درمان افسردگی در نوجوانان + دلایل افسردگی

وقتی از افسردگی در دوران نوجوانی صحبت می‌کنیم، علائمی را می‌بینیم که بدون وقفه ادامه می‌یابند و روند زندگی را مختل می‌کنند...

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان افسردگی در نوجوانان + دلایل افسردگی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

در دوران نوجوانی هم بدن و هم مغز به سرعت و به شدت تغییر می‌کند، این روند تغییر می‌تواند اضطراب و عصبانیت را در فرد ایجاد کند و این جزء طبیعی رشد انسان است، وقتی از درمان افسردگی در نوجوانان صحبت می‌کنیم، علائمی را می‌بینیم که بدون وقفه ادامه می‌یابند و روند زندگی را مختل می‌کنند، در مقابل علائمی که هر از گاهی به دلیل ماهیت نوجوانی می‌آیند و می‌روند.

اضطراب، پرخاشگری و تحریک‌پذیری ناشی از دوران نوجوانی، علائمی هستند که هر از گاهی می‌آیند و می‌روند و تاثیر زیادی بر جریان زندگی فرد نمی‌گذارند. اما بد نیست که در این دوران، درمان افسردگی در نوجوانان جدی گرفته شود.

افسردگی اساسی را می‌توان به عنوان مجموعه‌ای از علائم تعریف کرد که زندگی فرد را به گونه‌ای تحت تاثیر قرار می‌دهد که عملکرد روزانه او را مختل می‌کند و حداقل 2 هفته طول می‌کشد.

این علائم ممکن است شامل اختلال خواب، تغییر در اشتها و وزن، از دست دادن لذت از فعالیت‌های قبلی، کاهش انرژی، مشکل در تمرکز، صحبت از خودکشی، اقدام به خودکشی، کناره‌گیری از دوستان و فعالیت‌های فوق برنامه و کاهش عملکرد در مدرسه باشد.

علائم و نشانه‌های افسردگی در نوجوانان

بسته به ویژگی‌های دوره افسردگی، ممکن است در کودکان و جوانانی که افسردگی شدید را تجربه می‌کنند، علائم مختلفی از افسردگی رخ دهد.

برخی از علائم افسردگی در کودکان و نوجوانان به شرح زیر است:

  • علائم افسردگی شدید در کودکان خردسال ممکن است شامل غم و اندوه، تحریک پذیری، وابستگی بیش از حد به والدین، اضطراب، درد و درد، امتناع از رفتن به مدرسه یا کمبود وزن باشد.
  • افسردگی اساسی در جوانان ممکن است شامل علائمی مانند کناره‌گیری از محیط‌های اجتماعی، احساس بی‌ارزشی، عدم تمایل به رفتن به مدرسه، عدم علاقه به سرگرمی‌ها و استفاده از مواد مضر باشد.

در نتیجه افسردگی شدید در جوانان، فرد ممکن است از فعالیت‌های عادی یا تعامل اجتماعی اجتناب کند.

افسردگی اساسی یک بیماری مهم است که در تمام سنین قابل مشاهده است، درمان صحیح بیماری‌هایی که در دوران کودکی رخ می‌دهد برای داشتن یک بزرگسالی سالم مهم است.

عواملی که باعث افسردگی شدید می شوند هنوز مشخص نیست، با این حال، برخی شرایط ممکن است باعث بروز افسردگی شدید شوند.

برخی از عوامل خطرناک که باعث افسردگی شدید می‌شوند به شرح زیر است

  • برخی ویژگی‌های فردی مانند ارزش ندادن به خود، عدم توانایی در استفاده از مکانیسم تصمیم گیری و وابسته بودن به دیگران، انتقاد دائم از خود و ناامیدی
  • مورد آزار عاطفی، روانی، جسمی یا جنسی قرار گرفته باشد
  • مرگ یکی از عزیزان
  • داشتن یک ازدواج سخت
  • مشکلات اقتصادی تجربه شده

افسرده شدن بر اثر آسیب‌های گذشته

  • داشتن یک زندگی پر استرس
  • داشتن سابقه خانوادگی بیماری های روانی مانند افسردگی، اعتیاد به الکل و اقدام به خودکشی
  • داشتن سایر مشکلات سلامتی مانند اختلال اضطراب، مشکلات مربوط به غذا خوردن یا ناتوانی در غلبه بر اثرات یک ضربه
  • مصرف زیاد الکل
  • مصرف مواد خارجی
  • برخی از بیماری‌های تجربه شده (سرطان، سکته و بیماری‌های قلبی)
  • فشار خون برخی از داروهای مورد استفاده در درمان
  • آسیب‌های دوران کودکی
  • فقدان محیط حمایت اجتماعی
  • مشکلات درون خانواده

تجربه چنین موقعیت‌هایی می‌تواند باعث افسردگی شدید شود، حذف عوامل خطر افسردگی اساسی ممکن است به پیشگیری از افسردگی کمک کند.

