چگونه از طلاق عاطفی جلوگیری کنیم؟ + راهکار های مشاوره ای

طلاق عاطفی نوع دیگری از انواع طلاق‌ها است و در آن زن و شوهر به طور کامل از هم جدا نمی‌شوند.

جهت مشاوره تلفنی در زمینه طلاق عاطفی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

 

طلاق وقتی به طور کامل انجام شود خیلی بهتر از طلاق عاطفی خواهد بود، بسیاری از زوج‌ها می‌گویند چگونه از طلاق عاطفی جلوگیری کنیم؟ ابتدا بهتر است این نوع طلاق را برایتان شفاف سازی کنیم تا بهتر متوجه آن بشوید.

طلاق عاطفی نوع دیگری از انواع طلاق‌ها است و در آن زن و شوهر به طور کامل از هم جدا نمی‌شوند. بلکه آنها دیگر هیچ گونه روابط عاطفی با هم نداشته و مانند دو همخانه در زیر یک سقف زندگی می‌کنند. در صورتی که این طلاق ادامه پیدا کند بنیان خانواده را از بین خواهد برد.

در این مطلب راه‌هایی را به ‌زوج‌ها پیشنهاد می‌کنیم که بتوانند از طلاق عاطفی جلوگیری کنند. اما نکته مهمی که وجود دارد این است اگر شما دیگر به همسر خودتان علاقه ندارید باید طلاق قانونی را طی کنید، همچنین تا سال‌ها ممکن است مشکلات عاطفی را تجربه کنید.

طلاق عاطفی چیست؟

طلاق عاطفی بین زن و شوهر زمانی اتفاق می‌افتد که دیگر در کنار هم زندگی را به سردی سپری می‌کنند، اما از نظر قانونی و شرعی هنوز طلاق نگرفته‌اند. خیلی از زوج‌ها به دلیل فرزندان یا نگاه منفی جامعه، از اینکه به صورت رسمی طلاق بگیرند می‌ترسند.

اینجاست که طلاق عاطفی شکل می‌گیرد و دیگر در زندگی مشترک به یکدیگر اهمیت نمی‌دهند، رابطه جنسی برقرار نمی‌کنند و همدیگر را نادیده می‌گیرند. به عبارتی ساده‌تر در طلاق عاطفی، زوج‌ها بدون هیچ علاقه و احساسی زیر یک سقف زندگی خواهند کرد.

برای همسری که قبل از طلاق قانونی خود را از نظر عاطفی طلاق می‌دهد، به نوعی مقدمه‌ای برای پایان اجتناب‌ناپذیر ازدواج است و برای همسری که بعد از طلاق، خود را از نظر عاطفی طلاق می‌دهد به نوعی بسته شدن امید به آینده است.

ناتوانی در پذیرش طلاق توسط یک شریک زندگی می‌تواند به این دلیل باشد که ممکن است آنها هنوز برای طلاق عاطفی آماده نباشند و می‌خواهند به تلاش برای اصلاح رابطه خود ادامه دهند. همسری که رها می‌شود معمولاً همچنان‌ به دنبال راه‌هایی برای نجات ازدواج می‌گردد و اگر چه غیر ممکن می‌شود.

به طور کلی مجرد بودن دوباره ممکن است مانند جهنم روی زمین به نظر برسد، به همین دلیل است که بسیاری از زوج‌ها به دنبال این می‌گردند که چگونه از طلاق عاطفی جلوگیری کنیم. بعضی همسران تلاش می‌کنند که طلاق قانونی را عقب بیندازند؛ زیرا هنوز امیدوارند که شریک زندگی آنها تغییری در قلبش داشته باشد.

انواع طلاق چگونه هستند؟

انواع طلاق چگونه هستند؟

طلاق دارای ۶ بعد مختلف است و با توجه به آنها روند قانونی در دادگاه طی می‌شود. اما بدترین نوع طلاق می‌تواند طلاق عاطفی باشد، در ادامه انواع طلاق را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

طلاق عاطفی

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم این طلاق زمانی اتفاق می‌افتد که زوجین از نظر عاطفی برقراری ارتباط از یکدیگر جدا می‌شوند. به عبارت دیگر مانند دو همخانه زیر یک زخم زندگی می‌کند، زوج‌هایی که قبول می‌کنند که رابطه آنها به پایان رسیده است و تصمیم به طلاق می‌گیرند راحت‌تر از افراد طلاق عاطفی زندگی می‌کنند.

