هدف از تربیت فرزند چیست | روش های فرزند پروری روانشناسی

مغز کودک خالی بوده و وقتی رشد می‌کند هر چیزی را که ببیند در ذهن خود ثبت می‌کند ...

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تربیت فرزند

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

تربیت فرزندان از اصلی‌ترین اهداف هر پدر و مادری است، اما سوالی که پیش می‌آید این است که هدف از تربیت فرزند چیست؟ چرا به فرزندان خود یاد می‌دهیم که چگونه رفتار  کنند؟ اگر با چنین سوالاتی رو به رو هستید با این مطلب از دکتر ذهن همراه باشید.

ممکن است در ابتدای این مقاله تصور کنید که تربیت فرزندان بسیار آسان است اما با توجه به سوال این موضوع واقعاً پیچیده است، کودک در حال رشد مثل تکه خمیری می‌ماند که والدین نقش بسیار مهمی در شکل دهی این خمیر خام دارند.

مغز کودک خالی بوده و وقتی رشد می‌کند هر چیزی را که ببیند در ذهن خود ثبت می‌کند و یاد می‌گیرد با توجه به آنچه که در ذهن خود ثبت کرده رفتار کند؛ به والدین بستگی دارد که چگونه دنیای کودکشان را بسازند.

 

حتماً به این دو سوال عمیقاً فکر کنید، آیا می‌خواهید فرزند خود را پرخاشگر و خجالتی تربیت کنید؟ یا می‌خواهید آنها را با اعتماد به نفس بالا و اجتماعی پرورش دهید؟

هدف از تربیت فرزند چیست؟

همانطور که می‌دانید علم روانشناسی دائم در حال تغییر است و با توجه به بهترین روش‌ها، اصول و علم خود را ارائه می‌دهد.

شیوه تربیت فرزندان از نظر روانشناسی نه تنها بر سلامت روان کودک تاثیر دارد، بلکه روی مسیر زندگی بزرگسالی او نیز تاثیر می‌گذارد.

اما تربیت کودکان خانواده‌ها را سردرگم می‌کند، گاه متخصصان کودک و فرزند پروری به والدین می‌گويند که فرزند خود را جدی و آگاه پرورش دهند؛ گاه می‌گويند که هیچ دوستی مثل پدر و مادر نیست و والدین باید با آنها دوست باشند.

به همین خاطر حتی در روش‌های روانشناسی هیچ نظر ثابتی وجود ندارد، این روش‌ها دائم در حال تغییر هستند. امروزه نیز روانشناسان می‌گویند که فلسفه roots and wings بهترین روش تربیت برای فرزندان شما است.

یعنی اینکه والدین ارتباط عاطفی بسیار قوی با فرزندان خود برقرار کنند، در عین حال به آنها فرصت بدهند که به صورت مستقل عمل کرده و چیزهای مختلفی یاد بگیرند.

لازم به ذکر است که بدانید سن تربیت کودک از همان دوران ابتدایی زندگی شروع می‌شود، در واقع شما تصور کنید که کودکان ۱۸ ماهه حتی اگر دلایل مودب بودن را درک نکنند باز هم می‌توانند با آموزش اصول اولیه این رفتار را یاد بگیرند.

همچنین کودکان از سنین کم از والدین خود شروع به الگوبرداری از رفتارها و غیره می‌کنند. یادگیری آنها از بدو خانواده نشأت می‌گیرد به همین خاطر والدین می‌توانند با استفاده از آموزش‌هایی مثل استفاده از عروسک‌های انگشتی، رفتارهای خوب را به فرزندان خود بیاموزند.

از چه زمانی باید تربیت فرزندان خود را شروع کنیم؟

تمام پدر و مادرها علاقه دارند به روشی درست فرزند خود را تربیت کنند، اما به دلیل آگاهی کم از اینکه چگونه با کودکان رفتار کنند در تربیت درست آنها ناتوان هستند.

به طور کلی تربيت کودک در هر سنی متفاوت است اما مسأله‌ای که در تربيت او باید جدی بگیرید، تنبیه کردن او در ازای کار اشتباه است.

یادتان باشد که کودک نوپا خود را در سن 1 تا 2 سالگی تنبیه نکنید، زیرا آنها در این سنین رشد می‌کنند.

کودکانی که تازه راه رفتن را یاد می‌گیرند، همه جا را به هم می‌ریزند و به هر کجا که فکر کنید سرک می‌کشند، نباید آنها را از کشف دنیای بیرون‌شان منع کنید.

این کارها ممکن است برای شما خسته کننده به نظر برسد اما برای آنها دنیایی هستند که در ذهن کوچکشان می‌سازند. وقتی آنها را از کشف چیزهای جدید دور می کنید، در واقع آنها را مجازات می‌کنید.