راه های پیشگیری از افسردگی نوجوانان چیست؟

راه های پیشگیری از افسردگی نوجوانان چیست؟

اگرچه هنوز هیچ راه قطعی برای پیشگیری از افسردگی نوجوانی وجود ندارد، اما برخی از اقدامات احتیاطی که می‌توان انجام داد می تواند به پیشگیری از افسردگی اساسی کمک کند، برخی از اقدامات احتیاطی که می توان برای پیشگیری از افسردگی شدید انجام داد به شرح زیر است:

  • اجتناب از موقعیت‌ها و محیط‌های استرس‌زا یا تلاش برای کنترل استرس موجود
  • اقداماتی برای افزایش اعتماد به نفس

برای خود ارزش قائل شوید و به جنبه های مثبت خود پی ببرید.

  • دریافت حمایت از محیط اجتماعی، به اشتراک گذاشتن احساسات و افکار با خانواده یا دوستان.
  • درگیر شدن در فعالیت‌هایی که مورد علاقه‌تان است.

افسردگی چگونه درمان می‌شود؟

افسردگی نوجوانی را می‌توان با دارو درمانی و حمایت روان درمانی درمان کرد. پس از تشخیص افسردگی، پزشک ممکن است با توجه به تفاوت‌های فردی و شدت افسردگی، درمان دارویی را شروع کند.

با این حال، بسته به شدت افسردگی، حمایت روان درمانی ممکن است توسط پزشک توصیه شود. روان درمانی یک روش درمانی است که شامل صحبت با یک متخصص سلامت روان در مورد موقعیت و مشکلاتی است که ممکن است باعث آن شود.

برخی از انواع افسردگی نوجوانی می‌تواند شدید و تهدید کننده زندگی باشد. در چنین مواردی، ممکن است فرد برای درمان افسردگی نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد.

درمان افسردگی نوجوانی چقدر طول می کشد؟

برای تشخیص افسردگی، حداقل پنج علامت افسردگی اساسی باید به مدت دو هفته وجود داشته باشد. علائمی که بیش از دو هفته طول بکشد ممکن است نشان دهنده افسردگی شدید باشد.

مدت زمان درمان افسردگی نوجوانی ممکن است بسته به شدت افسردگی و زمان شروع درمان متفاوت باشد. بسته به انطباق فرد با درمان و پاسخ به درمان، درمان افسردگی اساسی ممکن است چند هفته، چند ماه یا چندین سال طول بکشد.

افسردگی در نوجوانان زمانی یک بیماری قابل پیشگیری است که از روش‌های درمانی مناسب استفاده شود. برای اینکه درمان افسردگی اساسی موثر باشد، مهم است که تحت نظر پزشک باشید.

اگر می‌خواهید در مورد افسردگی بیشتر بدانید و به روش های درمانی مناسب دسترسی پیدا کنید، مشورت با یک موسسه بهداشتی را فراموش نکنید. همچنین در دکتر ذهن می‌توانید از یک مشاوره افسردگی خوب کمک بگیرید.

چگونه باید با یک فرد افسرده برخورد کرد؟

حمایت از فردی که افسرده است آسان نیست، برعکس، وضعیت بسیار دشوار و گیج کننده‌ای است، ممکن است با این فکر مواجه شوید زیرا توصیه‌های خوش نیت ممکن است گاهی اوقات کارساز نباشد.

برای اینکه فرد افسرده احساس بهتری داشته باشد، باید موارد زیر را در نظر گرفت

  • آنها را تشویق کنید که به دنبال کمک متخصص باشند: اگر فکر می‌کنید این وضعیت شبیه افسردگی است، اولین کاری که باید انجام دهید این است که عزیزتان را توسط یک متخصص ارزیابی کنید.

