معرفی انواع افسردگی | شاخه های افسردگی چیست؟

تا به حال افسردگی را تجربه کرده‌اید؟ احساساتی مثل حس غمگینی و ...

جهت مشاوره تلفنی در زمینه معرفی انواع افسردگی و شاخه های افسردگی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

تا به حال افسردگی را تجربه کرده‌اید؟ احساساتی مثل حس غمگینی شدید یا حس خستگی زیاد داشته‌اید؟ می‌دانید که افسردگی انواع مختلفی دارد و در هر سنی که تصور کنید افراد را درگیر می‌کند در این مقاله از سایت دکتر ذهن اقدام به معرفی انواع افسردگی خواهیم پرداخت، تا انتها با ما همراه باشید.

ممکن است این احساسات در بعضی افراد زودگذر یا در برخی از آنها دائمی باشد. این بیماری خود را به صورت‌های متفاوتی نشان می‌دهد و علائم متفاوتی خواهد داشت.

از طرف دیگر این احساس بسیار شایع است تا جایی که به این بیماری سرماخوردگی روحی نیز می‌گویند. حتی ممکن است شمایی که در حال خواندن این مقاله هستید افسرده باشید و ندانید.

در صورتی که احساس می‌کنید علائم افسردگی در شما یا اطرافیانتان وجود دارد این مسئله را پشت گوش نیندازید می‌توانید از یک مشاوره تلفنی کمک بگیرید.

مهم است که افراد دچار افسردگی بدانند که علائم و احساسات آنها به خاطر بیماری آنها است و نه خود واقعی آنها. مهم نیست که چقدر این احساس شما را درگیر کرده است با درک علل و درمان آن می‌توانید اولین قدم را برای بهبودی خود بردارید.

افسردگی چیست؟

خستگی بیش از اندازه، پایین آمدن سطح تمرکز و غمگین بودن برای مدت طولانی همگی نشانه‌های افسردگی هستند. این احساس اختلالی است که با چند روز مراقبت برطرف نمی‌شود، بلکه برای درمان آن نیازمند مراقبت طولانی است.

در ادامه برایتان انواع افسردگی را معرفی می‌کنیم که خواهید فهمید که به روی عواطف، رفتار و افکار شما تأثیر می‌گذارد و با مشکلات هیجانی و جسمی نیز همراه است.

اما جای نگرانی نیست زیرا همه می‌توانند افسردگی را شکست دهند. اما بهتر است که هر چه زودتر به فکر درمان باشید و می‌توانید با لذت بیشتری به زندگی ادامه دهید.

افسردگی از آن دسته بیماری‌هایی است که همه‌ی ما ممکن است دوره‌ای از زندگی آن را تجربه کرده‌ باشیم. شناختن بیشتر این بیماری به ما کمک می‌کند تا در صورت ابتلاء به طور صحیحی با آن برخورد کنیم.

این بیماری می‌تواند به عنوان واکنش به چیزی مانند سوء استفاده، مرگ یکی از نزدیکان یا مشکلات خانوادگی رخ دهد. حتی ممکن است فردی پس از استرس طولانی‌ آن را تجربه کند، گاهی ممکن است ندانیم چرا این اتفاق می‌افتد.

چرا افسردگی رخ می‌دهد؟

افسردگی وضعیتی نیست که علت خاصی داشته باشد. این بیماری می‌تواند به دلایلی مختلفی اتفاق بیفتد‌ معمولاً افسردگی سریع یا ناگهانی اثر نمی‌کند. اما چرا افسردگی رخ می‌دهد به دلیل چهار علت اصلی:

سابقه خانوادگی

اگر هیچ ژن خاصی وجود ندارد که بتوانیم با آن نگاه کنیم و افسردگی را ردیابی کنیم، اما اعضای خانواده شما افسردگی داشته باشند احتمال اینکه افسردگی را تجربه کنید بیشتر خواهد بود.

بیماری و مسائل بهداشتی

بیماری‌ها یا جراحت‌های جسمی می‌توانند تاثیر قابل توجهی بر سلامت روان داشته باشند‌. مشکلات دراز مدت یا مسائل جسمانی که سبک زندگی شما را به شدت تغییر می‌دهند، می‌توانند باعث افسردگی باشند.

اغلب مشاوران شما این را درک می‌کنند و حتی ممکن است درمان سلامت روان را به عنوان بخشی از درمان کلیه شما ارائه دهند. به همین دلیل توصیه می‌شود برای درمان خود حتماً از مشاوره استفاده کنید.

دارو و مصرف الکل

بسیاری از داروها عوارض جانبی ناخوشایندی دارند اگر پس از شروع یک دارو جدید احساس افسردگی می‌کنید بهتر است آن را با مشاور خود در میان بگذارید، در این نوع مسائل مشاوره آنلاین بسیار کاربردی است.

مشاوره می‌تواند جایگزین بهتری داشته باشد که می‌تواند به شما معرفی کند، علاوه بر این مصرف مواد مخدر و الکل به صورت تفریحی باعث ایجاد یا بدتر شدن افسردگی می‌شود.

