طریقه مصرف قرص اورژانسی دوتایی چگونه است؟ آیا خطر کاملا رفع می شود؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات جنسی و رابطه

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

قرص اورژانسی یک راه آسان و سریع برای جلوگیری از بارداری می باشد که همانطور که از نام آن پیداست، برای مواقع اورژانسی از آن استفاده می شود. قرص اورژانسی یک نوع قرص ضد بارداری می باشد که در دو مدل تکی و دوتایی فروخته می شود. در بسته تکی قرص اورژانسی یک عدد قرص یک و نیم میلی گرمی قرار داشته که باید در سریع ترین زمان ممکن از آن استفاده شود و بسته دو تایی آن شامل دو عدد قرص 0.75 میلی گرمی می باشد که طریقه مصرف آن بصورت خاصی است. از آنجایی که در مواقعی زوجین تمایلی به بارداری نداشته و قصد آن را ندارند، قرص اورژانسی می تواند یک راه مطمئن برای جلوگیری از این موضوع باشد. اما باید با میزان مصرف آن و طریق استفاده از قرص آشنا شده تا منجر به بروز مشکلاتی در فرد نشود.

قرص اورژانسی به چه صورتی عمل می کند؟

بیشتر بدانید : از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده؟ نحوه تاثیر و مدت اثرگذاری

قرص اورژانسی دوتایی چیست؟

همانطور که گفتیم قرص اورژانسی یک راه ساده و آسان برای جلوگیری از بارداری در مواقع خاص و اورژانسی می باشد. قرص اورژانسی در واقع در عملکرد نرمال و طبیعی اندام جنسی زنانه ایجاد دستکاری کرده و منجر به جلوگیری از روند بارداری می شود. نحوه تاثیر و عملکرد در قرص های مختلف با یکدیگر متفاوت بوده اما بصورت کلی همه قرص های اورژانسی موجود در داروخانه ها، از آزاد سازی تخمک در زمان مناسب جلوگیری کرده و بدین صورت مانع از بارداری می شود.

همانطور که از نام این قرص پیداست، برای مواقع خاص و اورژانسی از آن استفاده می شود. این موضوع را در نظر داشته باشید که در طول یک دوره از عادت ماهیانه تنها یکبار می توانید از قرص اورژانسی استفاده کرده و بطور کلی استفاده از این قرص بیشتر از سه بار در سال برای بدن خطر آفرین می باشد.

عوارض قرص اورژانسی

بیشتر بدانید : قرص ضد بارداری چه عوارضی دارد؟

عوارض قرص اورژانسی به چه صورتی است؟

قرص اورژانسی در زمان های خاصی مورد استفاده قرار می گیرد و طریقه مصرف قرص تکی و دوتایی آن با یکدیگر فرق می کند. همچنین این قرص ها می تواند عوارضی را بر روی بدن فرد گذاشته که در اینجا به بررسی این عوارض می پردازیم :

• بی نظم شدن و بر هم خوردن سیکل قائدگی برای یک یا دو دوره
• به هم ریختگی هورمون های زنانه
• اختلال و مشکلات خلقی
• اختلال در عملکرد جنسی فرد
• درد در ناحیه کمر و لگن
• درد در عضله ها
• صدمه خوردن به رحم
• عفونت در ناحیه واژن و لگن

همانطور که گفتیم این قرص برای مواقع اورژانسی و خاص می باشد و نیاز است تا در سایر مواقع و یا برای جلوگیری طولانی مدت از بارداری، حتما با پزشک خود مشورت کرده و از روش های دیگر برای آن استفاده نمایید. از جمله روش های معمول و مطمئن برای جلوگیری از بارداری که دارای عوارض کمتری نیز می باشد به کاندوم مردانه و زنانه، تزریق آمپول ضد بارداری، استفاده از آی یو دی IUD، حلقه واژن و یا ایمپلنت می توان اشاره کرد.

اما خیلی از افرادی که نیاز به مصرف قرص اورژانسی دارند، نمی دانند که چه زمانی از این قرص استفاده کرده و طریق مصرف قرص اورژانسی دوتایی به چه صورت است؟ قرص اورژانسی باید در سریع ترین زمان ممکن تهییه و مصرف شود. از نظر متخصصان زمان طلایی برای مصرف قرص اورژانسی، 12 ساعت بعد از اولین رابطه جنسی محافظت نشده می باشد. البته در برخی از قرص های اورژانسی می توانید تا سه روز بعد و یا 5 روز بعد از رابطه جنسی محافظت نشده نیز استفاده نمایید، اما این نکته را باید در نظر داشته باشید که هر چه مدت زمان بیشتری از رابطه جنسی شما گذشته باشد، اثر قرص اورژانسی نیز کمتر می شود.

طریقه مصرف قرص اورژانسی دوتایی به چه صورت است؟

قرص اورژانسی به دو صورت تکی و دو عددی می باشد که هردوی این مدل ها در داروخانه ها موجود است. در قرص اورژانسی تکی یک عدد قرص یک و نیم گرمی قرار داشته و در قرص اورژانسی دوتایی، دو عدد قرص 0.75 میلی گرمی قرار دارد.

نحوه مصرف این دو با یکدیگر متفاوت می باشد. در مورد قرص اورژانسی تکی باید در سریع ترین زمان ممکن آن را با آب فراوان میل نمایید و در مورد قرص اورژانسی دوتایی باید قرص اول را در سریع ترین زمان ممکن میل کرده و بعد از گذشت 12 ساعت از مصرف قرص اول، قرص دوم را میل نمایید.

احتمال بارداری با مصرف قرص اورژانسی چقدر ممکن است؟

در جلوگیری از بارداری هیچ روش صد در صد موفق و کاملی وجود ندارد و قرص اورژانسی نیز مانند کاندوم و یا روش های جلوگیری دیگر دارای درصد خطا می باشد. اما بطور کلی این قرص ها می تواند بین 84 تا 89 درصد از احتمال بارداری جلوگیری نماید. زمان مصرف درست و به موقع این قرص اهمیت زیادی دارد و هرچه شما از آن نا آگاهانه تر استفاده کرده و یا در مصرف به موقع آن دیرتر اقدام نمایید، احتمال اثربخشی آن نیز بی فایده تر می باشد و این احتمال ایجاد می شود که با وجود مصرف قرص اورژانسی باز هم شخص باردار شود. تنها در زمانیکه عادت ماهانه فرد در زمان معین آن ایجاد شود میتوان ادعا کرد که قرص اورژانسی موثر واقع شده است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که به دلیل برهم خوردن هورمون های زنانه، تنظیم دوره پریودی شما نیز ممکن است برهم خورده و با تاخیر مواجه شود. این موضوع یکی از عوارض قرص اورژانسی بوده که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات جنسی و رابطه

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462