تعریف اعتماد به نفس از دیدگاه روانشناسان – مفهوم اعتماد به نفس

اعتماد به نفس در دیدگاه روانشناسی نگرشی در مورد مهارت‌ها و توانایی‌های شما است...

جهت مشاوره تلفنی در زمینه توسعه فردی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

تعریف اعتماد به نفس در روانشناسی نگرشی در مورد مهارت‌ها و توانایی‌های شما است. به این معنی که شما خودتان را می‌شناسید و همانگونه که هستید خود را می‌پذیرید. به آن اعتماد دارید و در زندگی احساس کنترل بر خود دارید.

شما نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی می‌شناسید و می‌دانید چه چیزهایی برای شما خوب و چه چیزهایی بد است. به عبارتی دیدگاه مثبتی نسبت به خود دارید، انتظارات و اهداف واقع بینانه تعیین می‌کنید می‌توانید انتقادات را مدیریت کنید.

در مقابل اعتماد به نفس پایین ممکن است باعث شود که شما احساس کنید هیچ کنترلی به روی خود ندارید احساس شک و تردید به راحتی در شما نفوذ پیدا می‌کند. ممکن است احساس حقارت کنید، مورد بی‌مهری قرار بگیرید یا نسبت به انتقاد حساس باشید در واقع اعتماد به نفس به موقعیت شما بستگی دارد.

برای مثال شما نمی‌توانید در بسیاری از زمینه‌ها مانند تحصیلات، اعتماد به نفس زیادی داشته باشید اما در برخی دیگر مانند برقراری روابط اعتماد به نفس ندارید. داشتن اعتماد به نفس بالا یا پایین به ندرت با توانایی‌های شما مرتبط است و بیشتر بر اساس تصورات شما شکل می‌گیرد.

افکار شما روشی است که در مورد خودتان فکر می‌کنید و این افکار ممکن است ناقص باشند. در دیدگاه روانشناسی اعتماد به نفس پایین ممکن است ناشی از تجربیات مختلف باشد، مانند بزرگ شدن در یک محیط غیر حمایتی و انتقادی یا جدا شدن از دوستان یا خانواده برای اولین بار.

اگر احساس می‌کنید که این روزها اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اید پیشنهاد می‌شود در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با استفاده از تکنیک‌های پیشنهادی بتوانید اعتماد به نفس خود را دوباره به دست آورید.

متضاد اعتماد به نفس چیست؟

داشتن اعتماد به نفس بالا یا پایین بیشتر به تصورات ما بستگی دارد طبق آنها شکل گرفته است و کمتر تحت تاثیر توانمندی‌های واقعی شما است. درک شما از خودتان در واقع نوع نگاهی است که در مورد خود دارید و ممکن است این نگاه‌ها ناقص باشند.

عدم اعتماد به نفس ممکن است ناشی از تجارب مختلف مثل بزرگ شدن در محیط حمایتگر و انتقادی یا قضاوت از خود یا ترس از شکست باشد. می‌توانید از کتاب رمز اعتماد به نفس که به خوبی به بیان این مسئله پرداخته است نگاهی بیندازید و به خصوص که برای خانم‌ها مفید است.

کمبود اعتماد به نفس یعنی اینکه ما نسبت به خود و توانایی‌هایمان شک داریم به عبارتی ایمان به خود نداریم. از شروع و انجام کارها هراس داریم به این دلیل که دید ما نسبت به اطراف منفی و ناامید کننده است.

این احساس باعث می‌شود که فرد ایمان خود را از دست بدهد توانایی‌هایش را نادیده بگیرد، به همین دلیل برای انجام کارها نتواند جسورانه و بدون ترس اقدام کند.

عدم اعتماد به نفس ممکن است باعث شود که افراد دید نامتعادلی نسبت به خود و توانایی‌های خود به آنچه باید ارائه دهند داشته باشند.

اگر شما هم اعتماد به نفس پایین دارید در واقع تمایل به این دارید خود و زندگی خودتان را با دید منفی‌تر و انتقادی‌تر ببینید. همچنین احساس می‌کنید کمتر قادر به مقابله با چالش‌های زندگی هستید. کمبود اعتماد به نفس ایمان شما را به توانایی‌تان برای موفقیت و شایستگی تضعیف می‌کند.

