علت ترس از رانندگی چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترس از رانندگی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

ترس از رانندگی می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شده و گاهی فوبیاها نیز در افزایش این ترس نقش دارند. ترس از رانندگی باعث شده تا فرد از مواجه شدن با آن دوری کرده و این موضوع منجر به بیشتر شدن ترس او می شود و همچنین میزان ناتوانی فرد را افزایش می دهد. همانطور که اشاره کردیم بعضی از فوبیاها مانند ترس از محیط بسته، می تواند در ترس از رانندگی تاثیرگذار باشند، اما همیشه این موضوع با فوبیا مرتبط نبوده و ممکن است عوامل دیگری نیز در ترس از رانندگی دخیل بوده که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

علت های ترس از رانندگی

بیشتر بدانید : 10 راهکار برای افزایش اعتماد به نفس + روش‌های موثر

ترس از رانندگی به چه علت هایی می باشد؟

1605686149 communications داشتن تجربه بد : داشتن سابقه تصادف یکی از دلایل مهم در ترس از رانندگی و راندن خودرو می باشد. این حالت را به اختلال استرس بعد از سانحه مربوط بوده و فرد را از مواجه شدن با آن، دور می کند. ممکن است موضوع تصادف برای خوده شخص رخ نداده است و تنها با دیدن صحنه تصادف و یا دیدن آن در تلویزیون و یا شنیدن این موضوعات از دیگران، این ترس در او شکل گرفته است.

1605686149 communications عوامل محیطی : وجود مواردی مانند شرایط آب و هوایی بد، ترافیک، طوفان های شدید، ترس از عدم کنترل ماشین، گم شدن و ترس از خرابی ماشین نیز از دیگر مواردی می باشد که فرد به دلیل آنها رانندگی نمی کند.

1605686149 communications نوع جنسیت و کلیشه های مربوط به آن : گاهی کلیشه های رایج جنسیتی در این زمینه منجر به بروز ترس در فرد می شود. بسیاری از مواقع خانم ها به دلیل رفتارهای تمسخر آمیز و منفی اطرافیان و افراد جامعه، از انجام رانندگی سر باز می زنند.

1605686149 communications رفتار خانواده و دوستان : گاهی نحوه برخورد خانواده یا دوستان منجر به شکل گیری این ترس در فرد می شود. وجود افراد محتاط در بین اطرافیان شما ممکن است نگرانی بیش از اندازه ای را در شما ایجاد کرده که از انجام رانندگی منصرف شده باشید. همچنین عدم حمایت خانواده در این زمینه باعث شده تا شما نسبت به رانندگی خود اعتماد به نفس کافی نداشته و از انجام آن سرباز زنید.

1605686149 communications سایر موارد : ممکن است فردی میل به آموختن رانندگی نداشته و یا حتی بعد از سال ها رانندگی موفق به یکباره ترس ناگهانی و شدیدی در او ایجاد شود.

راهکار ترس از رانندگی چیست؟

بیشتر بدانید : راهکارهای کاهش استرس و اضطراب در سریع ترین زمان

راهکارهای درمان ترس از رانندگی چیست؟

1605686310 idea از بین بردن حساسیت : یکی از روش هایی که باعث می شود فردی که از انجام کاری که می ترسد، حس راحتی بیشتری داشته باشد، حساسیت زدایی است. این روش بصورت مرحله به مرحله انجام می شود و فرد را در موقعیت هایی قرار می دهند که منجر به ترس او می شود. بصورت تدریجی و در حالتیکه بیمار در هر مرحله بتواند با ترس خود کنار آمده و آن را تحمل کند، پیش می روند.

بطور مثال درباره ترس از رانندگی ممکن است برای مرحله اول تنها فرد با نشستن یک نفر در کنار خودش، در داخل ماشین متوقف شده در خیابان قرار گیرد. در مرحله بعدی میتوان خودرو را روشن کرده اما حرکتی صورت نگیرد و همینطور مرحله به مرحله پیش رود تا فرد بتواند با میزان ترس کمتری در خودروی روشن قرار بگیرد.
این حالت ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول کشیده و بستگی به میزان ترس فرد دارد. شما می توانید برای اینکار از یک منطقه امن و خلوت استفاده کرده که شخص دچار استرس نشود.

1605686310 idea روان درمانی : کمک گرفتن از روش های شناختی درمانی نیز می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد و از آنجایی که فرد رانندگی را کاری بسیار خطرناک تر از واقعیت می پندارد و همچنین توانایی های خود را کمتر از واقعیت می داند، درمانگر به او کمک می کند تا باورها و افکار خود در این زمینه را تغییر داده و به ترس از رانندگی غلبه نماید.

1605686310 idea تمرین کردن با مربی دیگر : گاهی ترس فرد ناشی از حرف های مربی قبلی و یا صحبت های آشنایان درباره رانندگی اش می باشد. می توانید برای اینکار به یک آموزشگاه دیگر مراجعه کرده و از یک راننده صبور و با تجربه کمک بگیرید. افرادی که در این زمینه می توانند شما را درک کرده و بهتر راهنمایی کنند، کمک کرده که مهارت های خود را تغییر داده و توانایی هایتان را در رانندگی افزایش دهید.

1605686310 idea نوشتن جملات مثبت : جملات مثبتی را بر روی کاغذ بنویسید که در هنگام رانندگی این جملات را با خود تکرار کرده تا بتوانید آرامشتان را حفظ کنید. مانند من در زمان رانندگی آرام و راحتم و می توانم به خوبی و با مهارت رانندگی کنم. این جملات را در طول روز با خود تکرار نمایید و آن را باور داشته باشید و خود را در حین رانندگی تصور نمایید. تاثیر این موضوع بر روی ناخودآگاه شما بوده و منجر می شود که باور شما را نسبت به خودتان تغییر دهد.

1605686310 idea در شرایط آسان تر تمرین کنید : سعی کنید برای ترس از رانندگی، شرایط را برای خود آسان کرده و به خودتان سخت نگیرید. از راه های ساده و کوچک برای ترس خود شروع کنید و سعی کنید به مرور مهارت خود را افزایش دهید. می توانید رانندگی را به مراحل مختلف تقسیم کنید و در صورت موفق بودن و کنار آمدن با ترس هر مرحله، برای مرحله بعدی اقدام نمایید.

این مراحل می تواند شامل موارد زیر باشد :

• روشن کردن خودرو و نشستن در داخل آن
• رانندگی با یک آشنا و در مکان خلوت
• رانندگی در محل زندگی شما
• رانندگی در خیابان های اطراف
• تمرین پارک خودرو در محیط خلوت و دور زدن
• رانندگی در اتوبان خلوت
• رانندگی در اتوبان شلوغ

برای درمان ترس از رانندگی نیاز است صبور باشید و برای هر مرحله زمان بگذارید و تا موقعی که در مرحله قبل احساس تسلط و آرامش نداشتید، به مرحله بعد نروید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترس از رانندگی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462