نور درمانی چیست؟ درمان افسردگی با فتوتراپی

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان افسردگی فصلی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نور درمانی یا لایت تراپی یک روش درمانی موثر برای درمان بیماری افسردگی می باشد. در این روش افراد مبتلا به افسردگی با کمک این روش جدید و بدون داشتن عارضه جانبی، به درمان انواع افسردگی پرداخته و بویژه این موضوع برای افرادی که دارای اختلال افسردگی فصلی می باشند، بسیار موثر است. در این مقاله به بررسی نور درمانی در درمان افسردگی می پردازیم.

نور درمانی چیست؟

بیشتر بدانید : معرفی انواع افسردگی | شاخه های افسردگی چیست؟

نور درمانی یا فتوتراپی در درمان افسردگی چه تاثیری دارد؟

نور درمانی یکی از روش های درمانی موثر برای طیف زیادی از بیماری ها و اختلالات می باشد که درمان افسردگی نیز یکی از آنها است. از جمله انواع افسردگی هایی که نور درمانی در درمان آن مفید می باشد، افسردگی فصلی می باشد. در واقع نور درمانی یا فتوتراپی روش درمانی با کمک نور می باشد که این نورها همراه با طول موج های مشخصی بوده و در درمان بسیاری از بیماری ها موثر می باشد. از آنجایی که نور خورشید منجر به ترشح هورمون های شادی آور در فرد می شود، در روش نور درمانی نیز با شیوه خاصی، طول موج های مشخص و مورد نیاز درمان ساطع شده که به بهبود بیماری بعد از چند جلسه درمان می انجامد.

از آنجایی که با کم شدن میزان نور خورشید و تایم های روشنایی روز در فصل های پاییز و زمستان، افرادی دچار افسردگی فصلی می شوند، نور درمانی می تواند در این زمینه برای آنها موثر بوده و به افراد دارای این اختلال عموما این روش توصیه می شود. در این روش برای تولید نور از یک جعبه نور استفاده شده که منبع غنی از نور می باشد و این جعبه نور شبیه به خورشید عمل کرده و همچنین میزان نورهای آن از نورهای معمولی بیشتر بوده و دارای طول موج های مختلفی نیز می باشد.

در این روش درمانی، افراد را به مدت 30 دقیقه روزانه در مقابل منبع نور قرار می دهند تا نور طبیعی مورد نیاز بدنشان از این طریق تامین شود. این روش باید توسط یک فرد حرفه ای انجام شده که میزان نور، طول موج ها و زمان بندی های تابش را بطور کامل مطلع باشد. تابش نور به افراده دارای افسردگی فصلی کمک کرده که ترشح هورمون ملاتونین در بدنشان افزایش یافته و ریتم طبیعی بدن آنها را منجر می شود.

افسردگی فصلی

بیشتر بدانید : علت بروز بیماری افسردگی چیست؟

اختلال افسردگی فصلی چه می باشد؟

یکی از انواع افسردگی ها، افسردگی فصلی می باشد که در واقع به شکلی از افسردگی گفته می شود که در فصول سرد و کم تابش نور خورشید مانند پاییز و زمستان رخ می دهد. از آنجایی که در این دو فصل میزان طول روز کوتاه تر شده و شب ها طولانی تر می باشد، افسردگی فصلی برای افراده دارای این نوع اختلال رخ داده و درست شبیه به افسردگی عادی می باشد. تنها تفاوت این نوع افسردگی در این می باشد که نبود و یا کمبود نور نیز در این افسردگی دخیل است.

در نتیجه تشدید این نوع افسردگی در فصل های پاییز و زمستان بیشتر می باشد و با پایان این دو فصل، نشانه های افسردگی نیز کم می شود.

از جمله نشانه های اختلال افسردگی فصلی به موارد زیر می توان اشاره کرد :

حس خستگی زیاد در مدت روز : افراد مبتلا به افسردگی فصلی عموما میزان خستگی زیادی را در طول روز تجربه می کنند. این حس خستگی درباره کارهای کوچک و ساده تا کارهای سخت و پیچیده احساس می شود. در واقع احساس خستگی بصورت مداوم با فرد همراه بوده و یک حس کرختی را به دنبال دارد.

احساس نا امیدی : حس نا امیدی از دیگر نشانه های ابتلا به افسردگی فصلی می باشد که باعث شده تا فرد هیچ گونه امید و انگیزه ای را برای روزهای زندگی اش نداشته باشد.

حس غم و اندوه : از دیگر نشانه های افسردگی فصلی، داشتن احساس غم و اندوه می باشد که معمولا بصورت مداوم همراه طرف بوده و مخصوصا در طول روز بیشتر حس می شود.

نداشتن علاقه به انجام کاری : در افراد مبتلا به افسردگی فصلی، عدم علاقه به انجام کارها در فرد دیده می شود که این بی علاقگی حتی در مورد کارهایی که فرد نسبت به آن علاقه مند بوده است نیز دیده می شود.

نداشتن تمرکز : افسردگی منجر به کم شدن تمرکز فرد می شود. افرادی که دارای اختلال افسردگی فصلی می باشند برای انجام کارهای ساده نیز نیاز به تمرکز و توجه داشته و گاهی برای این کارها نیز تمرکز کافی ندارند.

فواید نور درمانی چه می باشد و بهترین زمان برای آن چه موقعی است؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، نور درمانی بر طیف وسیعی از بیماری ها تاثیر داشته و از جمله مشکلاتی که با کمک نور درمانی قابل درمان می باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• درمان اختلال خواب
• افسردگی بعد از زایمان
• اختلال های اضطرابی
• ترمیم بافت های پوستی و بهبود زخم
• پیشگیری از تاول های پوستی
• سازگاری بدن برای افراد دارای شیفت شب

طبق تحقیقات صورت گرفته شده درباره نور درمانی، بهترین زمان برای انجام آن ابتدای صبح و پس از بیدار شدن از خواب می باشد. انجام نور درمانی در این ساعات منجر به ترشح میزان زیادی از هورمون ملاتونین در بدن می شود و همچنین انرژی مورد نیاز فرد را برای ادامه روز تامین می کند. از جمله نتایج خوب نور درمانی این می باشد که انجام یک هفته نور درمانی به میزان دو هفته می تواند موثر و تاثیر گذار باشد. بنابر این نیازی نیست که بصورت مداوم نور درمانی را انجام دهید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان افسردگی فصلی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462