اگر بستگان شما در مورد کمک گرفتن مردد هستند، گاهی اوقات پیشنهاد دادن خود یا همراهی با او و ارجاع او به روانپزشک ممکن است به او در شروع درمان کمک کند.

  • آنها را مجبور به معاشرت نکنید: این درست نیست که فردی را که بی‌میل است و از هیچ کاری لذت نمی‌برد، اما آنها را مجبور به انجام فعالیت‌هایی برای شادی کنید.

در این حالت فردی که به دلیل از دست دادن انرژی یا بی‌میلی نمی‌تواند فعالیت برنامه ریزی شده را انجام دهد ممکن است احساس درماندگی و ناتوانی کند.

  • مراقب برقراری ارتباط مداوم باشید: سعی کنید با فرد افسرده گفتگو کنید و با دقت به صحبت‌های او گوش دهید.

برخلاف تصور رایج، صحبت در مورد افسردگی باعث بدتر شدن احساس فرد افسرده نمی‌شود برعکس، به شما این امکان را می‌دهد که به او نزدیک شوید، بفهمید در ذهن او چه می‌گذرد و در صورت لزوم مداخله کنید.

  • اثرات مثبت درمان را به آنها یادآوری کنید: احساسات ابراز شده توسط فرد را دست کم نگیرید، بلکه به او کمک کنید تا حقایق را ببیند.

باید با فرد افسرده‌ای که به دلیل ماهیت بیماری بدبین و ناامید است، با کلمات امیدوارکننده برخورد کرد و تأثیر مثبت درمان را مکرر ذکر کرد.

راه های درمان افسردگی نوجوانی

درمان افسردگی نوجوانی به نوع و شدت علائم افسردگی بستگی دارد، ترکیبی از روان درمانی و دارو درمانی می‌تواند برای اکثر نوجوانان مبتلا به افسردگی بسیار موثر باشد.

اگر نوجوان شما افسردگی شدید دارد یا در خطر آسیب زدن به خود باشد، ممکن است احتیاج به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد.

درمان افسردگی در نوجوانان با دارو، روان درمانی یا ترکیبی از این دو مورد قابل درمان است، با مراجعه به روانشناس مشخص می‌شود که نوجوان کدام نوع درمان را انتخاب می‌کند و البته اغلب نوجوانانی که خودکشی می‌کنند در بیمارستان بستری می‌شوند؛

در ادامه دیگر درمان‌ها را برای افسردگی مطالعه می‌کنیم

  • روان درمانی: درمان شناختی رفتاری اغلب درمان‌های خوبی برای موارد خفیف تا متوسط ​​افسردگی هستند.
  • گروه درمانی: گروه‌های درمانی می‌توانند برای نوجوانان موثر باشند.

از طریق کار گروهی، نوجوانان با نوجوانان دیگری ارتباط برقرار می‌کنند که مبارزات آنها را به اشتراک می‌گذارند و درک می‌کنند و شبکه‌های حمایتی فراتر از خانواده‌های نزدیک و دوستان نزدیک خود ایجاد می‌کنند.

  • مدیریت دارو: مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) داروهای ضد افسردگی هستند که می‌توانند برای نوجوانان مبتلا به اختلال افسردگی اساسی مفید باشند.

نوجوانی که برای اختلال افسردگی اساسی تحت درمان قرار می‌گیرد باید به دقت توسط پزشک مورد ارزیابی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا مصرف دارو ضروری است یا خیر.

داروهای ضد افسردگی با خطراتی همراه هستند، در سال 2004، سازمان غذا و داروی ایالات متحده هشداری در مورد داروهای SSRI برای کودکان و نوجوانان به دلیل افزایش خطر افکار یا رفتار خودکشی صادر کرد.

چگونه می توانم به یک جوان مبتلا به افسردگی کمک کنم؟

چگونه می توانم به یک جوان مبتلا به افسردگی کمک کنم؟

اگر یک جوان نزدیک به شما افسردگی دارد، او را تشویق کنید تا با پزشک خود صحبت کند، پزشک آنها برای ایجاد یک برنامه درمانی برای سلامت روان با آنها همکاری خواهد کرد تا به آنها کمک کند احساس بهتری داشته باشند.

برای برخی از افراد مبتلا به افسردگی، داشتن انرژی یا انگیزه برای مراقبت از خود دشوار است، یا ممکن است احساس ناامیدی کنند یا دوست داشته باشند هیچ چیز نمی گ‌تواند کمک کند. حمایت از آنها و راهنمایی آنها به سمت کمک حرفه‌ای روند بهبودی آنها را آسان‌تر می‌کند.

