عوارض افسردگی بر روی بدن چیست؟ شیوه جلوگیری

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان افسردگی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

عوارض افسردگی بر روی زندگی و خلق و خوی افراد بسیار زیاد بوده و می تواند از انجام کارهای روزانه تا تصمیم گیری برای انتخاب غذا، تاثیر گذار باشد. در این مقاله با نگاهی دقیق تر به عوارض افسردگی بر روی روان و جسم افراد پرداخته و روش های پیشگیری از آن را بررسی می کنیم. افرادی که دارای افسردگی می باشند، از جنبه های روحی آن آسیب های زیادی دیده و این موضوع بر روی روابط آنها، کار و کیفیت زندگیشان نیز موثر می باشد.

عوارض افسردگی بر روی بدن

بیشتر بدانید : عوامل ایجاد افسردگی در نوجوانان و سن بلوغ چیست؟

عوارض افسردگی بر روی بدن فرد چه می باشد؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم عوارض افسردگی بر روی سلامت روان و جسم فرد تاثیرات زیادی داشته که در اینجا به تاثیرات مهم افسردگی بر روی فیزیک و جسم فرد می پردازیم. از جمله عوارض افسردگی به موارد زیر میتوان اشاره نمود :

1605686149 communications التهابات ناشی از افسردگی : التهاب هایی که بر اثر افسردگی ایجاد می شود منجر به افزایش خطر بیماری های قلبی، دیابت و اختلال در عملکرد گوارش می شود. از عوارض افسردگی بالا بردن احتمال سندروم روده تحریک پذیر و دیابت نوع دو می باشد. همچنین بروز مشکلاتی برای معده مانند اسهال، یبوست و تهوع نیز از جمله عوارض افسردگی است. در کنار آن به دلیل کم شدن علاقه فرد و کاهش انگیزه او برای زندگی، خطر بیماری قلبی نیز در این افراد بالا می رود.

1605686149 communications تغییر در وزن بدن : از دیگر عوارض افسردگی تغییرات وزن فرد می باشد که ممکن است به دلیل کم اشتهایی و بی اشتها شدن، کاهش ناگهانی وزن را به همراه داشته و یا بر اثر هجوم احساسات بد و برای بهتر شدن حال لحظه ای، فرد به غذا خوردن رو آورد که در نتیجه آن منجر به افزایش وزن و چاقی در او می شود. همچنین از عوارض افسردگی به نحوه ایستادن و راه رفتن شخص نیز میتوان اشاره کرد که معمولا این افراد کند بوده و دارای شانه و سر افتاده و پایین می باشند.

1605686149 communications ایجاد درد مزمن : افسردگی منجر به ایجاد درد و کوفتگی بی دلیل در فرد می شود. درد بدون دلیل از عوارض افسردگی می باشد که از جمله این دردها میتوان به سردرد، درد در مفاصل و درد عضلانی اشاره کرد. همچنین در مواقعی که عامل درد به دلیل صدمه و یا بیماری می باشد، شخص درد بیشتری را تجربه می کند.

1605686149 communications اختلال در خواب و تغییرات انرژی : کم خوابی و یا پر خوابی از دیگر عوارض افسردگی می باشد که منجر به تغییر در الگوی خواب فرد می شود. همچنین در میزان انرژی بدن او نیز تاثیر گذاشته و سبب احساس خستگی مداوم در بدن فرد افسرده می شود.

1605686149 communications کم شدن میل جنسی : از دیگر عوارض افسردگی، کاهش میل جنسی فرد بوده که بر میزان و صمیمیت او در برقراری رابطه جنسی با همسرش، تاثیر گذار است. همچنین به دلیل پایین بودن این میل در او، در میزان مشارکت در نوازش، بوسیدن و هر نوع لمس و هم آغوشی نیز تاثیرگذار بوده و فرد در رسیدن به ارگاسم مشکل داشته و یا دچار اختلال نعوظ می شود.

راهکارهای مدیریت و پیشگیری از افسردگی

بیشتر بدانید : افسردگی بعد از مهاجرت و راه های کاهش آن

راهکارهای جلوگیری از افسردگی چه می باشد؟

برای جلوگیری از افسردگی و به دنبال آن ایجاد عوارض افسردگی در بدنمان نیاز است تا به دنبال راهکارهای موثر در این زمینه باشیم. از جمله راه های مناسب در این زمینه میتوان به تغییر در سبک زندگی افراد اشاره کرد که در این زمینه نیاز است تا تغییراتی در بخش های مراقبت از خود، تغذیه و خواب انجام دهید. در اینجا به بررسی هر کدام از این موارد می پردازیم :

1605686310 idea ورزش کردن : یکی از راه های موثر در جلوگیری از افسردگی، ورزش کردن و انجام فعالیت های ورزشی بصورت منظم و مداوم می باشد. این فعالیت ها می تواند از پیاده روی های ساده تا انجام فعالیت های ورزشی در باشگاه باشد. مهم این است که به مدت نیم ساعت در روز میزان ضربان قلب خود را بالا برده و منجر به ترشح اندورفین در بدنتان شوید. اندورفین هورمون شادی آور بوده که بعد از انجام فعالیت های ورزشی در بدن ترشح می شود. این هورمون منجر به احساس نشاط و رضایت در فرد شده و در واقع ورزش کردن می تواند علاوه بر سلامت جسمی شما، منجر به بهبود سلامت روحیتان نیز شود.

1605686310 idea تغذیه مناسب : استفاده از ویتامین ها، پروتئین ها و اسیدهای چرب امگا 3 می تواند در بهبود وضعیت خلق و خوی شما تاثیرات خوبی داشته باشد. دوری از فست فودها و غذاهای آماده و استفاده از رژیم غذایی سالم، نقش مهمی در بهبود شرایط جسمی و روحی افراد داشته و در جلوگیری از افسردگی نیز می تواند موثر باشد. وجود مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان بالا مانند چایی سبز، ماهی و میوه ها و سبزیجات می تواند نقش مهمی در این زمینه داشته و همچنین دوری از مواد الکلی، سیگار و مواد مخدر نیز در جلوگیری از افسردگی و همچنین تشدید آن تاثیرگذار است.

1605686310 idea خواب کافی : استراحت و داشتن خواب کافی و مناسب شبانه نیز نقش مهمی در بهبود شرایط روحی و جسمی افراد دارد. برای داشتن خواب کافی و راحت نیاز است تا مواردی مانند دوری از وسایل الکترونیکی، دوری از مواد دارای کافئین بالا، استفاده از محیط خواب آرام و راحت و همچنین انجام فعالیت هایی مانند مدیتیشن که منجر به آرامش روان و جسم شما می شود، را استفاده نمایید. خواب کافی منجر به تنظیم شدن هورمون های بدن شما شده و در آرامش جسم و روح شما نیز تاثیرات زیادی را به همراه دارد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان افسردگی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462