شخصیت سلطه گر

جهت مشاوره تلفنی در زمینه شخصیت سلطه گر

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

تیپ شخصیت سلطه گر یا سلطه جو یا Domainant Type یکی از تیپ‌های شخصیتی جذاب و بحث برانگیز در شخصیت شناسی فردی است. اساس شخصیت شناسی فردی در روانشناسی فردی آدلر، شناخت کامل و کمک به ارتقای شخصی هر فرد است. هدف این تئوری رساندن هر فرد به بهترین ورژنی از خودش است که می‌تواند باشد. تیپ شخصیتی سلطه جو یکی از چهار تیپ اصلی شخصیتی در تئوری شخصیت شناسی فردی است که توسط آلفرد آدلر روانشناس معروف اتریشی توصیف شده است.

برای شناسایی و تشخیص افراد با این تیپ شخصیتی ، اشنایی با ویژگی‌های فردی و اجتماعی این افراد و مشاغل مناسب برای این تیپ شخصیتی و یا روابط عاطفی و ازدواج با افراد سلطه‌ گر تا پایان این مقاله با دکتر ذهن همراه باشید.

افراد با تیپ شخصیت سلطه گر چه کسانی هستند؟

در شخصیت شناسی فردی، تیپ شخصیت سلطه گر به افرادی گفته می‌شود که نیازمند به تسلط بر دیگران هستند. این تیپ شخصیتی با مهارت کامل، خود و دیگران را به سوی اهداف مشترک سوق می دهند. این افراد گزینه مناسبی برای سمت های مدیریتی هستند و به راحتی میتوانند یک جمع یا گروه را رهبری کنند.

ویژگی های افراد با تیپ شخصیتی سلطه جو

افراد با شخصیت سلطه جو به طور کلی بسیار با انگیزه، اکتیو، شجاع و مشتاق برای کسب قدرت هستند. این افراد معمولا در جایگاه غالب دیده می‌شوند. افراد با این تایپ شخصیتی عموما از صفت‌هایی مانند اعتماد بنفس، کمال گرایی بهره بردند و داری عزم راسخ، تعهد کامل به کار، زبان بدن قاطع هستند. افراد با تیپ سلطه گر عموما با ایجاد اثر مثبت بر دیگران، آن‌ها زیر سلطه خود می‌گیرند. البته این روی خوش و تاثیر مثبت فقط یک روی سکه در مورد افراد با این تایپ شخصیتی است. روی دیگر سکه زمانی ظاهر می‌شود که فرد سلطه گر حس کند نتوانسته به دیگران غلبه کند. در این حالت وی سر خورده شده و به خود‌خواهی و غرور روی می‌آورد. تیپ شخصیت سلطه گر عموما کم حرف و بیشتر عملگرا هستند و از پرداختن به حواشی و دور شدن از هدف دوری می‌کنند.
نکته جالب توجه در مورد افراد با این الگوی رفتاری این است که سلطه‌جو ها همیشه یک مدل رفتار نمی‌کنند. برخی از آن‌ها با استفاده از پرخاش‌گری و ایجاد ترس سعی در کنترل دیگران دارند. در مقابل عده‌ای از آن‌ها راه دوستی را در پیش گرفته و با ایجاد امید و انگیزه درون دیگران آن‌ها را به سلطه در می‌آورند. آلفرد آدلر معتقد بود نیاز شدید افراد سلطه‌گر به کنترل‌گری ممکن است از احساس حقارت و عدم اعتماد به نفس درونی آن‌ها ناشی شده باشد. آدلر معتقد بود که سلطه‌گر‌ها با پیدا کردن هدف خود و ایجاد حس همراهی با دیگران و تلاش برای درک افراد می‌توانند نقاط قوت شخصیتی خود را در جهت مثبت پرورش دهند.

