مواد مخدر ناس چیست؟ مصرف آن چه علائم و عوارضی دارد؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترک اعتیاد به ناس

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

مواد مخدر ناس از جمله مواد مخدر طبیعی می باشد، امروزه مواد مخدر به دو دسته طبیعی و صنعتی تقسیم بندی شده که ماده مخدر ناس در دسته طبیعی قرار دارد. تمامی مواد مخدر ترکیبات آن به گونه ای می باشد که بر روی سیستم عصبی مرکزی که شامل مغز می شود، تاثیر گذاشته و باعث بروز فعل و انفعالات خاصی در بدن و مغز می شود. مواد مخدر ناس تاثیر مخربی به همراه داشته و از ترکیب برگ گیاه تنباکو و آهک بدست می آید. مواد مخدر ناس می تواند تاثیرات جبران ناپذیری را بر روی مغز ایجاد کرده و بر خلاف باور عموم یک ماده اعتیاد آور است.

مواد مخدر ناس چه تاثیری بر روی بدن دارد؟

ماده مخدر ناس بصورت طبیعی از برگ تنباکو که کوبیده شده است، استفاده می شود و امروزه جهت تغییر در ترکیبات شیمیایی این ماده، در آن آهک و سایر مواد اعتیاد آور دیگر نیز اضافه می شود که منجر به روان گردانی در فرد شده و تاثیر بیشتری بر روی آن می گذارد. رنگ ماده مخدر ناس در حالت عادی سبز تیره بوده و بوی بسیار تند و زننده ای نیز دارد. مواد مخدر ناس بصورت کوبیده شده می باشد که منجر به بروز برخی فعالیت های خاص در مغز می شود که فرد در حالت عادی این عکس العمل ها را از خود نشان نمی دهد.

مواد مخدر ناس بصورت صنعتی نیز تولید شده که در نمونه های جدیدی از این ماده به آن تریاک، شیشه و هروئین نیز اضافه می شود که باعث بیشترین میزان تاثیر بر روی مغز شده و فرد را به مرور دچار وابستگی شدیدی می کند. برخلاف باور عموم فرد مصرف کننده ماده مخدر ناس، به راحتی نمی تواند اعتیاد خود را ترک کرده و دچار وابستگی می شود.

عوارض مواد مخدر ناس

بیشتر بدانید : اعتیاد به حشیش چه عوارضی دارد؟ نشانه های مصرف آن چیست؟

عوارض استفاده از مواد مخدر ناس چیست؟

مواد مخدر ناس عوارض گسترده و همچنین پیچیده ای داشته و ترک آن بسیار سخت می باشد. عوارض ماده مخدر ناس در سن های مختلف به شکل های گوناگونی ظاهر شده و سلامت جسمی فرد را با مشکلاتی مواجه می کند. این آسیب ها می تواند جبران ناپذیر بوده و به ارگان های اصلی بدن وارد می شود که به مرور زمان این عوارض در فرد شدیدتر می شود.

عوارض مصرف مواد مخدر ناس شامل موارد زیر می باشد :

• بیشترین تاثیر آن بر روی سلول های مغز بوده و منجر به از بین رفتن سلول های خاکستری در مغز، فراموشی در حافظه کوتاه مدت و در برخی مواقع احتمال افزایش آلزایمر در فرد می شود.
• نارسایی شدید کلیوی که به مرور روند دفع سموم از کلیه ها به خوبی انجام نمی شود.
• کاهش شدید میل جنسی در آقایان که قدرت اسپرم در آنها را نیز کم می کند.
• تشنج های شدید در اثر استفاده طولانی مدت از ماده مخدر ناس که آسیب های شدیدی به مغز می زند.
• احتمال ابتلا به سرطان روده و اختلال در عملکرد روده که این موضوع به دلیل مصرف این ماده بصورت خوراکی می باشد که سم از این طریق وارد بدن می شود.
• حساسیت و ورم پوستی که تا زمان قطع مصرف ادامه پیدا می کند.
• تغییر در حالات مغز و بروز اختلالات گسترده.
• سرطان لثه به دلیل سمی بودن این ماده مخدر.
• ایجاد نازایی در زنان و در صورت مصرف در زمان بارداری و در ماه های اولیه، منجر به سقط جنین و در ماه های بالاتر باعث معلولیت ذهنی جنین و حتی زایمان زودرس می شود.
• از بین رفت بافت دندان ها و کبودی صورت.

این ماده مخدر از سری مواد مخدر پر خطر برای بدن می باشد که این موضوع نیز توسط سازمان بهداشت جهانی مورد تایید قرار گرفته است. استفاده یکباره از این ماده مخدر نیز می تواند منجر به اعتیاد در فرد شده که درمان آن نیز نیاز به مراحل خاصی دارد.

راه های ترک مواد مخدر ناس

بیشتر بدانید : آیا الکل اعتیاد دارد؟ عوارض اعتیاد به الکل چیست؟

راه های ترک اعتیاد مواد مخدر ناس

درباره مصرف مواد مخدر ناس، افراد بر این باورند که دچار اعتیاد به این ماده نشده و می توانند در هر شرایطی اقدام به ترک آن نمایند. اما این بدین صورت و راحتی نبوده و برای ترک این ماده مخدر حتما باید تحت درمان قرار بگیرند.

در اولین اقدام برای ترک هر نوع ماده مخدری این می باشد که فرد باید از نظر روحی و روانی آمادگی ترک داشته و تصمیم صد در صدی برای ترک بگیرد، چرا که ترک هر نوع ماده مخدری نیاز به اراده قوی دارد.

در گام بعدی نیاز است تا برای درمان از مراکز ترک اعتیاد جهت درمان اصولی و درست استفاده شود. چرا که کمپ ها ترک اعتیاد افراد را از نظر روحی، روانی و جسمی آماده کرده و به تدریج و بدون درد اقدام به ترک می کنند. در این مراکز فرد زیر نظر پزشک و روانشناسان با تجربه و متخصص قرار داشته که علائم جسمی و روحی فرد را بصورت مداوم بررسی کرده و مطابق با آن روند درمان را پیش می برند.

کمک گرفتن از روان درمانی نیز اهمیت زیادی دارد چرا که علت و ریشه یابی تمایل فرد به مصرف مواد و بررسی آن باعث شده تا از بازگشت دوباره او به سمت اعتیاد به هر نوع ماده مخدری جلوگیری شود. روان درمانی فرد را از نظر روحی آماده کرده و موضوعی که منجر به بروز اعتیاد در او شده است را ریشه یابی می کند. همچنین انتخاب مراکز ترک اعتیاد معتبر و با تجربه نیز اهمیت زیادی داشته، چرا که برخی از مراکز ترک اعتیاد که از روش های اصولی در این زمینه استفاده نمی کنند، گاها منجر به اعتیاد فرد به دارو و یا قرص دیگری می شوند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترک اعتیاد به ناس

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462