معروف ترین قرص های ضد افسردگی کدامند؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه افسردگی و درمان آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

قرص های ضد افسردگی یکی از راه های موثر در درمان افسردگی می باشد که در کنار روش های دیگر می تواند تاثیر چشم گیری در روند بهبودی فرد داشته باشد. این قرص ها انواع مختلفی داشته که بعضی از آنها دارای عوارض بیشتری بوده و به همین دلیل انتخاب قرص افسردگی مناسب، از اهمیت زیادی برخوردار است. قرص های ضد افسردگی باید بصورت مداوم و مستمر مصرف شده تا تاثیره، موثر و مناسبی داشته باشد. این قرص ها باید حتما توسط روانپزشک تجویز شده و در ابتدا ممکن است تاثیرات زیادی نداشته و در صورت نداشتن تاثیر زیاد، نوع قرص و یا دوز آن توسط روانپزشک تغییر می یابد. استمرار داشتن، در روند درمان بیماری افسردگی بسیار مهم بوده و منجر به بهبودی آن می شود. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی داروهای معروف و موثر در این زمینه پرداخته و عوارض و میزان اثر گذاری آنها را بررسی نماییم.

قرص های ضد افسردگی

بیشتر بدانید : علت بروز بیماری افسردگی چیست؟

قرص های ضد افسردگی معروف و مطرح کدام است؟

هورمون یا همان انتقال دهنده های پیام عصبی در مغز و تغییر در میزان آنها، با افسردگی در ارتباط زیادی می باشند. از جمله هورمون های مهم در این زمینه میتوان به سروتونین، دوپامین و نور اپی نفرین اشاره کرد. در اکثر قرص های ضد افسردگی، موادی وجود داشته تا به شیوه های مختلفی بر روی هورمون های شادی آور در مغز تاثیر گذارند. به همین دلیل داروهای ضد افسردگی به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند که از جمله آنها :

1. مهار کننده های بازجذب سروتونین SSRIs : در اکثر مواقع، روانپزشک ها از این داروها برای درمان افسردگی استفاده می کنند. این مهارکننده ها دارای عوارض جانبی کمتری می باشند و در صورت تجویز در دوز بالا نیز مشکلات کمتری را نسبت به سایر داروها دارند. از جمله این داروها به فلوکستین، پاروکستین، سیتالوپرام، سرترالین، اس سیتالوپرام و فلووکسامین میتوان اشاره کرد.

2. مهار کننده بازجذب سروتونین و نور اپی نفرین SNRIs : از دیگر داروهای ضد افسردگی که در این دسته قرار دارند میتوان به دولوکستین، ونلافاکسین، دزونلافاکسین و لوومیلناسیپران اشاره کرد.

3. داروهای ضد افسردگی Atypical Antidepressant : این داروها بیشتر برای درمان اختلالات و بیماری های روان پریشی استفاده شده که از جمله آنها به ترازودون، میرتازاپین، ورتیوکستین، بوپروپیون و ویبرید میتوان اشاره کرد.

4. داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای : این داروها شامل ایمی پرامین، نورتریپتلین، آمیتریپتیلین، دوکسپین و دزیپرامین می باشد و این داروها دارای عواض جانبی بیشتری نسبت به داروهای جدید بوده و تنها در زمانی که فرد نسبت به سایر داروها بهبودی نشان ندهد، از این داروها استفاده می شود.

5. مهار کننده های مونوآمین اکسیداز MAOIs : شامل داروهای ترانیل سیپرومین، فنلزین و ایزوکربوکسازید می باشد که به دلیل عوارض جانبی جدی که دارند، در مواقعی استفاده شده که سایر داروها بر روی فرد اثرگذار نمی باشد. این داروها باید همراه با رژیم غذایی خاصی مصرف شده و نباید با دسته داروهای SSRI ترکیب شوند.

عوارض قرص های ضد افسردگی چیست؟

بیشتر بدانید : علت افسردگی بعد از زایمان چیست؟

انتخاب قرص های ضد افسردگی بر چه اساسی صورت می گیرد؟

قرص های ضد افسردگی توسط روانپزشک تجویز شده و از آنجایی که میزان عملکرد و عوارض جانبی این داروها با یکدیگر متفاوت می باشد، پزشک با توجه به موارد زیر، داروی مورد نظر را به شما تجویز می کند.

بررسی میزان شدت بیماری و علائم آن : میزان علائم افسردگی و شدت آن در افراد مختلف، متفاوت می باشد. قرص های ضد افسردگی نیز دارای علائم مختلفی می باشند و میزان اثر گذاری آنها نیز بر اساس میزان مشکلات و اختلالات فرد،  متفاوت می باشد. به عنوان مثال اگر فردی در بیماری افسردگی دچار اختلالات خواب می باشد، دارویی به او تجویز می شود که میزان خواب آوری بهتری داشته باشد، تا بتواند در این زمینه به فرد کمک کند.

میزان عوارض جانبی : این عوارض در افراد مختلف با یکدیگر فرق داشته و از دارویی به داروی دیگر نیز متفاوت است. از جمله عوارض رایج در این قرص ها به اضافه وزن، خشک شدن دهان و کم شدن میل جنسی میتوان اشاره کرد. در مواقعی که عوارض داروها بسیار زیاد و اذیت کننده می باشد، باید حتما با روانپزشک خود در این زمینه صحبت نمایید.

سابقه تاثیرگذاری دارو : اگر این دارو بر روی نزدیکان فرد مانند خواهر، برادر و والدین او تاثیر گذار باشد، احتمال اثر گذاری آن بر روی شخص نیز بیشتر است. همینطور اگر در گذشته از این دارو استفاده کرده است و برای فرد مفید بوده، احتمال اثرگذاری دوباره آن نیز بیشتر است.

میزان تداخل دارویی : از آنجایی که برخی از قرص های ضد افسردگی با دیگر داروها واکنش نشان می دهند و این واکنش ها خطرناک می باشند، باید این موضوع حتما با پزشک مطرح و بررسی شود.

بارداری و یا دوران شیردهی : در صورت بارداری فرد و یا طول زمان شیردهی، باید مزایا و معایب قرص های ضد افسردگی بررسی شود.

داشتن بیماری زمینه ای : وجود بیماری های زمینه ای و یا داشتن مشکلات جسمی خاص، از جمله مواردی بوده که ممکن است داروهای افسردگی برای فرد ایجاد مشکل نماید. در این زمینه میتوان از داروهای با عوارض کمتر در این زمینه ها استفاده کرده و نیاز است تا با پزشک درباره آن صحبت شود.

میزان پوشش بیمه ای دارو : از آنجایی که قرص های ضد افسردگی گران می باشند، در صورتیکه فرد دارای مشکل مالی می باشد، باید این موضوع با پزشک او مطرح شده تا از داروهای مشابه آن استفاده کرده که تحت پوشش بیمه بوده و فرد می تواند با پرداخت هزینه کمتری آن را تهییه نماید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه افسردگی و درمان آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462