اگر چه ممکن است افراد در ابتدا احساس کنند که به علائم افسردگی کمک می‌کند، اما در نهایت باعث می‌شوند که شما احساس بدتری داشته باشید.

ابتلا به افسرگی بخاطر نوع شخصیت

برخی از افراد و شخصیت‌ها بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی هستند، به عنوان مثال افرادی که تمایل به نگرانی و استرس دارند، اعتماد به نفس پایینی داشته و کمال‌گرا هستند. نسبت به انتقاد حساس بوده و به طور طبیعی بیشتر در معرض افسردگی هستند.

معرفی انواع افسردگی

معرفی انواع افسردگی

برای همه درمان افسردگی یکسان کار نمی‌کند و شناسایی نوع آن می‌تواند در درمان انواع افسردگی موثر باشد. در ادامه رایج‌ترین نوع افسردگی‌ها را بررسی می‌کنیم:

افسردگی اساسی

افسردگی اساسی همچنین به عنوان افسردگی تک قطبی شناخته می‌شود و وضعیتی است که در آن خلق و خوی افسرده شدید برای بیش از دو هفته اتفاق می‌افتد و این ن ع خلقیات بر تمام زندگی فرد تاثیر می‌گذارد.

فرد مبتلا به این نوع افسردگی اغلب از انجام بسیاری از کارها یا انگیزه گرفتن را دشوار می‌بیند بنابراین حتی جستجوی درمان برای این بیماری می‌تواند چالش برانگیز باشد.

اختلال افسردگی مداوم

این شکل از افسردگی که از لحاظ تاریخی به عنوان دیس تایمیا شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که علائم افسردگی مزمن شود. اگر چه علائم می‌تواند بسیار شبیه به اختلال افسردگی اساسی باشد، افرادی که دارای تغییرات مداوم هستند ممکن است علائم کمتری داشته باشند، اما برای یک دوره طولانی‌تر گاهی اوقات به عنوان دو سال یا بیشتر تعریف می‌شود.

پزشکان علت دقیق این اختلال را شناسایی نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که این اختلال در خانواده ها دیده می‌شود برخی از داروها برای بیماران مبتلا به افسردگی مداوم موثر هستند، اما ممکن است به دلیل عمیق بودن علائم، اثر بخشی آنها بیشتر طول بکشد یا کمتر از بیماران افسردگی اساسی موثر باشد.

افسردگی روانی

افسردگی سایکوتیک نه تنها با علائم افسردگی مشخص می‌شود، بلکه با توهمات یا هذیان (افکار و ترس‌های غیر منطقی) مشخص می‌شود.

اغلب افراد افسرده به روان‌پریشی پارانوئید  مبتلا می‌شوند یا به این باور می رسند که افکارشان متعلق به خودشان نیست یا دیگران می‌توانند افکار آنها را بشنوند.

در حالی که افراد مبتلا به سایر بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی نیز این علائم را تجربه می‌کنند، افراد مبتلا به افسردگی روان پریشی معمولاً می‌دانند که این افکار درست نیستند.

ثابت شده است که مشاوره تلفنی همراه با ترکیبی از داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی در کاهش علائم مؤثرتر است.

افسردگی پس از زایمان

این نوع اختلال خلقی که افسردگی پس از زایمان نیز نامیده می‌شود در برخی از مادرانی که نوزادشان تازه متولد شده در هفته‌ها یا ماه‌های پس از زایمان رخ می دهد.

در حالی که مدت‌ها تصور می‌شد که افسردگی پس از زایمان ناشی از تغییرات هورمونی است که در دوران بارداری رخ می‌دهد، برخی معتقدند که ممکن است بیشتر به ناتوانی در سازگاری با شرایط جدید یا عدم حمایت اجتماعی مربوط باشد.

آیا کودکان هم افسرده می شوند؟

همه کودکان گاهی اوقات احساس ضعف یا پایین آمدن اعتماد به نفس می‌کنند، این بخشی طبیعی از بزرگ شدن است. اما این احساسات زمانی که به‌ شدت در دوره‌های زمانی طولانی احساس می‌شوند، می‌توانند نگران‌ کننده باشند، به‌خصوص اگر بر زندگی اجتماعی، خانوادگی و مدرسه‌ای فرزندتان تأثیر بگذارند.

تجربه طیف وسیعی از احساسات برای کودکان طبیعی و سالم است. اما اگر فرزندتان مرتباً ابراز ناراحتی می‌کند، توجه کنید.

برخی از علائم رایج افسردگی عبارتند از

  • تغییرات در وزن
  • مشکل در خواب یا خواب زیاد
  • غمگینی یا تحریک پذیری غیرمعمول و مداوم
  • از دست دادن ناگهانی علاقه به فعالیت‌هایی که زمانی از آنها لذت می‌بردند
  • دوری از دیگران و تنهایی
  • سستی
  • احساس بی‌ارزشی، ناامیدی یا گناه
  • افکار یا تلاش برای خودکشی یا آسیب رساندن به خود

فقط یک روانشناس تلفنی یا آنلاین می‌تواند افسردگی را تشخیص دهد. اگر نگران فرزندتان هستید، از مشاوره خود بخواهید که راهنمایی‌تان کند.

