چگونه با دیگران یک ارتباط موثر داشته باشیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فردی و زوجین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

داشتن ارتباط موثر می تواند نقش مهمی در زندگی هر فرد داشته و در واقع یک ضرورت محسوب می شود. اما برای آن هیچ آموزشی در هیچ زمانی به ما داده نشده و به همین دلیل خیلی از مواقع ما در برقراری ارتباط موثر و درست دچار سو تفاهم ها و ناسازگاری ها در روابط بین فردی می شویم. بنابر این چگونگی آموختن یک ارتباط موثر با دیگران مهم بوده و نیاز به آموزش دارد. در این مقاله قصد داریم تا با کمک تکنیک هایی ارتباط موثر و سالم را آموزش داده و نکاتی در اینباره را به شما بیاموزیم.

چگونه با دیگران یک ارتباط موثر داشته باشیم؟

بیشتر بدانید : ویژگی های شخصیتی افراد میانگرا چیست؟

برقراری ارتباط موثر به چه صورت است؟

مفهوم داشتن ارتباط موثر یعنی داشتن مجموعه از رفتار و اعمال ما که در قالب یک پیام بوده و به افراد دیگر منتقل می شود. این پیام ها ممکن است کلامی و یا غیر کلامی باشد و داشتن ارتباط موثر منجر به درگیری با احساسات و عواطف با فرد مقابل می شود. همه افراد در طول روزشان با ارتباط های کوتاه و موقت زیادی روبرو می شوند که ممکن است با افراد ناشناس و غریبه بوده و یا با اشخاص دوست و فامیل باشد. درباره افراد آشنا و نزدیک جنس این روابط عمیق تر و طولانی تر بوده و ارتباط ما از نوع ارسال پیام و دریافت آن از آنها می باشد. این گفتگو ها در غالب تماس تلفنی، چت کردن و یا ارتباط حضوری است.

در واقع برقراری ارتباط موثر یک نوع مهارت می باشد و این مهارت ممکن است در افرادی بصورت غریزی وجود داشته باشد. تمامی انسان ها در ارتباط با یکدیگر بوده و زندگی افراد در غالب ارتباط با یکدیگر می باشد. بنابر این داشتن این مهارت و یادگیری آن می تواند نقش مهمی در میزان رضایت فرد در زندگی داشته و روابط او را قوی تر و موثرتر می کند.

تکنیک های ارتباط موثر چه می باشد؟

بیشتر بدانید : تقویت عزت نفس از چه راه هایی امکان پذیر است؟

تکنیک های برقراری ارتباط موثر چه می باشد؟

1. گوش دادن : شاید باورتان نشود که تاثیر گوش دادن به طرف مقابل چقدر می تواند در نحوه برقراری ارتباط موثر شما تاثیر گذار باشد. شاید فکر می کنید که این کلام شماست که می تواند طرف مقابل را تحت تاثیر قرار دهد، این موضوع مهم و تاثیر گذار است اما هنر گوش دادن و توجه به طرف مقابل نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و می تواند منجر به داشتن ارتباطات موثر و با دوام شود. گوش دادن به منزله درک کردن صحیح پیام فرد بوده و به او احساس ارزشمند بودن می دهد. گوش کردن فعال به معنی داشتن ارتباط چشمی، تایید های کوتاه کلامی و یا زبان بدن و تکرار بخشی از گفته های طرف مقابل می باشد.

2. داشتن دلیل و قصد برای برقراری ارتباط : اینکه به چه دلیل و قصدی می خواهید با فردی ناشناس ارتباط برقرار نمایید، بسیار مهم می باشد. پیدا کردن دلیل و قصد خود و مرور آن در ذهنتان پیش از شروع صحبت، می تواند شما را در ادامه گفتگو به خوبی پیش برده و گفتگوی موثرتری را به همراه داشته باشد.

3. داشتن زبان بدن مناسب : این موضوع را در نظر داشته باشید که زبان بدن ما می تواند بصورت غیر مستقیم در ارتباط ما نقش داشته و طرف مقابل را تحت تاثیر قرار داده و یا از ادامه گفتگو منصرف نماید. لبخند زدن، اخم کردن، فرم ایستادن یا نشستن و حتی میزان اعتماد به نفس شما در گفتگو نیز می تواند تاثیر زیادی در میزان مطلوبیت گفتگویتان داشته باشد. همچنین حرکات دست، لحن صدا، تن صدا، ژست بدن و تیک های عصبی نیز می تواند طرف مقابل را مورد توجه قرار دهد. کمک گرفتن از کتاب هایی در زمینه زبان بدن و نقش آن در ارتباطات می تواند به شما در شناسایی پیام های مخفی وجودتان، کمک نماید.

4. استفاده درست از کلمات : کمک گرفتن از کلمات مناسب و استفاده به موقع از آنها می تواند در برقراری ارتباط موثر نقش زیادی داشته باشد. همچنین ابتدای گفتگوی شما می تواند در این زمینه بسیار حائز اهمیت بوده و نشان دهنده نوع فکر و روحیات شما می باشد. بنابر این سعی کنید در شروع مکالمات خود از کلمات موثر و مناسبی استفاده نمایید. سعی کنید نوع لحنتان در مواجه با افراده مختلف، متفاوت بوده و بسته به موقعیت باشد.

5. مدیریت استرس کنید : مدیریت و غلبه بر استرس می تواند نقش مهمی در شرایط شما و بهتر شدن آن داشته باشد. داشتن اعتماد به نفس پایین باعث شده تا در مواقع استرس زا، از میزان روابط ضعیف تری برخوردار باشید. بنابر این سعی کنید خودتان و توانایی هایتان را ارزشمند دانسته و در چنین مواقعی با مرور آنها، میزان اعتماد به نفس خود را ارتقا داده و بر استرس خود غلبه نمایید.

6. خودشناسی کنید : داشتن آگاهی نسبت به خود، احساسات و افکارتان در داشتن ارتباط موثر با دیگران نیز مفید می باشد. چرا که شما نسبت به خواسته و نیازهایتان در یک ارتباط آگاه بوده و در صورتی که با افرادی مغایر با خواسته های خود مواجه می شوید، نیازی به داشتن ارتباط موثر با آنها ندیده و از این افراد فاصله می گیرید. همچنین در مواقعی که با افراد هم تیپ شخصیتی خود برخورد می کنید، راحت تر می توانید با آنها روابط موثر و طولانی تری را شکل دهید.

7. داشتن کنترل در احساسات : در مواقعی ممکن است با بروز نا به جا در یک احساس، پیام اشتباهی را به فرد مقابل انتقال دهید. بنابر این اهمیت احساسات در روابط را جدی گرفته و در مدیریت و کنترل آن برای داشتن رابطه موثر، تلاش نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فردی و زوجین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462