علت خواب بد دیدن در کودکان چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه خواب بد در کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

خواب بد دیدن در کودکان معمولا در نیمه دوم شب اتفاق می افتد، این زمان احتمال خواب دیدن بالا بوده و ممکن است فردای آن روز خواب بد خود را بخاطر آورده و همچنان باعث اذیت او شود. بیشتر بچه ها در طول شب هر از گاهی خواب بد می بینند که این موضوع در کودکان 2 تا 4 ساله بیشتر می باشد. این سنین به دلیل اینکه ترس های رایج کودک ظاهر شده و تخیل او شکل می گیرد، توانایی بیشتری برای دیدن خواب بد پیدا می کند. بسیاری از موضوعات می توانند منجر به استرس و خواب بد در کودکان شوند که از تغییرات کوچک مانند تغییر در محل تختخواب گرفته تا تغییرات بزرگ مانند تغییر در مهد کودک یا پیش دبستانی. کودک در واقع ممکن است در تلاش برای حل و فصل این احساسات بوده و به همین دلیل کابوس دیدن یک واکنش طبیعی می باشد.

خواب بد در کودکان

بیشتر بدانید : راه غلبه بر ترس از تاریکی کودکان + مشاوره تلفنی

به چه علت هایی کودکان خواب بد می بینند؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، موضوعات مختلفی ممکن است منجر به دیدن خواب بد در کودکان شود، این موضوعات ممکن است برای کودک قابل درک نبوده و از تغییرات کوچک تا تغییرات بزرگ مانند تصادف، خشونت در خانه و یا مرگ یکی از عزیزان باشد. همچنین گوش دادن به داستان های ترسناکی که حتی ممکن است از نظر شما ترسناک نباشد، برای کودک منجر به دیدن خواب بد می شود. تماشا کردن برنامه های تلویزیون و یا فیلم های ناراحت کننده مخصوصا پیش از خواب کودک، منجر به بر انگیختگی و هیجان زدگی قبل از خواب می شود.

در کنار آن اتفاقات و استرس های در طول روز نیز سبب خواب بد در کودکان شده و برای کودکانی که به مدرسه می روند، موضوعات و اتفاقات مدرسه نیز می تواند در دیدن خواب بد شبانه تاثیر گذار باشد. موضوعات مربوط به والدین مانند طلاق آنها، اخراج از کار، مرگ در خانواده و یا دعوای والدین نیز می تواند در این زمینه اثر گذار باشد. اگر کودکان در تلاش برای حل کردن احساسات ناشی از این اتفاقات استرس زا می باشند، دیدن خواب بد و کابوس، بسیار طبیعی می باشد.

بعد از دیدن خواب بد در کودکان چگونه به آنها کمک کنیم؟

بیشتر بدانید : راه های رفع استرس کودکان + نشانه های استرس کودکان

چگونه بعد از دیدن خواب بد به کودک خود کمک نماییم؟

در زمانی که کودک شما از خوب بد بیدار شده و یا گریه می کند به سراغش رفته و او را نوازش کرده و تسلای فیزیکی دهید. در چنین مواقعی کودک را بغل کرده و پشت او را ماساژ دهید تا آرام شود.

اگر کودک خودش تمایل به تعریف کردن خواب بدش دارد، اجازه دهید تا این کار را انجام دهد. اما در صورتیکه تمایل نداشت، به این کار اصرار نکنید. به او دلگرمی دهید و سعی کنید برای او درک ایجاد کنید که این موضوع فقط یه خواب بوده است. البته بچه ها در سنین پایین درک درستی از تفاوت بین واقعیت و خیال نداشته ولی با کمک شما کم کم این موضوع را درک می کنند.

اگر او موجود ترسناکی را در اتاق خود احساس می کند، می توانید به او نشان دهید که هیچ موجودی در زیر تخت و یا کمد او مخفی نشده است. سعی کنید در صورتیکه فرزندتان از تاریکی می ترسد، برای او یک چراغ خواب با نور کم تعبیه کرده تا میزان نور کافی برای دیدن اجسام در اتاقش را داشته باشد. همچنین می توانید یک اسباب بازی یا عروسک مورد علاقه اش را به او دهید تا با آن بخوابد. به کودک خود یادآوری کنید که شما در نزدیکی او و مراقب او می باشید.

راه های پیشگیری از خواب بد در کودکان به چه صورت است؟

برای پیشگیری از دیدن خواب بد در کودکان چند راهکار وجود دارد که انجام آنها می تواند در کمتر شدن و بهتر شدن این شرایط به کودکتان کمک نماید.

1605686310 idea یک روتین خواب برای او در نظر بگیرید : سعی کنید در ابتدا میزان استرس عمومی کودک را به حداقل برسانید. برای این کار یک روتین آرامش بخش برای کودک خود در نظر داشته باشید، مانند شستن دست و پا قبل از خواب، حمام کردن، گوش دادن به یک داستان شاد، گذاشتن یک ترانه آرامش بخش و وجود یک چراغ خواب در اتاق کودک. همچنین می توانید کتاب هایی را برای کودک بخوانید که درباره موضوع خواب و خوابیدن باشد.

1605686310 idea از یک نوشته استفاده کنید : می توانید یک نوشته و تابلو درست کنید که بر روی آن بنویسید که ” خواب های خوب فقط اجازه ورود دارند ” و آن را در کنار تخت کودکتان آویزان نمایید و به کودک خود این را بگویید که با وجود این نوشته فقط خواب های خوب می بیند.

1605686310 idea از لوسین استفاده نمایید : مقداری از لوسین و یا یک کرم بدن را به صورت و یا دست های کودکتان بزنید و به او بگویید که با کمک این کرم فقط خواب های خوب اجازه ورود پیدا می کنند. همچنین می توانید از یک اسپری معطر و آرامش بخش استفاده کرده که قبل از خواب آن بزنید و به کودک خود بگویید با این اسپری خواب های بد از این اتاق دور می شوند.

در کنار این موارد می توانید علت استرس و اضطراب فرزندتان در طول روز را پیدا کرده و سعی کنید در طول ساعت های بیداری با او در مورد موضوعاتی که آزارش می دهد، صحبت نمایید. همچنین می توانید اگر کابوس او ادامه داشت و میزان استرس های او از موضوعات زیاد بود، از یک روانشناس کودک در این زمینه کمک بگیرید، شاید نیاز باشد تا درباره علت دیدن خواب بد کودکتان اقدام های دیگری انجام دهید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه خواب بد در کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462