سلطه‌گری و دو روی یک سکه

تا این‌جای مقاله با ویژگی‌های کلی افراد با تیپ سلطه گر آشنا شدیم و به عمیق‌ترین نیاز آن‌ها که نیاز به کنترل کردن دیگران است پی بردیم. شاید فکر کنید این افراد عموما خودخواه هستند و شخصیت خوبی ندارند. اما جالب است بدانید که آدلر هم مانند دیگر روانشناسان حوزه شخصیت شناسی معتقد است که هیچ شخصیت خوب و بدی وجود ندارد. همه افراد با همه شخصیت‌ها دارای ویژگی‌های مثبت و منفی هستند. در واقع همان‌طور که همیشه در دنیا رهبران خوب و بد وجود داشتند، تیپ شخصیتی سلطه‌جو هم لزوما افراد بد و ظالمی نیستند. بلکه اگر سعی کنند خصلت خود خواهی را در خود تعدیل کنند، آن‌گاه این افراد به بهترین و تاثیر‌گذار ترین مدیران و رهبران در دنیا تبدیل می‌شوند. اگر کمی به اطراف خود نگاه کنید، ممکن است در اطرافیان خود افرادی را با تیپ شخصیتی سلطه‌جو بشناسید که با همدلی و همراهی سعی در راهنمایی شما داشته باشند. در واقع مهم‌ترین هدف روانشناسی فردی این است که هر فردی با هر تایپ شخصیتی، در ابتدا خود را خوب بشناسد، سپس با درک ویژگی‌های خود سعی در بهبود شخصی و اجتماعی‌اش بکند.

در ادامه به بررسی اجمالی ویژگی‌های مثبت و منفی افراد با این الگوی رفتاری می‌پردازیم:

نقاط قوت افراد با تیپ شخصیت سلطه گر

افراد با تیپ شخصیتی سلطه‌طلب دارای برخی نقاط قوت هستند که چند نمونه از آن‌ها عبارتند از:

  • انگیزه بالا: این افراد بسیار با‌انگیزه و امیدوار هستند و به راحتی می‌توانند دیگران را برای کاری مشترک متقاعد کنند.
  • قدرت تصمیم‌گیری: آنها قادر به تصمیم‌گیری سریع و موثر هستند و از فرصت‌هایی که در مسیرشان قرار می‌گیرد به بهترین نحو ممکن استفاده می‌کنند.
  • رهبری: افراد سلطه‌گر بسیار خوب در رهبری و مدیریت گروه‌ها به خوبی عمل می‌کنند و معمولا بهترین عملکرد را برای رساندن اعضای گروه به هدف مشترک در پیش می‌گیرند.
  • خلاقیت: سلطه‌گر‌ها دارای قدرت خلاقیت و نو‌آوری بسیار بالایی هستند و به راحتی می‌توانند راه‌حل‌های جدید و نوین را پیدا کنند.
  • خود مختاری: این افراد بسیار خود مختار و گاهی خود رای هستند. آن‌ها به راحتی می‌توانند تصمیمات خود را اجرا کنند و از دیگران برای تصمیم‌گیری کمک نمی‌گیرند.

نقاط ضعف افراد با تیپ شخصیتی سلطه‌طلب

افراد با این تیپ شخصیتی دارای خود خواهی و غرور خاصی هستند که اگر با آن مقابله نکنند این غرور می‌تواند به نقطه ضعف آن‌ها تبدیل شود. همچنین در ادامه به چند نمونه دیگر از نقاط ضعف افراد با تیپ شخصیت سلطه گر اشاره می‌کنیم که عبارتند از:

