با شوهر معتاد چگونه رفتار کنیم؟ نحوه رفتار با همسر معتاد

جهت مشاوره تلفنی در زمینه نحوه برخورد با همسر معتاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

رفتار با همسر معتاد یکی چالش های زندگی خانواده های درگیر با مشکل اعتیاد می باشد. اعتیاد می تواند زندگی را به کام هر زن و شوهری تلخ نماید و مشکلات زیادی را برای زندگی زناشویی آنها ایجاد کند. اما نحوه درست با این مشکل نیز می تواند در بهتر شدن شرایط و جلوگیری از صدمات بیشتر به رابطه و خانوادتان جلوگیری نماید. همچنین در خیلی از مواقع که شخص تمایل به ترک کردن دارد، حمایت همسر و خانواده او و همچنین نحوه برخورد صحیح با فرد معتاد می تواند در بهتر شدن شرایط و دور شدن او از دام اعتیاد، نقش بسیار موثر و تعیین کننده ای را به همراه داشته باشد.

 همسر معتاد و نحوه ارتباط با او

بیشتر بدانید : تاثیر اعتیاد بر زندگی فرد چیست؟

رفتار درست با همسر معتاد به چه صورت می باشد؟

اولین قدم برای ترک اعتیاد قطعا اراده و خواست خوده فرد می باشد، اما نقش خانواده و همسر در این راستا نیز بسیار حائز اهمیت است. برخوردهای اشتباه و نادرست با فرد معتاد می تواند میزان انزوا و برگشت او به سمت اعتیاد را بیشتر نماید. بنابر این در این زمینه نیاز است تا آموزش ها و آگاهی های لازم را کسب کرده تا با برخوردهای اشتباه و یا غلط، باعث بدتر شدن شرایط و پیچیده تر شدن آن نشوید. همانطور که می دانید حمایت و درک خانواده از شخص دارای اعتیاد می تواند نقش موثری در عدم تمایل او به مصرف مواد داشته باشد.

با همسر معتاد چه کنم ؟

بیشتر بدانید : عوارض مصرف گل بر روی مغز

نحوه برخورد درست و ارتباط موثر با همسر معتاد

در زمان اعتیاد همسرتان نیاز است تا به موارد و نکات زیر دقت نمایید :

1605686149 communications از همسرتان مچ گیری نکنید : زمانی که شما نگران رفت و آمدها و کارهای او می شوید به همسرتان حس عدم اعتماد و مچ گیری می دهید. این موضوع کنترل شما، نه تنها که به بهتر شدن شرایط کمکی نمی کند، بلکه باعث شده تا پنهان کاری بیشتری توسط او انجام شود. سعی کنید موضوع اعتیاد را از موضوعات دیگری مانند علاقه و دوست داشتن او جدا نمایید. وقتی شما به همسرتان حس حمایت و اعتماد داشتن بدهید، باعث شده احساس بهتری نسبت به شما و زندگی اش داشته و بیشتر برای خارج شدن از دام اعتیاد تلاش کند. اما زمانی که حس می کند شما در مقابل او هستید و به او اعتماد ندارید، فکر می کند تلاش هایش نیز بی فایده است.

1605686149 communications حمایت های سالم داشته باشید : به او از سر دلسوزی و ترحم حمایت نکنید. در مواقعی نیاز است تا به او اجازه دهید که نتایج و پیامدهای اشتباه خود را ببیند، هرچند که برای شما این کار سخت باشد، اما این موضوع باعث شده تا انگیزه بیشتری برای ترک پیدا کند. او فردی بالغ است که خودش باید مسئولیت رفتار خودش را برعهده گرفته و نتیجه آن را نیز بپذیرد. شما می توانید برای نتیجه بهتر با یک روانشناس در این زمینه صحبت کرده و از او کمک بگیرید.

1605686149 communications در زمان مصرف و یا بعد از آن با او صحبت نکنید : صحبت کردن در زمان نئشگی و یا موقع مصرف باعث شده تا هیچ فایده و تاثیری بر روی همسرتان نداشته باشد و همچنین احتمال دارد که با خطراتی برای خودتان نیز روبرو شوید. حتی موادی وجود دارد که مصرف آن منجر به حالات غیر طبیعی و توهم زا در فرد شده که متوجه محیط اطرافش نبوده و به همین دلیل صحبت کردن در چنین مواقعی بی فایده است.

1605686149 communications محکم باشید اما سرزنش نکنید : رفتارهای همسرتان مانند خرج کردن پول برای مواد، وقت نگذاشتن با خانواده و داشتن رفتارهای غیر طبیعی برای شما و خانواده تان ناراحت کننده و آزار دهنده می باشد، اما با سرزنش کردن و تحقیر کردن او تنها باعث خشمگین کردن همسرتان و بدتر شدن شرایط زندگی می شود. همسرتان برای رهایی از این احساس و کم شدن حس گناهش، بیشتر به مصرف مواد تمایل پیدا می کند. سعی کنید به جای سرزنش کردن از رفتاری قاطعانه استفاده کرده و اینکه این موضوع منجر به ناراحتی شما شده و در عین حال برای حل آن حاضر هستید به او کمک نمایید، استفاده کنید. این موضوع را به همسرتان یادآوری نمایید که شما با اعتیاد او مشکل دارید و نه با خود او.

1605686149 communications همسرتان عضوی از خانواده شما می باشد : به مشکل او به چشم یک بیماری نگاه کرده و او را بخاطر آن از خانواده و فرزندان دور نکنید. همسرتان این حق را دارد که مانند سایر اعضای خانواده با شما بر سر سفره غذا نشسته، از فضای خانه استفاده کرده و برای تصمیمات خانوادگی از او نظر پرسیده شود. نادیده گرفتن فرد معتاد در خانواده بیشتر به انزوا و رو آوردن او به مصرف مواد کمک می کند.

1605686149 communications با همسر معتاد خود قواعد محکمی داشته باشید : همسر شما با وجود داشتن اعتیاد، یک فرد بالغ بوده و باید به قوانین خانه پایبند باشد. او با وجود داشتن اعتیاد باید نسبت به وظایفی که در گذشته در خانه داشته مسئول باشد و شما نیز تنها این وظایف و مسئولیت ها را به او گوشزد کرده و سعی نکنید که بصورت سرزنش وار برای او توضیح دهید. همچنین بر سر این موضوعات بصورت قاطعانه بایستید و از موضع خود کوتاه نیامده و نگذارید که مسئولیت های خود را فراموش کند. چرا که نداشتن احساس مسئولیت و بی ارزشی باعث شده تا بیشتر خود را دوست نداشته و به سلامتی خود اهمیت ندهد. همچنین می توانید قوانینی وضع کرده و نسبت به آن جدی و پایبند باشید، مانند مصرف مقدار معینی از در آمدش برای خانواده، راه ندادن دوستانش به خانه و همچنین مصرف نکردن مواد در داخل خانه.

1/5 - (2 امتیاز)

جهت مشاوره تلفنی در زمینه نحوه برخورد با همسر معتاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462