تفاوت اعتماد به نفس با عزت نفس

تفاوت اعتماد به نفس با عزت نفس

اعتماد به نفس در بیرون از شما شناخته می‌شود به همین دلیل تقویت اعتماد به نفس راحت‌تر از عزت نفس است. این احساس به خودتان و توانایی‌هایتان در زندگی بستگی دارد اینکه چقدر به خودتان اعتماد داشته باشید.

باعث می‌شود به زندگی اعتماد بیشتری داشته باشید و موفقیت‌های بیشتری کسب کنید که این موفقیت‌ها هم به نوبه خود باعث ایجاد اعتماد به نفس بیشتری در شما می‌شود.

اما مشکل اینجاست که خیلی‌ها برای شاد بودن و خوشحالی میخواهند به جای عزت نفس، اعتماد به نفسشان را تقویت کنند. اما عمر این موفقیت کم است موفقیت فقط وقتی به دست می‌آید که فرد تجربه و مهارت کافی در یک کار را کسب کرده باشد.

عزت نفس یعنی اینکه شما چگونه درباره خودتان فکر می‌کنید و به شما کمک می‌کند افکار و احساسات خود را هدایت کنید. عزت نفس یک احساس درونی است و نحوه تعامل شما با دنیای اطراف و دیگران را تعیین می‌کند.

عزت نفس بر اساس تجربیات زندگی و رابطه فرد با دیگران شکل می‌گیرد، افرادی که عزت نفس بالایی دارند نیازی ندارند شان و احترامشان را با میزان درآمد یا موقعیت شغلی و اجتماعی‌شان بسنجند فراد برای تجربه‌های جدید آماده‌اند و ریسک‌پذیری بالایی دارند. آنها از طرد شدن نمی‌ترسند و خودشان و دیگران را آنگونه که هستند می‌پذیرند.

آیا شما علائم کمبود اعتماد به نفس دارید؟

اگر عزت نفس شما بالا باشد، به احتمال زیاد اعتماد به نفس دارید و احساس می کنید که می‌توانید دنیا را تصاحب کنید. با این حال، از سوی دیگر، عزت نفس پایین می‌تواند تأثیر منفی بر روابط شما، احساس ارزشمندی، نحوه بیان خود و انتخاب‌های شما در زندگی داشته باشد.

عزت نفس، طبق تعریف، به نحوه تفکر و احساس شما در مورد خود در سطح خودآگاه و ناخودآگاه اشاره دارد.

ممکن است به دلایل زیادی با اعتماد به نفس پایین دست و پنجه نرم کنید، مانند:

  • فشار همسالان از جانب دیگران
  • انتظارات بالا از والدین
  • مشکلات روابط، مانند طلاق
  • احساس تنهایی
  • شرم درونی شده
  • مسائل خاص سلامت روان
  • سایر پیام‌های فرهنگی و اجتماعی

نمونه هایی از عزت نفس پایین

یادگیری نشانه‌های عزت نفس پایین و نحوه برخورد با آنها ممکن است به شما کمک کند تا خود و جهان را از دید جدیدی ببینید.

در اینجا چند نشانه وجود دارد که ممکن است با مشکلات عزت نفس دست و پنجه نرم کنید:

تو خشنود کننده مردمی

به جای اینکه خود واقعی خود باشید و از چیزهایی پیروی کنید که باعث شادی و رضایت شما می‌شود، ممکن است سعی کنید دیگران را راضی کنید. افرادی که عزت نفس ضعیفی دارند، به جای اینکه به جای خودشان صحبت کنند، معمولاً ساکت یا پرخاشگر هستند.

√  شما احساس بی‌لیاقتی می‌کنید

ممکن است باور داشته باشید که نیازمند، غیرقابل دوست داشتن یا بی‌لیاقت هستید. شاید فکر نمی‌کنید که لایق عشق، تحسین یا ارتقای شغلی هستید. این به میزان بالایی که خود و توانایی‌های خود را می‌بینید مرتبط است.

فقدان ارزش درونی ناشی از مجموعه‌ای از ایده‌ها است که شما خوب نیستید که باعث می‌شود احساس بی‌اهمیتی کنید و باعث می‌شود فکر کنید هیچ چیز ارزشمندی برای ارائه ندارید. در نتیجه، بسیاری از مردم به جای آن به چیزهایی مانند موفقیت، روابط و مشاغل نگاه می‌کنند تا احساس ارزشمندی کنندپ اما همیشه به یاد داشته باشید که عزت نفس یک شغل درونی است .