  • ناپایداری عاطفی: این تایپ شخصیت ممکن است در مواجهه با فشار و تنش‌های روزمره، به سرعت عصبانی شوند و نتوانند خود را کنترل کنند. در این مواقع ممکن است تصمیمات هیجانی بگیرند. تصمیماتی که بعد از گذشت چند ساعت از آن پشیمان شوند.
  • عدم توجه به نظرات دیگران: آنها ممکن است به دلیل تمایل به سلطه، نظرات دیگران را نادیده بگیرند و فقط به دیدگاه خود پایبند باشند. اگر این خصلت در آن‌ها افراطی شود می‌تواند باعث شود که دیگران آن‌ها را انسان‌هایی مغرور و بیاحساس ببینند.
  • بی‌توجهی به خواسته‌ها و نیاز‌های دیگران: گاهی پیش می‌آید که این تایپ شخصیتی به دلیل تمایل به سلطه، به نیازهای دیگران توجه نکند و فقط در تلاش برای تامین نیاز‌های خودش باشد.
  • خود بزرگ‌بینی و بزرگ‌نمایی خود: سلطه گر‌ها گاهی برای غلبه به دیگران از ابزار خود بزرگ‌بینی و اسطوره پروری استفاده می‌کنند.
  • عدم توانایی در یادگیری از دیگران: برخی از این افراد اعتقاد دارند که هیچکس هیچ چیز را به اندازه آن‌ها نمی‌داند. این باور گاهی مانع پیشرفت آن‌ها شده و باعث می‌شود از دیگران برای یادگیری چیز‌های جدید کمک نگیرند و فقط به تجربیات خودشان پایبند باشند.

کودکی افراد با  تیپ شخصیت سلطه گر

بیشتر کودکان رفتار سلطه‌گرانه و استفاده از والدین و سرپیچی از دستورات آن‌ها را دوست دارند. اما گاهی این ویژگی در برخی از کودکان حال افراطی پیدا می‌کند. برای برخورد صحیح و جلوگیری هوشمندانه از سلطه‌جویی در این سلطه‌گرهای کوچک باید ابتدا آن‌ها را تشخیص دهیم. تشخیص صحیح الگوی رفتاری کودک و برخورد درست با آن‌ها یکی از زیر شاخه‌های اصلی روانشناسی کودک است. در ادامه به معرفی ویژگی‌های شخصیتی در کودکان با تیپ شخصیت سلطه‌جو می‌پردازیم.

برای آشنایی با انواع شخصیت‌های کودکی و رفتار صحیح با هر کودک از مشاوره تلفنی کارشناسان دکتر ذهن غافل نشوید.

حتما برای شما هم پیش آمده است که با کودکی مواجه شوید که از مظلوم نمایی برای رسیدن به هدف خود حالا چه انجام کاری باشد و یا خریدن یک وسیله باشد استفاده کند. این دسته از سلطه‌گر‌های کوچک مویه‌گر نام دارند. همچنین دسته دیگری از کودکان با تضاهر به نادانی و ناتوان نشان دادن خود می‌خواهد از زیر کارها در روند. این کودکان نقش افراد نادان را بازی می‌کنند. در مواردی هم کودک با قلدری و ابراز نارضایتی به صورت حق به جانب و پرخاش و یا نق زدن سعی دارد کنترل والدین را به دست بگیرد. به این سلطه‌گر‌های کوچک دیکتاتور کوچولو می‌گویند.

جالب است بدانید سلطه گر بودن یک الگوی رفتاری است که از کودکی در فرد بروز کرده و خود را نشان می‌دهد. ما اگر بتوانیم در دوران کودکی این کودکان را بشناسیم، می‌توانیم با رفتار درست به پرورش ویژگی‌های مثبت و کمرنگ نمودن ویژگی‌های منفی اخلاقی این تایپ شخصیت در بزرگسالی کمک کنیم.

مشاغل مناسب افراد سلطه‌جو

افراد با  تیپ سلطه گر، به دنبال تاثیر گذاری و هدفمندی دیگران هستند. این افراد از غالب بودن و جلب توجه لذت می‌برند و بدنبال قانون مندی و پیروی از اصول هستند. در ادامه چند نمونه از مشاغلی را که افراد با تیپ شخصیت سلطه گر می‌توانند در آنها نسبت به بقیه تیپ ها موفق تر باشند را نام می‌بریم که عبارتند از:

پست های مدیریتی CEO

مدیر عامل یا مدیر اجرایی دو نمونه از مشاغلی است که سلطه‌گر‌ها بهترین عملکرد را در آن دارند. همان‌طور که بالا‌تر اشاره شد سلطه‌گر‌ها استعداد خوبی برای مدیریت و رهبری دارند. از آنجایی که میل به قدرت و کنترل کردن زیادی در این افراد وجود دارد، اگر بتوانند بر خود خواهی خود غلبه کنند و منافع جمعی را در نظر بگیرند می‌توانند کاندیدای خوبی برای پست های اجرایی سطح بالا باشند.