طلاق قانونی

فرایند رسمی که ‌ها به طور قانونی و با توافق از یکدیگر جدا می‌شوند و طلاق قانونی شامل تشریفاتی نیز می‌باشد، این ساده‌ترین بخش طلاق است. وقتی زوج‌ها نقطه‌ای می‌رسند که دیگر نمی‌توانند همدیگر را تحمل کنند تصمیم به طلاق می‌گیرند و این طلاق تمام اعضای خانواده را در بر خواهد گرفت.

طلاق اقتصادی

فرایندی است که شامل تقسیم اموال متقابل بین زوج‌ها می‌شود در واقع تصمیماتی مشترک و با همفکری در این طلاق انجام می‌شود. اما در صورتی که زوجین توافق نکنند که در تقسیم اموال با هم همکاری کنند این روند طلاق ادامه‌دار خواهد بود و هم خستگی روحی را به همراه دارد. حتی اگر زوج‌ها در شرایط مالی خوبی باشند، جدایی اقتصادی می‌تواند دشوار باشد.

طلاق والدین

افراد می‌توانند مانند طلاق عاطفی تصمیم به پایان دادن به رابطه خود بگیرند اما باید وظایف خانوادگی خود را در حضور فرزندان انجام دهند. حتی اگر حضانت یک طرف باشد، والدین باید در مورد فرزندان نقش خود را اجرا کنند و موظف به انجام وظایف خود هستند.

طلاق اجتماعی

خانواده یا زوج بودن نیز به معنای حضور چند نفر در محیط اجتماعی است، در صورت جدایی دیگر با شریک زندگی خود در این محیط نیستید بلکه به عنوان یک فرد مجرد به زندگی خود ادامه می‌دهید. وضعیت جدید تفاوت‌های زیادی را به دنبال دارد، به طور کلی شرایطی وجود دارد که یکی از طرفین محیط اجتماعی جدیدی را برای خود ایجاد می‌کند.

طلاق معنوی

در بین همه این فرایندها، طلاق معنوی طولانی‌ترین دوره است که حتی اگر طلاق قانونی وجود داشته باشد ممکن است باز هم این نوع طلاق ادامه پیدا کند. جدایی‌ها تصمیم گیری‌های نهایی ممکن است منجر به انحلال معنوی شود. با وجود تمام این‌ مشکلات، پذیرفتن ضررها می‌تواند به پیشرفت شخصی فرد کمک کند. وقتی طلاق معنوی کامل انجام نمی‌شود ممکن است شرایطی پیش آید که افراد یکدیگر را سرزنش کنند.

خطرات طلاق عاطفی

بعضی از زوج‌های متاهل که در وضعیت نامشخصی زندگی می‌کنند خطراتی را در رابطه آنها وجود دارد، اگر آنها از نظر عاطفی طلاق گرفته باشند آیا برای آنها قابل قبول است که خارج از ازدواج وارد روابط عاشقانه شوند؟

وجود بچه‌ها تاثیر زیادی در طلاق عاطفی دارد با برقراری ارتباط خصمانه و بدون احساس با شریک زندگیتان، روی تمام جنبه‌های زندگی کودکان تاثیر می‌گذارید. آن وقت چطور می‌خواهید به آنها یاد بدهید که در جامعه رفتارهای درستی انجام دهند زمانی که خودتان الگوی آنها هستید.

احساستان با وجود طلاق عاطفی چگونه است به نظرتان وقت آن نرسیده که با یک مشاور ه ازدواج مشورت کنید؟ وقتی در این وضعیت برزخی متاهل و مجرد زندگی می‌کنید، قطعاً آرامش و رفاه خود را از دست خواهید داد. تحقیقات نشان می‌دهد که با وجود طلاق عاطفی افراد بیشتر ناامید و غمگین می‌شوند.

