از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده؟ نحوه تاثیر و مدت اثرگذاری

این سوال برای بسیاری از خانم‌ها پیش می‌آید و در حین رابطه جنسی محافظت نشده نگران هستند که باردار شوند.

جهت مشاوره تلفنی در زمینه بارداری

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

 

از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده؟ این سوال برای بسیاری از خانم‌ها پیش می‌آید و در حین رابطه جنسی محافظت نشده نگران هستند که باردار شوند. در این مقاله از از دکتر ذهن به بررسی قرص‌های اورژانسی و نحوه استفاده از آنها می‌پردازیم.

قرص‌های ضد بارداری از اواخر دهه ۱۹۶۰ مورد استفاده قرار می‌گرفتند. همچنین از آنها می‌توانید در صورت پاره شدن یا افتادن کاندوم در حین مقاربت استفاده کنید. استفاده از این قرص‌ها بی‌خطر بوده اما هنوز چالش‌های زیادی را به دنبال خود دارند.

قرص اورژانسی (ضد بارداری) چیست؟

از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده، قبل از جواب دادن به این سوال ابتدا بهتر است بدانیم قرص‌های اورژانسی دقیقاً چه داروهایی هستند؟ این قرص‌ها، داروی خوراکی هستند که حاوی مقادیر کمی هورمون ضد بارداری هستند که کمک می‌کنند تا دچار بارداری ناخواسته نشوید.

هورمون‌های موجود در قرص‌های ضد بارداری با توقف تخمک گذاری آزاد شدن تخمک از بارداری جلوگیری می‌کنند. برخی از این داروها به طور موقت پوشش داخلی رحم را تغییر می‌دهند، بنابراین احتمال کمتری دارد که تخمک بارور شده کاشته شود.

قرص‌های اورژانسی یا ضد بارداری در یک بسته و در چرخه ۲۸ روزه ارائه می‌شوند. شما روزانه حق دارید یک قرص مصرف کنید معمولاً در یک بازه زمانی مشخص باید از قرص استفاده کنید. بنابراین هورمون وارد بدن شما شده و احتمال بارداری را کمتر می‌کند.

همچنین این قرص‌ها حاوی هورمون‌های استروژن و پروژسترون هستند، این هورمون‌ها چرخه هورمونی طبیعی زن را تعقیب کرده و مانع از تخمک‌‌ گذاری می‌شوند. آنها می‌توانند ترشحات واژن را غلیظ کرده و سلول‌های اسپرم را برای بارور کردن تخمک دچار مشکل می‌کند.

در صورتی که از این قرص‌ها به درستی استفاده شود مانعی برای کنترل بارداری ناخواسته هستند. با این حال، می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد و ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد.

نحوه استفاده از قرص‌ های اورژانسی

قرص‌های اورژانسی معمولا طی 21 روز مصرف می‌شوند و با مصرف هورمون‌ها در دوز مناسب و به طور منظم عمل می‌کنند. البته نحوه استفاده بسته‌های قرص با توجه به نوع مارک و قدرت قرص متفاوت خواهد بود.

بنابراین بسیار مهم است که همیشه دستورالعمل‌های درج شده روی بسته دارو را دنبال کنید. معمولاً یک جعبه قرص ضد بارداری حاوی ۲۱ عدد قرص است و هر قرص حاوی همان دوز هورمون است. اولین قرص در روز اول قاعدگی یا در عرض ۵ روز از شروع دوره قاعدگی مصرف می‌شود.

در این مرحله زن هر روز یک عدد قرص را مصرف می‌کند تا زمانی که مصرف این قرص‌ها متوقف شود. پس از ۲۱ روز، به مدت یک هفته مصرف قرص را قطع می‌کند تا در طول این یک هفته استراحت داشته باشد.

در طول زمان استراحت زن خونریزی قاعدگی طبیعی را تجربه می‌کند، در پایان یک هفته زن یک بسته جدید از قرص‌های اورژانسی را مصرف کرده و سیکل بعدی را شروع می‌کند.

بهتر است به طور مداوم این قرص‌ها را مصرف کنید و مگر اینکه نوع مصرف با توجه به نوع مارک قرص متفاوت باشد. استفاده صحیح باعث افزایش اثربخشی قرص‌های ضد بارداری و جلوگیری از بارداری غیر منتظره می‌شود.

از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده یا نکرده؟

به طور کلی قرص‌های اورژانسی حاوی هورمون‌های استروژن و پروژسترون هستند این هورمون‌ها با تقلید از چرخه هورمون طبیعی، عمل تخم گذاری را متوقف می‌کنند. به این ترتیب ترشحات دهانه رحم غلیظ‌تر شده و در نتیجه لقاح تخمک برای سلول‌های اسپرم دشوارتر می‌شود.

