ترس جدایی کودکان پیش از رفتن به مدرسه را چگونه حل کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اضطراب جدایی کودک

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

ترس جدایی در کودکان و در سنین پیش از مدرسه تا حدود زیادی طبیعی می باشد و برای کودکانی که مهد کودک و یا پیش دبستانی را تجربه نکرده اند، این ترس جدایی بیشتر است. بهتر است تا قبل از اینکه فرزندتان زمان رسیدن به مدرسه او شود، این ترس جدایی و نگرانی را تا حدود زیادی کمتر کرده تا هنگام رفتن به مدرسه اضطراب کمتری را تجربه نماید. در این مقاله به بررسی دلایل ایجاد ترس جدایی و اضطراب در کودکان پرداخته و راهکارهایی را جهت پیشگیری از این موضوع ارائه می دهیم.

ترس از جدایی در کودکان

بیشتر بدانید : دلبستگی بیش از حد کودکان، خوب یا بد؟

ترس جدایی چیست؟

ترس جدایی یا اضطراب از جدایی چیزی بیشتر از استرس های طبیعی کودک در هنگام ترک والدین و یا شرایط آشنا می باشد. تشخیص این دو موضوع از یکدیگر سخت بوده اما در کودکی که ترس جدایی دارد معمولا واکنش های زیادی نیز نسبت به جدا شدن والدین از خود بروز می دهد که این رفتارها به شکل پرخاشگری، لجبازی، خشم، مشکل جسمی یا افسردگی بروز پیدا می کند. از جمله نشانه های اضطراب جدایی به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

1605686310 idea نگرانی برای اتفاق بد : در کودکانی که دارای اختلال اضطراب جدایی می باشند و سبک دلبستگی ناایمن را تجربه می کنند، ممکن است نگرانی از این موضوع داشته باشند که اتفاق بدی برای والدین آنها رخ می دهد و به همین دلیل نمی توانند آنها را ترک کنند.

1605686310 idea دوری کردن از مدرسه : ممکن است کودک درس خواندن و یا لوازم مدرسه را دوست داشته اما تمایلی برای مدرسه رفتن نشان نمی دهد. صبح ها برای رفتن به مدرسه و بیدار شدن مقاومت داشته و یا پرخاشگری می کند.

1605686310 idea ترس داشتن در محیط جدید : کودکانی که دارای ترس جدایی می باشند به محض اینکه به محیط جدیدی وارد می شوند، ترس از گم شدن، دزدیده شدن و یا یک رخداد بد دارند. به همین دلیل این کودکان به پدر و مادر خود چسبیده و حاضر نیستند که دست آنها را رها کنند.

اضطراب جدایی چیست؟

بیشتر بدانید : مشاوره تلفنی کودکان | مشاوره رفتاری و تربیتی کودک

پیشگیری از اضطراب جدایی کلاس اول به چه صورت است؟

بهترین راه این است که زمانی که متوجه اضطراب جدایی در کودک خود هستید، چند سال پیش از رفتن او به مدرسه در فکر پیشگیری از این شرایط باشید.

1605686149 communications تمرین جدا کردن کودک : این تمرین ها از سن 3 سالگی صورت می گیرد و باید به مرور و در فاصله های کوتاه، کودک را در ابتدا با پدر و یا افراد آشنایی که کودک با آنها راحت و امن می باشد، شروع نمایید. در طی مدت زمان جدایی، کودک باید احساس آرامش داشته و سرگرم باشد.

1605686149 communications زمان مناسب برای جدایی : ترک کردن ناگهانی و یا در مواقعی که کودک آمادگی جدا شدن ندارد، مناسب نمی باشد. تنها گذاشتن های ناگهانی و بدون اطلاع دادن به کودک در زمان های خواب، مواقعی که مشغول غذا خوردن است و یا در زمان های بازی، کار مناسبی نیست. کودک در چنین شرایطی احساس طرد شدن داشته و تصور می کند که شما هرگز باز نمی گردید.

1605686149 communications عادت زمان های رفتن و برگشتن : نیاز است تا برای خداحافظی کردن با کودک یک شرایط خاصی را همواره در نظر داشته و با اینکار منجر به آرامش او شوید. در کنار آن زمانی که رفتارهای خوب و تکراری بصورت لذت بخشی انجام شود، برای کودک نشانه تهدید یا ترس نمی باشد.

1605686149 communications محل نگهداری ثابت : در مواقعی که شما شاغل می باشید و نیاز به نگهداری از کودک خود دارید، او را پیش افراد مختلف نگذاشته و تنها از یک مراقب استفاده نمایید. عوض کردن مراقب یا پرستار در کودک احساس نا امنی ایجاد کرده و به او احساس دوست نداشتنی بودن می دهد.

راه های بهبود ترس جدایی در هنگام رفتن به مدرسه

در مواقعی که ترس جدایی کودک به شکل طبیعی می باشد، برای بهبود شرایط او می توانید از راهکارهای زیر استفاده نمایید :

tick 2 صحبت کردن درباره مدرسه : قبل از رفتن به مدرسه با کودک درباره روند مدرسه، لحظات خوب و لذت های مدرسه و علت ماندن کودک در مدرسه صحبت نمایید و حس مثبت در او را تقویت کنید. همچنین نیاز است تا از فرزند خود درباره ترس ها و نگرانی هایی که از رفتن به مدرسه دارد، سوال کرده و به احساس ها و حرف های او در این زمینه خوب گوش دهید. درک کردن کودک باعث شده تا او به مرور احساس آرامش بیشتری داشته و بیشتر نسبت به حرف های شما احساس اعتماد پیدا کند.

tick 2 هرگز احساسات کودک را سرزنش نکنید : این موضوع را در نظر داشته باشید که کودک شما در هیچ کدام از مشکلات روحی خود مقصر نبوده و بنابر این نباید بابت هیچ احساسی او را سرزنش نمایید. نیاز است تا ترس جدایی و احساسات دیگر او را به رسمیت شناخته و آنها را برای او به شکل جمله بازگو کنید. مثلا می توانید بگویید می دانم که جدا شدن از من برایت سخت است و به همین دلیل ترسیده ای. این موضوع باعث شده تا کودک حس همزاد پنداری و درک شدن داشته و نسبت به حس های خود احساس پذیرش داشته باشد.

tick 2 آشنایی کودک با معلم هایش : برای آشنایی کودک با معلم، مدرسه و حتی همکلاسی هایش با او وقت بگذرانید. در زمان هایی به غیر از تایم مدرسه با کودک خود به اطراف مدرسه، داخل آن، کلاس ها و به پیش معلمین رفته و او را با این محیط ها آشنا نمایید. در موقعی که کودک شما همراه تان به این محیط ها برود، احساس نزدیکی بیشتری را با مدرسه داشته و برای او امنیت شکل می گیرد. حتی در مواقعی می توانید هدیه کوچکی برای کودک تهییه کرده و از معلم خود بخواهید تا آن را به کودک داده تا ارتباط اولیه خوبی با معلم خود داشته باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اضطراب جدایی کودک

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462