می توانید به آنها پیشنهاد دهید که با یک کاری که می‌دانند می‌توانند انجام دهند شروع کنند، مانند دیدن یک دوست یا پیاده روی، تا احساس کنند در حال پیشرفت هستند.

گاهی اوقات افراد مبتلا به افسردگی نمی‌خواهند به دنبال کمک باشند. در چنین شرایطی بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به آنها توضیح دهید که نگران هستید و به آنها اطلاعاتی بدهید تا درباره افسردگی مطالعه کنند.

یادآوری این نکته می‌تواند به آنها کمک کند که از هر 4 جوان 1 نفر یک اختلال سلامت روان را تجربه می‌کند که افسردگی شایع‌ترین آنهاست. به آنها اطمینان دهید که چیزی برای خجالت وجود ندارد و پزشکان همیشه به افراد هم سن و سال خود که افسردگی دارند کمک می‌کنند.

اگر مراجعه به پزشک خیلی سخت به نظر می‌رسد، می توانید به آنها یک مشاوره تلفنی یا مشاوره آنلاین را معرفی کنید که از خدمات آنها به صورت رایگان استفاده کند.

آیا افسردگی واقعا قابل درمان است؟

افسردگی در دوران نوجوانی یک مشکل بسیار جدی است. افسردگی که به موقع درمان نشود ممکن است به آسیب رساندن کودکان به خود ختم شود.

بر اساس مطالعه ای که در ایالات متحده آمریکا انجام شده است، هر 100 دقیقه یک نوجوان خودکشی می‌کند و خودکشی سومین عامل مرگ و میر در جوانان بین 15 تا 24 سال است، 20 درصد از نوجوانان قبل از بزرگسالی افسردگی را تجربه می‌کنند.

بسیاری از محققان بیان می‌کنند که افسردگی نوجوانان در دهه 1990 به تدریج کاهش یافت، اما افسردگی در نوجوانان به ویژه در 5 سال اخیر به سرعت افزایش یافته است.

 چه دلایلی وجود دارد که نوجوانان امروزی بیشتر افسرده می‌شوند؟

یکی از اولین دلایل این امر این است که رسانه‌ها این ایده را ترویج می‌کنند، کودکان در مواجهه با دردهای روانی به سختی کنار می‌آیند و فکر می‌کنند شکست ناپذیر هستند.

این وضعیت را می‌توان با این واقعیت نیز توضیح داد که والدین به فرزندان خود راه های مقابله با نوسانات خلقی را آموزش نمی‌دهند.

از آنجایی که کودکان از این مهارت‌ها محروم هستند، ممکن است در غلبه بر پریشانی روانی خود دچار مشکل شوند. استفاده گسترده از رسانه‌های اجتماعی نیز عوامل استرس زا را در کودکان افزایش می‌دهد.

فشار دنیای غیرواقعی که در آن افراد ثروتمند، زیبا و شاد دائما مورد تحسین قرار می‌گیرند، فشار همسالان و مشکلاتی که در مدرسه و خانواده تجربه می‌کنند، می‌تواند کودکان را به سمت افسردگی سوق دهد.

کلام آخر

خوشبختانه پاسخ به این سوال که آیا افسردگی در نوجوانان قابل درمان است، بله است، درمان افسردگی در نوجوانان با دارو درمانی و روان درمانی انجام می شود.

مشاهده شده است که پس از این فرآیندهای درمانی، نوجوانان بهبود یافته و به زندگی خود ادامه می دهند. علاوه بر این، خانواده درمانی برای روند درمان افسردگی در نوجوانان نیز بسیار مفید است، علاوه بر این، درمانگر می تواند با ملاقات با خانواده، مدرسه و معلمان کودک، درمان را قوی تر کند.

متأسفانه تشخیص افسردگی در نوجوانان به دلیل عدم انجام مشاهدات دقیق والدین با مشکل مواجه می‌شود. امروزه تنها 30 درصد از جوانان افسرده تشخیص داده شده و درمان می‌شوند. به همین دلیل، پیگیری تغییرات عاطفی، رفتاری و فکری کودک در دوران نوجوانی حیاتی است.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان افسردگی در نوجوانان + دلایل افسردگی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462