همچنین این قرص‌ها با نازک کردن دیواره داخلی رحم از لانه گزینی تخمک بارور شده جلوگیری می‌کنند، بنابراین قرص‌های ضد بارداری روشی موثر برای پیشگیری از بارداری ناخواسته هستند. همانطور که قبلاً گفتیم در صورت پاره شدن کاندوم می‌توان از این قرص‌ها نیز استفاده کرد.

اثرات هورمونی قرص‌های اورژانسی از چرخه هورمونی زن تقلید کرده که باعث متوقف شدم تخمک گذاری می‌شود. اگر استفاده‌ای که از این قرص‌ها می‌کنید درست باشد می‌توانید مطمئن باشید که بعد از رابطه جنسی، باردار نمی‌شوید.

عوارض قرص‌های اورژانسی چیست؟

عوارض قرص‌های اورژانسی چیست؟

اگرچه مصرف قرص‌های ضد بارداری برای اکثر زنان یک روش ایمن و موثر برای جلوگیری از بارداری است. اما می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد که ممکن است به وضعیت سلامتی زن آسیب وارد کند اما بروز این عوارض به نوع قرص اورژانسی وابسته است.

برخی از عوارض شایع مصرف این قرص‌ها به صورت زیر است

  • سردرد
  • حالت تهوع
  • حساسیت در سینه‌ها
  • تغییرات دوره قاعدگی
  • خشکی یا ترشح واژن
  • خونریزی یا لکه بینی
  • تغییرات خلق و خوی
  • افزایش خطر لخته شدن خون

خطر لخته شدن خون ممکن است در زنان بیشتر باشد به ویژه در کسانی که سیگاری هستند، این خطر افزایش پیدا می‌کند. اطلاعات کمی در مورد عوارض جانبی ‌های ضد بارداری پیدا می‌کنید.

به این دلیل که این قرص‌ها بی‌خطر هستند اما به شرطی که به درستی و زیر نظر پزشک استفاده شوند. با این حال در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی می‌توانید به پزشک خود مراجعه کنید. اگر هنوز این قرص‌ها را مصرف نکرده‌اید بهتر است در مورد نحوه استفاده آنها با یک مشاور جنسی صحبت کنید.

چه کسانی نباید از قرص های ضد بارداری استفاده کنند؟

حدود ده سال پیش این عقیده رایج بود که زنان سیگاری و بالای 35 سال نمی‌توانند از قرص‌های ضد بارداری استفاده کنند و مصرف آن خطرناک است.

اما در نتیجه پیشرفت‌ها و تحقیقات امروزی، نظرات کارشناسی وجود دارد که میکتواند برای خانم‌های 45 سال به بالا استفاده شود و حتی برای استفاده تا دوران یائسگی روش مناسبی است.

افرادی که نباید از داروهای ضدبارداری استفاده کنند باید حتما با مراجعه به متخصص شرایط مصرف را بیاموزند و به این موضوع توجه کنند. داروهای ضد بارداری به خصوص برای کسانی که حملات شدید میگرن را تجربه می کنند، اضافه وزن دارند، بیش از 1 پاکت سیگار در روز می‌کشند، مشکلات انسداد عروقی دارند و بیماری کبدی مزمن هپاتیت نوع B دارند، توصیه نمی‌شود.

اثر محافظتی داروهای ضد بارداری چه زمانی آغاز می شود؟

اگر به طور منظم یک جعبه قرص ضد بارداری را که می‌توانید تحت نظر پزشک برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید، تمام کنید، محافظت از قرص ها از همان جعبه اول اثر می گذارد.

با این حال، البته، قرص های مورد استفاده در دوره 21 روزه با سرکوب فرآیند تخمک گذاری، محافظت می‌کنند. این قرص‌ها عملکرد محافظتی خود را در طول وقفه‌های یک هفته‌ای که در طول مصرفشان داده می‌شود، ادامه می دهند.

با این حال، ذکر این نکته مهم است که قرص‌های ضدبارداری بسته به متابولیسم انسان و عوامل مختلف مانند همه موارد، صد در صد محافظت کننده نیستند.

فواید قرص های اورژانسی

  • در پیشگیری از دردهای قاعدگی موثر است.
  • در برابر سرطان تخمدان و رحم محافظت می‌کند.
  • از کم خونی ناشی از خونریزی قاعدگی محافظت می‌کند.
  • در برابر رشد کیست اثر پیشگیرانه دارد.
  • از حاملگی خارج رحمی جلوگیری می‌کند.
  • التهاب در لوله ها و رحم موثر است .
  • اثرات مثبتی در برابر آکنه و تشکیل آکنه دارد.

√ عوارض و خطرات قرص‌ های ضد بارداری

  • استفاده از آن را نباید فراموش کرد.
  • ممکن است در ابتدا باعث افزایش وزن شود.
  • می‌تواند حالت تهوع ایجاد کند.

ممکن است مواردی وجود داشته باشد که باعث فشار خون بالا شود.

