طلاق توافقی چیست؟ بررسی مزایا، معایب و نحوه طلاق

جهت مشاوره تلفنی در زمینه طلاق و مشاوره زوجین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

طلاق توافقی به طلاقی گفته می شود که هر دو نفر با رضایت خود اقدام به طلاق گرفتن می کنند، در طلاق توافقی زن و شوهر در تمامی مواردی که مربوط به مهریه، حضانت فرزند، نفقه و سایر موضوعات می باشد، با یکدیگر به نتیجه و توافق رسیده و تنها نیاز است تا برای درخواست طلاق به دادگاه مراجعه کرده و مدارک مورد نظر در این زمینه را به دادگاه ارائه دهند. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب و نحوه انجام طلاق توافقی می پردازیم.

طلاق توافقی به چه صورتی می باشد؟

در قوانین کشور طلاق توافقی از سوی مرد و بدون نیاز به دلیل خاصی و تنها با توافق زن می تواند ثبت و پیگیری شود. اما برای این نوع درخواست طلاق از سوی زن، باید دلایل قانع کننده ای در این زمینه وجود داشته باشد. برای پیگیری بهتر طلاق توافقی نیاز است تا زن و مرد درباره موضوعاتی مانند مهریه، نفقه و حضانت فرزندان به توافق رسیده باشند. برای این منظور می توانند در سامانه درخواست طلاق ثبت نام کرده و بعد از جلسات مشاوره و دادگاه، نامه ای را برای عدم امکان سازش، دریافت کرده و سپس صیغه طلاق جاری می شود.

زمان دقیقی برای مراحل طلاق توافقی نمیتوان در نظر گرفت اما بطور کلی طلاق توافقی در مقایسه با زمانی که درخواست طلاق از سمت زن صورت گیرد، زمان کمتری را به خود اختصاص می دهد.

معایب طلاق توافقی

بیشتر بدانید : طلاق بر روی کودکان چه تاثیری می گذارد؟

معایب طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی دارای مزایای می باشد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم اما با این حال این نوع از طلاق دارای معایبی نیز می باشد که در این بخش آنها را عنوان و بررسی می کنیم. مضرات طلاق توافقی علاوه بر آسیب رساندن به خانواده می تواند در سطح جامعه نیز تاثیر گذار بوده و منجر به ایجاد آسیب های اجتماعی نیز برای زن و مرد و فرزندان آنها نیز شود که می تواند تاثیرات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

پشیمان شدن بعد از طلاق : سریع انجام شدن مراحل طلاق توافقی در ابتدا یک مزیت محسوب شده و شرایط خوبی به نظر می رسد، اما همین موضوع در مواقعی یک عیب بوده و می تواند به عنوان یکی از معایب طلاق توافقی آن را شناخت. چرا که ممکن است زوجین در این تصمیم گیری بصورت عجولانه ای عمل کرده و در تصمیم نهایی خود اشتباه کنند. همچنین ممکن است مشکلات پیش روی آنها از طریق ایجاد راهکار و یا سازش کردن، قابلیت حل شدن داشته و سریع بودن مراحل طلاق توافقی باعث شده تا آنها تصمیم عجولانه و احساسی گرفته و بعد از گذشتن از این مرحله و آرام شدن جو روانی درونشان، ابراز پشیمانی کنند. سریع بودن روند طلاق توافقی باعث شده تا زوجین فرصت بازنگری نسبت به تصمیم خود را از دست داده و زمانی متوجه آن شوند که کار از کار گذشته است.

البته در این بین جلسات مشاوره خانواده نیز وجود داشته که این امکان را به زوجین می دهد که در صورت امکان با حل مشکلات خود و سازش در این زمینه، زندگیشان را دوباره از سر گیرند.

افزایش پیدا کردن آمار طلاق : از دیگر معایب طلاق توافقی، افزایش آمار طلاق می باشد. سرعت بالای طلاق توافقی باعث شده تا آمار طلاق نیز در این زمینه افزایش قابل توجهی داشته باشد. البته آزمایشاتی در این زمینه صورت می گیرد که از جمله آن آزمایش عدم بارداری زن بوده که الزامی می باشد و یا در صورت باکره بودن دختر، نامه ای در این خصوص به دادگاه ارائه داده می شود.

با وجود این موارد، این موضوع منجر به سست شدن بنیان خانواده شده که از خانواده می توان به عنوان کوچک ترین و اصلی ترین نهاد در جامعه نام برد که می تواند آسیب های زیادی را در اجتماع ایجاد نماید.

تصمیم گیری سریع و از روی احساس : افرادی که در زمینه های مختلف زندگی خود بصورت سریع و از روی هیجان و احساس تصمیم گیری می کنند، در صورت تصمیم گیری برای طلاق توافقی نیز به همین صورت عمل کرده و از تصمیم منطقی و دقیقی در این زمینه استفاده نمی کنند. به همین دلیل و به جهت سریع بودن روند طلاق توافقی نیز ممکن است افراد تصمیمات خود را بصورت احساسی انجام داده و بعد گذراندن مراحل طلاق و جاری شدن صیغه آن نیز متوجه اشتباه خود شوند.

مزیت های طلاق توافقی

بیشتر بدانید : روش های جلوگیری از طلاق

مزایای طلاق توافقی چه می باشد؟

این نوع طلاق دارای مزیت هایی بوده که به آنها در ادامه اشاره می کنیم :

• کوتاه بودن زمان انجام مراحل طلاق و صدور حکم آن و همچنین جاری شدن صیغه طلاق
• عدم تشکیل شدن پرونده های زیاد در دادگستری
• امکان حذف کردن نام همسر سابق از شناسنامه فرد
• جلوگیری از مراجع زیاد زوجین به دادگاه خانواده
• دخالت داشتن هر دو طرف در مراحل طلاق
• درگیری و نزاع کمتر بین خانواده های زوجین و همچنین فرزندان

با وجود مزایا و معایب طلاق توافقی، اما در شرایطی که زوجین به مرحله ای در زندگی خود رسیده باشند که نیاز به جدایی و پایان دادن به زندگی مشترکشان داشته باشند، طلاق توافقی بهترین و راحت ترین راه برای این مشکل است. طلاق توافقی باعث شده تا از نابود کردن احساسات و عواطف زوجین در آینده جلوگیری شده و با کمترین آسیب از یکدیگر جدا شوند. گاهی طلاق توافقی به عنوان راهی برای نجات یک زندگی بوده که می تواند حتی فرصتی برای آغازی بهتر برای فرد نیز شود. با این وجود نیاز است تا در هنگام بروز مشکلات و مسائل در روابط زناشویی ابتدا از یک روانشناس و زوج درمانگر در این زمینه کمک گرفته شود.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه طلاق و مشاوره زوجین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462