آنها این نکته را می دانند که پیدا کردن موضوع برای صحبت کردن همیشه آسان نمی باشد و بنابر این نیاز دارند که قبل از شروع مکالمه، برای آن فکر کرده و سوال ها و موضوعات آن را در ذهنشان مرور نمایند. همچنین برای اینکه در محیط جدید احساس بهتر و امن تری داشته باشند، می توانند تا زودتر به آن مکان رفته تا به محیط جدید عادت کنند.

همچنین این افراد می توانند از روش های موثر برای بالا بردن میزان عزت نفس و اعتماد به نفسشان استفاده کرده و در این راه از مشاورین و روانشناسان کمک بگیرند. افراد خجالتی نیاز دارند تا به جای دور شدن از رویدادهای اجتماعی، از آنها استقبال کرده و برای آن برنامه ریزی کنند. همچنین می توانند بر روی مهارت های اجتماعی که در آن ضعیف می باشند، کار نمایند. آنها می توانند موضوعات و صحبت های خود را از قبل آماده کرده و در جلوی آینه آنها را با خود تمرین کنند. این موضوع باعث شده تا قبل از قرار گرفتن در موقعیت اجتماعی، به جای داشتن افکار منفی در این باره، بر روی موضوع صحبت خود تمرکز داشته و بدین ترتیب افکار منفی را از خود دور نمایید.

یکی از موارد موثر در کم شدن میزان خجالت در افراد این است که ذهنیت خود را نسبت به واکنش منفی دیگران تغییر دهند و به جای اینکه گمان کنند که طرف مقابل حتما واکنش منفی به او دارد، به فکر نتایج مثبت باشند.
شما می توانید به موضوعاتی که بین شما و طرف مقابلتان مشترک است فکر کنید و سعی کنید از کنجکاوی در مورد دیگران و فکر کردن به موضوعاتی که تنها زائده ذهن شما می باشد، دوری نمایید.

پر و بال دادن به این حس و داشتن افکار زیاد درباره آن باعث می شود تا شما بدتر در این حال باقی مانده و به بیشتر شدن احساس خجالت شما کمک زیادی می شود. این موضوع را در نظر داشته باشید که همه ما در زندگی گاهی معذب می شویم و این یک حس طبیعی در وجود ماست. اما اگر این موضوع باعث شده تا مانع از رسیدن ما به خواسته هایمان شود، یک رویداد غیر طبیعی است.

سعی کنید در این راه اقدام بگذارید و حتی اگر آهسته هم پیش می روید خوب است، به شرطی که همواره در حال پیشرفت باشید. می توانید برای خود اقدامات کوچک بگذارید و بصورت آهسته آهسته و رو به جلو پیش روید. به طور مثال توقع اینکه شما بتوانید جلوی ده نفر آدم صحبت کنید، انتظار بزرگ و غیر واقع بینانه ای می باشد و حتما برای شما رو به شکست می شود. بنابر این سعی کنید اقداماتتان واقع بینانه و در جهت پیشرفت شما باشد. بدین صورت می توانید پیشرفت خوبی داشته و به سمت عقب باز نگردید. این پیشرفت ها شما را امیدوارتر کرده و میزان خجالت شما را کم می کند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه جلوگیری از خجالتی بودن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462