  • در برابر بیماری‌های مقاربتی محافظت نمی‌کند.
  • ممکن است باعث خونریزی شدید شود.

باید‌ و نباید‌ های استفاده از قرص‌ های ضد بارداری

باید‌ و نباید‌ های استفاده از قرص‌ های ضد بارداری

هنگام استفاده از قرص‌های ضد بارداری، باید قرص را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. اگر یک دوز را فراموش کردید، برای جلوگیری از بارداری باید از یک روش اضافی کنترل بارداری برای هفت روز آینده استفاده کنید. اگر مصرف قرص‌های ضد بارداری را فراموش کنید، ممکن است لکه بینی یا خونریزی خفیف رخ دهد.

استفاده از قرص‌های ضد بارداری نیاز به مصرف منظم دارد. با این حال، مفید است که اثر محافظتی خود را بدون ایجاد وقفه در طول رابطه جنسی نشان می‌دهد.

ممکن است تا هفت روز طول بکشد تا قرص‌های ضدبارداری اثر خود را نشان دهد. اگرچه می توان آن را در پنج روز اول قاعدگی شروع کرد، اما ایده آل این است که از روز اول قاعدگی شروع شود. اگر مصرف دارو را دیر شروع کردید، حتما از روش‌های پیشگیری اضافی استفاده کنید.

در حالی که قرص‌های ضد بارداری به جلوگیری از بارداری کمک می‌کنند، هیچ محافظتی در برابر عفونت های مقاربتی ندارند. برای پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی باید از یک روش اضافی پیشگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده کرد.

آیا قرص های ضد بارداری باعث ناباروری می شوند؟

یکی از سوالات متداول در مورد قرص‌های اورژانسی، ارتباط آن ها با ناباروری است. مطالعات نشان داده است که قرص‌های ضد بارداری با ناباروری ارتباطی ندارند.

قرص‌های ضد بارداری نسل جدید سطوح هورمونی و عوارض جانبی پایینی دارند. آنهایی که حاوی کمتر از 35 میکروگرم اتینیل استرادیول هستند حداقل عوارض جانبی دارند. قرص‌های ضد بارداری حاوی سیپروپترون استات، دروسپیرنون، ژستودن و دزوژسترل به عنوان پروژسترون در صورت بروز آکنه و رشد مو ترجیح داده می‌شوند.

داروهایی که حاوی ژستودن و دزوژسترل به عنوان پروژسترون نسل جدید هستند، داروهای ضد بارداری با کمترین عوارض جانبی هستند.

در چه مواقعی مصرف قرص های ضدبارداری باید قطع شود؟

برخی از شکایات یا شرایط، به ویژه زمانی که قرص ها برای اولین بار استفاده می شوند، نیاز به قطع فوری قرص‌ها دارند. مصرف دارو پس از حوادث شدید و قبل از اعمال جراحی بزرگ و همچنین در مواردی مانند سردرد شدید، حملات میگرنی، اختلالات بینایی، درد قفسه سینه، درد شدید پا و ایجاد زردی ناگهانی باید قطع شود.

عوارض مورد انتظار و قابل قبول استفاده از قرص های ضد بارداری چیست؟

به خصوص در ماه های اول مصرف قرص، خونریزی ناگهانی به شکل لکه بینی را می‌توان انتظار داشت. این ممکن است بسیاری از زنان را آزار دهد، اما نیازی به قطع قرص ندارد. این خونریزی ها بعد از 2-3 باکس اول خود به خود برطرف می‌شوند.

اگر از بین نرفت و یا خونریزی شدید داشت، لازم است با پزشک مشورت شود. به همین ترتیب در موارد تهوع نه چندان شدید مصرف قرص باید ادامه یابد.

برخی از زنان ممکن است از افزایش وزن شکایت داشته باشند. با استفاده از قرص های با دوز کمتر می توان از این امر جلوگیری کرد. قرص‌های ضدبارداری تا زمانی که مصرف شوند، میزان و مدت خونریزی قاعدگی را کاهش می‌دهند.

کلام آخر

اینکه از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده را می‌توانید در مطالب بالا بخوانید، اما این را بدانید که پدر و مادر شدن موهبتی است که از طرف خداوند به خانواده‌ها هدیه داده می‌شود.

اگر از باردار شدن می‌ترسید و به قصد این قرص‌ها را مصرف می‌کنید، بهتر است با یک مشاوره مشورت کنید تا بر ترس خود غلبه کرده و بتوانید بر ترس خود غلبه کنید تا لذت مادر شدن را بچشید.

نظر شما درباره قرص‌های اورژانسی چیست؟ آیا تا به حال از این قرص‌ها استفاده کرده‌اید؟ می‌توانید نظرات خود را از بخش نظردهی دکتر ذهن با ما در میان بگذارید و همچنین تجربیات خود را درباره مصرف این قرص‌ها نیز ذکر کنید.

 

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه بارداری

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462