قرص اکس چیست؟ اکستازی چه تاثیرات و عوارضی دارد؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشاوره ترک اعتیاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

قرص اکس یا اکستازی یکی از مواد مخدر صنعتی می باشد که تولید آن بصورت آزمایشگاهی است. این قرص می تواند حالت سرخوشی و خوشحالی موقتی را در فرد ایجاد نماید. قرص اکس امروزه توسط جوانان مصرف زیادی داشته و می تواند تاثیرات زیاد و وحشتناکی را بر روی سیستم عصبی آنها وارد نماید، به همین دلیل نیاز است تا در این زمینه آگاهی داشته تا در جهت دوری از این ماده، اقدام نمایند. در این مقاله ما به بررسی تاثیرات قرص اکس و عوارض آن بر روی بدن می پردازیم.

قرص اکس یا اکستازی دارای چه ترکیباتی است؟

بیشتر بدانید : قرص متادون چیست؟ راهکارهای ترک قطعی متادون

قرص اکس چیست و چه تاثیراتی دارد؟

قرص اکس از ترکیبات آمفتامین دار می باشد که شبیه به ماده مخدر شیشه است. این قرص در آزمایشگاه تولید شده و به رنگ سفید می باشد که البته می توان در رنگ های دیگری نیز آن را تولید نمود. این قرص منجر به احساس شادابی و سرخوشی زودگذر شده و به دنبال آن صدمات جبران ناپذیری را بر روی بدن ایجاد می کند. قرص اکس به شکل های مختلفی قابل مصرف می باشد که روش های استنشاقی و تزریقی نیز داشته که کمتر مرسوم است. قرص اکس در هنگام مصرف سریعا توسط سیستم گوارش جذب شده و آثار آن در کوتاه ترین زمان بر روی بدن فرد مشخص می شود.

قرص اکس اعتیاد آور بوده و اعتیاد به آن می تواند زندگی فرد را مختل نماید. روش های ترک امروزی قرص اکس به افراد در ترک این ماده کمک می کند. در واقع در تحقیقات صورت گرفته شده در این زمینه نشان می دهد که بیشتر از 60 درصد افرادی که قرص اکس مصرف می کنند، به آن معتاد می شوند. وجود ترکیبات آمفتامینی در این قرص منجر به بروز حالت اعتیاد آور به آن شده و از آنجایی که قرص اکس باعث حالت سرخوشی در فرد می شود، شخص برای تجربه دوباره این حس، باز هم به مصرف آن می پردازد. اما با گذشت مدتی از مصرف قرص اکس، دیگر لذت اولیه در او ایجاد نمی شود و این باعث شده تا فرد دوز مصرف خود را بالاتر برده و در نتیجه به آن معتاد شود.

از جمله عوارض مصرف قرص اکس، ایجاد حس افسردگی و خستگی مفرط در فرد می باشد. همچنین مصرف انواع قرص اکس در افراد باعث شده تا برای تمرکز کردن و گرفتن تصمیم، با اختلال مواجه شوند.

قرص اکس یا اکستازی تا چه مدتی در بدن فرد باقی می ماند؟

در زمانیکه فرد قرص اکس را مصرف می کند به سرعت از طریق معده و روده جذب شده و ترکیبات آن وارد جریان خون می شود. این ترکیبات مغز را وادار کرده که مواد شیمیایی مختلفی را ترشح کرده و هورمون هایی مانند دوپامین، نورآدرنالین و سرتونین در بدن ترشح می کند که منجر به احساس سرخوشی در فرد می شود. با مصرف قرص اکس، فرد بعد از مدت زمان نیم ساعت نشانه های آن در بدنش ظاهر شده و این تاثیرات بصورت موقتی و در مدت زمان 6 ساعت در بدن فرد باقی می ماند. بعد از این مدت زمان فرد دوباره به حالت عادی خود باز می گردد. هر چه میزان زمان مصرف قرص بیشتر بگذرد، تاثیرات آن نیز کمتر می شود و در نهایت با گذشت زمان 6 ساعت بصورت کامل اثر آن از بدن فرد خارج می شود.

قرص اکس تاثیرات مخربی بر روی مغز فرد مصرف کننده گذاشته و به همین دلیل باعث می شود تا به مرور توانایی های مغزی خود را از دست بدهد. بنابر این هرچه زودتر برای درمان اقدام نماید، راحت تر می تواند دوره درمان را سپری کرده و از اعتیاد به قرص اکس رهایی یابد.

قرص اکس یا اکستازی چه تاثیری دارد؟

بیشتر بدانید : تاثیر اعتیاد بر زندگی فرد چیست؟

عوارض مصرف قرص اکس یا اکستازی چه می باشد؟

قطع مصرف قرص اکس یا اکستازی می تواند عوارض زیادی را بر روی بدن ایجاد کرده و آسیب های زیادی را به فرد وارد نماید. از جمله آنها حالت تهوع و استفراغ می باشد که از شایع ترین عوارض اکستازی است. از دیگر عوارض قرص اکس، تاری دید می باشد که فرد مصرف کننده را گریبان گیر کرده و در کنار آن سرگیجه نیز وجود دارد. از دیگر عوارض اکستازی به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

• افسردگی و اضطراب زیاد
• ایجاد اختلال و مشکل در خواب
• نداشتن تمرکز ذهنی
• تنش عضلات
• توهم ذهنی
• تعرق زیاد در بدن

تمامی این موارد می تواند به زندگی فرد معتاد ضربه وارد کرده و زندگی عادی او را مختل نماید. با مصرف قرص اکس، دمای بدن بالا رفته و این موضوع منجر به تعرق زیاد می شود که به دنبال آن باعث کاهش آب بدن نیز می شود. در ادامه این روند کم شدن آب بدن، باعث ایجاد مشکلات کلیوی در فرد شده که از جمله عوارض کم شدن آب در بدن می باشد.

درمان قرص اکستازی به چه صورت است؟

برای ترک این قرص داروی خاصی ساخته نشده است اما به دلیل اینکه اعتیاد قرص اکس بیشتر بر روی ذهن فرد می باشد، برای ترک آن نیز نیاز است تا بر روی مسائل مربوط به روان فرد کار شود. بهترین راه برای درمان این موضوع بررسی مسائل زیر بنایی می باشد که فرد را به مصرف قرص اکس پیش برده است. بهترین راه ترک قرص اکستازی، مراجعه کردن به مراکز ترک اعتیاد می باشد. قرار داشتن در این مراکز و بودن با افرادی که دارای مشکل مشابه می باشند باعث شده تا فرد انگیزه بیشتری را برای ترک کردن داشته باشد. همچنین در این مراکز آموزش های ذهنی به فرد داده می شود که هم زمینه ذهنی را برای ترک بیشتر کرده و هم از مراجعه دوباره فرد به سمت مصرف قرص، جلوگیری می کند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشاوره ترک اعتیاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462