در تحقیقات 50 ساله هم نشان داده شده که برخورد و مجازات شدید کودکان می‌تواند منجر به مشکلات روانی، پرخاشگری و رفتارهای ضد اجتماعی او در آینده شود.

به همین خاطر بسیار مهم است که تربیت فرزند خود را جدی بگیرید و تلاش‌های نادرست برای تربیت کودک را کنار بگذارید.

روش های تربیت فرزند

روش های تربیت فرزند

در ادامه گزیده‌ای از نکاتی را مرور می‌کنیم که روش‌های تربیت فرزند را به شما آموزش می‌دهند، همچنین با استفاده از آنها می‌توانید کودکان خود را سالم و شاد تربیت کنید.

به فرزندان یاد بدهید نه اینکه از آموزش به آنها فرار کنید

به کودکان خود رفتارها را یاد بدهید و نه اینکه از آموزش دادن آنها فرار کنید. نجارها‌ چوب را به روش دلخواه خود تراش می‌دهند، اما باغبان‌ها با پرورش منظره‌ای حاصلخیز به رشد خود به خود محصولشان کمک می‌کنند.

به همین ترتیب، والدین می‌توانند فرزند خود را به روش‌های مناسب پرورش دهند‌. می‌توانند محیطی را فراهم کنند که زمینه رشد سالم در هر جهتی که کودک می‌خواهد فراهم باشد.

کودکان وقتی نوپا هستند تمام چیزی را که ببیند، یاد می‌گیرند و آن را انجام می‌دهند به همین خاطر باید در رفتارها و گفتارهای خود بسیار دقت کنید. به عبارتی دیگر ببينيد فرزندتان چه چیزهایی را دوست دارد و چه چیزهایی را دوست ندارد.

با فرزند خود به شیوه‌ مناسب صحبت کنید

یادتان باشد که تربیت کودک از بدو تولد آغاز می‌شود تحقیقات نشان می‌دهد که حتی زمانی که کودک فقط چند ماه دارد حتی نمی‌تواند معانی کلمات را درک کند، اما مغز آن می‌تواند اطلاعات اطراف را در ذهن ثبت کند.

به همین دلیل این یک زمینه برای یادگیری او ایجاد خواهد کرد، بنابراین هر چه کلمات بیشتری بشنود تاثیر آن بیشتر است و درک مطلب بهتری خواهد داشت، آموزش کلمات احساسی به کودکان بسیار مفید واقع میشود.

پاسخگو به چراهای بچه‌ها باشید

وقتی کودک شما دائماً می‌پرسد چرا این می‌تواند برای شما خسته کننده باشد، اما برای او بسیار مهم است که جواب این چراها را بشنود، وقتی برای او توضیح می‌دهید می‌تواند چیزهای جدیدی را یاد بگیرد.

به همین خاطر باید به تمام چراهای کودکانتان جواب بدهید، زیرا کنجکاوی آنها بسیار زیاد است و اغلب اوقات باید به آنها یاد بدهید که چه مواقعی سوال کنند و به دنبال چه جواب‌هایی باشند.

کارهایی که انجام می‌دهند را توضیح دهید نه اینکه او را سرزنش کنید

بهتر است رفتارهایی که کودکانتان انجام می‌دهند را برای آنها توضیح دهید نه اینکه آنها را سرزنش کنید، وقتی پسرتان به سر دخترتان فریاد می‌زند او را پسر بد خطاب نکنید، بلکه به او توضیح دهید رفتاری که انجام می‌دهد درست نیست و باید بداند که با این کار خواهر خود را ناراحت می‌کند.

همینطور این قانون برای تمجید نیز صادق است و دخترتان را “دختر خوب” خطاب نکنید در عوض در مورد کاری که او انجام داده بگویید که تو کار خوبی کردی که برادرت را بخشیدی.

به فرزندتان یاد بدهید که از کارهای خوبی انجام می‌دهید تقلید کنند

همانطور که گفتیم هر کاری که شما انجام می‌دهید فرزندانتان از شما تقلید می‌کنند، به همین خاطر به آنها یاد بدهید که از کارهای خوبی که شما انجام می‌دهید تقلید کنند.

این در آینده کمک می‌کند که رفتارهای خوب را انجام دهند و نه اینکه از رفتارهای بد دیگران تقلید کنند، هر رفتاری که کودکان در سنین پایین انجام می‌دهند می‌تواند در مسیر زندگی بزرگسالی آنها تاثیر بگذارد.

کودکان را از جامعه انسانی دور نکنید

تلاش کنید که فرزندان خود را در ارتباط با جامعه قرار دهید و یکی از نکات کلیدی تربیت فرزند، تعیین ارتباطات و تعاملات کودک است، همواره توصیه می‌شود علاوه بر افراد نزدیکی که با فرزندانتان در تماس است آنها را در تماس با افراد مختلف قرار دهید.

