چگونه از اعتیاد در نوجوانان جلوگیری کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اعتیاد در نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

اعتیاد در نوجوانان بر زندگی آنها تاثیر بسیار زیادی داشته و می تواند سلامتی و امنیت آنها را به خطر بیاندازد. صحبت کردن درباره عوارض و عواقب مصرف مواد مخدر می تواند به آنها کمک کرده تا انتخاب های سالم تری را داشته باشند. همچنین اعتیاد در نوجوانان می تواند جنبه های مختلفی داشته مانند اعتیاد به بازی، اینترنت، کامپیوتر، خرید، خوردن و الکل. در کنار آن اعتیاد به مواد مخدر نیز می تواند تاثیرات بسیار خطرناک و مزمنی را برای نوجوانان به همراه داشته باشد.

چگونه از اعتیاد در نوجوانان جلوگیری کنیم؟

بیشتر بدانید : عوارض مصرف گل بر روی مغز

روش های پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان چه می باشد؟

یکی از بهترین راه ها برای درمان هر بیماری، پیشگیری از آن می باشد. برای جلوگیری از اعتیاد در نوجوانان بهترین کار آموزش دادن مهارت های خود مراقبتی می باشد که از جمله آنها به تقویت اعتماد به نفس، تقویت کردن توانایی تصمیم گیری و آموزش نه گفتن در برابر خواسته های نا معقول است. همچنین آموزش دادن معایب مواد مخدر، مصرف نادرست از برخی داروها و صبور بودن در برابر مشکلات و مسائل زندگی، موثر می باشد.

در کنار این آموزش ها، دادن مسئولیت زندگی به نوجوانان، احترام گذاشتن به عواطف و احساسات آنها، جلوگیری از آنها برای حضور در مکان های نا مناسب، ثبت نام کردن در کلاس های ورزشی و یا هنری، توجه کردن به روند تحصیلی آنها و همچنین کمک گرفتن از مشاور و روانشناس در این زمینه می تواند کمک زیادی به آنها نماید.

شما به عنوان پدر و مادر نیاز است تا درباره مواد مخدر و الکل با نوجوان خود صحبت کرده و زمان مناسبی را برای این موضوع قائل شوید که به دور از هر گونه عامل حواس پرتی بوده و بتوانید به دور از پرخاشگری و یا حالت نصیحت گونه، با او در اینباره و عواقب مواد مخدر صحبت نمایید. در این زمینه بهتر است تا این موارد را رعایت نمایید :

1605686149 communications نظر او را پرسیده و سوالاتش را جواب دهید : سعی کنید به صحبت های نوجوان خود در اینباره بدون جبهه گرفتن گوش داده و به سوالاتش پاسخ دهید. این اطمینان را حاصل نمایید که او می تواند به خوبی با شما صحبت کرده و در این زمینه صادق می باشد.

1605686149 communications دلایلی که منجر به منع مصرف می شود را شرح دهید : از روش های تنبیهی و یا ترساندن جدا خودداری نمایید. به جای آن درباره جنبه های تاثیر گذاری اعتیاد بر روی بخش های مختلف زندگی او مانند ورزش کردن، سلامتی، ظاهر و شرایط زندگی او صحبت نمایید.

1605686149 communications مراقب پیام های رسانه ها باشید : در رسانه هایی مانند تلویزیون، شبکه های اجتماعی، فیلم ها و آهنگ ها ممکن است مصرف مواد مخدر را زیبا نشان دهند، در این زمینه با فرزند خود صحبت کنید.

1605686149 communications نه گفتن را به او آموزش دهید : درباره روش های نه گفتن و پیشنهاد های دوستان او در این زمینه با فرزندتان صحبت نمایید.

از دیگر راه های پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان به روش های زیر میتوان اشاره کرد :

• شناختن دوستان نوجوانتان
• حمایت های روانی و عاطفی
• توجه کردن به فعالیت های او
• ایجاد کردن قوانینی برای تشویق و تنبیه
• زیر نظر داشتن مصرف داروهای خانگی نوجوانتان

خطرات اعتیاد در نوجوانان

بیشتر بدانید : بهترین داروهای ترک اعتیاد

اعتیاد در نوجوانان چه خطراتی به همراه دارد؟

مطالعه های زیادی در مورد اعتیاد و آسیب های ناشی از آن انجام شده است و محققان دلایل زیادی را برای اعتیاد در نوجوانان معرفی کرده اند. دوران نوجوانی به دلیل اینکه سرشار از تعارض ها و نوسانات می باشد، می تواند منجر به بروز مشکلات زیادی برای آنها شود. یکی از مواردی که در دوران نوجوانی به شدت با آن درگیر می باشند، پیدا کردن هویت است. این موضوع منجر به کم رنگ شدن رابطه نوجوان با خانواده، تمایل و گرایش او به دوستانش و همچنین الگویابی می شود.

بسیاری از والدین بر این باورند که اعتیاد در نوجوانان به دلیل سرکشی و تلاش آنها برای جلب توجه دیگران می باشد. اما این موضوع تنها برای عده کمی از نوجوانانی که در دام اعتیاد می باشند، وجود دارد. عوامل دیگری مانند افسردگی، کنجکاوی، یکنواختی زندگی، مشکل در برقراری ارتباط، استرس، داشتن اعتماد به نفس پایین ، تجربه کردن موضوعات جدید، فشارهای روحی و روانی و تلاش برای کاهش وزن نیز از جمله این موارد می باشد.

از جمله خطرات و عواقب اعتیاد در نوجوانان به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

tick 2 وابستگی شدید : اعتیاد در نوجوانان بیشتر خطر اعتیاد و وابستگی آنها در آینده را بیشتر می کند.
tick 2 رابطه جنسی خطرناک : مصرف مواد مخدر منجر به افزایش خطر روابط جنسی پر خطر، غیر ایمن و بارداری های ناخواسته می شود.
tick 2 اختلال های روانی : اعتیاد در سنین نوجوانی می تواند خطر ابتلا به بیماری های روانی مانند اضطراب و افسردگی را بیشتر نماید.
tick 2 افت تحصیلی : مواد مخدر و مصرف آن در دوران نوجوانی منجر به کم شدن نمرات درسی و افت تحصیلی شدید می شود.

راه های ترک اعتیاد در نوجوانان چه می باشد؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، پیشگیری از اعتیاد مهمترین راه برای جلوگیری از این موضوع می باشد، چرا که ترک کردن برخی مواد اعتیاد آور می تواند برای فرزندتان بسیار سخت و دشوار باشد.
درمان اعتیاد در منزل و بدون روش درمانی مناسب می تواند تاثیرات سو زیادی داشته و منجر به افزایش میزان مصرف فرد شود. بنابر این نیاز است تا برای این کار از مراکز ترک اعتیاد معتبر کمک بگیرید.
بسته به میزان مصرف و همچنین نوع ماده مخدر مصرفی، سم زدایی و دارودرمانی در این زمینه انجام شده و در کنار آن روان درمانی نیز می تواند در پیشگیری از مصرف دوباره مواد مخدر، موثر باشد. روان درمانی به فرد کمک می کند تا بصورت ریشه ای موضوع مصرف مواد مخدر در فرد بررسی شده و از تمایل دوباره آن جلوگیری می کند.

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اعتیاد در نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462