مشاوره روانی چیست؟ معرفی انواع روانشناسی و شیوه های درمان

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات فردی و زوجین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

انواع روانشناسی و روش های درمانی که در اتاق مشاوره اتفاق می افتد برای هر فرد متفاوت بوده و با توجه به نوع مشکل او، رویکرد قابل استفاده در اتاق درمان نیز فرق دارد. اما شاید هر کسی دوست دارد تا با انواع روانشناسی و رویکردهای قابل استفاده در آن آشنا شده تا بتواند دید بهتری نسبت به جلسات درمان خود پیدا نماید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که رویکرد های روان درمانی و انواع روانشناسی و شیوه های درمان آن بر حسب نوع مسئله، شخصیت فرد و درمانگر، متفاوت می باشد. رویکردها به چند دسته تقسیم شده که هر دسته از آن نیز شامل مجموعه های دیگری می باشد.

درمان شناختی رفتاری به چه صورت است؟

بیشتر بدانید : چت با مشاور روانشناس آنلاین از طریق اینترنت

معرفی انواع روانشناسی

درمان های مبتنی بر شناخت و رفتار
رویکرد شناختی رفتاری بر پایه نوع تفکر و رفتار مراجعه کننده می باشد و برای غلبه بر مشکلات خاص، تغییر در نوع فکر و رفتار فرد بکار برده می شود.

1605686310 idea درمان شناختی رفتاری یا CBT : این نوع درمان بصورت کوتاه مدت بوده و ترکیبی از رفتار درمانی و شناخت درمانی می باشد که بر این پایه بوده که نوع باور، نگرش، تفکر و در واقع تفسیر ما از دنیای اطرافمان بر روی احساسات و رفتارهای ما تاثیرگذار می باشد. این موضوع زمانی می تواند نگران کننده باشد که افکار فرد به شکل غیر منطقی و تحریف شده ای بوده که می تواند منجر به رفتارهای دردسرساز در او شود. بنابراین افکار او را به سمتی هدایت می کنند که منطقی تر باشد تا نتیجه آن نیز خطراتی را به همراه نداشته باشد. در این روش درمانی، درمانگر با آموزش به فرد، بر روی تغییر الگوهای فکری و باورهایش کار می کند. این روش در زمینه افسردگی، اختلال دو قطبی، اسکیزوفرنی، اضطراب، هراس و وسواس فکری تاثیرگذار است.

1605686310 idea درمان شناختی تحلیلی یا CAT : در این روش درمانگر تلاش می کند تا رویداد های گذشته فرد و تاثیر آن بر زمان حال او را تحلیل کرده و سپس با بررسی آنها راهکاری مفید تری را به او یاد می دهد. هدف در این روش درمانی، بهبود وضعیت فرد و تغییر شرایط او است.

1605686310 idea درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد یا ACT : در این روش درمانی، درمانگر به فرد کمک می کند تا وقایع ناخواسته و ناخوشایند را انکار و یا قضاوت نکرده و آنها را بپذیرد. هدف از این روش بازگرداندن حس خوب فرد به خودش است. در این روش برای پذیرش، درمانگر از چند طریق راه های تعهد و تغییر رفتار را برای مراجعه کننده در هم می آمیزد :

• در ارتباط بودن با لحظه حال
• مشاهده گری خود
• پذیرش و آزاد گذاشتن افکار
• کاهش تمایل فرد به واقعی دانستن افکار و تصورات
• بررسی ارزش های فرد
• انجام اقدامات متعهدانه بر پایه ارزش های فرد

این درمان در افسردگی، اضطراب و اختلالات شخصیتی بسیار موثر است.

1605686310 idea رفتار درمانی : این روش درمانی یک اصطلاح کلی برای روش های متنوع در درمان اختلالات روانی می باشد که در آن هدف درمان، شناسایی رفتارهای مخرب و ناسالم بوده و تغییر در آنها می باشد. رفتار درمانی بر این واقعیت شکل می گیرد که فرد رفتارها را از دیگران یاد گرفته و یا تقلید می کند. رفتار درمانی برای درمان هایی مانند اضطراب، خشونت، افسردگی و اختلال هراس بکار برده می شود. همچنین در آن بصورت تخصصی در درمان بیش فعالی، اختلال دو قطبی، سو مصرف مواد، وسواس فکری، اختلال بعد از سانحه و فوبیا استفاده می شود.

1605686310 idea درمان دیالکتیکی : در این روش رفتاری دیالکتیکی که یکی از روش های درمانی شناختی رفتاری می باشد، تمرکز بر روی جنبه های روانی اجتماعی فرد است. این روش به بررسی سطح بر انگیختگی فرد در موقعیت های خاص پرداخته شده و اگر میزان بر انگیختگی منجر به واکنش شدید در فرد شود، درمان آغاز می شود. این درمان برای اختلال شخصیت مرزی بکار برده می شود.

1605686310 idea درمان مبتنی بر ذهن آگاهی : این روش از ایده های شناختی درمانی با روش های مراقبه ای ذهن آگاهی بصورت ترکیبی استفاده می شود. هدف از این روش آشنا شدن با حالات ذهنی می باشد که اختلال های ذهنی اغلب از آنها نشات گرفته و به افراد آموزش هایی برای برقراری رابطه ای جدید با حالت های ذهنی شان داده می شود. این روش برای افرادی که دارای ناراحتی های مزمن و یا دوره های افسردگی مکرر می باشند، موثر است. درمان مبتنی بر ذهن آگاهی بیشتر بر روی زمان اکنون تمرکز داشته و بر این باور بوده که انسان برای رسیدن به آرامش باید رابطه ای واقع گرایانه با جریان لحظه به لحظه زندگی خود برقرار نمایند. در این روش از حواس پنجگانه برای درک لحظه حال استفاده می شود.

طرحواره درمانی چه کاربردی دارد؟

بیشتر بدانید : روانشناسی بالینی چیست؟ چه کمکی به ما می کند؟

1605686310 idea طرحواره درمانی : در این روش درمانی چند مدل از درمان با یکدیگر ترکیب می شود و هدف آن درمان اختلال های شخصیتی و رسیدن به بهداشت روانی است. طرحواره درمانی بر روی الگوهایی تمرکز دارد که در صورت بر آورده نشدن نیاز های عاطفی فرد در زمان کودکی، در او شکل گرفته و تا زمان بزرگسالی تاثیر گذار می باشد.

1605686310 idea بازی درمانی : این روش برای کودکان بکار برده شده و تمرکز آنها در این روش بر روی آگاهی از احساسات نهفته کودکان می باشد که قادر به بیان آنها نیستند. بازی درمانی برای درمان انواع اختلالات روانی موثر است.

1605686310 idea درمان متمرکز بر شفقت یا CFT : این روش درمانی بیشتر تمرکز بر شفقت داشته که از طریق آموزش ذهن برای کمک کردن به افراد و خود، برای ایجاد احساس امنیت و آرامش درونی استفاده می شود. این روش توسط پل گیلبرت ابداع شده است و بخشی از رفتار درمانی می باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات فردی و زوجین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462