متدهای درمان افسردگی در کشورهای اروپایی به چه صورت است؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان افسردگی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

درمان افسردگی یکی از موضوعات مهم در کشورهای اروپایی بوده و این به دلیل افزایش چشم گیر ابتلا به افسردگی در دو دهه گذشته می باشد که منجر به مصرف چشم گیری در داروهای ضد افسردگی شده است. کشورهای اروپایی بزرگترین مصرف کنندگان داروهای ضد افسردگی در جهان می باشند. این آمار از سال 2000 تا سال 2020 میلادی در حدود دو و نیم برابر در 18 کشور اروپایی افزایش داشته است.

یکی از دلایل آن به دلیل همه گیری ویروس کرونا در سالهای اخیر بوده که منجر به بالا رفتن اضطراب و افسردگی در افراد شده است. مصرف داروهای ضد افسردگی در کشورهای اروپایی شامل جمهوری چک، فرانسه، پرتغال، بریتانیا، اسپانیا و آلمان می باشد.

راه های درمان افسردگی در کشورهای اروپایی

بیشتر بدانید : معروف ترین قرص های ضد افسردگی کدامند؟

درمان افسردگی در کشورهای اروپایی به چه شکل است؟

درمان افسردگی با توجه به تحقیقات گسترده در این زمینه و سیستم های جدید، هر ساله در حال تغییر بوده و سعی در راه هایی نوین برای درمان های روانشناسی و بیماری های مربوط به روان وجود دارد. از جدیدترین راه های درمان افسردگی که در سال 2023 به آن پرداخته شده است، شامل تکنیک های بیولوژیک مانند کتامین و داروهایی بوده که مبتنی بر سیستم گلوتاماترژیک می باشد. همچنین روان درمانی هایی که با کمک هوش مصنوعی، ربات ها و واقعیت مجازی انجام می شود و درمان های تکمیلی مانند مدیتیشن و مایکروبیوت ها از راه های درمانی جدید می باشد.

اما بهترین راه درمانی برای هر فردی بستگی به شرایط او داشته و بنابر این مشاور و روانپزشک در این زمینه می تواند تشخیص دهد تا از چه روش درمانی برای فرد استفاده شود. از جمله راه های درمان افسردگی به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

1. درمان بیولوژیک : از درمان های بیولوژیک به عنوان مهمترین راه درمانی در روانشناسی مدرن استفاده شده که در درمان اختلال های مختلف بکار برده می شود. در واقع این درمان با کمک داروهایی انجام می شود که از منابع زیستی تولید شده است و در کنترل و درمان بیماری هایی استفاده می شوند که با داروهای شیمیایی قابل درمان نمی باشند. این داروها به دلیل داشتن ماهیت زیستی دارای عوارض جانبی کمتری بوده و همچنین کارایی بیشتری در درمان دارند و می توانند در بسیاری از مواقع به عنوان روش درمانی اولیه در بعضی از بیماری ها بکار برده شوند.

به دلیل هدفمند بودن درمان های بیولوژیک، احتمال عوارض جانبی آنها نیز کمتر بوده و محدود به مواردی مانند سردرد، تب و یا دردهای موضعی می شود.

استفاده از کتامین و ترکیبات مشتق شده از آن : کتامین یک داروی بیهوشی می باشد که در مطالعات اخیر صورت گرفته شده نشان می دهد که بصورت سریع و موقت می تواند در کاهش علائم افسردگی نقش داشته باشد. از ترکیبات مشتق شده کتامین میتواند به اسکتامین اشاره کرد که یک روش درمانی جدید برای افراد دارای افسردگی مقاوم به درمان می باشد.

داروهای بر پایه سیستم گلوتاماترژیک : سیستم گلوتاماترژیک در مغز یک سیستم انتقال دهنده عصبی است که در فرآیندهای یادگیری و حافظه نقش دارد و داروهایی که بر اساس آن ساخته می شود، در کاهش علائم افسردگی نقش دارد.

2. کمک گرفتن از روان درمانی : روان درمانی در درمان بسیاری از بیماری های روانی و اختلالات عصبی نقش دارد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و کمک گرفتن از هوش مصنوعی و انواع ربات ها، فعالیت این روش درمانی بصورت ترکیبی توسعه یافته است. در واقع این روش درمانی از مدل انسانی آن دقت و سرعت بیشتری داشته و بهبود بیماری را با سرعت بالاتری انجام می دهد.

درمان افسردگی با کمک هوش مصنوعی : هوش مصنوعی در زمینه های روانشناسی نیز پیشرفت داشته و در روش های روان درمانی، از هوش مصنوعی کمک گرفته شده که بصورت خودکار به افراد کمک می کند. این روش درمانی یک راه کم هزینه و قابل دسترس می باشد که برای شناسایی نوع افسردگی فرد و ارائه روش درمانی مناسب کمک می کند.

روان درمانی افسردگی بصورت مجازی شده : در روان درمانی افسردگی که بصورت مجازی شده می باشد به شخص دارای افسردگی کمک می کند که با کمک واقعیت مجازی، در محیط های ایمن و کنترل شده، موقعیت هایی که منجر به افسردگی می شود را تجربه کرده و مهارت های مقابله با آنها را تقویت نماید. تجربه راه های مقابله با افسردگی در محیط هایی که غیر واقعی می باشد، به ذهن آموزش داده تا در موقعیت های واقعی، با کمک ضمیر ناخودآگاه خود عمل نماید.

3. ترکیب روش های درمانی : با کمک ادغام روش های درمانی و ترکیب الگوها و تست ها میتوان افسردگی افراد را بصورت معجزه آسایی درمان نمود. به دلیل پیچیدگی های ذهن انسان کمک گرفتن از چند روش درمانی می تواند تاثیرات سریع و موثرتری را در درمان افسردگی افراد داشته باشد.

ارتباط شادی با استفاده کمتر از داروهای افسردگی

بیشتر بدانید : نور درمانی چیست؟ درمان افسردگی با فتوتراپی

آیا شادی با استفاده کمتر از داروهای افسردگی ارتباط دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که داده هایی مبنی بر اینکه افراد شادتر از میزان داروهای افسردگی کمتری استفاده می کنند، وجود ندارد. به عنوان مثال ایسلند که دومین کشور شاد جهان می باشد در سال 2020 از بیشترین میزان مصرف داروهای ضد افسردگی در جهان برخوردار بوده است. همچنین سوئد نیز که رتبه ششم در دنیا را دارد، چهارمین مصرف کننده دارو ضد افسردگی در اروپا می باشد. مردم فنلاند که به عنوان شادترین مردم جهان شناخته می شوند، هفتمین مصرف کننده داروهای ضد افسردگی در اروپا می باشند.

در مثال دیگری مردم لتونی که در فهرست شادترین کشورهای جهان رتبه 34 را دارند، میزان مصرف داروهای ضد افسردگی در آنها، کمترین میزان در بین کشورهای اروپایی می باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان افسردگی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462