در حالی که مسائل مالی و فرزندان بزرگترین دلایلی هستند که باعث می‌شود زوج‌ها در یک ازدواج بدون عشق با هم زندگی کنند، در این دوره‌های طولانی عزت نفس به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بهترین توصیه این است که به دنبال یک مشاوره حرفه‌ای باشید. در نهایت منجر به آشتی یا طلاق زوجین خواهد شد.

چرا زوج‌ها به طلاق عاطفی روی می‌آورند؟

زندگی مشترک نمی‌تواند به یکباره از بین برود اما در بسیاری از موارد طلاق مانند بمب پرتاب شده عمل می‌کند. عوامل زیادی هستند که زوج‌ها را وادار به طلاق عاطفی می‌کنند. اما در صورتی که دو نفر نمی‌توانند با هم زندگی کنند بهتر است به طور قانونی از یکدیگر جدا شوند.

زندگی زن و شوهرها به دلایل مختلفی می‌پاشد البته اکثر این مسائل با مهارت‌های ارتباطی بهتر حل می‌شوند زیرا به ندرت پیش می‌آید که با صحبت کردن محترمانه و قاطعانه و پیدا کردن راه حل مناسب قابل کنترل نباشند. بهترین راه استفاده از یک مرکز زوج درمانی به صورت تلفنی است تا بتوانید با یک مشاور خوب راهنمایی شوید.

زمانی که زوج‌ها به طلاق عاطفی روی می‌آورند این یک زنگ خطر است آنها به بن‌بست رسیده و احتمال خاتمه یافتن ازدواج نیز بیشتر می‌شود. قبل از آن اگر با هر حرف ناراحت کننده‌ای که به خاطر آن عذرخواهی نکرده باشید یا هر دعوایی که به آشتی منجر نشده است، به فرسایش بیشتر این زندگی کمک می‌کند.

آیا ازدواج شما به مرحله طلاق عاطفی رسیده است؟

آیا ازدواج شما هم به مرحله جدایی عاطفی رسیده است؟ در ادامه نشانه‌هایی را برایتان آشکار می‌کنیم که نشان می‌دهند شما و همسرتان به طلاق عاطفی روی آورده‌اید. اینکه همسر شما دیگر درباره روز خود با شما صحبت نمی‌کند و معمولاً بیشتر حرف‌های خود را به غر زدن معطوف می‌کند.

دیگر برای او اهمیتی ندارد که با او حرف بزنید یا نه، ممکن است صمیمیت جنسی شما همچنان باقی بماند که این رفتار کمی گیج کننده است یا ممکن است این صمیمیت هم از بین رفته باشد. اگر رابطه شما مانند گذشته نیست و شما قادر به بازگرداندن شرایط قبلی نیستید، ممکن است احتیاج داشته باشید که از یک زوج درمانگر کمک بگیرید و این مسائل را با او در میان بگذارید.

وقتی در طلاق عاطفی خبانت رخ می‌دهد آسیب جدی به طرف مقابل وارد می‌شود و حتی اگر مایل باشید تا فرصتی دوباره به او بدهید و او را ببخشید، به شما آسیب جدی وارد شده است در واقع اعتماد در این ازدواج از بین رفته است.

حضور در خانه‌ای آرام و ساکت که همسرتان در آن خانه از شما حمایت می‌کند بسیار دلنشین است اما اگر شما و همسرتان به هر دلیلی با هم مشکل دارید، آن خانه صلح آمیز چیزی جز خیال نیست و دیگر چیزی نمی‌تواند آن را بهتر کند.

در طلاق عاطفی افراد علاقه زیادی به دروغ گفتن پیدا می‌کنند و تصور می‌کنند که دروغ‌های مصلحتی کوچک رابطه را از این وضع بدتر نمی‌کنند. عدم صداقت در روابط می‌تواند طلاق عاطفی را عمیق‌تر کند. در این شرایط نه تنها اعتماد میان شما از بین می‌رود بلکه تظاهر به صداقت و امیدی که هر بار در شما شکل می‌گیرد، آسیب جدی به زندگی مشترک وارد می‌کند.

