روش های موثر و کاربردی در درمان پرخاشگری کودکان

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات کودکان و نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

پرخاشگری کودکان به شکل های مختلفی بروز پیدا می کند و می تواند شامل ضربه زدن به چیزی، گاز گرفتن و یا لگد زدن، عصبانیت فیزیکی، تهدید یا خشونت دیگران، داد زدن و حمله های کلامی، قلدری و تخریب کردن اشیا باشد. موارد مختلفی می تواند ریشه این نوع خشم ها و پرخاشگری ها بوده که در این مقاله به بررسی این موارد می پردازیم. گاهی با رسیدگی به عوامل درونی ایجاد شده در خشم کودکان، میزان پرخاشگری آنها به میزان زیادی کاهش می یابد. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با علت های مختلف پرخاشگری در کودکان آشنا نماییم، اما ممکن است برای بررسی بهتر و دقیق تر نیاز به راهنمایی و کمک گرفتن از مشاور کودک و نوجوان داشته باشید.

همچنین شما می توانید از مشاوران و روانشناسان با تجربه ما در مرکز مشاوره تلفنی دکتر ذهن کمک گرفته و اطلاعات مورد نیازتان را کسب نمایید. این افراد در بیشترین ساعات شبانه روز پاسخگوی شما عزیزان بوده و در زمینه های مختلف روانشناسی می باشند. این امکان برای افرادی که در خارج از ایران و یا در نقاط کم امکانات کشور قرار دارد، وجود داشته تا همگی از امکاناتی یکسان بهره مند شوند.

علت های پرخاشگری کودکان

بیشتر بدانید : راه های رفع استرس کودکان + نشانه های استرس کودکان

چه چیزی باعث پرخاشگری در کودکان می شود؟

یکی از علت های ابتدایی عصبانیت و پرخاشگری در کودکان این می باشد که آنها کنترل رفتارهای تکانشی خود را به درستی یاد نگرفته و نمی دانند که به چه صورت ناراحتی ها و درگیری های خود را حل کنند. از دیگر مواردی که منجر به پرخاشگری در کودکان می شود این است که آنها در درون خود دارای مشکلات خاصی می باشند مانند کمبود توجه، موارد استرس زا در خانواده، مشکلات تنظیم هیجانات عاطفی و یا علائم اوتیسم و بیش فعالی.

تمامی موارد گفته شده می توانند در پرخاشگری کودکان نقش داشته باشند، اما نباید از این موضوع غافل شویم که والدین می توانند تاثیر قدرتمند زیادی بر کنترل پرخاشگری کودکان داشته باشند. درواقع همه انسان ها توانایی رفتار پرخاشگرایانه را در وجود خود داشته و این که آن را انجام دهند یا نه، بستگی به درک آنها از جهان دارد. اما درباره کودکان این تمایلات بسته به شرایط محیطی داشته و فشارهای وارد شده به آنها، تهدید ها و پیامدهایی که آنها تجربه می کنند، می تواند نقش زیادی در رفتارهای پرخاشگرایانه آنها داشته و با تغییر این شرایط، تمایلات آنها برای بروز عصبانیت و پرخاشگری نیز تغییر می کند.

علت های پرخاشگری و عصبانیت در کودکان چیست؟

علل متفاوتی در این زمینه نقش دارد که به مهمترین آنها اشاره می کنیم :

up arrow 2 علل ژنتیکی : عوامل ارثی و ژنتیکی می تواند برخی از کودکان را در معرض بیشتری از پرخاشگری و عصبانیت قرار دهد. در واقع اگر کودکان در سالهای اولیه زندگی خود در معرض بیشتری از عوامل استرس زا قرار بگیرند، احتمال بروز رفتارهای پرخاشگرایانه در آنها بیشتر است.

up arrow 2 عوامل محیطی بیرونی : پرخاشگری در کودکان ممکن است به دلیل عوامل محیطی و رفتارهای افراد در بیرون از منزل صورت بگیرید، مانند نوع برخورد معلم ها، همسالان، دوستان، شبکه های اجتماعی و عوامل اجتماعی فرهنگی که در این زمینه بر روی کودک تاثیرگذار است. ممکن است برخی از کودکان در موقعیت های استرس زا، هورمون استرس کورتیزول را بصورت غیر طبیعی ترشح کرده و به همین دلیل منجر به رفتارهای عصبی در آنها می شود.

up arrow 2 نقش والدین : پدر و مادر نقش مهمی در این زمینه دارند. این موضوع به نوع توجه و حمایت والدین از کودک نیز بستگی داشته و طبق تحقیقات صورت گرفته کودکان در هنگامی که حمایت و توجه کافی دریافت می کنند، رفتارهای آنها نیز تغییر می کند.

روش های درمانی پرخاشگری کودکان

بیشتر بدانید : راه های درمان عدم تمرکز در کودکان

روش های موثر در درمان پرخاشگری کودکان

شما در مقابل رفتار او عصبانی نشوید : در مواقعی که کودکتان به شما بی احترامی و یا پرخاشگری می کند، شما در مقابل با او همان رفتار را انجام ندهید و در این زمینه صبور باشید. چرا که کودکان احساسات و افکار را به روش بزرگسالان درک نمی کنند و همچنین هر چه رفتار پرخاشگرایانه بیشتری نسبت به فرزند خود داشته باشید، عصبانیت و پرخاشگری بیشتری نیز از جانب او دریافت می کنید.

انتظارات واقع بینانه داشته باشید : با توجه به سن و میزان درک و فهم کودکتان از او انتظار پیروی از خواسته ها و قوانین را داشته باشید. کودکان در سنین پایین به راحتی توجه شان پرت شده و توجه کمی دارند. در زمانی که دستوری به کودک خود می دهید، نباید انتظار پاسخ سریع از جانب او داشته باشید.

شرایط ذهنی او را درک کنید : گاهی ممکن است کودک شما دنیا را جوره دیگری می بیند و برداشت می کند. از آنجایی که در دوران کودکی آنها همواره در حال یادگیری می باشند، برداشت اشتباه و یا پاسخ های نامناسب آنها با محیط به این معنا نیست که آنها همواره بدین صورت می باشند و رفتار آنها غیر قابل اصلاح است. این نشان دهنده درک متفاوت آنها از محیط بوده و به آنها فرصت یادگیری بیشتری دهید. برای داشتن همدلی بهتر و بیشتر نیاز است تا درباره احساسات خود با آنها صحبت نمایید، کودک روابط ایمنی با والدین برقرار کند، الگوهای مثبت را از دیگران و والدین مشاهده نماید، سیگنال های عاطفی مثبت از دیگران دریافت کند و در مقابل خود کنترلی خود پاداش دریافت نماید.

به کودک خود به میزان زیادی توجه و محبت کنید : گاهی کودکان ممکن است به دلیل بی توجهی والدین و بی محبتی آنها از این طریق توجه و نوازش منفی دریافت می کنند. در واقع با وجود اینکه ممکن است بابت این رفتار مورد سرزنش قرار بگیرند، اما به دلیل دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن، بصورت ناخودآگاه از الگوی پرخاشگری و عصبانیت استفاده می کنند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات کودکان و نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462