شما در روابط مبارزه می‌کنید

اگر احساس ارزشمندی قوی داشته باشید، روابط شما سالم تر خواهد بود. اگر عزت نفس پایینی دارید، می‌تواند روابط شما را به خطر بیندازد، زیرا ممکن است در اعتماد به شرکا، صمیمیت و تعیین مرزهای شخصی خوب با مشکل مواجه شوید. همچنین به احتمال زیاد در یک رابطه یک طرفه، توهین آمیز یا وابسته به هم باقی خواهید ماند.

شما تصور ضعیفی از خود دارید

آیا وقتی جلوی آینه می‌شوید درباره ظاهرتان قضاوت می‌کنید، مثلاً می‌گویید «چاق» یا «زشت»؟ اگر این کار را می‌کنید، به احتمال زیاد به دلیل تصور منفی از خود نسبت به خودتان نظر کمی دارید. یکی دیگر از نشانه‌های خودانگاره ضعیف، رد تعارف است.

رد مداوم تمجید به جای گفتن “متشکرم” می‌تواند نشان دهنده این باشد که چیزهایی را که از شما تمجید می‌شود درست باور نمی‌کنید.

شما همیشه خودتان را مقایسه می کنید

همه ما مقصریم که خودمان را با دیگران مقایسه می‌کنیم. گاهی اوقات، این ممکن است برای کمک به شما در دستیابی به اهدافتان مفید باشد یا به شما انگیزه دهد تا در کار خود پیشرفت کنید.

با این حال، اگر این به یک عادت همیشگی تبدیل شود و تأثیر نامطلوبی بر سلامت روان شما داشته باشد، ممکن است نشانه‌ای از این باشد که باید روی اعتماد به نفس خود کار کنید.

به خودت شک داری

طبیعی است که گاهی خودمان را دوباره حدس بزنیم. بالاخره ما فقط انسان هستیم. با این حال، اگر دائماً قضاوت خود را زیر سؤال می برید یا از دیگران مشاوره می‌گیرید، می‌تواند نشانه‌ای از عزت نفس پایین باشد.

این ممکن است به عنوان ترس از اشتباه کردن و اجازه دادن به ترس بر زندگی شما به جای احساس اعتماد به نفس در مواجهه با موانع ظاهر شود.

چگونه به جای اعتماد به نفس، عزت نفس داشته باشیم؟

چگونه به جای اعتماد به نفس، عزت نفس داشته باشیم؟

عزت نفس پایین اغلب ریشه‌های عمیقی دارد. با خودتان صادق باشید تا بفهمید چه چیزی باعث می‌شود احساس ناامنی کنید و سپس برای تغییر این عادات فکری سخت تلاش کنید.

بررسی افکار و پیام‌هایی که آموخته‌اید و به باورهای اصلی منفی که اکنون احساس می‌کنید، بسیار مهم است. دانستن اینکه چگونه عزت نفس پایین در نتیجه فرآیندهای فکری منفی و تجربیات گذشته ایجاد می‌شود، می‌تواند به افراد کمک کند تا محیط خود را از دید دیگری ببینند.

کسانی که عزت نفس ضعیفی دارند اغلب احساس شکست می‌کنند و احساس درماندگی آموخته شده دارند. اهداف کوچک و دست یافتنی می‌توانند به رشد شایستگی و در نتیجه افزایش اعتماد به نفس شما کمک کنند.

یک هدف اولیه عالی این است که به مواردی از عزت نفس پایین در زندگی خود توجه کنید و زمانی که به نظر می‌رسد این احساسات ظاهر می شوند. سپس می‌توانید برای اصلاح موارد اقدام کنید.

برای مثال، می‌توانید سعی کنید از اظهارنظرهای تحقیرآمیز درباره خود در مقابل دیگران خودداری کنید یا دفعه بعد که جلوی آینه بایستید، خود را تکمیل کنید. این تغییرات کوچک در درازمدت تفاوت قابل توجهی ایجاد خواهند کرد.

افرادی که مشکلات عزت نفس دارند اغلب به طور ناعادلانه‌ای نسبت به خود سختگیر هستند. همانطور که سخت تلاش می‌کنید تا پیام های مضر را فراموش کنید، به یاد داشته باشید که با خودتان مهربان باشید.