4 راه برای جلوگیری از طلاق عاطفی

4 راه برای جلوگیری از طلاق عاطفی

به طور مفصل با تعریف طلاق عاطفی آشنا شدید حال در این قسمت می‌خواهیم در مورد راه‌های جلوگیری از طلاق عاطفی بپردازیم. ازدواجی که از نظر عاطفی جدا شده است می‌تواند بسیار سخت باشد زیرا تغییر بسیار زیادی در ازدواج ایجاد کرده است. اما یافتن راه‌های سالم برای مقابله با جدایی عاطفی از همسرتان ضروری است تا شانس دوباره‌ای برای شادی زندگی داشته باشید.

متعهد بودن در رابطه

اینکه تصور کنید خارج از ازدواجتان وضعیت بهتری دارید، می‌تواند فشار زیادی بر رابطه شما وارد کند حتی منجر به طولانی شدن طلاق عاطفی شود. هیچگاه این افکار را بیان نکنید در واقع این فکر به تنهایی ممکن است باعث بی‌انگیزگی شما برای بهبود روابطتان شود.

به همین خاطر جهت پیشگیری می‌توانید از یک مشاوره کمک بگیرید، راهنمایی حرفه‌ای توسط یک مشاور به شما کمک می‌کند تمام تمرکز خود را روی رابطه فعلی خود بگذارید حتی اگر شرایط آنطور نیست که دلخواه شما باشد.

احترام گذاشتن به شریک زندگی

حتی افراد ناگزیر در طول زمان تغییر می‌کنند،درک و قدردانی و سازگاری با این تغییرات برای هر رابطه‌ای بسیار مهم است. ابتدا بهتر است بهترین ویژگی‌های شریک زندگی خود را فهرست کنید تا مدام آنها را در خاطر داشته باشید. این تمرین به شما کمک می‌کند تا به خاطر بیاورید چرا از ابتدا عاشق آن شده‌اید.

به طور مداوم ارتباط برقرار کنید

زمان‌های عصر یا شب هنگام گوشی‌های هوشمند خود را کنار بگذارید و این زمان‌ها را در کنار هم سپری کنید. بسیاری از عوامل هستند که حواستان را پرت خواهند کرد، ممکن است متوجه شوید که اغلب روزها را بدون گفتگو با همسرتان می‌گذرانید.

انتظارات مالی شفاف باعث جلوگیری از طلاق عاطفی می‌شود

بسیاری از زندگی‌ها مملو از اختلافات مالی هستند برای هر یک از شریک‌های زندگی در نظر گرفتن وضعیت مالی طرف مقابل دشوار است. اما مدیریت پول یکی از اجزای مهم یک ازدواج موفقیت آمیز است. بهتر است در مورد بودجه و بدهی‌ها به توافق برسید و برنامه منظم برای زندگی خود به وجود آورید.

همچنین مهم است که بین نیازها و خواسته‌ها تفاوت قائل شوید، زوج‌ها در صورت تلاش برای برآورده کردن تمام خواسته‌های خود بدون در نظر گرفتن بودجه با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهند شد.

کلام آخر

هیچ دردی بدون دوا نیست، در واقع طلاق عاطفی نیز بدون راه نیست و همانطور که در مطالب بالا برایتان گفتیم می‌توانید از طریق آنها از طلاق عاطفی جلوگیری کنید. بعضاً یکی از اصلی‌ترین دلایل طلاق عاطفی دخالت بی جای دیگران در روابط زن و شوهر است.

این را بدانید که هیچکس برای شما دلسوزتر از خودتان نیست، ضمن اینکه اگر فردی از سر دلسوزی در مسائل شما دخالت می‌کند اطلاعات کافی را ندارد تا راهکار مناسبی ارائه دهد. اینجاست که باید از یک مشاور خبره و حرفه‌ای کمک بگیرید تا اوضاع بدتر از این نشود.

 

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه طلاق عاطفی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462