ترنسکشوال چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترنسکشوال و هویت جنسیتی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

ترنسکشوال به افرادی گفته می شود که از هویت جنسی خود رضایت نداشته و خود را بر اساس ملاک های مربوط به جنس مخالفشان تعریف می کنند. این افراد معمولا از زمان نوجوانی متوجه این تفاوت ها شده و در صورتیکه این احساس در آنها تغییر نکند، تا پایان عمر ادامه خواهد داشت.

هویت جنسی در واقع تعریفی از جنسیت فرد می باشد که با آن شناخته می شود مانند مرد، زن یا جنسیت های دیگر و هویت جنسی با گرایش جنسی و یا جنسیت تفاوت دارد. در واقع افراد تراجنسی به افرادی گفته می شود که هویت جنسیشان با جنسیتی که در هنگام تولد دارند، متفاوت می باشد و به افرادی که هویت جنسیشان با جنسیت زمان تولدشان یکی و منطبق باشد هم سو جنسی گفته می شود.

ملال جنسیتی یعنی چه؟

بیشتر بدانید : ترنس به چه کسی می گویند؟ هویت جنسیتی چیست؟

ترنسکشوال چه می باشد و در روانشناسی به آن چه می گویند؟

ترنسکشوال به وضعیتی گفته می شود که در آن فرد بین جنسیت تعریف شده از نظر فیزیولوژیکی خود و هویت جنسی که از نظر روانی برای خودش می داند، هم خوانی ندارد و این عدم هم خوانی سبب ناراحتی چشم گیری در فرد می شود. در روانشناسی به این موضوع ملال جنسیتی گفته می شود.

بطور مثال فردی با اندام جنسی زنانه به دنیا آمده است ولی خود را به عنوان یک مرد تعریف کرده و می داند و از رفتارهای زنانه ای که جامعه از او می خواهد، احساس نارضایتی می کند.

علائم ترنسکشوال در دوران کودکی و نوجوانی به چه صورت است؟

بطور معمول ترنسکشوال در سنین نوجوانی مشخص می شود اما ممکن است در بعضی مواقع در کودکی یا بزرگسالی نیز بروز پیدا کند. در کودکان ترنس شرایط بدین صورت است که اغلب از جنسیت خود عصبانی بوده و دوست دارند مانند جنس مخالف خود رفتار کنند. به همین دلیل ممکن است بازی های مربوط به جنس مخالفشان را انجام داده و یا لباس های مربوط به آن جنس را بپوشند.

مثلا در دختران ترنس بدین صورت است که از بازی با عروسک ها احساس نارضایتی داشته و دوست دارند تا مانند پسر بچه ها با تفنگ و ماشین بازی کنند. همچنین این کودکان در انتخاب دوست نیز تفاوت هایی داشته و ممکن است علاقه ای به دوستی و بازی با افراد هم جنس خود نداشته باشند.

اما این افراد در هنگام نوجوانی نسبت به هویت خود حساس می شوند. در این سنین عموما به این فکر می کنند که دوست دارند در جامعه چگونه تعریف شوند و اصلا چه کسی می باشند. همین موضوعات باعث شده تا درباره خود دچار تردیدهایی شده و در مورد هویت جنسی خود شک کنند. این تردیدها در افرادی که ترنسکشوال نمی باشند نیز ممکن است ایجاد شود که با گذر زمان از بین رفته و فرد به یک نگاه ثابت از خود و جنسیتش می رسد. اما در افراد ترنسکشوال این موضوع متفاوت بوده و آنها میزان نارضایتی در مورد هویت جنسی خود را دست کم برای 6 ماه و بصورت پایدار دارند. آنها از نظر روانی و جسمانی نا هم خوانی را در درونشان حس می کنند. همچنین علاوه بر نارضایتی دارای نشانه هایی نیز بوده که تا بزرگسالی ادامه داشته، مانند این موارد :

• میل زیاد به داشتن ویژگی های اولیه و ثانویه از جنس مخالف
• تمایل زیاد از رها شدن از ویژگی های اولیه و ثانویه جنسی خود، بطور مثال یک پسر که ترنسکشوال می باشد از داشتن ریش در ناحیه صورت خود حس نارضایتی داشته و دوست دارد ظاهرش شبیه به زنان باشد.
• میل زیاد برای داشتن جنسیت دیگر
• باوری در زمینه داشتن احساسات و واکنش های متناسب با جنس مخالفشان که در درونشان احساس می کنند
• دوست دارند تا دیگران متفاوت با جنسیت کنونی شان با آنها برخورد نمایند.

علت های زمینه ای در ترنسکشوال

بیشتر بدانید : 10 راهکار برای افزایش اعتماد به نفس + روش‌های موثر

علت های زمینه ای در ترنسکشوال چه می باشد؟

عوامل مختلفی در بروز حالت ترنسکشوال نقش دارند که متخصصین عواملی مانند ژنتیک، هورمون ها، فاکتورهای زیستی و عوامل محیطی را در این زمینه سهیم می دانند، اما دلیل واضح و مشخصی در این زمینه پیدا نشده است. یکی از عوامل محیطی که در اینباره موثر می باشد، بزرگ شدن در محیط هایی است که جنسیت واقعی فرد را نا معتبر می دانند، یا محدود بودن در موقعیت جنسیت فعلی و یا بزرگ شدن با افرادی که جنس مخالف فرد می باشد، این عوامل در این زمینه تاثیر زیاد و چشم گیری دارد.

افراد ترنسکشوال با هم جنس گراها متفاوت می باشند، در هم جنس گراها بدین صورت است که لزوما از جنسیت فعلی خود ناراضی نمی باشند، بلکه تنها به جای داشتن رابطه جنسی با جنس مخالفشان، انتخاب کرده اند که با هم جنس خود در ارتباط باشند. آنها همچنین از وضعیت ظاهری خود راضی بوده و به عنوان مرد یا زن، همانگونه که هستند و چیزی که از ابتدای تولد برای آنها تعیین شده است، رفتار می کنند. همجنس گرایی به عنوان یک اختلال روانشناختی در نظر گرفته نمی شود، این در حالی است که ترنسکشوال به عنوان یک اختلال روانشناختی در زمینه روان پزشکی شناخته می شود.

درمان ترنسکشوال یا ملال جنسیتی به چه صورت است؟

این افراد به دلیل رفتارها و بازخوردهای منفی از سوی جامعه و خانواده، نیازمند به درمان های روانشناختی بوده و معمولا آنها تا حد زیادی دچار افسردگی و حس سرخوردگی می شوند که برای درمان نیاز به کمک روانشناس دارند. در کنار آن دچار نوعی سردرگمی هویتی نیز بوده که نمی دانند که در مورد خود و علایقشان به درستی تصمیم بگیرند. درمانگر در این راستا تلاش کرده تا به فرد تصویری واقع بینانه از خود و جنسیتش شکل داده و جنبه های مثبت و منفی این موضوع را بتواند بپذیرد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترنسکشوال و هویت جنسیتی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462