قرص ریتالین برای درس خواندن | فواید و عوارض

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترک قرص ریتالین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

قرص ریتالین که با نام اصلی متیل فنیدات می باشد و با اسم تجاری ریتالین به فروش می رسد در ابتدا برای درمان افسردگی از آن استفاده می کردند، اما امروزه برای مبتلایان به بیش فعالی یا ADHD بکار برده می شود. قرص ریتالین منجر به افزایش تمرکز فرد شده و همچنین افزایش توانایی فرد برای بیدار ماندن را نیز بیشتر می کند. مصرف این دارو متاسفانه به دلیل بیشتر شدن قدرت حافظه و تمرکز، در بین دانش آموزان و دانشجویان زیاد شده و آنها برای شب های امتحان خود از ریتالین استفاده می کنند. در این مقاله به بررسی فواید و عوارض قرص ریتالین می پردازیم.

عوارض مصرف قرص ریتالین

بیشتر بدانید : قرص ریتالین چه تاثیری بر روی درس خواندن می گذارد؟

عوارض مصرف قرص ریتالین چه می باشد؟

مصرف کردن قرص ریتالین به شرایط خاصی بستگی داشته و همین موضوع نیز باعث شده تا حتی خود دکترها نیز آن را برای همه افراد تجویز نمی کنند. قرص ریتالین برای افرادی که دارای اضطراب و استرس زیاد و یا مشکلات قلبی می باشند و همچنین فشار عصبی دارند، تجویز نمی شود چرا که باعث تشدید این اختلالات در بدنشان می شود. در افرادی که دارای مشکلات قلبی می باشند، مصرف ریتالین حتی ممکن است منجر به مرگ این افراد نیز شود.

در افرادی که با تجویز پزشک و زیر نظر او قرص ریتالین را مصرف می کنند نیز در هنگام مصرف طولانی مدت آن، آزمایش های منظم انجام شده و شمارش پلاکت ها صورت می گیرد.

اما از جمله عوارض شایع مصرف خودسرانه قرص ریتالین شامل مواردی مانند : افزایش پیدا کردن دمای بدن، تپش قلب و آریتمی ضربان قلب، تهوع، سردرد، افزایش پیدا کردن فشار خون، خارش پوست، کهیر، تشنج، کم شدن اشتها، خواب آلودگی و یا بی خوابی، عصبی شدن و بیشتر شدن اختلالاتی مانند دو قطبی و شیدایی.

فواید قرص ریتالین

بیشتر بدانید : راهکار موثر برای غلبه بر استرس امتحان چیست؟

فواید قرص ریتالین چیست؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، قرص ریتالین برای بیش فعالی و عدم تمرکز کودکان تجویز می شود و میزان دوز مصرفی آن باید زیر نظر پزشک و با کمک آزمایشات صورت گرفته شده در این زمینه، مصرف شود. قرص ریتالین برای افرادی که با تجویز پزشک و زیر نظر او مصرف می کنند، منجر به بیشتر شدن تمرکز و کم شدن نشانه های حواس پرتی در آنها می شود. اما این قرص در صورت مصرف خودسرانه و با توجه به اینکه منجر به اعتیاد فرد و همچنین افزایش میزان مصرف آن به مرور می شود، می تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد.

همچنین قرص ریتالین به دلیل اینکه داروی محرک مغز می باشد، با ترشح دوپامین در مغز، برای مدتی منجر به حالت سرخوشی و پرانرژی بودن در فرد می شود. این حالت در نگاه اول بسیار مفید و جذاب به نظر می رسد، اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف خودسرانه این دارو مانند داروهای مخدر می تواند بر روی فرد اثر داشته و منجر به وابستگی شدید او شود.

قرص ریتالین و تاثیرات آن بر زندگی فرد

قرص ریتالین که مصرف خودسرانه آن بیشتر به منظور افزایش تمرکز و بازدهی فرد در امتحانات و زمان درس خواندن می باشد، در بین دانش آموزان و دانشجویان رواج زیادی دارد. اما این دارو به راستی منجر به عملکرد بهتر در درس خواندن می شود؟ قرص ریتالین در درجه اول اضطراب را افزایش می دهد و به همین دلیل افرادی که برای زمان امتحانات یا کنکور از این دارو استفاده می کنند، منجر به افزایش اضطراب در این بازه زمانی می شوند. اضطراب نیز یکی از عواملی بوده که کاهش عملکرد فرد در زمان امتحان را به همراه دارد، بنابر این قرص ریتالین می تواند نتیجه عکس در امتحانات را نیز به همراه داشته باشد.

قرص ریتالین در کنار آن تمرکز فرد را افزایش داده و به دلیل بی خواب شدن او، می تواند ساعت های بیشتری را به مطالعه بپردازند، بنابر این در مدت زمان کوتاه این ادعا می تواند درست و نتیجه بخش باشد. اما این دارو به دلیل حالت اعتیاد آور آن، در مدت زمان کوتاهی فرد را وابسته کرده و برای رسیدن به همان نتیجه دلخواه، نیازمند به مصرف میزان بیشتری از دارو می کند. این وابستگی به گونه ای بوده که فرد متوجه آن نشده و تنها زمانی آن را درک می کند که اقدام به ترک قرص ریتالین کرده و متوجه میزان وابستگی و همچنین عوارض ناشی از مصرف قرص ریتالین در بدن خود می شود.

پژوهش های صورت گرفته شده در زمینه قرص ریتالین و بر روی افرادی که دارای ADHD می باشند، صورت گرفته است، تغییراتی در شیمی مغز به واسطه مصرف این دارو صورت می گیرد که با رفتارهای پر خطر مرتبط بوده و همچنین اختلال در خواب و سایر اثرات نامطلوب را به دنبال دارد. همانطور که پیش تر اشاره کردیم قرص ریتالین برای اختلال نقص توجه و بیش فعالی بکار برده می شود. اما مصرف بدون نسخه و خودسرانه این دارو در بین دانشجویان و جوانان، یک مشکل بزرگ بوده که عوارض بدی را برای آنها به همراه دارد.

قرص ریتالین با افزایش غلظت برخی از انتقال دهنده های عصبی که در مغز کار حل مسئله، استدلال و یا سایر رفتارها را کنترل می کنند، اثر گذاشته و برای افزایش میزان اثرگذاری این دارو در بدن، نیاز است تا دوز مصرفی آن در هر بار یا دوره، بیشتر شده تا همان میزان اثر گذاری را به همراه داشته باشد. البته این حالت برای افرادی که بصورت خودسرانه و برای افزایش تمرکز در دوران امتحانات از قرص ریتالین استفاده می کنند، بصورت معمول اتفاق افتاده و می تواند عوارض جانبی آن نیز تاثیرات مخربی بر زندگی آنها گذارد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترک قرص ریتالین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462