علت بی اشتهایی چیست؟ معرفی 10 دلیل اصلی

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فردی و زوجین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

بی اشتهایی می تواند به دلایل مختلفی در افراد ایجاد شود و بصورت کلی این دلایل ممکن است فیزیکی و یا روانی باشد. فرد با تجربه بی اشتهایی و ادامه دار شدن آن، باعث ایجاد حس خستگی و کم شدن وزن بدن شده و همچنین مواد غذایی لازم برای بدن را دریافت نکرده که در نهایت مشکلاتی ناشی از کمبود ویتامین ها و مواد مغذی را پیدا می کند. عوامل مختلفی در کم شدن اشتهای فرد و در نهایت بی اشتهایی اون نقش داشته که گاهی وجود عفونت ها یا مشکلات ناشی از سو هاضمه نیز دخیل بوده که بعد از درمان، بی اشتهایی نیز از بین می رود. از آنجایی که دلایل مختلفی در این زمینه نقش دارند، در این مقاله به بررسی 10 مورد مطرح درباره بی اشتهایی می پردازیم.

بی اشتهایی به چه دلایلی می باشد؟

بیشتر بدانید : مشاوره خانواده تلفنی شبانه روزی

10 علت اصلی در بی اشتهایی چه می باشد؟

1. وجود باکتری ها و ویروس ها در بدن : باکتری ها و ویروس ها گاهی منجر به بی اشتهایی یا کم اشتهایی در فرد می شود. از جمله این موارد میتوان به بیماری های عفونی مانند عفونت دستگاه تنفسی، عفونت روده و معده، ذات الریه، عفونت پوستی و مننژیت اشاره کرد. همچنین بیماری هایی مانند سندروم روده تحریک پذیر، بیماری کرون و کولیت نیز از موارد تاثیرگذار در ایجاد درد در ناحیه شکم و حالت تهوع بوده که در نهایت منجر به بی اشتهایی در فرد می شود.

2. عوامل روانشناختی و مشکلات روحی : وجود افسردگی در شخص و همچنین داشتن استرس و اضطراب نیز می تواند تاثیر مستقیمی در بی اشتهایی او داشته باشد. البته گاهی طولانی شدن میزان استرس در بدن فرد و ترشح بالای کورتیزول، سبب بالا رفتن اشتهای او به غذا شود.

3. وجود بیماری های جسمی : بیماری هایی مانند نارسایی کلیه، بیماری مزمن کبد، نارسایی قلب، ایدز، کم کاری تیروئید و هپاتیت نیز از جمله مواردی می باشد که منجر به کاهش اشتهای فرد می شود. وجود سرطان در بدن شخص نیز می تواند منجر به کاهش اشتها و بی اشتهایی شده، بویژه سرطان هایی که با دستگاه گوارش فرد در ارتباط می باشد.

4. استفاده از برخی داروها و عوارض ناشی از آن : از عارضه های جانبی برخی از داروها، بی اشتهایی و کم شدن میل به غذا می باشد. همچنین برخی از آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد قارچ و شل کننده های عضلات نیز سبب به بی اشتهایی فرد می شود. داروهای مرتبط با افسردگی، میگرن و فشار خون نیز می توانند در بی اشتهایی تاثیرگذار باشد.

5. آنفولانزا و سرماخوردگی : وجود این دو بیماری باعث شده تا سیستم ایمنی بدن درگیری زیادی داشته و منجر به آزاد شدن ماده ای به نام سیتوکین ها می شود. این ماده سبب خستگی و بی اشتهایی فرد شده که میل به غذا خوردن را پایین می آورد.

6. بارداری : بارداری بر سیستم گوارش تاثیر داشته و مواردی مانند بی اشتها و ترش کردن معده را به دنبال دارد. یکی از دلایل بی اشتهایی در خانمهای باردار، حالت تهوع می باشد. این موضوع بویژه در سه ماهه اول بارداری بیشتر بوده و میل به غذا خوردن را کم می کند.

7. کم خونی : کم خونی نیز منجر به بی اشتهایی فرد می شود. این موضوع زمانی بروز پیدا می کند که بدن به اندازه کافی گلبول قرمز سالم ایجاد نکرده و انتقال اکسیژن در بدن شما به درستی صورت نمی گیرد. این مورد منجر به ضعف و بی اشتهایی شما می شود.

8. دیابت : از دیگر بیماری های مرتبط با بی اشتهایی، دیابت می باشد که می تواند منجر به بالا رفتن قند خون در شخص شده و این موضوع به اعصاب بدن آسیب می رساند. از جمله عصب های درگیر شده، عصب معده بوده و به همین دلیل دستگاه گوارش فرد با سرعت طبیعی حرکت نمی کند.

9. بالا رفتن سن : افراد مسن نسبت به زمان جوانی خود از میزان اشتهای کمتری برخوردار می باشند. افزایش سن باعث شده تا هضم غذا به کندی صورت گیرد و این افراد میل کمتری به غذا دارند.

10. میگرن : سردرد های میگرنی منجر به کم شدن میل فرد به غذا، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ می شود. حتی گاهی سردردهای ساده نیز باعث بی اشتهایی می شود.

درمان بی اشتهایی به چه صورت است؟

بیشتر بدانید : خانواده شاد دارای چه ویژگی هایی است؟

درمان بی اشتهایی به چه صورت است؟

در صورتیکه علت بی اشتهایی شما جدی نبوده و نشانه ای از وجود بیماری در بدنتان نمی باشد، می توانید از راه هایی منجر به بیشتر شدن میلتان به غذا و کم شدن سطح بی اشتهایی خود شوید. در وعده های غذایی خود سعی کنید تا جای ممکن از مواد غذایی مقوی و دارای پروتئین و کالری بالا استفاده کرده تا سطح انرژی بدنتان تامین شده و مواد مغذی مورد نیازتان را دریافت نمایید.
از آنجایی که معمولا افراده دارای بی اشتهایی معمولا مایعات را بهتر و آسان تر مصرف می کنند، کمک گرفتن از اسموتی ها و نوشیدنی های دارای پروتئین می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.
همچنین استفاده از طعم دهنده ها، ادویه ها و مواد گیاهی معطر نیز می تواند منجر به بالا رفتن اشتهای افراد و تمایل آنها به خوردن غذا شود.
کمک گرفتن از غذاهای سبک نیز می تواند به بیشتر شدن میل فرد و جلوگیری از حس سیری و حالت تهوع فرد کمک نماید. همچنین سعی کنید از محیط های آرامش بخش و دارای سکوت استفاده کرده که بتوانید نسبت به غذا تمایل بیشتری داشته باشید.
مصرف غذاهای سبک بعد از انجام فعالیت های ورزشی و یا پیاده روی نیز می تواند از بی اشتهایی فرد جلوگیری کرده و تمایل او را به مصرف غذا بیشتر نماید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فردی و زوجین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462