مدیر فروش

سلطه گرها افرادی با اراده و متقاعد کننده هستند که می توانند هم در فروش و هم مدیریت تیم فروش به خوبی عمل کنند. این تایپ شخصیتی در نقش مدیر فروش می‌تواند با ایجاد انگیزه و امید تیم را به خوبی هدایت کند و فروش مجموعه را چند برابر کند.

وکالت

یک وکیل موفق تقریبا همه ی خصوصیات بارز افراد سلطه‌ گر را نیاز دارد. کسی که بتواند در شرایط سخت و پرفشار کنترل را به دست بگیرد، بتواند با تعامل و گفت‌و‌گو به خواسته ی خود دست یابد و همینطور در موقعیت مناسب قاطعیت به خرج دهد.

افسر نظامی

تشکیلات نظامی دارای سلسه مراتب و نیازمند نظارت قوی است. بنابراین به افرادی نیاز دارد که بتوانند رهبری مقتدر و فرمانده ای استوار و پایبند به اصول باشند.

افسر پلیس

افسر پلیس مجری قانون است و این شغل به افرادی قانون‌مند و قانون‌مدار که توانایی اثر‌گذاری بر دیگران را دارند نیاز دارند. همچنین یک افسر موفق باید بتواند در موقعیت های سخت فشار‌های وارده را مدیریت کند و در شرایط پر تنش بهترین و سریع‌ترین تصمیم را بگیرد. داشتن مجموعه این خصوصیات سلطه‌گرها را برای این نوع مشاغل بسیار مناسب می‌کند.

کارآفرینی

سلطه‌ گرها به دنبال استقلال هستند و از هر فرصتی برای رسیدن به آن استفاده می‌کنند. این موضوع آن‌ها را به کار‌آفرینان ذاتی تبدیل می‌کند. تیپ شخصیت سلطه گر با حس مسئولیت‌پذیری ذاتی خود می‌تواند بیزینسی را که پایه‌گذاری کرده به خوبی مدیریت کرده و به نتیجه مطلوب برساند.

سیاست‌مدار

یک سیاست‌مدار موفق باید کارزماتیک، قوی در به دوش کشیدن مشکلات و فشار ها، مسئولیت‌پذیر و متقاعد‌کننده باشد. یک فرد با شخصیت غالب می‌تواند همه این خصوصیات را داشته باشد.

تا این‌جای مقاله متوجه شدیم که شغل‌های مدیریتی و رهبری بهترین و مناسب‌ترین مشاغل برای افراد با تیپ شخصیت سلطه‌گر است. اگر شما هم قصد انتخاب رشته یا تغییر شغل خود را دارید و فکر می‌کنید جز افراد سلطه‌طلب هستید به شغل‌های مربوط به مدیریت عمیق‌تر فکر کنید.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید سایر مقالات سایت دکترذهن در رابطه با مشاوره تحصیلی را مطاله نمایید.

شخصیت سلطه گر Domainant Type در روابط عاطفی

اگر خودتان تیپ شخصیت سلطه‌جو دارید، یا به تازگی با فردی با این الگوی رفتاری آشنا شده اید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با نقاط قوت و ضعف افراد با این شخصیت آشنا شوید.

