عوارض مصرف کوکایین چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترک اعتیاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

مصرف کوکایین به شکل های مختلف آن، منجر به افزایش سرعت بین مغز و بدن می شود و در طولانی مدت ترک این ماده مخدر را دشوار می کند. کوکایین از گیاه کوکا گرفته می شود که یک گیاه بومی در آمریکای جنوبی است. مصرف زیاد آن منجر به آسیب به اندام های داخلی شده، که از جمله آنها قلب و ریه می باشد. کوک یا کوکایین یک ماده محرک اعتیاد آور و قوی می باشد که در حوزه بهداشت و درمان برای بی حسی موضعی در بعضی از جراحی ها استفاده می شود. شکل ظاهری آن شبیه به پودر ریز کریستالی و سفید بوده که در برخی مواقع با مواد محرک دیگر ترکیب می شود. در این مقاله قصد داریم تا به عوارض مصرف کوکایین بپردازیم و شما را با ضررها و مشکلات ناشی از مصرف کوکایین آشنا کنیم.

مصرف کوکایین چه عوارضی برای فرد دارد؟

بیشتر بدانید : شماره موبایل مشاور ترک اعتیاد

چه عوارض در مصرف کوکایین برای فرد ایجاد می شود؟

یکی از عوارض مصرف کوکایین، خطر ابتلا به HIV می باشد. چه این ماده بصورت تزریقی و چه بصورت غیر تزریقی مصرف شود، منجر به کم شدن قدرت تشخیص و قضاوت فرد شده و روابط جنسی خطرناکی را با شرکای آلوده به ویروس HIV، بالا می برد.

همچنین مصرف کوکایین بصورت طولانی مدت، منجر به سو تغذیه در فرد می شود. از آنجایی که کوکایین اشتهای فرد را کاهش می دهد، منجر به لاغر شدن و سو تغذیه در شخص می شود.

در کنار آن سبب اختلالات حرکتی شده، مانند بیماری پارکینسون که از احتمالات خطر مصرف کوکایین می باشد که بعد از سالها در بدن فرد ایجاد می شود.

مصرف کوکایین منجر به مشکلات جدی بر روی سلامتی شخص شده که از جمله این مشکلات به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

• تشنج
• سردرد
• آسیب به ریه
• ایجاد گرفتگی در عروق خونی
• حالت تهوع
• ایجاد بیماری های قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی
• مشکلات روانی و ایجاد اختلالات و همچنین مشکل های خلقی
• بی قراری
• دیر انزالی در آقایان و مشکلات جنسی
• داشتن ضربان قلب سریع یا نامنظم
• افزایش فشار خون و دمای بدن
• گرفتگی در عضلات و لرزش بدن

روش ترک کوکایین

بیشتر بدانید : با همسر معتاد چگونه رفتار کنیم؟

بعد از مصرف کوکایین، تا چه زمانی در بدن فرد باقی می ماند؟

اثرات مصرف کوکایین در دوز پایین نیز به سرعت در بدن فرد مشخص می شود و ممکن است تا چند دقیقه و یا چند ساعت نیز دوام داشته باشد. مصرف کوکایین منجر به ایجاد سرخوشی و تحریک در فرد شده که با ادامه مصرف آن، میزان تحمل بدن نسبت به مصرف کوکایین بالا رفته و فرد باید برای پدیدار شدن همان حالت، میزان مصرف بالاتری داشته باشد.
میزان دوام و مدت اثر مصرف کوکایین به نوع مصرف آن بستگی دارد، هرچه سریع تر وارد خون شود، به سرعت نیز تجزیه شده و اثر آن از بین می رود و میزان عمل آن کمتر خواهد بود. در روش استنشاق از طریق بینی، به آهستگی فرد دچار سرخوشی شده اما مدت 15 تا 30 دقیقه دوام دارد، اما در روش تزریقی فرد سریعا دچار حالت سرخوشی می شود و بعد از 5 تا 10 دقیقه بعد از بین می رود.

ترک کوکایین به چه صورتی امکان پذیر است؟

در مرحله اول قصد و خواسته فرد برای ترک بسیار مهم می باشد. برای افرادی که به دنبال کمک برای ترک هر نوع ماده مخدری می باشند، توصیه می شود که در یک برنامه توانبخشی ساختار یافته برای ترک، شرکت نمایند.

برای درمان و ترک کوکایین، داروها می توانند میزان علائم مربوط به ترک کوکایین را درمان نمایند، اما داروی جایگزینی وجود نداشته که بتواند بصورت موثر برای بهبودی بیمار در ترک وابستگی از کوکایین، کمک کننده باشد. معمولا افرادی که مصرف کوکایین را متوقف می کنند، تا سالها بعد از ترک آن نیز میل شدیدی به مصرف کوکایین خواهند داشت.

بهترین راه برای ترک کوکایین، کمک گرفتن از مرکز ترک اعتیاد معتبر در این زمینه می باشد. در این مراکز با کمک روش های سم زدایی، اقدام به کم کردن میزان کوکایین از بدن فرد کرده و همچنین عوارض ناشی از ترک کوکایین را در بدن، کم می کنند. همچنین با کمک روان درمانی و کمک گرفتن از یک روانشناس متخصص در این زمینه، میزان عواملی که منجر به اعتیاد فرد به مواد مخدر شده است را بررسی کرده و با بررسی های ریشه ای در این زمینه، میزان علاقه و تمایل او نسبت به مصرف مجدد مواد مخدر را کاهش می دهند. کمک گرفتن از روانشناس در ترک مواد مخدر می تواند میزان تمایل فرد به مصرف مواد را کاهش داده و تمایل فرد به مواد مخدر را بصورت ریشه ای مورد بررسی و درمان قرار دهد.

ترک کوکایین اثراتی بر روی فرد داشته که علائم ناشی از ترک بعد از 6 تا 12 ساعت از آخرین مصرف کوکایین نشان داده می شود که در مرحله اول که حالت سقوط می باشد، فرد دچار هوس، احساس اضطراب، افسردگی و خستگی شده و سپس مرحله بعدی که عقب نشینی است، شروع می شود و فرد علائمی مانند مرحله اول را نشان می دهد و در گاهی مواقع عدم توانایی در تجربه لذت نیز وجود دارد. در مرحله آخر نیز که خاموشی می باشد، در این مرحله که ممکن است تا چند ماه نیز دوام پیدا کند، به تدریج علائم کم می شود.

در تمامی این مراحل فرد با حمایت و مراقبت اطرافیان و خانواده می تواند از این مرحله ها به خوبی عبور کرده و دچار وسوسه دوباره به مصرف کوکایین نشود. کمک گرفتن از افراد متخصص باعث شده تا گذر از هر مرحله بصورت اصولی انجام شده و فرد آمادگی روانی لازم برای رو در رویی با مراحل بعدی را داشته باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترک اعتیاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462