عوامل ایجاد افسردگی در نوجوانان و سن بلوغ چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه افسردگی در نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

افسردگی در نوجوانان بسیار شایع بوده و در سنین بلوغ نیز این موضوع مطرح می باشد. علت آن بیشتر به تغییرات بیولوژیکی و هورمونی دوران بلوغ مربوط می شود که البته به توضیح بیشتری این موضوع می پردازیم. افسردگی در نوجوانان و جوانان یک بیماری جدی بوده که ممکن است همه جنبه های زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. اما با توجه به اینکه این بیماری قابل درمان است، باید قبل از هر چیز آن را در فرزند خود تشخیص داده و برای درمان آن به روانشناس و روانپزشک مراجعه نمایید. البته تشخیص اصلی و درست بیماری نیز بوسیله درمانگر صورت می گیرد و ممکن است خیلی از مواقع تغییرات خلق و خوی نوجوان شما که در دوران بلوغ و سنین نوجوانی طبیعی صورت می گیرد، به اشتباه به افسردگی نسبت داده شود.

شما همچنین می توانید برای دستیابی به اطلاعات بهتر و بیشتر در این زمینه و کمک گرفتن از مشاوران و روانشناسان مطرح، با مرکز مشاوره تلفنی دکتر ذهن تماس حاصل نمایید. این مرکز دارای افراد متخصص در زمینه های مختلف روانشناسی می باشد و می توانند به شما راهنمایی و مشاوره نمایند. همچنین این مرکز در بیشترین ساعات شبانه روز پاسخگوی نیاز شما عزیزان بوده که از هر نقطه ای از ایران یا جهان می توانید با آن تماس گرفته و اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورید.

علت افسردگی در نوجوانان

بیشتر بدانید : علت بروز بیماری افسردگی چیست؟

علت افسردگی در نوجوانان چه می باشد؟

طبق تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، دلیل خاصی برای افسردگی در نوجوانان وجود نداشته اما دلایلی مانند عوامل بیولوژیکی، موارد ژنتیکی، علت های زیست محیطی و مشکلات روان می توانند از جمله دلایل ابتلا به افسردگی باشند. همچنین مواردی مانند درگیری و دعوای والدین، طلاق، از دست دادن و نداشتن حمایت عاطفی نیز می تواند منجر به بروز افسردگی در فرد شود. اما همانطور که پیش تر اشاره کردیم این بیماری قابل درمان بوده و حمایت خانواده می تواند نقش مهمی در درمان آن ایفا کند. عشق، ابراز محبت و علاقه و حمایت و راهنمایی شما می تواند در کمک رسانی به نوجوان افسرده تان در مقابله با این بیماری، نقش مهمی را ایفا نماید.

چه مواردی در علت افسردگی نقش دارد؟

همانطور که گفتیم دلیل اصلی برای بروز افسردگی در نوجوانان وجود نداشته، اما دلایلی احتمال بروز افسردگی را بیشتر می کند که به هر کدام از این موارد می پردازیم :

کمبود محبت و بی توجهی : یکی از نیازهای مهم و اصلی فرزندان در هر سنی، توجه و محبت دیدن از سوی والدین و اطرافیان می باشد. اینکه نوجوان شما به هر دلیلی از سوی اطرافیان و والدین خود توجه و محبت کافی دریافت نمی کند می تواند در بوجود آوردن بیماری افسردگی در او تاثیر گذار باشد.

ژنتیک و داشتن سابقه خانوادگی : ژنتیک در بوجود آمدن بیماری افسردگی نقش داشته و داشتن سابقه خانوادگی در این زمینه می تواند یکی از علل بیماری افسردگی در بین نوجوانان باشد.

هورمون ها : تغییرات در میزان هورمون ها و همچنین تاثیرات هورومون های ترشح شده در دوران بلوغ می تواند در بروز بیماری افسردگی نقش داشته و همچنین مشکلات ناشی از کم کاری تیروئید که بر روی عملکرد هورمون ها تاثیر گذار می باشد، احتمال بروز افسردگی در نوجوانان را تشدید می کند. گرایش افراد در این سن به مواد مخدر نیز می تواند بر روی عملکرد هورمون ها تاثیر گذار بوده و در نهایت نوجوان را به سمت بیماری افسردگی سوق دهد.

آسیب های دوران کودکی و مشکلات مربوط به آن : داشتن وقایع ناگوار در دوران کودکی مانند از دست دادن عزیز، سو استفاده جنسی از کودک، بی توجهی و بی مهری و سو استفاده های دیگر از جمله مواردی می باشد که در دوران نوجوانی می تواند احتمال بروز افسردگی در شخص را بالا برد.

عوامل ایجاد افسردگی در نوجوانان

بیشتر بدانید : افسردگی در کودکان

نشانه های افسردگی در نوجوانان

نشانه ها و علائم افسردگی در افراد مختلف، متفاوت می باشد اما از شایع ترین آنها در بین نوجوانان موارد زیر است :

• نداشتن انگیزه در کارها و فعالیت ها
• عصبانیت مداوم
• ناراحتی زیاد
• بی حوصله بودن و داشتن حس بی قراری
• دور شدن از دوستان و خانواده
• نداشتن تمرکز
• نداشتن عملکرد مناسب در مدرسه و انجام ندادن تکالیف
• کمبود انرژی و احساس خستگی
• داشتن درد های بی دلیل
• افکاری مبنی بر خودکشی و مرگ
• تغییر عادت در خواب و غذا خوردن

موارد دیگری که نشان دهنده بیماری افسردگی در نوجوان شما می شود :

اعتیاد به موبایل و شبکه های اجتماعی : ممکن است فرد برای فرار از مشکلات و حالات بد روحی خود بیش از اندازه به استفاده از موبایل و شبکه های اجتماعی رو آورده که خوده این موضوع نیز منجر به بیشتر شدن افسردگی نوجوان می شود.

دور شدن و تمایل به تنهایی : نوجوانی که به افسردگی مبتلا می باشد تمایل به برقراری ارتباط با دیگران را نداشته و معمولا از جمع ها فاصله می گیرد. او ممکن است تنها با چند نفر از دوستان خود ارتباط برقرار کند.

انجام دادن کارهای خطرناک : یکی از نشانه های افسردگی اهمیت ندادن به سلامت جسمی خود می باشد که فرد مایل است کارهای خطرناکی مانند رانندگی بدون احتیاط را انجام دهد.

کمبود اعتماد به نفس : افرادی که به بیماری افسردگی مبتلا می باشند احساس زشت بودن، خجالت، بی ارزشی و شکست می کنند که منجر به کمبود اعتماد به نفس در او می شود.

تمایل به فرار کردن : نوجوانانی که به افسردگی مبتلا می باشند تمایل دارند از خانه فرار کرده که این کار بیشتر به منظور جلب توجه دیگران نیز می باشد و یکی از نشانه های افسردگی به شمار می رود.

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره تلفنی در زمینه افسردگی در نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462