هر آنچه باید درباره خطرات خواب کوتاه بدانید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اختلالات خواب

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

خواب کوتاه یا میکرو اسلیپ به زمان های خواب بسیار کوتاه گفته می شود که ممکن است تنها چند ثانیه و یا چند دقیقه به طول بیانجامد. این موضوع گاهی اوقات در زمانی اتفاق افتاده که فرد در حین انجام کار مهمی می باشد. خواب کوتاه ممکن است در هر مکانی برای فرد رخ دهد، مانند مدرسه، محل کار، رانندگی و در هنگام نگاه کردن به تلویزیون. در مواقعی مانند رانندگی این موضوع می تواند بسیار خطر آفرین باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره علت، نشانه ها و خطرات ایجاد شده از خواب کوتاه، اطلاعات مفیدی بدست آورید.

علت خواب کوتاه چیست؟

بیشتر بدانید : بهترین روش های درمان اختلال خواب

نشانه های خواب کوتاه چه می باشد؟

نشانه ها و علامت های خواب کوتاه برای خود شخص می تواند دشوار باشد، چرا که در حال بسته شدن چشم ها و به خواب رفتن است. اما با این وجود در صورتیکه دارای این نشانه ها می باشید، حتما توجه کنید که شما به زودی دچار خواب کوتاه می شوید.

• پلک زدن های آهسته
• افتادن ناگهانی سر
• زل زدن و خیره شدن به نقطه ای
• عدم توانایی به پاسخگویی به محیط اطراف
• عدم توانایی در به یاد آوردن دو دقیقه قبل
• تکان خوردن ناگهانی بدن

نشانه های هشدار دهنده خواب کوتاه موارد زیر می باشد :

1605686149 communications عدم توانایی باز نگه داشتن چشم ها
1605686149 communications تلاش زیاد برای بیدار ماندن
1605686149 communications خمیازه کشیدن بیش از اندازه
1605686149 communications حرکت ناگهانی بدن

دلایل ایجاد خواب کوتاه چه می باشد؟

کمبود میزان خواب فرد یکی از عوامل ایجاد خواب کوتاه می باشد که زمانی که شما به دلایل مختلفی دچار بی خوابی و یا کم خوابی شده اید، این شرایط می تواند منجر به خواب کوتاه در شما شود. البته حتی افرادی که دارای اختلال خواب می باشند نیز ممکن است خواب کوتاه را تجربه نمایند.

افرادی که دارای آپنه خواب می باشند، در موقع خواب یک انسداد در قسمت فوقانی راه تنفسی آنها بوجود آمده که باعث شده تا مغز در زمان خواب اکسیژن کافی نداشته و به همین دلیل در زمان روز دچار خواب آلودگی می شوند.

علت اصلی و دقیق خواب کوتاه هنوز مشخص نمی باشد، اما دانشمندان بر این باورند که بخشی از مغز به خواب رفته و این در حالی است که بخش دیگر مغز همچنان بیدار می باشد. همچنین در مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته است، دانشمندان متوجه شده اند که فردی که دچار کمبود خواب می شود، بعد از بیدار شدن دیگر احساس کمبود خواب نکرده و کاملا بیدار است، اما بخشی از مغز که به واسطه کمبود خواب همچنان در خواب می باشد و منجر به پدیده خواب کوتاه می شود.

چه مواقعی خواب کوتاه رخ می دهد؟

بخش هایی از خواب کوتاه در زمان هایی می باشد که ما بطور طبیعی در خواب می باشیم، مانند زمان های ابتدای صبح و یا آخر شب. اما تنها در این زمان ها خواب کوتاه رخ نداده و ممکن است در هر لحظه از روز نیز رخ دهد، مخصوصا در زمان هایی که شما کمبود خواب دارید.

محرومیت از خواب به دلایلی مانند نوع کار، شرایط زندگی و مشغله های فکری فرد ممکن است ایجاد شده و این محرومیت یک وضعیت مزمن و یا حادی را برای فرد ایجاد نماید. این افراد معمولا دچار شرایطی مانند احساس خواب آلودگی در طول روز، فراموشی و عدم تمرکز کافی، تحریک پذیری و عملکرد ضعیف می شوند. همچنین کم خوابی با مواردی مانند فشار خون، حمله های قلبی و چاقی و اضافه وزن در ارتباط می باشد.

درمان خواب کوتاه چگونه امکان پذیر است؟

بیشتر بدانید : تخلیه هیجانی یا خستگی عاطفی چیست و چه نشانه هایی دارد؟

درمان خواب کوتاه به چه صورت امکان پذیر است؟

برای پیشگیری و درمان خواب کوتاه، بهترین کار تامین خواب شبانه شما می باشد. هر فرد بزرگسال نیاز دارد تا در طول شبانه روز به میزان 7 تا 9 ساعت خواب کافی داشته باشد. تغییر در روند زندگی و رعایت چند مورد می تواند در بهبود کیفیت خواب شما و همچنین افزایش میزان آن تاثیر زیادی داشته باشد که از جمله آنها به نمونه های زیر میتوان اشاره کرد :

1605686310 idea عدم مصرف قهوه قبل از خواب
1605686310 idea دوری از مشروبات الکی پیش از خوابیدن
1605686310 idea خاموشی نور و صدا در محیط خواب
1605686310 idea حفظ دمای مطلوب در اتاق خواب، دمای متعادلی که نه زیاد سرد و نه زیاد گرم باشد
1605686310 idea دوری از هر نوع فعالیت تحریک کننده پیش از خواب
1605686310 idea دوری از گوشی موبایل، تبلت و لپ تاپ در زمان خوابیدن

در چه مواقعی خواب کوتاه داشتن بسیار خطرناک می باشد؟

زمان رانندگی : شما نیاز است در موقع رانندگی کاملا هوشیار بوده و کلیه شرایط محیطی را دقت نمایید. حتی به خواب رفتن شما برای چند ثانیه نیز می تواند خطرات جبران ناپذیری را برای شما ایجاد نماید. نشانه های خواب آلودگی در هنگام رانندگی مواردی مانند سنگین شدن پلک ها، داشتن خمیازه های مکرر، خارج شدن از مسیرتان و از دست دادن خروجی ها می باشد. در چنین مواقعی سعی کنید که ماشین را در محیطی امن نگه داشته و با آب زدن به صورت خود باعث پریدن خوابتان شوید و یا صدای موسیقی را بلند کرده تا هوشیاری بیشتری داشته باشید.

محل کار : در مواقعی که دچار بی خوابی می شوید از کار کردن با دستگاه های خطرناک جدا خودداری نمایید. شرکت کردن در گفتگوهای جمعی می تواند منجر به پریدن خواب از سرتان شود. همچنین در فاصله های معینی از صندلی خود بلند شده و راه بروید.
اگر علت داشتن خواب های کوتاه شما از کمبود خواب نمی باشد، حتما برای پیگیری علت آن به پیش پزشک بروید و برای درمان اختلال خواب خود اقدام نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اختلالات خواب

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462