افسردگی پاییزی چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان افسردگی پاییزی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

افسردگی پاییزی نوعی از افسردگی می باشد که در مواقعی که میزان تابش نور خورشید در فصل های پاییز و زمستان کم می شود، این افسردگی در افراد مستعد به آن، شروع می شود. به افسردگی پاییزی، افسردگی فصلی نیز گفته می شود، چرا که با شروع فصل پاییز و زمستان آغاز شده و با نزدیک شدن به بهار، متوقف می شود. افرادی که دارای اختلال افسردگی پاییزی می باشند، علائمی شبیه به افسردگی را داشته و تنها تفاوت آنها، میزان حساسیت این افراد به کم شدن مقدار تابش نور در طول روز می باشد.

علائم افسردگی پاییزی چه می باشد؟

بیشتر بدانید : نور درمانی چیست؟ درمان افسردگی با فتوتراپی

افسردگی پاییزی چه می باشد؟

افسردگی پاییزی همانطور که پیش تر اشاره کردیم مربوط به دو فصل پاییز و زمستان بوده و به دلیل کوتاه شدن زمان روز و بیشتر شدن تایم شب، اتفاق می افتد. در واقع وجود نور خورشید و تابش آن منجر به ترشح هورمون ملاتونین و سروتونین در بدن افراد شده و همچنین ترشح هورمون های شادی آور را نیز در آنها زیاد می کند. در نتیجه میزان و سطح انرژی افراد بالا رفته و همین موضوع منجر به بهتر بودن شرایط روحی و خلق و خوی آنها می شود. در واقع ملاتونین هورمون تولید شده در مغز می باشد که به تنظیم هورمون های دیگر در بدن کمک کرده و سروتونین نیز یک انتقال دهنده عصبی بوده که با خلق و خو در ارتباط است. اما از آنجایی که همیشه مقدار و زمان تابش نور خورشید یکسان نبوده و با کم شدن مدت زمان تابش آن در فصل پاییز و زمستان، ترشح این هورمون ها کاهش پیدا کرده و افراد مستعد به این نوع افسردگی، علائم این اختلال را نشان می دهند.

افراد مبتلا به افسردگی پاییزی در فصل های پاییز و زمستان ممکن است بیشتر احساس خواب آلودگی داشته و یا به لحاظ عاطفی دچار احساسات نا آشنا شوند که پیش تر درگیر این نوسانات نبوده اند.

نشانه های افسردگی پاییزی چه می باشد؟

علائم و نشانه های افسردگی پاییزی شبیه به افسردگی بوده و بیشتر علائم آن مشابه می باشد. تنها تفاوت این موضوع در علت ایجاد این افسردگی بوده که به عامل نور خورشید مرتبط است. از جمله نشانه های افسردگی پاییزی میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

• حس نا امیدی و بی انگیزگی
• کم شدن میل جنسی
• اضطراب و تحریک پذیری
• کم شدن میزان تمرکز
• افزایش وزن
• دور شدن از جمع و افزایش حساسیت فرد به طرد شدن
• از دست رفتن علاقه فرد نسبت به کارهای مورد علاقه اش
• افزایش میل زیاد به شیرینی
• بروز مشکلات جسمی مانند سردرد و معده درد
• اختلال در تصمیم گیری و تفکر

درمان افسردگی پاییزی به چه صورت است؟

بیشتر بدانید : 5 راه درمان قطعی افسردگی شدید

درمان افسردگی پاییزی به چه صورتی امکان پذیر می باشد؟

از آنجایی که بیشتر افرادی که مبتلا به افسردگی پاییزی می باشند، بیشتر زمان های فصول سرد و تاریک را در خانه سپری می کنند، بیشتر دچار انزوا و خانه نشینی می شوند و این موضوع به دلیل تاریکی و همچنین سرمای هوای بیرون می باشد. اما همین کار منجر به بیشتر شدن علائم افسردگی پاییزی در آنها شده و روند این اختلال را سخت تر می کند.

درمان افسردگی پاییزی با روش هایی مانند نور درمانی، روان درمانی و دارو درمانی ممکن می باشد اما بهترین و موثرترین روش درمانی برای این افراد، نور درمانی است. در نور درمانی که علاوه بر درمان افسردگی پاییزی، در بسیاری از بیماری های دیگر نیز موثر است، از یک جعبه نورانی، میزان نور مشخص و با فرکانس معینی تابیده شده که می تواند تاثیر زیادی در ترشح هورمون ملاتونین در بدن فرد و بیشتر شدن سطح انرژی او شود. از مزیت های این روش این می باشد که نیاز به استفاده هر روزه از نور درمانی نبوده و اثر آن می تواند به میزان دو هفته در فرد باقی بماند. همچنین قرار گرفتن فرد در برابر نور خورشید در ابتدای روز نیز تاثیرات زیادی داشته، چرا که هم از میزان انرژی کم صبح فرد کم می کند و هم به تامین نور در بدن شخص کمک زیادی می کند.

از دیگر روش های موثر در درمان افسردگی پاییزی میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1605686310 idea استفاده از رژیم غذایی مناسب و متعادل : تغذیه می تواند در کنترل افسردگی پاییزی تاثیر داشته و همچنین منجر به بروز آن نیز شود. مواد مغذی منجر به ایجاد حالات مثبت در فرد شده و باعث می شود که آنچه مورد نیاز شما می باشد را بدنتان دریافت نماید. از جمله غذاهای مفید در این زمینه میتوان به میوه ها، سبزیجات، آجیل و غلات کامل اشاره کرد. مصرف قند و کربوهیدرات ها منجر به تاثیر در خلق و خوی فرد شده و یک چرخه معیوب در او را ایجاد می کند.

1605686310 idea ورزش منظم : ورزش کردن یکی از موارد تاثیر گذار در بهبود افسردگی و همچنین افسردگی پاییزی می باشد. ورزش کردن منجر به ترشح هورمون های شادی آور اندورفین شده که تاثیر زیادی در بهتر شدن خلق و خوی افراد دارد. بعد از یک یا دو هفته ورزش کردن می توانید تاثیرات زیاد این موضوع را در افراد ببینید.

1605686310 idea تعامل و ارتباطات موثر با دوستان و خانواده : از آنجایی که افسردگی پاییزی منجر به انزوا و خانه نشینی فرد می شود، داشتن تعاملات مفید و موثر با دوستان و خانواده منجر به بهتر شدن خلق و خوی فرد شده و یک سیستم حمایتی قوی را در او ایجاد می کند.

1605686310 idea خواب کافی : خوابیدن کافی و به موقع می تواند تاثیر زیادی در وضعیت سلامتی و خلق و خوی شما داشته باشد. همچنین تنظیم شدن خواب در اختلال افسردگی پاییزی بسیار موثر است.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان افسردگی پاییزی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462