نقطه مثبت سلطه‌گر‌ها در رابطه عاطفی این است که این افراد غالبا به دنبال بر عهده گرفتن مسوولیت‌ها و تامین رفاه و نیاز‌های شریک زندگی خود هستند. رهبری رابطه و ایجاد حس ثبات و اطمینان و ایجاد انگیزه در شریک زندگی خود به آن‌ها حس خوب می‌دهد. در مواردی سلطه گرها ممکن است سعی در کنترل و زیر نظر گرفتن شریک زندگی خود داشته باشند و بخواهند که بجای آن‌ها تصمیم بگیرند. همچنین ممکن است پتانسیل سلطه‌گر‌ها در رفتار‌های سمی و یا توهین آمیز بیشتر از سایر شخصیت‌ها باشد اما این رفتار‌ها در رابطه فقط حول محور قدرت است نه بد خواهی و بد ذاتی. هر‌چند که این سلطه‌طلبی می تواند نشانه‌ای از یک اختلال روان‌شناختی باشد و نه فقط یک تیپ شخصیتی.

نکات مهم در برقراری ارتباط با تیپ شخصیت سلطه گر

  • استقلال سلطه‌گرها را در روابط خود حفظ کنید. این افراد هرگز نباید در تنگنا قرار بگیرند و هرچه فضای بیشتری برای تصمیم گیری به این افراد بدهید در ارتباط خود با آن‌ها موفق‌تر خواهید بود.
  • افراد با تیپ شخصیتی سلطه‌جو در روابط خود نیازمند تاثیر‌گذاری و حمایت کردن از دیگران هستند. این افراد در روابط عاطفی نیز به دنبال یافتن شریکی هستند که به آن‌ها توجه کند. اگر همسر شما فردی با این تایپ شخصیتی است باید به شما از این جهت تبریک بگوییم که می‌توانید با خیال راحت به او تکیه کنید. در ادامه به بهترین شخصیت مکمل برای افراد سلطه که افرادی با تیپ شخصیت گیرنده هستند اشاره می‌کنیم.

جالب است بدانید که افرادی با الگوی رفتاری و تیپ شخصیتی سلطه‌طلب تمایل دارند که مشکلات دیگران را مدیریت کنند. در واقع می‌توان گفت این افراد از دیده شدن، تاثیر‌گذار بودن و حمایت کردن لذت می‌برند و به دنبال فردی ضعیف‌تر از خودشان می‌گردند که بتوانند برای او حامی باشند و حس نیاز به حامی بودن را در خود ارضا کنند. تیپ شخصیتی گیرنده می‌تواند مکمل خوبی برای سلطه گر‌ها باشد. شخصیت گیرنده نیاز به حمایت و دیده شدن دارد و یک شخصیت سلطه‌گر می‌تواند به خوبی این نیاز‌ها را برآورده کند. اگر این دو تیپ شخصیتی بتوانند رابطه ی سالمی را تشکیل دهند می توانند انتخاب مناسبی برای یکدیگر باشند‌‌. تیپ شخصیت سلطه گر مدیریت و کنترل را دوست دارند و گیرنده ها بدنبال فردی هستند که بار مسئولیت ها را از روی دوش آنها بردارد.

البته لازم به ذکر است که ازدواج مسئله‌ای بسیار مهم است و نیاز به شناخت عمیق و دقیق‌تری دارد. این موارد تنها چاشنی‌هایی هستند که اگر در زندگی وجود داشته باشد، می‌تواند زندگی را برای زوجین لذت بخش‌تر و راحت‌تر کند.

برای آشنایی با تیپ شخصیت گیرنده و ویژگی‌های فردی و اجتماعی این الگوی شخصیتی، مقاله تیپ شخصیت گیرنده در دکتر ذهن مطالعه شود.

مجموعه دکتر ذهن راهنمای شما در مسیر زندگی

دکتر ذهن یک مجموعه روانشناسی است که در زمینه خانواده، روانشناسی فردی، روانشناسی اجتماعی، شخصیت شناسی، خانوادگی و زناشویی، تحصیلی و مهاجرت به یاری تمامی افرادی که به دنبال بهتر شدن هستند می‌پردازد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مرکز و بهره‌مند شدن از مشاوره‌های کارشناسان توانمند مجموعه دکتر ذهن با شماره‌های ما در تماس باشید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه شخصیت سلطه گر

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462