مهم ترین علائم افسردگی در کودکان چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان افسردگی در کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

علائم افسردگی در کودکان می تواند متفاوت از بزرگسالان نشان داده شده و به همین دلیل باید درباره این علائم و نشانه ها، اطلاعات کافی داشته تا بتوانیم در تشخیص به موقع این بیماری به کودک خود کمک نماییم. از آنجایی که افسردگی ممکن است در هر سنی بروز نماید و این بیماری با روان فرد در ارتباط مستقیم می باشد، بهتر است تا علائم آن را برای سنین کودکی، نوجوانی و بزرگسالی یاد گرفته، تا در صورت مواجه شدن با نشانه های آن در بین اعضای خانواده و یا خودمان، نسبت به درمان آن اقدام نماییم. علائم افسردگی در کودکان معمولا با تغییر در خلق و خوی کودک، احساس دل مردگی همراه با غم و پوچی مدام و همچنین از دست دادن علاقه او نسبت به انجام فعالیت های مورد علاقه و سرگرم کننده بوده که در صورت دیدن این نشانه ها، باید نسبت به این بیماری در کودکتان مشکوک شوید.

نشانه های افسردگی در کودکان

بیشتر بدانید : 5 راه درمان قطعی افسردگی شدید

علائم افسردگی در کودکان چه می باشد؟

علائم افسردگی در کودکان دارای شباهت ها و تفاوت هایی با علائم افسردگی در بزرگسالان می باشد و با وجود علائمی که در زیر به آنها اشاره می شود، نسبت به موضوع افسردگی کودک خود توجه بیشتری داشته و برای تشخیص و درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید. البته علائم افسردگی در کودکان باید بیشتر از دو هفته تداوم داشته و همچنین چند مورد از این موارد در کودکتان مشاهده شود.

1605686149 communications داشتن احساس غم زیاد و مداوم : این احساس می تواند منجر به بی تفاوت شدن کودک نسبت به اتفاقات و تغییرات پیرامون خود شده و این موضوع در مدت زمان بیش از دو هفته ادامه دار باشد.

1605686149 communications کاهش و یا افزایش وزن ناگهانی : کم اشتها شدن کودک و به دنبال آن کم کردن وزن ناگهانی و یا افزایش اشتها و وزن بدون داشتن دلیل بیماری خاصی در کودک، یکی از علائم افسردگی در کودکان می باشد.

1605686149 communications بی میل شدن و از بین رفتن شوق و علاقه کودک : در مواقعی که کودک علائق خود را نسبت به موضوعات مورد علاقه و تمایلش از دست می دهد و یا به انجام کارهای روزانه اش تمایلی ندارد، باید نسبت به احتمال افسردگی در کودکتان، مشکوک شوید. کودکان مبتلا به افسردگی حتی از انجام فعالیت های لذت بخش نیز کناره گیری می کنند.

1605686149 communications ایجاد اختلال در خواب : شب بیداری های مکرر، کم شدن میزان خواب، پر خوابی و یا سختی در هنگام برخواستن از خواب از جمله علائم افسردگی در کودکان می باشد.

1605686149 communications کاهش تمرکز : کودکی که مبتلا به افسردگی می باشد، از تمرکز کافی برخوردار نبوده و برای انجام تکالیف مدرسه و یا سایر فعالیت های روزانه خود با کاهش توانایی در تفکر همراه می باشد. همچنین این کودکان به میزان زیادی دچار اضطراب و استرس می شوند.

راه های درمان افسردگی در کودکان

بیشتر بدانید : چگونه افسردگی دوران بلوغ نوجوانان را درمان کنیم؟

درمان افسردگی در کودکان

در روند درمان افسردگی در کودکان ابتدا نیاز است تا توسط پزشک، علائم افسردگی به خوبی مورد بررسی قرار گرفته و تشخیص داده شود. در این زمینه هیچ گونه روش آزمایشگاهی معتبری وجود نداشته و برای تشخیص افسردگی، تنها نیاز به ارزیابی های روانشناختی و معاینه فیزیکی توسط روانپزشک و افراد متخصص حوزه درمانی وجود دارد. در روند تشخیص پزشک به بررسی دو فاکتور مهم می پردازد.

1. تشخیص علائم افسردگی در کودکان : در مرحله اول پزشک به دنبال یک یا دو علامت از افسردگی در کودک بوده و اگر این علامت ها به مدت چند هفته به طول انجامیده است، احتمال وجود افسردگی در کودک وجود دارد.

2. سابقه خانوادگی : داشتن افراد مبتلا به افسردگی در والدین و یا افراد نزدیک به کودک از دیگر مواردی می باشد که روند تشخیص افسردگی در کودک را راحت تر می کند.

بعد از مرحله تشخیص و اطمینان پزشک از ابتلای کودک به افسردگی، نیاز به انجام مراحل درمانی در این زمینه می باشد. برای این منظور ابتدا ممکن است پزشک به تشخیص خود، مسیر غیر دارویی را پیش گرفته و در شروع درمان از روش هایی بدون نیاز به تجویز دارو استفاده می کند. از جمله بهترین روش های درمانی در برای بیماری افسردگی در کودکان، روان درمانی و نور درمانی می باشد. البته هردوی این روش ها بسته به میزان و شدت افسردگی در کودکان داشته و در مواردی که شدت بیماری در کودک خفیف باشد از روان درمانی استفاده می شود.

 

در این روش به بررسی ناراحتی و مشکلات کودک پرداخته و احساسات و عواطف او مورد بررسی قرار می گیرد. در این حالت ممکن است کودک بر اثر یک تروما و شوک ناشی از حادثه دچار افسردگی شده و درمانگر به بررسی این موضوعات و کم کردن اثر این موارد در روان کودک می پردازد.

نوردرمانی نیز از دیگر روش های موثر در درمان افسردگی بوده که قرار گرفتن فرد در معرض نور خورشید منجر به ترشح هورمون های اپی نفرین، دوپامین و سروتونین می شود. این هورمون ها باعث افزایش میزان شادی در فرد شده و از جمله هورمون های شادی آور می باشد. گاهی بعضی از کودکان با تغییرات فصل و کم شدن میزان تابش نور خورشید دچار افسردگی شده که نور درمانی در این زمینه و برای آنها موثر بوده و توصیه می شود.

نشانه های هشدار دهنده افسردگی در کودکان

از جمله علائم هشدار دهنده افسردگی در کودکان موارد زیر می باشد :
• افت تحصیلی
• تحریک پذیری
• عصبانیت شدید
• تغییر در میزان اشتها
• تغییر در خلق و خو و رفتار
• سرپیچی
• تغییر در میزان خواب
• داشتن افکار منفی
• طغیان در صدا و احساس
• ابتلا مدام به بیماری های جسمی مانند معده درد و سردرد
• صحبت درباره خودکشی و مرگ

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان افسردگی در کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462