مدت زمان دوره های افسردگی چقدر است؟

طول درمان افسردگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است درمان باید همیشه به طور مناسب با ماهیت و شدت مشکلات ارائه شده توسط فرد مطابقت داشته باشد.

مشکلات حاد معمولاً به جلسات درمانی کمتری نسبت به شرایط مزمن احتیاج دارند. علاوه بر این طول درمان نیز با توجه به نوع درمان ارائه شده متفاوت خواهد بود.

درمان‌های رفتاری – شناختی بر یک مشکل خاص تمرکز می‌کنند و عموماً کوتاه از درمان‌هایی‌ هستند که بر بخش بزرگتری خز بیماری تمرکز دارند.

پیشرفتی که از درمان‌های افسردگی به دست می‌آورید کاملا به تلاش شما بستگی دارد. مشاوره به صورت واضح با شما صحبت می‌‌کند و ممکن است به شما وظایفی داده شود که در خانه انجام دهید.

مشاوره تلفنی از شما می‌خواهد که در دفترچه خود مطالبی را وارد کنید و این تکلیف شما است اینکه آیا این تکلیف را درست انجام می‌دهید یا نه به فرایند درمان کمک می‌کند.

بنابراین به خاطر داشته باشید که فقط روانشناس و برنامه درمانی تعیین کننده طول درمانی نیستند بلکه به مشارکت و ورودی شما نیز بستگی دارد.

روان درمانی برای درمان افسردگی فقط شامل مکالمه در اتاق نیست بلکه فرایند توسعه دانش، آگاهی و مهارت‌ها است که جلسات را به هم پیوسته نگه می‌دارد و کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد.

این درمان را می‌توانید با یک مشاوره تلفنی پیش ببرید در نتیجه درمان زمانی با موفقیت به پایان می‌رسد که بیمار بتواند به اهدافی که درمانگر توافق کرده بودند، دست یابد.

درمان افسردگی در خانه

درمان افسردگی در خانه

گفتنی است که افسردگی بالینی بد است و اگر شما فردی هستید که از آن رنج می‌برید بهتر است که با درمان‌های خانگی خود درمان کنید. ما می‌دانیم که داروهای ضد افسردگی می‌توانند زندگی مردم را نجات دهند.

اما قبل از اینکه داروی مملو از عوارض جانبی را مصرف کنید مگر اینکه خودکشی کنید یا نیاز زیادی به داروهای فوری داشته باشید، ارزش آن را دارد که به برخی از درمان‌های طبیعی روی آورید که ممکن است به بهبود خلق و خوی شما کمک کند.

اگر در همه چیز شکست خوردید و به داروهای ضد افسردگی نیاز پیدا کردید خودتان را سرکوب نکنید. گاهی اوقات شما می‌توانید همه چیز را به درستی انجام دهید و اگر نیاز شما دارو باشد ممکن است به آنها احتیاج داشته باشید.

افسردگی مانند بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی چند عامل دارد و به بررسی کل سلامتی شما احتیاج است نه فقط ذهن و بدن شما، بلکه روابط و حتی شغلتان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تلاش کنید تا سلامت روان خود را در سالم‌ترین حالت ممکن حفظ کنید در تمام جنبه‌های زندگی آن را تقویت کنید. خیلی اوقات ما با ماسک راه می‌رویم و وانمود می‌کنیم که هیچ اتفاقی نیفتاده است.

بعد تعجب می‌کنیم که چرا افسرده شده‌ایم تمرین کنید که احساسات خود را بروز دهید متوجه شوید که چگونه خلق و خوی شما تغییر می‌کند. بهترین راه برای دوری از افسردگی ورزش است که باعث ترشح اندورفین‌های شادی آور می‌شود.

سعی کنید به تمام وعده‌های غذایی خود پایبند باشید، ثابت نگه داشتن قند خون نوسانات خلقی را کاهش می‌دهد بنابراین از یک رژیم غذایی افزایش دهنده سروتونین استفاده کنید.

بسیاری از داروهای ضد افسردگی مانند پروزاک با مهار باز جذب سروتونین توسط گیرنده‌های مغز عمل می‌کنند و در نتیجه سطح آن را افزایش می‌دهند  با خوردن برخی از وعده‌های غذایی می‌توانید سطح این ویتامین را به طور طبیعی افزایش دهید.

کلام آخر

دانستن درمورد گزینه‌های درمان افسردگی به شما کمک می‌کند تا شرایط بهتری را تجربه کنید. با اینکه انواع این بیماری را شناختید اما بهتر است که جهت شناخت بیماری خود از یک مشاوره تلفنی یا آنلاین کمک بگیرید.

درمان افسردگی می‌تواند به شما کمک کند که با دید بهتری دنیا اطراف خود را ببینید و می‌توانید از بین رفتن افسردگی را نیز تجربه کنید و تا دوباره احساس خوشحالی و امید به شما بازگردد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه معرفی انواع افسردگی و شاخه های افسردگی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462