نکته جالبی که باید بدانید طبق تحقیقات، نوزادانی که به طور منظم با گویش‌ها و زبان‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کنند در آینده در یادگیری زبان‌های دیگر موفق‌تر خواهند بود.

نقش مادر در تربیت فرزند

کودک قبل از اینکه به دنیا بیاید مدتی را در شکم مادر می‌گذارند و پس از آن نیز تا یادگیری مهارت‌های مختلف با مادر خود همراه است.

بسیاری از مهارت‌های فرزند پروری در ذات مادران نهادینه شده است و اگر تمام مادرها تربیت فرزند خود را به درستی انجام دهند جامعه‌ای سالم به وجود خواهد آمد.

مادران نزدیک‌ترین افراد به کودکان هستند و در هر زمان در کنار آنها بوده و در هیچ شرایطی آنها را تنها نمی‌گذارند.

آنها تنها فردی هستند که می‌توانند به کودک خود آرامش دهند و در جهت درست او را راهنمایی کنند. به عبارت دیگر مادران به راحتی می‌توانند روحیه فرزند خود را بهبود داده و شاد را تربیت‌شان کنند.

البته خانواده اولین محیطی است که فرزند پس از تولد در آن جا قرار می‌گیرد، اگر کودک در این محیط و اعضای خانواده‌اش به خوبی تربیت شود، محال است که از نظر اخلاقی و رفتاری مشکل داشته باشد.

خانواده نهاد اجتماعی کوچک است که آن تاثیر زیادی بر کودک خواهد داشت.

کودک برای اولین بار نحوه رفتار خود را در خانواده آموزش می‌بیند همچنین مادر در نقش تربیتی او بسیار مهم است، مادران همیشه در همه فرهنگ‌ها به عنوان مراقب و تربیت کننده اصلی در نظر گرفته می‌شوند.

مادر بودن یکی از مهم‌ترین نقش‌هایی که یک زن خانواده و جامعه ایفا می‌کند، همچنین آنها نقش مهمی در زندگی فرزندان خود دارند، از آنها مراقبت می‌کنند و دوستشان دارند.

نحوه رشد کودک را می‌توان تا حد زیادی به نقشه والدین نسبت داد، به همین خاطر نقش خود را به عنوان مادر در زندگی فرزندتان جدی بگیرید و هیچ کوتاهی نمی‌تواند جبران پذیر باشد.

نقش پدر در تربیت فرزند

وقتی صحبت از نقش پدر در تربيت فرزند می‌شود گاهی اوقات افراد احساس می‌کنند که این نقش در رتبه دوم قرار دارد، اما کاملا در اشتباه هستند، هر دو در رتبه‌ اول قرار داشته منتهی یکی از دیگری پیشی می‌گیرد.

در حقیقت اگرچه عشق مادر مهم و ویژه بوده‌، اما داشتن پدر فعال و دلسوز می‌تواند به همان اندازه در رشد کودک موثر باشد.

یک پدر می‌تواند به افزایش هورمون‌های هیجانی و توانایی حل مساله کودک بیفزاید.

حمایت عاطفی پدر از کودک یکی از گرانبهاترین هدایا از طرف خدا است، پدران با کمک به آنها یاد می‌دهند که چه احساساتی به محیط اطراف خود داشته باشند، بچه‌هایی که پدر حمایتگر دارند، احتمالا از عزت نفس و اعتماد به نفس بالایی برخودار هستند.

داشتن پدری فعال به کودک یاد می‌دهد که چگونه عشق را احساس کند و بفهمد که پدر او چقدر دوستش دارد، پدر کسی است که از فرزند خود حمایت می‌کند و منبع ثابت عشق است، کودک اطمینان حاصل می‌کند که کسی را دارد که به خوبی می‌تواند به آن تکیه کند.

پدران الگوی مثبت مردانه در زندگی کودکان هستند و به تقویت رفتارهای خوب آنها کمک می‌کنند، در نتیجه کودکانی که با پدران خود رابطه بهتری دارند، مشکلات رفتاری کمتری را تجریه می‌کنند و همیشه دلسوزتر از دیگر بچه‌ها هستند.

هدف از تربیت فرزند چیست؟ تا اینجا توانستید به جواب سوال خود برسید، اما اگر به دنبال تربیت درست کودک هستید باید بدانید که او دقیقاً با چه رفتار و الگویی می‌تواند بهتر این رفتار را یاد بگیرد.

هیچ کودک و نوجوانی به اجبار عادت‌های زندگی را یاد نمی‌گیرند! باید آنها را آگاه کنید که چرا این عادت را در خود نهادینه کنند و بهتر است به آسان‌ترین روش‌ها به کودکان عادت‌ها را آموزش بدهید.

نظرتان درباره تربیت فرزند چیست آیا تاکنون به خوبی این مسئولیت را اجرا کرده‌اید؟ نظرات خود را از بخش نظر دهی با دکتر ذهن در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تربیت فرزند

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462