نارسیست چیست؟ تاثیر شخص نارسیس در زندگی و ازدواج

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات فردی و شخصیتی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

شخصیت نارسیستیک یک نوع اختلال شخصیت می باشد که به واسطه آن فرد خود را برتر و بهتر از دیگران می پندارد و در بین افراد به عنوان فردی خود شیفته و یا بزرگ بین شناخته می شود. شخصیت نارسیس و افراد دارای خودشیفتگی دارای ویژگی هایی می باشند که با آشنایی با آنها می توانید در تشخیص آنها موفق بوده و از آنجایی که این ویژگی ها می تواند تاثیرات موثری در زندگی شما ایجاد نماید، نیاز است تا با آنها آشنا شوید. در این اختلال شخصیت فرد خود را مهم و بزرگ دانسته و به شکل افراطی و اغراق آمیزی احساس توانمندی و شایستگی می کند. این اختلال با موضوع عزت نفس و ارزش به خود کاملا متفاوت می باشد.

ازدواج با شخصیت نارسیستیک یا خود شیفته

بیشتر بدانید : خودشیفتگی چیست؟ نحوه برخورد با افراد خودشیفته

افراد دارای شخصیت نارسیست یا خودشیفته دارای چه ویژگی هایی است؟

افرادی که دارای اختلال خود شیفتگی می باشند خود را در مرکز دنیا دانسته و از هر نظری خود را ویژه و خاص می دانند. این افراد در تخیل و ذهنشان خود را فردی محبوب و معروف دانسته و از دیگران نیز انتظارات زیادی دارند. به دنبال این طرز تفکرات این افراد همواره به دنبال تعریف و تمجید شنیدن از سمت دوستانشان می باشند. در مواقعی که این ویژگی ها در فردی حاد باشد، احتمالا دارای اختلال شخصیت نارسیستیک بوده که روانشناس به تشخیص آن می پردازد.

از جمله ویژگی های افراد دارای شخصیت نارسیستیک موارد زیر است :

1605686310 idea این افراد به گونه اغراق آمیز و افراطی احساس مهم بودن کرده و به همین دلیل توانمندی ها و پیروزی های خود را خیلی بزرگ و با اهمیت می دانند.

1605686310 idea ذهن افراد دارای شخصیت نارسیستیک همواره دارای خیال بافی ها و خیال پردازی های غیر واقعی درباره موفقیت هایشان، قدرت، زیبایی و عشق آرمانی شان می باشد.

1605686310 idea این اشخاص تصور می کنند که فردی ویژه و استثنایی می باشند و به همین دلیل تنها افرادی که مستعد و مانند خودشان هستند، می توانند آنها را درک کنند.

1605686310 idea در بیشتر مواقع حق را به خودشان داده و از دیگران انتظار دارند که حساب آنها را از دیگران جدا بدانند و بصورت ممتاز و ویژه ای با آنها برخورد نمایند. همچنین افراد شخصیت نارسیستیک از دیگران انتظار دارند که خواسته های آنها را بدون چون و چرا انجام دهند.

1605686310 idea این افراد معمولا در حال سودجویی از اطرافیان خود بوده و به دنبال بر آورده کردن نیازها و خواسته هایشان هستند.

1605686310 idea دارای میزان همدلی کمی با دیگران بوده و یا این حس در آنها وجود ندارد و به همین دلیل نمی توانند احساسات و خواسته های دیگران را درک کنند.

1605686310 idea افراد دارای شخصیت نارسیستیک حس حسادت شدیدی داشته و این تصور را دارند که دیگران به دلیل ویژگی هایشان به آنها حسادت می کنند.

1605686310 idea در بیشتر رفتارها و افکار مبتلا به شخصیت نارسیستیک، نوعی غرور و خودخواهی مشخص می باشد.

در افراد دارای شخصیت نارسیستیک سه نشانه و ویژگی اصلی وجود داشته که در اینجا به بررسی این نشانه ها پرداخته تا شناسایی و بررسی افراد خودشیفته برای شما راحت تر و آسان تر باشد :

1. داشتن حس خود مهم بودن بصورت افراطی
2. میل زیاد و شدید به تعریف و تمجید دیگران از خود
3. ناتوان بودن در برابر همدردی با افراد و یا شنیدن و درک کردن نظرهای آنها

شخصیت نارسیستیک یا خود شیفته چیست؟

بیشتر بدانید : ویژگی های شخصیتی و تاثیر اختلالات در رابطه به چه صورت است؟

ازدواج با فرد دارای شخصیت نارسیستیک چه مشکلاتی را در زندگی ایجاد می کند؟

از آنجایی که شخصیت نارسیست مدام به دنبال بزرگ نمایی و تعریف و تمجید دیگران از خود و موفقیت هایش می باشد، از هیچ فرصتی برای جلب توجه و نظر دیگران به سمت خود دریغ نمی کند. در زمانیکه قصد ازدواج با شخص دارای خود شیفتگی را دارید، در زمان صحبت کردن با او این احساس را پیدا می کنید که ویژگی های خوب شخصیتی و همچنین موفقیت های شما دست کم گرفته شده است. این موضوع باعث شده تا به مرور ارزش های شما کم شده و باعث کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس در شما می شود.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که بزرگنمایی ها و بالا بردن کارها و شخصیتشان از روی عمد نمی باشد و آنها تنها بر این باورند که افرادی برتر و بهتر از دیگران هستند. همچنین ممکن است در صورتیکه این توهمات و خواسته های آن را تایید و از آن تمجید نکنید، به شدت خشمگین و عصبانی شوند.

ازدواج با افراد خود شیفته باعث شده تا شما میزان اعتماد به نفس خود را به مرور از دست داده و در برابر تعریف و بزرگ بینی های این افراد، احساس کوچکی و ناتوانی نمایید. همچنین به دلیل عدم همدلی آنها، متوجه میزان ناراحتی و مشکل شما نشده و نتوانند در جهت بهبود شرایط شما کاری را انجام دهند. افراد خودشیفته از شما هرگز عذرخواهی نکرده و در روزهای مهم زندگیتان مانند تولد و سالگرد ازدواجتان ممکن است همه چیز را خراب کنند، چرا که نیاز به توجه به خودشان دارند.

در ازدواج با شخصیت خود شیفته شما هرگز برنده نشده و همچنین تعامل و همکاری نیز وجود نخواهد داشت. او از شما به عنوان وسیله ای برای رسیدن به خواسته ها و اهدافش استفاده کرده و ممکن است ناراحتی و خشم خود را بر روی شما خالی کرده، چرا که این موضوع را حق خود می داند. زندگی با افراد خود شیفته می تواند سخت بوده و با چالش های زیادی همراه باشد. شما می توانید برای داشتن شرایط زندگی بهتر و راحت تر، از یک مشاور در این زمینه استفاده کرده و از راهنمایی های او در زندگیتان کمک بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات فردی و شخصیتی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462