چگونه الگوی خوبی برای کودکان باشیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات کودکان و نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

از آنجایی که کودکان همواره پدر و مادر خود را زیر نظر داشته و از کارهای آنها تقلید و پیروی می کنند، الگوی خوبی برای کودکان بودن کار بسیار سختی است. آنها بصورت ناخود آگاه و همچنین بصورت هوشیارانه از رفتار شما پیروی کرده و چگونگی رفتار شما با دیگران را مشاهده می کنند. بنابر این الگوی خوبی برای کودکان بودن بسیار حائز اهمیت بوده و نقش مهمی در شکل گیری شخصیت و آینده فرزندانتان دارد. ما در این مقاله سعی داریم تا به شما روش های موثر و مناسبی را برای اینکه الگوی خوبی برای کودکان باشید، در اختیارتان قرار دهیم.

چگونه الگوی خوبی برای کودکان باشیم؟

بیشتر بدانید : نقش پدر در تربیت فرزند چه اهمیتی دارد؟

از چه روش هایی می توانید الگوی خوبی برای کودکان باشید؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم فرزند شما، رفتار، احساس و عملکرد شما در بخش های مختلف زندگی را زیر نظر داشته و بصورت ناخودآگاه از آنها پیروی می کند. پس نیاز است تا برای اینکه الگوی خوبی برای کودکان باشیم، در این موارد دقت کافی داشته و این موضوعات را رعایت نمایید.

1605686149 communications دروغ نگویید : خیلی از پدر و مادرها دوست دارند که فرزندشان صداقت داشته و این رفتار را پسندیده دانسته و به کودکشان تاکید زیادی می کنند. اما ممکن است در مواردی متوجه این موضوع نبوده که خودشان در موضوعاتی که به نفعشان است، جلوی دید فرزندشان دروغ می گویند و وقتی که کودکشان نیز مانند آنها رفتار می کند، بسیار عصبانی شده و او را بابت این رفتار مواخذه می کنند. مثلا وقتی تلفن همراهشان زنگ میزند و نمی خواهند پاسخگو باشند، به فرزندشان می گویند که به طرف مقابل بگوید که شما حمام می باشید و آنها به همین سادگی دروغ گفتن در مواقعی که به نفعشان می باشد را یاد می گیرند.

1605686149 communications تابع قوانین باشید : برای اینکه الگوی خوبی برای کودکان باشید، نیاز است تا خودتان اول از همه قوانین را رعایت نمایید. پیروی کردن فرزندتان از قوانین خانواده ملزم به این است که شما نیز از قوانین خانه و جامعه پیروی نمایید. از جمله قوانینی که نیاز است آنها را رعایت کنید تا فرزند شما نیز گیج نشده و دچار سردرگمی نشود، رعایت کردن قوانین شهری، راهنمایی و رانندگی و قوانین مربوط به خانه است.

1605686149 communications مهارت های زندگی را رعایت نمایید : سعی کنید درباره موضوعات مهم زندگی و آموزش آن به فرزندتان، خودتان در درجه اول الگوی خوبی باشید. به عنوان مثال اگر رفتاری را بد دانسته و آن را به فرزندتان آموزش می دهید که انجام ندهد، خودتان نیز آن را انجام ندهید. مانند اینکه دزدی را رفتار بدی می دانید، اما در موقع سر کار از زمان مورد نیاز برای انجام کار کم کرده و آن را به کارهای شخصیتان اختصاص می دهید و این موضوع را با افتخار در محیط خانه تعریف می کنید. این رفتار شما این ذهنیت را در کودک شما ایجاد می کند که در جاهایی که منفعت او مهم است، آسیب زدن به دیگران اهمیتی ندارد.

روش های الگوی خوب بودن برای کودکان

بیشتر بدانید : چگونه اعتماد به نفس در کودکان را افزایش دهیم؟

چه ویژگی های رفتاری نیاز است داشته باشیم تا به الگوی خوبی برای کودکان تبدیل شویم؟

1605686310 idea همدلی را آموزش دهید : همدلی به کودکان، درک دیگران را یاد داده و به آنها کمک می کند تا انسان های مهربان تر و دلسوزتری در زندگی باشند. این موضوع را شما می توانید در نوع رفتار خود با دیگران در جامعه داشته باشید، فرقی ندارد که این رفتار با چه کسی و در کجا باشد، نیاز است تا شما در برخورد با هر انسانی مهربان بوده، لبخند زده و با او محترمانه برخورد نمایید. آموزش همدلی باعث شده تا کودکان دچار مشکلات مربوط به قلدری و آسیب به دیگران نشوند.

1605686310 idea انجام کارهای داوطلبانه : انجام کارهای داوطلبانه شما در محیط مدرسه فرزندتان و یا در جامعه، این آموزش را به فرزند شما می دهد که برای هر کاری نیاز نیست که به دنبال بدست آوردن سود و منفعت بوده و برای داشتن رفتارهای انسانی، گاهی نیاز است که کارهایی را بصورت داوطلبانه و در جهت نیکی و کمک به دیگران انجام دهیم. این نوع رفتار و آموزش آن به فرزندان باعث شده تا در نهایت جامعه ای مهربان تر، همدل تر و دلسوزتری داشته باشیم.

1605686310 idea مهارت های اجتماعی را یاد دهید : به فرزند خود سلام کردن به دیگران، خوشرو بودن و ارتباط برقرار کردن با افراد جدید را آموزش دهید. همچنین نیاز است تا در این زمینه خودتان نیز رفتار درستی داشته تا فرزندتان از شما آن را یاد بگیرد. در کنار آن نحوه مدیریت و بیان احساسات را به فرزند خود یاد دهید تا در مواقعی که با احساسات منفی روبرو می شود، بتواند آنها را به درستی بروز داده و مدیریت نماید.

1605686310 idea مهارت جدید را آموزش دهید : این نکته را در نظر داشته باشید که فرزند شما بسیاری از موضوعاتی که برای شما ساده به نظر می آید را نمی داند و برای انجام آن نیاز به آموزش و یادگیری دارد. در ابتدا این موارد را با صبر و حوصله به کودک خود یاد داده و در مرحله بعدی با او در این زمینه تمرین نمایید تا مطمئن شوید که آن را به درستی یاد گرفته و آموزش دیده است.

1605686310 idea داشتن حس مسئولیت پذیری : از جمله موضوعات مهمی که فرزند شما نیاز به یادگیری آن دارد، داشتن احساس مسئولیت می باشد. این احساس در محیط مدرسه، خانه و جامعه به فرزند شما کمک می کند که نسبت به رفتار و عملکرد خود مسئول و پاسخگو باشد. تقویت این نوع رفتار در کودکتان باعث شده تا در آینده نیز از میزان موفقیت زیادی در محیط کار و اجتماع برخوردار باشد. این نوع برخورد نیاز به داشتن احساس مسئولیت شما به عنوان پدر یا مادر در محیط خانه، کار و اجتماع داشته، تا از این طریق فرزند شما این رفتار را یاد گرفته و الگو برداری نماید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات کودکان و نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462