چگونه مشروب را ترک کنیم؟ راهکار درمان ذهنی و علمی

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اعتیاد به الکل

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

مشروب و مواد الکلی پس از جذب شدن توسط خون، وارد تمام نسوج بدن می شود و در رفتار فرد تغییر ایجاد می کند. مصرف کردن الکل و سرخوشی ناشی از آن باعث شده که فرد در دراز مدت بر سلامتی اش تاثیر گذاشته و باعث آسیب به آن شود. در واقع خیلی از افرادی که به مصرف مشروب معتاد می شوند، در ابتدا بصورت تفریحی آن را مصرف داشته و بصورت کم مصرف می کرده اند. همچنین برخی افراد برای درمان بیماری های خود اقدام به نوشیدن مشروب داشته که نه تنها که به درمان بیماری خود کمکی نکرده اند، بلکه دچار وابستگی و اعتیاد به الکل نیز در ادامه شده و به آن وابستگی پیدا کرده اند. علت های مختلفی منجر به اعتیاد به الکل می شود که از جمله آنها به اختلال های اضطرابی، افسردگی، وجود مشکلات زندگی، فشارهای اقتصادی و اختلالات جنسی میتوان اشاره کرد.

درمان های موثر در ترک مشروب

بیشتر بدانید : آیا الکل اعتیاد دارد؟ عوارض اعتیاد به الکل چیست؟

درمان های موثر برای ترک مشروب چه می باشد؟

روش های مختلفی برای درمان اعتیاد به الکل و ترک مشروب وجود دارد که از جمله آنها به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

1605686310 idea سم زدایی : در افرادی که اعتیاد آنها به الکل از نوع شدید می باشد، با روش سم زدایی برای درمان آنها استفاده می شود. طول دوره سم زدایی بین 7 تا 10 روز بوده و این روش باعث شده تا از نظر شرایط جسمی در وضعیت مطلوبی قرار گیرند. همچنین بدن می تواند بعد از ترک مشروب در شرایط بازیابی قرار گیرد. اما اینکار باید زیر نظر پزشک متخصص و در مراکز ترک اعتیاد انجام شود.

1605686310 idea روان درمانی : ترک مشروب تنها بصورت جسمی کافی نبوده و نیاز است تا فرد از لحاظ نیاز روانی و ذهنی نیز آمادگی برای ترک را داشته باشد. در روان درمانی دلایل مصرف تشخیص داده شده تا از این طریق از اعتیاد دوباره آن جلوگیری شود و همچنین در ترک مشروب نیز به آن کمک می شود. این کار با کمک روانشناسان و مشاوران در مراکز ترک اعتیاد و یا مرکزهای مشاوره صورت گرفته و روان درمانی می تواند بصورت عمقی و ریشه ای به فرد کمک کند تا موضوع وابستگی او به مشروب بر طرف شود، چرا که ترک مشروب بصورت جسمی باعث شده تا شخص بعد از مدتی دوباره به مصرف مواد الکلی رو آورده و توانایی ذهنی برای مقابله با وسوسه های بیرونی را نداشته باشد. روان درمانی و کمک مشاوران در این زمینه می تواند بسیار مفید و کارساز باشد.

1605686310 idea دارو درمانی : درمان های دارویی منجر به بیزاری شخص نسبت به مصرف مشروب می شود. البته این داروها ممکن است دارای عوارض ناخوشایندی مانند سردرد، تهوع و کم شدن میل جنسی نیز شود. از جمله این داروها آکامپروسات و نالترکسون می باشد که برای ترک مشروب بکار برده می شود. از آنجایی که بر اثر مصرف مشروب، تعادل شیمیایی مغز از بین می رود، داروی آکامپروسات منجر به این تعادل شیمیایی در مغز می شود. همچنین نالترکسون باعث شده تا اثرات مستی در مغز با مصرف این دارو از بین رفته و فرد تمایلی به مصرف نداشته باشد.

نشانه های بعد از ترک مشروب

بیشتر بدانید : مدیریت اعتیاد در خانواده | راهکارهای مشاوره ای

نشانه های بعد از ترک الکل چه می باشد؟

در افرادی که به مدت طولانی مشروب مصرف می کردند، ترک ناگهانی و قطع یکباره آن باعث شده تا بعد از 6 تا 8 ساعت بعد از ترک، دچار علائم زیر شوند :

• تحریک پذیری
• تعریق کردن
• حمله های تشنجی
• توهم و هذیان
• نشانه هایی از دلیریوم ترمنس
• رعشه
• افزایش پیدا کردن ضربان قلب
• افزایش فشار خون
• گشاد شدن مردمک چشم
• بی قراری
• بی خوابی
• کم شدن اشتها
• استفراغ
• حالت تهوع
• اضطراب
• برانگیختگی

در ترک الکل فرد ممکن است بعد از حدود 6 تا 8 ساعت شروع به لرزش و رعشه داشته و در مدت 8 تا 12 ساعت بعد از آخرین مصرف، دچار حمله های تشنجی شود. همچنین در مدت زمان 12 تا 24 ساعت نیز دلیریوم ترمنس ایجاد می شود. اما در بین این علائم، هذیان گفتن از موارد دیگر شایع تر بوده و معمولا برای افرادی که به مدت طولانی تری مشروب مصرف کرده اند، 72 ساعت بعد از قطع مصرف، هذیان گویی در آنها شروع می شود. در صورتیکه برای درمان به پزشک مراجعه نشود، این علائم ممکن است به مرگ فرد نیز منجر شود. بنابر این برای ترک مشروب نیاز است تا زیر نظر پزشک صورت گیرد.

عوارض ترک مشروب به چه صورت است؟

از جمله عوارضی که فرد بعد از ترک مشروب با آن روبرو می شود شامل خستگی، خماری، عدم کنترل کردن رفتار، هذیان گفتن، تشنج، افسردگی و افکار خودکشی می باشد. ایجاد حالت دلیریوم نیز از جمله مهمترین عوارض ترک مشروب می باشد که بسیار خطرناک است. از دیگر عوارض ناگهانی در ترک الکل پریشانی، عدم تمرکز و اضطراب می باشد. این عوارض علاوه بر اینکه برای خود فرد آزار دهنده است، برای اطرافیان او نیز نگران کننده بوده و آنها را هم درگیر می کند.

ترک مشروب و مدت زمان ترک آن به میزان همکاری فرد با کادر پزشکی و همچنین مدت و میزان زمان مصرف بستگی دارد. هرچه مدت زمان مصرف و دوز مصرفی کمتر باشد، مدت زمان ترک نیز سریع تر خواهد بود. ترک مشروبات الکلی یک فرآیند بوده که از زمانی که فرد تصمیم به ترک مشروب می گیرد این روند آغاز شده و همراه با مراحل سم زدایی، روان درمانی و مراقبت های بعد از ترک می باشد که منجر به جلوگیری از لغزش فرد می شود و همه این مراحل به همکاری فرد و شرایط اعتیاد او بستگی دارد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اعتیاد به الکل

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462