جاه طلبی یعنی چه؟ بررسی مزایا و معایب

جهت مشاوره تلفنی در زمینه نحوه رسیدن به خواسته ها

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

جاه طلبی به معنی میل شدید فرد در رسیدن به هدف و یا چیزه خاصی می باشد که کسیکه جاه طلب می باشد از یک انگیزه درونی برخوردار است و این انگیزه به او در موفقیت کمک می کند. در واقع افراد جاه طلب از انگیزه درونی بسیار شدیدی برخوردار بوده که مثل یک انرژی مثبت عمل کرده و باعث شده تا بیشتر از هر چیز به خود و توانایی هایشان اعتقاد داشته باشند. این افراد به جای تکیه کردن بر دیگران، به خود تکیه کرده و از خود توقع دارند. در این مقاله با ما همراه شوید تا درباره جاه طلبی و مزایا و معایب آن با شما صحبت نماییم.

جاه طلبی به چه معنی است؟

بیشتر بدانید : علت دلشوره و اضطراب ناگهانی چه می تواند باشد؟

جاه طلبی با غرور یکی می باشد؟

خیلی از افراد جاه طلبی را با غرور اشتباه می گیرند و دلیل آن نیز این است که افراد جاه طلب، به چیزی جز هدف خود فکر نکرده و این موضوع باعث شده تا از بقیه افراد فاصله گرفته و تمام وقت و انرژی خود را برای رسیدن به خواسته هایشان، اختصاص دهند و به همین دلیل در نظر دیگران شاید افراد مغروری به نظر آیند.

جاه طلبی باعث می شود تا فرد بصورت مصمم و با انگیزه درونی خود به سمت موفقیت حرکت کرده و تمام وقت، انرژی و انگیزه خود را برای رسیدن به هدفش قرار دهد.

خیلی از موقع ها جاه طلبی با آرزو داشتن به اشتباه گرفته می شود. آرزو به معنای خواسته شما درباره چیزی می باشد که برای محقق شدن آن آرزو کار و تلاشی انجام نمی دهید و منتظر برآورده شدن آن توسط کائنات می باشید. این در حالیست که جاه طلبی نوعی صفت می باشد که در آن تمایل فرد برای رسیدن به خواسته و هدفش بصورت دائم در ذهنش وجود داشته و تغییری در آن ایجاد نمی شود. همچنین فرد جاه طلب بعد از رسیدن به خواسته اولیه خود به سراغ خواسته بعدی می رود.

فرد جاه طلب از تمایل و خواسته اش کم نشده و حتی می تواند روز به روز به آن نیز اضافه شود. افراد جاه طلب امیدوار بوده و برای رسیدن به خواسته خود کم کاری نکرده و با امید و انرژی خاصی به کارشان ادامه می دهند.

بنابر این جاه طلبی عزم قوی و تمایل زیاد برای رسیدن به یک هدف خاص و یا دستیابی به موفقیت می باشد و یک ویژگی شخصیتی مثبت بوده که با یک انگیزه شدید همراه بوده و فرد را برای رسیدن به یک هدف مشخص به جلو می برد.

مزیت های جاه طلبی

بیشتر بدانید : حس عذاب وجدان چیست؟

مزایای جاه طلبی چه می باشد؟

خیلی افراد نمی دانند که جاه طلبی خوب است یا بد و مزایای و معایب جاه طلبی چه می باشد. در پاسخ به این سوال باید گفت که طبق تعریف جاه طلبی، دستیابی به هدف می باشد که در هر شرایط و با هر مشکلی فرد به آن می رسد، بنابر این جاه طلبی می تواند گاهی خوب و گاهی بد باشد.

مثلا در مواقعی که جاه طلبی برای رسیدن به موفقیت های درست و مناسب مانند پولدار شدن، موفقیت شغلی و تحصیلی بکار رود، می تواند بسیار خوب باشد. اما در مواقعی که جاه طلبی منجر به آسیب به خود و یا دیگران شده و یا سبب غرور و زیاده خواهی فرد می شود، می تواند بد باشد.

در واقع میل شدید رسیدن به خواسته که در افراد جاه طلب وجود دارد یک ویژگی مهم و ارزشمند بوده که در کمتر کسی موجود است. جاه طلبی همچنین باعث شده تا فرد در مقابل دشواری های و مشکلات به مبارزه پرداخته و از رسیدن به هدف های خود نا امید نشود. در تحقیقات صورت گرفته شده درباره افراد جاه طلب در سال 2012 میلادی، به این نتیجه رسیده اند که این افراد از قشر موفق در هر جامعه ای می باشد که توانسته اند به پشتکار و تلاش و همچنین داشتن علاقه، نسبت به افراد معمولی، موفقیت بیشتری کسب نمایند. این موضوع باعث شده تا افراد جاه طلب از شغل ها و سمت های خاصی برخوردار شده و در هر جای زندگی خود از افراد موفق محسوب شوند.

ویژگی های افراد جاه طلب :

• بر روی هدف خود متمرکز شده و از صرف کردن وقت بیهوده بر روی موضوعات بی اهمیت دوری می کنند
• بسیار مصمم می باشند و سریع نا امید و افسرده نمی شوند
• خلاق و پرانرژی بوده و در کنار آن بدون فکر کاری را انجام نمی دهند
• از شغل ها و رتبه های بالایی برخوردار بوده و در بیشتر مواقع در بهترین دانشگاه ها تحصیل می کنند
• بی گدار به آب نزده و با حساب و کتاب پیش می روند

از نظر برخی از افراد، جاه طلبی ویژگی خوبی نبوده و افراد جاه طلب از شخصیت خوبی برخوردار نمی باشند. اما این موضوع به شخصیت افراد مربوط نبوده و افراد جاه طلب می توانند برای رسیدن به اهداف خود تلاش کرده و الگوی خوبی برای دیگران محسوب شوند.

اگر به دنبال پیشرفت در زندگی خود بوده و هدفمند می باشید، افراد جاه طلب بهترین گزینه برای این موضوع بوده و داشتن هدف در زندگی آنها باعث شده تا در زندگیشان پیشرفت و ترقی نمایند.

این نکته را در نظر داشته باشید که از جمله معایب جاه طلبی، توجه نکردن به دیگران و یا آسیب رساندن به خود و افراد دیگر می باشد. شما ممکن است در مسیر جاه طلبی خود و برای رسیدن به خواسته هایتان، دیگران را در نظر نداشته و منجر به آسیب رساندن به آنها شوید و یا در این راه به سلامت جسم و روان خود توجهی نداشته و وجودتان را فدای جاه طلبی نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه نحوه رسیدن به خواسته ها

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462