افسردگی ناشی از تنهایی چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان افسردگی ناشی از تنهایی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

افسردگی ناشی از تنهایی در بین افرادی که تنها زندگی می کنند خیلی رواج دارد، اما تنهایی همیشه به معنای افسردگی نمی باشد. افسردگی و تنهایی با هم ارتباط داشته اما برای تشخیص درست افسردگی ناشی از تنهایی نیاز است تا به یک روانشناس مراجعه شود. تنهایی و به دنبال آن افسرده شدن، یک واقعیت بوده اما همه افراد را شامل نمی شود و در بر نمی گیرد. تنها بودن افرادی که دارای افسردگی می باشند به دلیل انزوا طلبی آنها نمی باشد، اما می تواند زمینه ساز منزوی بودن این افراد نیز شود. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی افسردگی ناشی از تنهایی بپردازیم.

علت افسردگی ناشی از تنهایی

بیشتر بدانید : 5 راه درمان قطعی افسردگی شدید

افسردگی ناشی از تنهایی به چه صورتی می باشد؟

این موضوع که فرد چرا احساس تنهایی و افسردگی می کند به موارد زیادی مرتبط بوده و عوامل مختلفی منجر به این احساس در او می شود. افسردگی با نشانه هایی مانند غم، احساس بی ارزشی و بی انگیزگی همراه بوده که تنها بودن فرد در این شرایط می تواند منجر به بدتر شدن شرایط او شود. اما تنهایی برای افرادی که مبتلا به افسردگی نمی باشند می تواند بسیار لذت بخش و مفید نیز باشد. در مواقعی که فرد تنها بوده و زمینه افسردگی نیز در او وجود دارد، تنها بودن می تواند به تشدید شرایط او و بیشتر شدن نشانه های افسردگی و یا تشدید آن، کمک نماید.

در واقع افسردگی ناشی از یک علت نبوده و معمولا مجموعه عواملی مانند ژنتیک، عوامل محیطی و عادت ها می تواند زمینه ساز بروز افسردگی شده و همچنین افسردگی ناشی از تنهایی نیز می تواند به همین دلایل ایجاد شده و تنهایی منجر به تشدید شدن شرایط افسردگی فرد و احساس انزوای او شود.

افسردگی ناشی از تنهایی با غم و نا امیدی توام بوده و گاهی ممکن است فرد با وجود بودن افراده مختلف در کنارش نیز احساس تنهایی و بی کسی نماید. به دلیل پیچیدگی بیماری افسردگی و دخیل بودن چندین عامل در شکل گیری آن، گاهی نارضایتی از روابط و تنها شدن فرد نیز می تواند دلیل بر افسردگی او شود.

درمان افسردگی ناشی از تنهایی

بیشتر بدانید : عوامل ایجاد افسردگی در نوجوانان و سن بلوغ چیست؟

برای درمان افسردگی ناشی از تنهایی چه اقداماتی میتوان انجام داد؟

از آنجایی که افسردگی ناشی از تنهایی رواج داشته، برای درمان آن نیاز است تا راهکارهای لازمی صورت گیرد. بدین منظور در اینجا ما به شما پیشنهادات لازم را می دهیم تا به کمک آنها در جهت درمان افسردگی ناشی از تنهایی اقدام نمایید.

tick 2 روابطتان را بررسی نمایید : اگر حتی در مواقعی که در جمع هستید و باز هم احساس تنهایی می کنید یا با وجود داشتن افراد زیاد در زندگی خود، همچنان هم احساس تنهایی دارید، نیاز است تا روابط خود را بررسی نمایید. شاید کیفیت تعاملات شما به میزان مطلوبی نبوده و یا این تعاملات تنها نیازهای اجتماعی شما را برطرف می کند و نیازهای درونی شما را ارضا نکرده و از کیفیت مطلوبی برخوردار نمی باشد. برای این کار نیاز است تا دوستی های عمیق تری شکل داده و یا روابط خود را با افراده نزدیک به شخصیت و مدل خودتان، انتخاب نمایید.

tick 2 کارهایی را انجام دهید که از آن لذت می برید : برای جلوگیری از احساس تنهایی، نیاز است تا فعالیت های لذت بخش برای خودتان را وارد برنامه زندگیتان نمایید. انجام کارهای روتین زندگی منجر به ناراحتی و بی حوصلگی شما می شود. با وجود اینکه این موضوعات منجر به تنهایی شما نمی شود، اما در احساس نارضایتی از کیفیت زندگیتان تاثیر گذار است. در نتیجه شما ممکن است تا از وقت گذراندن با دیگران نیز لذت نبرده و یا انگیزه کافی برای انجام این کار را نداشته باشید. بنابر این در مواقعی که وقت آزاد دارید، کارهایی را انجام دهید که هم برای خودتان ارزش قائل شده باشید و هم از انجام آن لذت کافی ببرید.

tick 2 از چرخه های معیوب فکری دوری نمایید : تنهایی ناشی از افسردگی باعث شده تا فرد بیشتر به فکر کردن پرداخته و در مورد موضوعات متفاوت و مختلفی فکر کند. بیشتر این فکرها برای فردی که دارای افسردگی می باشد از نوع منفی بوده و منجر به بدتر شدن شرایط روحی او می شود. بنابر این نیاز است تا در شرایط تنهایی و گیر افتادن با افکار منفی و مخرب، کارهایی را انجام دهید تا از دست این افکار رهایی پیدا کرده و از چرخه های معیوب فکری در بیایید. برای این کار می توانید از راه هایی مانند تماس با یک دوست، آشپزی کردن، دیدن فیلم های کمدی و بیرون رفتن استفاده نمایید.

tick 2 به مشاور مراجعه نمایید : بهترین راهکار برای درمان افسردگی و آسیب های ناشی از آن، مراجعه به روانپزشک و یا روانشناس می باشد. این افراد با داشتن سالها تجربه در این زمینه می توانند به شما راهکارهای لازم برای جلوگیری از افسردگی ناشی از تنهایی را ارائه داده و همچنین بر اساس تشخیص و ارزیابی های صورت گرفته شده در جلسات درمانی شان، میزان افسردگی در شما را تشخیص داده و با کمک جلسات روان درمانی و یا دارو درمانی و همچنین ترکیب هر دو، به درمان بیماری افسردگی در شما، کمک نمایند. از راه های موثر در درمان بیماری افسردگی، مراجعه به پیش درمانگر و کمک گرفتن از دارو و یا مشاوره می باشد. همچنین ورزش کردن و قرار گرفتن در زیر نور خورشید نیز می تواند در کنار این موارد به بهتر شدن شرایط افسردگی در فرد کمک کرده، چرا که تولید هورمون های شادی آور می کند که این هورمون ها منجر به بهتر شدن شرایط خلقی و روحی فرد شده و روند درمان افسردگی را سریعتر می کند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان افسردگی ناشی از تنهایی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462