علت خواب آلودگی و خستگی مداوم چیست؟ قطعی ترین دلایل و درمان

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات فردی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

خواب آلودگی و یا خستگی مداوم می تواند منجر به کم شدن میزان کیفیت کار و فعالیت های زندگی شما شود. گاهی ما این تصور را داریم که خستگی مداوم ما به دلیل کمبود خواب شبانه است، اما با داشتن خواب کافی در طول شب نیز ممکن است این مشکل بر طرف نشود. خواب آلودگی و خستگی مداوم می تواند دلایل دیگری به جز کمبود خواب و یا استراحت کافی داشته باشد که در اینجا به بررسی این دلایل می پردازیم.

راهکارهای جلوگیری از خواب آلودگی و یا خستگی مداوم

بیشتر بدانید : علت تمایل زیاد به خواب | چرا نمیتونم از خواب بلندشم؟

دلایل خواب آلودگی و خستگی مداوم چه می باشد؟

1. میزان کمیت و یا کیفیت خواب : یکی از دلایل اولیه در خستگی مداوم، نداشتن میزان ساعات کافی خواب در طول شبانه روز بوده که فرد نمی تواند به مدت زمان 8 ساعت در طول شب خواب کافی داشته باشد. همچنین ممکن است این خواب به دلایلی مانند سر و صدای محیط، مناسب نبودن محیط خواب و یا وجود نور فضا، از کیفیت مناسب برخوردار نبوده و شخص نتواند خوابی عمیق و با کیفیتی داشته باشد.

2. تغذیه نا مناسب و ورزش نکردن : از دیگر دلایل ایجاد حس خستگی مداوم در فرد داشتن رژیم غذایی نا مناسب و نا کافی می تواند باشد. کمبود خواب عمیق و یا داشتن خستگی زیاد به دلیل انرژی کم، می تواند در اثر کمبود مواد غذایی مانند آهن، منیزیم، ویتامین B12 و ویتامین D باشد. کم آبی نیز می تواند منجر به ایجاد خستگی در بدن شما شود. همچنین ورزش و داشتن تحرک بدنی باعث شده تا شما بتوانید میزان خواب عمیق تر و با کیفیت تری داشته باشید.

3. بیماری تیروئید : غده تیروئید که در جلوی گردن قرار دارد و هورمون های تیروکسین را تولید می کند می تواند میزان متابولیسم بدن شما را تنظیم نماید. زیاد بودن این هورمون در بدن منجر به سریع شدن متابولیسم بدن و کمبود آن منجر به کند شدن روند متابولیسم و به دنبال آن ایجاد حس خستگی مداوم در فرد می شود.

4. دیابت : از دیگر بیماری هایی که با خستگی مداوم در شخص مرتبط می باشد، بیماری دیابت بوده که فرد نمی تواند بصورت موثر از گلوکز استفاده کرده و میزان گلوکز در خون تجمع پیدا کرده و منجر به خستگی فرد می شود.

5. آپنه خواب : آپنه خواب یک بیماری شایع در بین افراد می باشد که منجر به انسداد راه هوایی در فرد می شود و این موضوع باعث شده تا مغز نتواند سیگنال هایی را به ماهیچه هایی که تنفس را کنترل می کند، ارسال نماید. از آنجایی که تنفس شما در این حالت قطع می شود، خواب شما نیز قطع شده و منجر به خواب آلودگی در طول روز و فعالیت های فرد می شود.

6. سندروم پای بی قرار : از دیگر مواردی که با خستگی مداوم فرد در ارتباط می باشد، سندروم پای بی قرار است. این حالت اختلالی می باشد که منجر به احساسات ناخوشایند در پا و میل شدید فرد به حرکت دادن آن می شود. گاهی این سندروم منجر به تحت تاثیر قرار دادن سایر اعضای بدن نیز می شود. این سندروم برای افراد دارای آن منجر به بی قراری و در کنار آن ایجاد بی خوابی در طول شب می شود.

7. اضطراب و استرس : از دیگر مواردی که سبب بروز بی خوابی و به دنبال آن خستگی مداوم می شود، داشتن احساس اضطراب مداوم و شدید در فرد می باشد که منجر به تاثیر در عملکرد عادی و روزمره زندگی او می شود. این حالت در میزان کیفیت خواب شبانه شما و همچنین احساس خستگی در طول روز موثر است.

8. افسردگی : افسردگی که با داشتن احساس غم و اندوه و نا امیدی مداوم همراه می باشد می تواند مشکلات مختلفی مانند فراموشی، عدم تمرکز، بی انرژی بودن و خستگی مداوم را برای شخص ایجاد نماید. در بیماری افسردگی فرد از بیشتر فعالیت هایی که زمانی برای او لذت بخش بوده است دست کشیده و دیگر برای او جذاب نمی باشد. افسردگی می تواند با مشکلات خواب در فرد ارتباط مستقیمی داشته و منجر به کم خوابی و یا پر خوابی در فرد شود. البته تشخیص اینکه افسردگی منجر به بروز مشکلات خواب در شخص شده و یا مشکلات خواب باعث بروز افسردگی می شود، کار آسانی نمی باشد.

چگونه می توانیم خواب آلودگی و خستگی مداوم را درمان کنیم؟

بیشتر بدانید : بی خوابی چه عوارضی دارد؟ چگونه با آن کنار بیاییم؟

چگونه می توانیم خواب آلودگی و خستگی مداوم را درمان کنیم؟

اگر شما دارای احساس خواب آلودگی و خستگی مداوم می باشید نیاز است تا در این زمینه از پیشنهادات و راهکارهای ارائه شده ای که در ادامه داده می شود، استفاده کرده تا بتوانید بر میزان خستگی مداوم خود غلبه کرده و در طول روز پر انرژی بمانید :

1. از یک دفترچه کمک بگیرید : نوشتن احساسات و افکارتان پیش از خواب می تواند به داشتن خواب بهتر و با کیفیت تر شما کمک نماید. ذهن شما ممکن است در هنگام خواب به پردازش افکار زیادی پرداخته و همین موضوع منجر به درگیر شدن شما با این افکار و بی خوابیتان شود. نوشتن افکار و آوردن آن بر روی کاغذ باعث شده تا ذهن شما پاک سازی شده و راحت تر بتوانید به خواب روید.

2. شرایط محیطی خود را مهیا نمایید : یکی از موضوعاتی که منجر به نداشتن خواب خوب می شود، نداشتن محیطی مناسب برای آن است. استفاده از رختخواب مناسب و راحت، داشتن محیط خوابی به دور از صدا، کم بودن نور محیط، استفاده نکردن از گوشی تلفن پیش از خواب، رفتن به رختخواب در زمان مناسب و همچنین داشتن دمای محیط مطلوب که نه به میزان زیادی گرم و نه سرد باشد، می تواند باعث بهتر به خواب رفتن شما و تجربه خواب عمیق کمک نماید.

3. کم کردن میزان استرس : اگر از استرس بالایی برخوردار می باشید، کم کردن میزان استرس و مدیریت آن نقش زیادی در بهتر شدن خواب شبانه و همچنین دوری از خستگی مفرط شما دارد. می توانید در این زمینه از مشاوره و روانشناس کمک بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات فردی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462