به فردی که دچار حمله پانیک است چگونه کمک کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه حمله پانیک و درمان آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

حمله پانیک به نوعی اختلال هراس شدید و حمله عصبی گفته می شود که در آن فرد دچار ترس و اضطراب شدید و ناگهانی می شود. فرق این موضوع با ترس معمولی در این می باشد که هیچ تهدید واقعی وجود ندارد. فرد در مواقعی که دچار حمله پانیک می شود، حالاتی مانند افزایش ناگهانی ضبان قلب، لرزش بدن، گر گرفتگی، ترس از دست دادن کنترل بدن و حتی ترس از مرگ را تجربه می کند و شدت و میزان این علائم می تواند بسیار زیاد باشد، بنابر این در چنین مواقعی نیاز است تا بدانیم که چگونه با فردی که دچار حمله پانیک شده است، برخورد نماییم.

نحوه برخورد صحیح با فردی که دچار حمله پانیک شده است

بیشتر بدانید : حمله پانیک یا همان پنیک عصبی چیست؟

نحوه برخورد با فردی که دچار حمله پانیک شده است به چه صورت است؟

1605686310 idea خونسردی خود را حفظ کنید : سعی کنید آرام باشید و خونسردی خود را حفظ نمایید. حمله پانیک معمولا زیاد طول نمی کشد و در بیشترین حالت بین 5 تا 10 دقیقه است. شخصی که دچار حمله پانیک شده است ممکن است متوجه گذر زمان نشود و تنها احساس وحشت شدید و گاهی حس کند در شرف مرگ می باشد. در چنین مواقعی حتی خود شما نیز ممکن است ترسیده باشید، اما سعی کنید با صدای آرام با او صحبت کرده و به شخص این اطمینان را دهید که این شرایط خیلی به طول نمی انجامد و در طول این مدت او را ترک نمی کنید.

1605686310 idea از او بخواهید که چطور می توانید به او کمک کنید : بیشتر این افراد که دچار حمله پانیک شده و یا دچار دیگر اضطراب ها می شوند، راه های مقابله با آن را به روش خودشان بلد می باشند، به همین دلیل بهتر است تا از خود فرد بخواهید که چطور می توانید به او کمک کنید. اما ممکن است برقراری ارتباط با کسی، در هنگام حمله برای او دشوار باشد، به همین خاطر قبل از حمله بعدی از او درباره بهترین راه برای کمک در هنگام حمله پانیک، سوال کنید.

1605686310 idea نشانه های هشدار را یاد بگیرید : سعی کنید تا با علائم اولیه حمله پانیک آشنایی داشته باشید و این نشانه ها را یاد بگیرید. این علائم شبیه به مواقعی می باشد که فرد با تهدید واقعی روبرو شده است. از جمله نشانه های رایج این افراد تنگی نفس، تپش قلب، حس وحشت یا ترس زیاد، حس خفگی، سرگیجه و لرزش بدن می باشد. اما با این حال همه افراد به یک شکل حمله پانیک را تجربه نکرده و به همین دلیل نیاز است تا از فرد درباره علائمی که تجربه می کند، سوال نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که هرچه زودتر متوجه شوید که چه اتفاقی در حال رخ دادن می باشد، سریع تر می توانید به او کمک نمایید. همچنین سعی کنید اگر او در معرض خطر جدی نمی باشد، چند قدم به عقب رفته و به او فضای کافی بدهید، البته این در حالی باشد که به قدر کافی مراقب او و اوضاع باشید.

1605686310 idea از او سوال کنید : سعی کنید از تکرار بعضی از عبارات مانند “آرام باش” و “نگران نباش”، جلوگیری کنید و مدام حال او را نپرسید. البته صدای آشنا و آرام به بهتر شدن حال او کمک می کند، اما سعی کنید از او سوال کنید که :

آیا می خواهد که آنجا را ترک نماید و به جای دیگری برود؟
به او یادآوری کنید که به نفس کشیدن عمیق ادامه دهد
او را درگیر مکالمه سبک کنید، مگر اینکه به شما بگوید که نمی خواهد صحبت کند

1605686310 idea او را درک کنید : حمله پانیک بسیار ترسناک و گیج کننده است و افراد نمی توانند آن را پیش بینی کنند. این حملات اغلب هیچ دلیل خاصی نداشته و می تواند هم در موقعیت های استرس زا و یا در مواقع آرام نیز اتفاق بیافتد. حتی این حملات ممکن است در خواب نیز رخ دهد و بنابر این قابلیت پیش بینی ندارد. بهتر است که به دوستتان بگویید که هیچ چیزی برای ترسیدن وجود ندارد، البته که احتمالا خود فرد نیز نسبت به اینکه هیچ تهدید واقعی وجود ندارد، آگاه است. دلیل عجیب بودن حمله پانیک نیز همین می باشد که فرد بدون هیچ عامل ایجاد کننده ترسی، واکنشی شبیه به ترس از خود نشان می دهد.

شخصی که دچار حمله پانیک می شود ممکن است از واکنش خود احساس خجالت یا شرم داشته باشد و یا خودش نیز از علائم خود ترسیده باشد. وجود همراهی دلسوز و مورد اعتماد می تواند فضایی را برای فرد ایجاد نماید که به حالت طبیعی خود باز گردد.

نبایدهای مواحه با حمله پانیک

بیشتر بدانید : بدست آوردن آرامش در زندگی + مشاوره تلفنی

نباید هایی مواجه با حمله پانیک چه می باشد؟

در مواقعی که با حمله پانیک شخصی مواجه شده اید، سعی کنید این رفتار را انجام ندهید :

1. حمله پانیک را با ترس عادی مقایسه نکنید : شاید شما نیز در مواقعی دچار استرس و یا ترس شدید می شوید، اما این حالات را با پنیک عصبی مقایسه نکنید. این تجربیات کاملا مشابه یکدیگر نبوده و از مقایسه کردن آنها خودداری نمایید.

2. او را خجالت زده نکنید : افرادی که دچار حمله پانیک می شوند، ممکن است نگرانی زیادی درباره حمله پانیک داشته و ناراحت آزار و ناراحتی دوستان و عزیزان خود در شرایط ایجاد حمله می شوند. در چنین مواقعی از این جملات خودداری نمایید :

1605686149 communications چه بلایی به سرت اومده؟
1605686149 communications آروم باش، چیزی برای ترسیدن وجود نداره
1605686149 communications از این موضوع ناراحتی؟

این جملات ممکن است منجر به شرمندگی آنها شود، در حالیکه ممکن است شما قصد چنین کاری را نداشته باشید.

3. نصیحت نکنید : سعی کنید با تذکر دادن مواردی که برای او مفید است و یا باید از آنها اجتناب کند، سعی در نصیحت کردن او نداشته باشید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه حمله پانیک و درمان آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462