افسردگی بعد از مهاجرت و راه های کاهش آن

جهت مشاوره تلفنی در زمینه افسردگی بعد از مهاجرت

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

افسردگی بعد از مهاجرت یکی از موارد شایع در بین افرادی می باشد که به هر دلیلی تصمیم به ترک وطن خود داشته اند. گاهی شدت این موضوع ممکن است آنقدر زیاد باشد که فرد را از ادامه روند مهاجرت منصرف کرده و از فعالیت های روزانه باز دارد. در واقع با مهاجرت و دور شدن از کشور اصلی و زادگاه، تمامی جنبه های زندگی فرد تحت تاثیر قرار گرفته و چالش های مختلفی پیش روی او قرار می گیرد. از جمله این موضوعات به تغییر در زبان، آداب و فرهنگ، دور شدن از خانواده و دوستان، تغییر در نوع و سبک زندگی، پیدا کردن مسکن و شغل و تمامی موضوعاتی که در روند زندگی شخص در کشور مقصد تغییر می کند، میتوان اشاره کرد. یکی دیگر از عواملی که منجر به بروز افسردگی در فرد می شود، مغایرت در میزان تصورات او از کشور مقصد می باشد.

علت های شکل گیری افسردگی بعد از مهاجرت

علت های شکل گیری افسردگی بعد از مهاجرت چیست؟

یکی از موارد شکل گیری افسردگی بعد از مهاجرت، رویا پردازی و داشتن تصورات مثبت درباره زندگی در خارج و عدم مطابقت آن با واقعیت زندگی در آنجا می باشد. در واقع مهاجرت کردن شما را از احساس تعلق خاطر داشتن نسبت به جایی که در آن زندگی می کرده اید، دور کرده و در سرزمینی دور و ناشناخته وارد می کند که نداشتن هم صحبت و هم زبان نیز می تواند شما را تنها و منزوی نماید. شما در ابتدای این مسیر علاوه بر داشتن چالش های زیاد برای گذر از سختی ها، می بایست انرژی زیادی را برای ارتباط برقرار کردن و متوجه شدن زبان آن کشور صرف نمایید. همچنین به دلیل عدم آگاهی و ترس زیاد از ناشناخته های محیط جدید، شما دچار ابهام شده و این موضوع فکر شما را مشغول و خسته می کند. مهاجرت در ابتدا یکی از محیط های سرشار از ابهام برای هر شخص تازه وارد می باشد. اما با گذشت زمان و طی شدن زمان کافی، از میزان این ابهامات کم شده و حس تعلق خاطر شما نیز نسبت به محیط جدید افزایش می یابد.

نشانه های افسردگی بعد از مهاجرت

بیشتر بدانید: افسردگی در کودکان

علائم و نشانه های افسردگی بعد از مهاجرت

اینکه پس از مهاجرت و قرار گرفتن در محیط جدید و چالش های بوجود آمده در زندگیتان، دچار حس نا امیدی و یا یاس شوید بسیار طبیعی می باشد و نباید داشتن هر نوع احساس منفی در وجودتان، دلیل بر افسردگی تلقی شود. مهاجرت یعنی رها کردن خانواده، موقعیت شغلی، تحصیلی، خانه و دوستان در کشور مبدا و ساختن و شکل گیری دوباره این موارد در کشور مقصد. عبور از همه این سختی ها منجر به بروز حس ها و تجربه های تلخ گوناگونی در وجود شخص می شود. اما ممکن است به دلیل همین فشارها و موارد از دست رفته در زندگیتان، احساس فشار و ناراحتی کرده و دچار افسردگی شوید. بنابر این نیاز است که نشانه های آن را در وجودتان تشخیص داده تا در صورت نیاز بتوانید از طریق کمک های حرفه ای و مشاوره و یا حمایت افراد، از این شرایط عبور کنید.

نشانه های افسردگی چه می باشد؟

1605686149 communications داشتن احساساتی مانند پوچی، نا امیدی و غمگینی در بیشتر مواقع روز
1605686149 communications انجام ندادن کارهایی که در گذشته برای فرد لذت بخش و مفرح بوده است
1605686149 communications کاهش اشتها و یا افزایش یا کاهش وزن در صورتی که از رژیم غذایی خاصی پیروی نمی کنید
1605686149 communications کم خوابی یا پر خوابی
1605686149 communications کندی در فکر کردن و یا حرکت بدنی
1605686149 communications احساس سراسیمگی و آشفتگی، بطوریکه در یا جا نمی توانید بند شوید
1605686149 communications داشتن حس خستگی و فقدان انرژی زیاد در انجام کارهای ساده جسمانی
1605686149 communications فکر کردن زیاد به خودکشی و مرگ
1605686149 communications داشتن حس گناه افراطی و سرزنش کردن های مدام خود
1605686149 communications کاهش تمرکز و فکر کردن درباره موضوعی مشخص

تشخیص درست و نهایی از ابتلای شما به افسردگی توسط روانشناسان و متخصصین در این زمینه می باشد. اما روانشناس ها بر این باورند که در صورتی که 5 مورد از علائم بالا را بصورت هر روز و مداوم داشته و به مدت حداقل دو هفته تجربه داشته اید، احتمالا به افسردگی مبتلا شده اید.

راه های درمان و مقابله با افسردگی پس از مهاجرت

مهاجرت به تنهایی مسیری سخت و دشوار می باشد که ابتلا به افسردگی نیز باعث پیچیده تر شدن این شرایط می شود. برای درمان و جلوگیری از شدت افسردگی در وجودتان بهتر است در ابتدا از یک مشاور روانشناس کمک بگیرید. کمک گرفتن از یک فرد متخصص و آگاه در این زمینه می تواند تاثیرات موثر و سریعی بر روند بهتر شدن شرایط روحی شما گذارد. مهاجرت کردن کار آسانی نبوده و فشار روانی و استرس زیادی را به شما تحمیل می کند. کمک گرفتن از روانشناس هم زبان، به شما این امکان را می دهد که به راحتی مسائل، نگرانی ها و ترس های خود را به او بازگو نمایید. در صورت عدم دسترسی راحت و آسان به روانشناس می توانید از مشاورین و افراد متخصص ما در این زمینه و بصورت تلفنی، کمک بگیرید.

انگیزه های خود و اهدافتان از مهاجرت را مرور کنید. در موقع افسردگی و نداشتن روحیات مناسب، احتمالا شما به نکات منفی و چیزهایی که از دست داده اید بیشتر از نکات مثبت فکر می کنید. در چنین حالتی بهتر است تا لیستی از اهداف و قصدهایی که بخاطر آنها مهاجرت کرده اید، تهییه کرده و نکات مثبت کشور مقصد را در این لیست وارد نمایید. گاهی داشتن یک هدف و رویا و امکان دست یابی آن در کشور مقصد می تواند شما را از بحران های پیش رویتان عبور داده و کشتی درونتان که در دریای پر تلاطم وجودتان گیر افتاده است، با کمک قصدهایتان، به سر مقصد مورد نظرتان برسد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه افسردگی بعد از مهاجرت

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462