چرا خوابم نمیبره؟ علت و درمان بی خوابی شبانه چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه بی خوابی شبانه

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

بی خوابی شبانه می تواند تاثیر مستقیمی بر کیفیت فعالیت های روزانه ما داشته باشد و از آنجایی که خواب یکی از نیازهای مهم در زندگی ما می باشد، درمان این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. بی خوابی شبانه بر عملکرد شما در زندگی تاثیر زیادی داشته و می تواند نظم خواب شما را برهم زند. بی خوابی شبانه می تواند میزان برنامه های زندگی شما را با مشکل روبرو کرده و منجر به کسل شدن شما در طول روز شود. برای پیدا کردن علت بی خوابی شبانه و همچنین نحوه درمان آن در این مقاله با ما همراه باشید.

علت بی خوابی شبانه چیست؟

بیشتر بدانید : بهترین روش های درمان اختلال خواب

علت بی خوابی شبانه در افراد چیست؟

بی خوابی شبانه یک اختلال در خواب بوده که منجر به بیدار ماندن و یا سخت به خواب رفتن فرد می شود. بی خوابی شبانه دلایل مختلفی داشته که بررسی علت آن می تواند در جلوگیری و یا درمان آن به فرد کمک نماید. از جمله علت های بی خوابی شبانه به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

1605686149 communications استرس : از جمله موارد شایع در بی خوابی شبانه استرس می باشد. استرس بر بخش های زیادی از زندگی ما تاثیر گذار بوده که یکی از آنها خواب است و باعث شده تا ذهن شما در طول شب فعال بوده و خوابیدن را برای شما دشوار می کند. استرس می تواند ناشی از تغییرات، مسائل و اتفاقات زندگی شما بوده که برطرف شدن آن می تواند بر بهتر شدن روند خواب شما نیز تاثیر مستقیمی داشته باشد.

1605686149 communications برنامه کاری و یا سفر : از آنجایی که ریتم خواب شبانه دارای یک ساعت داخلی منظم می باشد، تغییر در ساعت خواب فرد به دلیل جابه جایی در کشورهای مختلف، می تواند منجر به برهم خوردن ریتم خواب شبانه شود. همچنین داشتن برنامه های کاری زیاد و مشغله های فکری نیز منجر به بروز فکر و استرس در فرد شده که بی خوابی شبانه را به دنبال دارد.

1605686149 communications عادات بد خواب : از آنجایی که بدن انسان هوشمند بوده و تغییر در روند آن می تواند تغییرات زیادی را شامل شود، عواملی مانند محیط بد خواب، چرت زدن در طول روز، برنامه نامنظم خوابیدن، تماشای تلویزیون و یا خوردن برخی از غذاها می تواند کیفیت خواب شما را مختل نماید.

همچنین استفاده از گوشی موبایل، لپ تاپ و کامپیوتر پیش از خواب نیز منجر به برهم خوردن چرخه خواب می شود.

1605686149 communications مصرف غذاهای سنگین پیش از خواب : مصرف غذاهایی که هضم آن برای معده سخت می باشد، منجر به بی خوابی، سوزش معده و برگشت اسید معده شده و بیداری فرد را به دنبال دارد.

1605686149 communications کمبود برخی ویتامین ها در بدن : از جمله ویتامین هایی که منجر به بی خوابی شبانه می شوند، ویتامین C، ویتامین B6 و B5، ویتامین E، ویتامین D و پتاسیم می باشد.

1605686149 communications عوارض جانبی بعضی از داروها : برخی از داروها منجر به برهم خوردن ریتم خواب شبانه شده که از جمله آنها داروهای ضد افسردگی، آسم، فشار خون، برخی داروهای ضد درد و آلرژی می باشد.

درمان بی خوابی شبانه

بیشتر بدانید : هر آنچه باید درباره خطرات خواب کوتاه بدانید

درمان بی خوابی شبانه به چه صورت است؟

بی خوابی شبانه بستگی به عامل آن می تواند درمان های مختلفی نیز به همراه داشته که از درمان های خانگی تا درمان های تخصصی می باشد که بسته به شدت خفیف تا حاد بودن آن متفاوت است. از جمله درمان های مرسوم برای بی خوابی شبانه میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

tick 2 ورزش کردن : یکی از راه های موثر در بی خوابی شبانه ورزش کردن و فعالیت های ورزشی می باشد. این کار منجر به بالا رفتن سطح سوخت و ساز و انرژی فرد شده و همچنین بدن را برای خواب شبانه نیز آماده می کند.

tick 2 رعایت کردن برخی موارد : استفاده از مواردی مانند کار نکردن با گوشی موبایل و لپ تاپ در زمان خواب، مصرف نکردن کافئین قبل از خواب، مصرف نکردن الکل و مواد الکلی، پرخوری یا مصرف غذاهای سنگین و همچنین نداشتن خواب در طول روز منجر به بهتر شدن روتین شبانه و جلوگیری از بی خوابی شبانه می شود.

tick 2 مصرف برخی از داروها : همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم برخی از داروها منجر به برهم زدن چرخه خواب شده و بی خوابی شبانه را به همراه دارد، مصرف نکردن خودسرانه این داروها منجر به جلوگیری از بی خوابی شده و همچنین شما می توانید در صورت داشتن بی خوابی های مزمن، از پزشک در این زمینه کمک گرفته که با کمک داروهای خواب آور و یا تغییر در میزان دوز داروهایی که باعث بی خوابی شما می شوند، در بهبود خواب شبانه به شما کمک نمایند. همچنین استفاده از ملاتونین که هورمون خواب می باشد نیز می تواند در تنظیم خواب به افراد کمک نماید.

tick 2 کمک گرفتن از روانشناس : گاهی ریشه بی خوابی فرد به عوامل ذهنی و استرس و اضطراب های مداوم او مربوط بوده که کمک گرفتن از یک درمانگر در این زمینه می تواند بسیار مفید باشد. رویکردهای درمانی مانند روان درمانی و درمان شناختی رفتاری به افراد کمک می کند که میزان استرس و اضطراب خود را مدیریت کرده و همچنین با کمک تکنیک های یاد گرفته شده در اتاق درمان، ذهنشان را آرام سازند.

tick 2 تمرین های آرام سازی ذهن : کمک گرفتن از راه های آرام سازی ذهن مانند یوگا، ذهن آگاهی و مدیتیشن به شما کمک می کند تا پیش از رفتن به رختخواب ذهنتان را آرام کرده تا بتوانید خواب بهتر و با کیفیت تری را انجام دهید. همچنین این تمرین ها به کم شدن میزان استرس و اضطراب شما نیز کمک زیادی می کند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه بی خوابی شبانه

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462