آیا خواب هایی که میبینیم واقعی هستند؟ بررسی دلایل

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تعبیر خواب و اختلالات خواب

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

خواب هایی که میبینیم تجربه های هیجان انگیز و جالب برای هر نفر می باشد که البته بیشتر موضوعاتی که در خواب میبینیم به دلایل روانشناسی آن مربوط می شود. از این رو بررسی موضوع خواب و دلایل آن می تواند در معنای خواب نیز به ما کمک نماید. بنابر این در این مقاله با ما همراه باشید تا با هم به بررسی خواب و دلایل آن بپردازیم.

آیا خواب هایی که میبینیم واقعی هستند

رویا به تصویرهای خیالی گفته می شود که گاهی بصورت مشخص و گاهی بصورت نامشخص و بدون روایت در هنگام خواب دیدن در ذهن هر فردی نشان داده می شود. خواب ها در بیشتر مواقع شامل تصاویر، عواطف و ادراک می باشد که می توانند هیجان انگیز و خوشایند بوده و یا ناراحت کنند و کسل آور باشند.

رویا از زمان های دور برای انسان ها جالب و مورد توجه بوده و در سوابق تاریخی آن را پیامی از سوی خدایان دانسته و یا ابزاری جهت پیش گویی آینده استفاده می کردند. امروزه نیز موضوع رویا مورد توجه روانشناسان و متخصصات اعصاب و مغز بوده و تحقیقات زیادی را در این زمینه انجام داده اند. دانشمندان در حال حاضر هنوز نیاز به کشف اطلاعات بیشتری درباره نحوه خواب دیدن و رویا داشته و به دنبال مدت زمان و علت آن می باشند.

دیدن رویا در مرحله ای می باشد که حرکت سریع چشم در خواب یا REM رخ می دهد و در این حالت فعالیت های مغز بالا رفته و کمی حرکت فیزیکی بویژه در چشم ها همراه می باشد. این موضوع درباره افرادی که هرگز رویاهای خود را بخاطر نمی آورند نیز اتفاق افتاده و آنها نیز گاهی خواب می بینند.

به چه علتی خواب میبینیم؟

بیشتر بدانید : تعبیر خواب مبنای علمی دارد یا نه؟

علت دیدن خواب چه می باشد؟

از نظر محققات خواب دیدن به دلیل خاصی می باشد که هنوز دلیل دقیق رویا معلوم نبوده اما برخی اعتقاد دارند که یکپارچه کردن خاطرات در مغز، به یادگیری او کمک کرده و بطور کلی برای مغز موثر می باشد. در کنار این نظر، افراد دیگری نیز بر این باور بوده که دیدن رویا به مغز اجازه می دهد تا خطر را شبیه سازی کرده تا در آینده از خود بهتر بتواند محافظت نماید. بر اساس تئوری های صورت گرفته در فلسفه، خواب دیدن به پردازش افکار، تجربه های دشوار و عواطف کمک کرده تا سلامت روانی فرد در هنگام بیداری افزایش پیدا کند.

دیدن رویا معنی خاصی دارد؟

بیشتر بدانید : علت خواب بد دیدن در کودکان چیست؟

آیا دیدن رویا معنی خاصی دارد؟

خواب هایی که میبینیم اصولا شامل مواردی مانند تحت تعقیب بودن، سقوط از جایی، فعالیت جنسی و یا رفتن به مدرسه می باشد. در کنار آن نیز موضوع هایی مانند پرواز، تلاش برای انجام دادن کاری پشت هم یا بودن با شخصی که در واقعیت فوت شده است نیز از جمله خواب های مشترک در بین افراد می باشد.

بسیاری از روانشناسان و متخصصان در طی این سالها بر سر این موضوع می باشند که آیا خواب دیدن معنای خاصی داشته و یا تنها یکسری تصاویری بوده که بصورت تصادفی در مغز سرهم بندی شده است؟

فروید بر این موضوع عقیده داشت که رویا داشتن منجر به درک بهتر ضمیر ناخودآگاه در افراد شده و منجر به سرنخ هایی از عمق وجودمان می شود. با این حال امروزه محققان با نظریه فروید در این زمینه مخالف بوده و به اعتقاد آنها تصاویر مربوط به رویا تنها به وضعیت روحی روزانه ما مربوط می شود و به دلیل درگیری ذهن ما است.

اما برخی از متخصصان عصب بر این باورند که رویا صرفا از اثرات جانبی ادغام خاطرات و یا سایر پردازش های مغز می باشد و معنای دیگری ندارد. درباره افراد مذهبی نیز بصورت غریزی بر این باور بوده که رویا می خواهد به آنها چیزی بگوید و این سوال نیز در بسیاری از موضوعات علمی قابل بحث می باشد.

دلایل خواب هایی که میبینیم چیست؟

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، دلایل خواب هایی که میبینیم هنوز از نظر علمی بطور دقیق مشخص نشده است اما نظریه های زیاد و مختلفی درباره علت خواب دیدن وجود دارد که با این حال هیچ کدام قطعی نمی باشد. برخی بر این عقیده می باشند که خواب دیدن و رویا هیچ معنی و هدف خاصی نداشته اما برخی این موضوع را عنوان می کنند که خواب دیدن برای سلامت جسم، ذهن و احساسات مفید می باشد. در این زمینه مطالعاتی برای بررسی تاثیر خواب دیدن بر روی سلامتی افراد انجام شده است که در طی این تحقیق، افرادی که در مرحله REM آنها را از خواب بیدار کرده اند و در واقع اجازه خواب دیدن به آنها داده نشده است، دارای علائمی مانند استرس و تنش، اضطراب، افسردگی، کم شدن مدت زمان تمرکز و عدم هماهنگی شده اند.

در کنار آن نیز بسیاری از محققان بر این باورند که دیدن رویا می تواند در موارد زیر کمک کننده باشد :

• پردازش کردن احساسات
• کمک کردن به رفع مشکلات خانوادگی
• به حافظه سپردن خاطرات در ذهن

برخی از رویاها در افراد باعث شده تا به پردازش بهتری از افکار و اتفاق های روزانه مغز پرداخته و همچنین برخی دیگر از رویاها در اثر فعالیت های عادی مغز می باشد. با این حال محققان همچنان به دنبال دلیلی برای خواب دیدن ما می باشند.

در موقع خواب، مغز همچنان فعال بوده اما فکرها و رویاهای ما فاقد منطق می باشند و هیچ معنی خاصی نیز ممکن است نداشته و این موضوع به این دلیل بوده که بخش احساسی مغز رویا را کنترل کرده و بخش منطقی مغز نقشی ندارد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تعبیر خواب و اختلالات خواب

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462