تخلیه هیجانی یا خستگی عاطفی چیست و چه نشانه هایی دارد؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تخلیه هیجانی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

تخلیه هیجانی که با نام خستگی عاطفی نیز شناخته می شود به حالتی می گویند که فرد دچار انباشت هیجان های منفی در وجود خود می شود. همه ما می دانیم که تجمع احساسات و هیجانات منفی می تواند آسیب های زیادی بر روان ما وارد نماید، اما متاسفانه به دلیل فرهنگ اشتباه در این زمینه، از دوران کودکی این موضوع به ما آموزش داده نشده است که بتوانیم این هیجانات را تخلیه کرده و یا آنها را مدیریت و کنترل نماییم. انباشت هیجانات منفی در روان ما باعث آسیب زدن به سلامت روانمان می شود.

تخلیه هیجانی چیست؟

بیشتر بدانید : راه های رفع استرس کودکان + نشانه های استرس کودکان

تخلیه هیجانی چیست؟ چه نشانه هایی دارد؟

خستگی عاطفی یا همان تخلیه هیجانی به جمع شدن تمامی هیجانات منفی در بدن گفته می شود که می تواند به سلامت روان فرد آسیب وارد نماید. از نشانه های این موضوع داشتن فرسودگی شغلی و خستگی عاطفی می باشد. افراد در مواقعی که قادر به تخلیه هیجانات منفی خود نمی باشند، به مرور احساس درماندگی داشته و فکر می کنند که قادر به مدیریت زندگی شان نمی باشند. از جمله نشانه های عدم تخلیه هیجانی در فرد بروز مواردی مانند کاهش انرژی، خستگی و کمبود خواب می باشد.

این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر در شرایط پر استرس در زندگی خود می باشید و نمی توانید این موارد را رفع نمایید، به مرور و با گذشت زمان دچار خستگی روحی و روانی می شوید. از جمله مواردی که عدم تخلیه هیجانی در زندگی افراد ایجاد می کند، بی انگیزگی است. در واقع کسانی که در زندگی خود دچار مشکلات زیادی بوده و انرژی های منفی وجود آنها را فرا گرفته است، فکر می کنند که مشکلی وجود نداشته و افکار منفی روی آنها تاثیر گذار نمی باشد. اما این در حالی است که این انرژی های منفی به مرور انرژی آنها را در زندگی پایین آورده و فرد را بی انگیزه می کند.

خستگی عاطفی چه آسیب هایی به شخص می زند؟

بیشتر بدانید : استرس مزمن چه تاثیرات مخربی دارد؟

خستگی عاطفی چه آسیب هایی به فرد می زند؟

مواقعی که استرس بر شما وارد می شود، شرایطی را ایجاد می کند که منجر به فرسودگی شما می شود و اگر این شرایط ادامه دار باشد و شما برای بهبود آن نتوانید کاری انجام دهید، بر سلامت روان شما مشکلاتی را ایجاد می کند که در اینجا به بررسی این موارد می پردازیم. همچنین استرس مداوم بر روی سلامت جسمی شما نیز موثر بوده و در سیستم ایمنی، قلب و متابولیسم انسان تاثیر گذار می باشد.

خطرات و عوارض ناشی از خستگی عاطفی :

• بالا رفتن فشار خون و به دنبال آن بروز مشکلات قلبی
• کاهش سیستم ایمنی و بروز عفونت و بیماری سرماخوردگی
• اختلال در خواب
• افزایش وزن
• استرس و اضطراب
• افسردگی
• پیری زودرس

عدم تخلیه هیجانی چه نشانه هایی را در فرد ایجاد می کند؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم عدم تخلیه هیجانات و احساسات منفی در شخص باعث بروز مشکلاتی در سیستم روان او شده که در صورت استمرار، مشکلاتی در سیستم جسمی نیز ایجاد می شود. اما می توانید با بروز نشانه هایی که در زیر به آن اشاره می کنیم، از این خطرات جلوگیری نمایید.

1605686310 idea داشتن مشکلات خواب و کمبود انگیزه : در مواقعی که فرد در زندگی اش دچار مشکلات زیادی می شود، باورها و افکار منفی وجود او را در بر گرفته و این موضوع منجر به پایین آمدن سطح انرژی شخص به مرور زمان می شود. این باعث شده که انرژی فرد از بین رفته و اشتیاقی برای ادامه زندگی نداشته باشد. همچنین وجود این افکار منفی در ذهن او باعث شده که بر کیفیت و سلامت خواب فرد نیز تاثیر گذار باشد. در واقع الگوی خواب شخص به هم خورده و باعث شده تا شب ها به راحتی به خواب نرفته و صبح ها نیز به سختی بیدار می شود. کمبود خواب نیز باعث پایین تر آمدن سطح انرژی فرد در طول روز شده و سلامت جسمی اش نیز با مشکل روبرو می شود.

1605686310 idea کم شدن فعالیت های فیزیکی : کاهش میزان خواب و انرژی فرد به دنبال خود منجر به کم شدن سطح انرژی او برای انجام فعالیت های فیزیکی و کارهای روزمره را دارد. در نتیجه تمامی این موارد شخص به شدت تحریک پذیر و عصبی شده و کنترل خود را به راحتی از دست می دهد. همچنین ممکن است فرد در شرایط کاری خود نیز با مشکل روبرو شده و افت شدیدی پیدا کند. ادامه دار شدن این روند منجر به افسردگی در شخص شده و ادامه این شرایط را با مشکلات بیشتری همراه می کند.

چه راه هایی برای تخلیه سالم هیجانات منفی وجود دارد؟

مهمترین راهکار در زمینه تخلیه هیجانی یا خستگی عاطفی، تغییر در سبک زندگیمان می باشد. قطعا هر نوع تغییری در ابتدا سختی های خود را دارد، اما داشتن آگاهی در این زمینه که این موضوع می تواند چه تاثیراتی سو و مخربی بر روند سلامت جسمی و روانی شما وارد کند، منجر به انگیزه بهتر و بیشتر شما برای تغییرات می شود. از جمله این تغییرات میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

tick 2 ایجاد تغییرات کوچک در زندگی که باعث انگیزه و شروع تغییرات بزرگ تر می شود
tick 2 کاهش استرس و دور شدن از عوامل استرس زا در زندگی مانند پیگیری نکردن اخبار سیاسی و اقتصادی
tick 2 توجه به تغذیه و استفاده از ویتامین ها و مواد معدنی در لیست غذای روزانه
tick 2 داشتن خواب منظم و کافی
tick 2 انجام فعالیت های ورزشی که منجر به ترشح هورمون های شادی آور سروتونین و اندروفین می شود
tick 2 استراحت و داشتن فعالیت های تفریحی و سفر
tick 2 ذهن آگاهی و کمک گرفتن از تمرینات تنفسی و یوگا
tick 2 پیاده روی
tick 2 معاشرت با دوستان مثبت و پر انرژی

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تخلیه هیجانی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462