راه های کاهش تاثیر طلاق بر فرزندان

جهت مشاوره تلفنی در زمینه طلاق و نحوه برخورد با فرزندان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

کاهش تاثیر طلاق بر فرزندان یکی از نگرانی های والدینی می باشد که قصد جدایی دارند. طلاق و جدایی یکی از مراحل سخت در زندگی هر زوجی می باشد که اهمیت و میزان سختی آن در مواقعی که پای فرزندان در میان است، بیشتر می شود. در واقع طلاق والدین بعد از مرگ آنها، یکی از پر استرس ترین اتفاقات در زندگی کودکان می باشد که می تواند تاثیرات بد و مخربی را بر روان کودک داشته باشد. اما آیا راه هایی وجود دارد تا از میزان تاثیرات مخرب این موضوع کم شده و کودکان دچار آسیب روانی کمتری شوند؟ در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

راه های کاهش تاثیر طلاق بر فرزندان

مهمترین عوامل کاهش تاثیر طلاق بر فرزندان

تاثیر طلاق بر روی کودک شما به عواملی مانند سن و جنس کودک بستگی دارد و در این بین نوجوانان و پسران بیشترین آسیب را می بینند. همچنین عوامل دیگری نیز بر شرایط طلاق والدین و تاثیر آن بر فرزندان وجود داشته که از جمله آنها به شرایط تحصیلی و خانوادگی کودک، میزان درگیری و دخالت کودک در دعوای والدین، کیفیت روابط بین فرزندان، شدت دعوا قبل و بعد طلاق و خلق و خوی والدین بستگی دارد. در این که طلاق بر روی کودکان اثرات مخربی دارد، هیچ گونه شک و شبهه ای وجود ندارد، اما نوع رفتار شما با همسرتان در قبل و بعد طلاق می تواند اثرات منفی آن را در حال و آینده فرزندتان کم نماید. طبق آمار صورت گرفته تقریبا 40 درصد از کودکان، تا قبل از رسیدن به سن 18 سالگی، طلاق والدین را تجربه می کنند. با توجه به آمار بالای این موضوع، اهمیت تاثیرات طلاق بر روان و ذهن کودکان را، دو برابر می کند.

نشانه های تاثیر طلاق بر فرزندان

چه نشانه هایی بیانگر تاثیر طلاق بر فرزندان می باشد؟

کودکان به روش های مختلفی به طلاق والدین واکنش نشان می دهند و ممکن است این علائم بصورت واضح و یا مخفی ظاهر شود. اما مهمترین این نشانه ها شامل موارد زیر است:

1605686310 idea مخالفت و سرپیچی: یکی از روش هایی که کودکان برای نشان دادن میزان عصبانیت و ناراحتی خود از شرایط موجود اعلام می کنند، مخالفت و سرپیچی از دستورات والدین است. عدم همکاری با پدر و مادر و داشتن رفتارهای تکانشی از جمله این رفتارها می باشد.
1605686310 idea داشتن احساس شرم: کودکان ممکن است از بازگویی موضوع طلاق خود به دیگران احساس شرم داشته و حالت هایی از آشفتگی داشته باشند.
1605686310 idea داشتن نشانه های بدنی: بی خوابی، داشتن خواب آشفته و همراه با کابوس، استرس و تنش از جمله این نشانه ها می باشد.
1605686310 idea تغییر در نوع ارتباط با دوستان: ممکن است با هم سالان خود تعامل های متفاوتی ایجاد نمایند که از جمله آنها به گوشه گیری، صمیمیت بیش از حد، درگیری و امتناع از رفتن به خانه دوست میتوان اشاره نمود.
1605686310 idea ایجاد اختلال در روند تحصیلی: کاهش نمره ها، عدم تمرکز در درس خواندن و داشتن مشکلات با مدرسه از جمله این اختلالات است.
1605686310 idea افزایش میزان وابستگی: داشتن وابستگی بیش از حد به یکی از والدین و چسبیدن به او.
1605686310 idea کم شدن میزان مراقبت از خود: عدم مراقبت از خود، کاهش بهداشت فردی و به هم ریختن اتاق از جمله این رفتارها می باشد.
1605686310 idea درگیر شدن با والدین: کم شدن صمیمیت با والدین و انتقاد و سرزنش آنها می تواند نشانه های این نوع تغییر رفتار باشد.
1605686310 idea کم شدن میزان اعتماد به نفس در کودک: احساس پوچی و بی اهمیت بودن، داشتن حس بی ارزشی و کم شدن روابط اجتماعی کودک، از جمله این نشانه ها است.
1605686310 idea پیدا کردن دیدگاه متفاوت به زندگی: داشتن حس پوچی، بدبینی نسبت به ازدواج و نا امنی به جنس مخالف از جمله این دیدگاه ها می باشد.

بیشتر بدانید: راه های درمان سوگ و مراحل سوگواری

برای کاهش اثرات طلاق چه روش هایی وجود دارد؟

از آنجایی که خلق و خوی هر فرزندی متفاوت بوده و نحوه طلاق و کنار آمدن با این موضوع نیز بسیار گوناگون است، نمیتوان بصورت قطعی نوع کنار آمدن بچه ها با مسئله طلاق را پیش بینی کرد. به هر حال این نکته را نمیتوان در نظر نداشت که طلاق از لحاظ روحی فرزندتان را تحت تاثیر قرار می دهد. شما می توانید قبل از اقدام به طلاق و بعد از آن، از مشاور و روانشناس کودک در این زمینه کمک بگیرید تا به روش اصولی و با کمترین میزان آسیب به کودکتان، او را با این مسئله روبرو نمایید.
در قبل و بعد طلاق به فرزندتان توجه کرده و در مورد نیازها، خواسته و ترس های او، اطلاع پیدا نمایید. همچنین نوع مشاجره شما با همسرتان، دعوا و زد و خورد نیز می تواند تاثیرات بسیار تلخ و نامطلوبی بر روان فرزندتان ایجاد نماید.
برای بیان موضوع طلاق با فرزندتان، از یک زمان و مکان مناسب استفاده نمایید. برای موضوع جدایی خود برنامه ریزی نمایید و زمانی که کودکتان در یک بحران و شرایط سخت درسی یا زندگی می باشد، از این کار در این حالت زمانی دوری کنید. سعی کرده تا در مراحل ابتدایی تصمیم گیری او را در جریان کار خود قرار دهید. با همسر خود درباره نحوه مطرح کردن آن صحبت نمایید و بصورت همزمان به فرزندان خود این موضوع را اطلاع دهید.

نگرانی ها و مشکلات فرزند خود بعد از طلاق را پیش بینی نمایید. این مشکلات شامل موضوعاتی مانند محل زندگی کودک بعد از جدایی، نحوه زندگی کودک با خواهر و برادرها، مدرسه، نحوه برگزاری تعطیلات و مراسم مهم زندگی او، نوع مراقبت از کودک در هنگام مریضی، فعالیت ها و رابطه کودک با همسالان خود و همچنین ادامه زندگی مشترک هر کدام از والدین می باشد. هر چه کودک را از این موارد بیش تر مطلع کرده و قبل از طلاق او را در جریان قرار دهید، از میزان ترس او نیز کم خواهید کرد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه طلاق و نحوه برخورد با فرزندان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462