کار روی خودتان هرگز یک فرآیند سریع و آسان نیست. با خودت صبور باش خود را کتک نزنید و شرمنده خود نباشید، بلکه بپذیرید و به سختی کار کنید تا تغییر مثبتی در زندگی خود ایجاد کنید.

عشق به خود سنگ بنای عزت نفس است. انجام یک روال مراقبت از خود و عادات سالم مانند خوردن وعده‌های غذایی متعادل، اطمینان از ورزش منظم، خواب کافی در هر شب و مراقبت از سلامت روان شما، همگی مفید هستند.

کمک گرفتن از یک مشاوره تلفنی یا مشاوره آنلاین جهت درمان خود می‌تواند به شما کمک کند تا زمینه‌هایی را در زندگی خود شناسایی کنید که عزت نفس پایینی دارید و به شما کمک می‌کند تا تغییرات خوبی ایجاد کنید.

آنها همچنین می‌توانند به شما در شناسایی منبع مشکل کمک کنند تا بتوانید شروع به درمان کنید، الگوهای فکری جدیدی ایجاد کنید و اعتماد به نفس بیشتری به دست آورید.

آیا خودم را اولویت قرار دهم یا دیگران؟

گاهی اوقات سخت است که همه چیز را رها کنیم تا به کمک نزدیکانمان بیاییم البته این قابل درک است به عنوان کسانی که از آنها مراقبت می‌کنیم مایلیم تمام تلاش خود را انجام دهیم تا مطمئن شویم که آنها همیشه خوشحال هستند و نیازهای خود را برآورده می‌کنند.

اما اغلب اوقات ما نباید خود را فدای نیازهای دیگران کنیم اگر این موضوع کنترل نشود می‌تواند بر سلامت روان ما تاثیر بگذارد. اگر اجازه دهی میل ما برای برآوردن نیازهای دیگران باعث شود که مسئولیت‌های خود را نادیده بگیریم می‌تواند بر جنبه‌های مختلف زندگیمان تاثیر بگذارد.

بهترین کاری که می‌توانید برای دیگران و خودتان انجام دهید این است که همیشه بهترین چیز برای خودتان بخواهید از جمله صرف وقت تنهایی که نیاز دارید و اولویت بندی نیازهای خود در صورت لزوم که ممکن است اتفاق بیفتد به همین دلیل احساس سالم بودن بیشتری خواهید داشت.

نه گفتن به معنای آن نیست که شما خودخواه هستید، خودخواهی یعنی بی‌اعتنایی نسبت به دیگران و توجه به خواسته‌های خود و قربانی کردن نیازهای دیگران. وقت گذاشتن برای مراقبت از خود یا سایر وظایف ضروری زندگی خودخواهانه نیست.

در بیشتر موارد احتمالاً قبل از تصمیم گیری که بر آنها تاثیر می‌گذارد افراد زندگی خود را در نظر گرفته‌اند و فقط گاهی اوقات باید تصمیمات دشواری گرفته شود در زندگی هر یک از ما مواقعی پیش خواهد آمد که دیگران را ناامید خواهیم کرد.

این همیشه به این معنی نیست که کار اشتباهی انجام داده‌ایم اما باید به خاطر داشته باشیم که این احساسات طبیعی هستند تا آنها را به سمت خود برنگردانیم.

کلام آخر

در دیدگاه روانشناسی تعریف اعتماد به نفس اشتباه است و افراد باید یاد بگیرند که عزت نفس بالایی داشته باشند در واقع وقتی خودمان را بر دیگران اولویت می‌دهیم ارزش‌های خود بیشتر پی می‌بریم.

اما مهم است که به یاد داشته باشید که همه ما گاهی اوقات باید این کار را انجام دهیم و خودمان را بیشتر دوست داشته باشیم مخصوصاً وقتی صحبت از چیزهایی هست که مهم هستند مانند سلامت روان، کار یا علایقمان.

فراموش نکنید که از یاد بردن خودتان بزرگترین ضربه‌ای است که می‌توانید در این دنیا به خود بزنید اگر شما اعتماد به نفس داشته باشید و ارزش خود را ندانید این اعتماد به نفس چه ارزشی دارد؟

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه توسعه فردی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462