چگونه با افکار خودکشی مقابله کنیم و راهکارهای کمک کننده آن

جهت مشاوره تلفنی در زمینه راه های جلوگیری از خودکشی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

افکار خودکشی برای خیلی از افراد در مواقع سخت و دشوار زندگی به سراغشان می آید و همچنین به دلیل مواردی مانند افسردگی نیز این افکار، بیشتر فرد را با خود درگیر می کند. افکار خودکشی نشانه ضعف شخصیتی نبوده و به این معنا نیست که شما ضعیف و یا دیوانه می باشید، بلکه این موضوع برای خیلی از افراد در سرتاسر جهان پیش می آید. افکار خودکشی تنها نشان دهنده این است که شما در حال تجربه کردن درد و ناراحتی بوده که بیش از تحمل حالت فعلی شما می باشد.

 راهکارهای مقابله با افکار خودکشی

بیشتر بدانید : چگونه با فردی که تمایل به خودکشی دارد صحبت کنیم؟

چه راهکارهایی برای مقابله با افکار خودکشی وجود دارد؟

برای مقابله با افکار خودکشی نیاز است تا این موضوع را در نظر داشته باشید که مشکلات موقتی بوده، اما پایان دادن به زندگی دائمی می باشد. خودکشی کردن راه حل مناسب برای مواجه شدن با هر چالش و یا مشکلی نمی باشد و نیاز است تا برای ایجاد تغییر در شرایط و کم کردن درد و رنج مان، به خود زمان دهیم. اگر شما دارای افکار خودکشی می باشید بهترین راهکار انجام مراقبت های زیر از خودتان است :

1605686149 communications دسترسی به راه های خودکشی را از بین ببرید : از آنجایی که ممکن است در مواقعی افکار خودکشی بر شما بیشتر غالب شده و همین موضوع منجر به این شود که اقدام به آن نمایید، در اولین فرصت هر نوع روش و مواردی که باعث شده تا شما اقدام به خودکشی از این طریق نمایید را از دسترس دور نمایید. مانند استفاده از هر نوع سلاح گرم، سلاح سرد مانند چاقو یا تیغ و یا داروهای خطرناک.

1605686149 communications داروهایتان را به میزان معین شده مصرف کنید : برخی از افراد که به افسردگی مبتلا بوده و از داروهای مربوط به آن استفاده می کنند، ممکن است در صورت داشتن افکار خودکشی، اقدام به مصرف بی رویه این داروها نمایند. شما می توانید در صورتیکه افکاری مربوط به این موضوع در خود دارید، داروها را به دست یکی از افراد خانواده خود سپرده و از او بخواهید که در زمان های مصرف دارو، تنها به میزان تعیین شده به شما دارو دهند. این موضوع را در نظر داشته باشید که شما ممکن است در حالت های روحی بد، بیشتر دارای افکار مربوط به خودکشی باشید و در زمان های عادی کمتر به این موضوع فکر کنید. بنابر این نیاز است تا برای این مواقع پیشگیری های لازم را انجام دهید.

1605686149 communications از مصرف مواد مخدر و یا الکل دوری نمایید : در مواقعی که شما در بحران روحی می باشید، ممکن است تمایل بیشتری به استفاده از مواد مخدر و یا الکل داشته باشید، این حالت شما را بیشتر به خودکشی سوق داده و افکار خودکشی را در شما تقویت می کند. در مواقعی که شما ناامید هستید و یا به خودکشی فکر می کنید سعی کنید از مصرف این مواد دوری نمایید.

1605686149 communications با فردی مطمئن در اینباره صحبت کنید : می توانید در چنین مواقعی از یک دوست و یا کسیکه شما را قضاوت و سرزنش نمی کند، کمک بگیرید. در زمان هایی که افکار خودکشی دارید، به دوش کشیدن تنهایی این موضوع می تواند منجر به آسیب بیشتری به شما شود. کمک گرفتن از یک فرد حرفه ای مانند روانشناس بهترین گزینه بوده و در صورتیکه دسترسی به این موضوع برای شما سخت می باشد می توانید از یک دوست و یا مشاوران تلفنی در این زمینه کمک بگیرید. همچنین سازمان ها و گروه های حمایتی بسیاری نیز در این زمینه وجود داشته که می توانند به شما برای مقابله با افکار خودکشی، کمک نمایند.

1605686149 communications امیدوار باشید : مهم نیست که چقدر شرایط بدی دارید، اما همیشه راه حلی برای مسائل و مشکلات وجود دارد. با وجود اینکه در شرایط پیش رویتان ممکن است درد و رنج زیادی را تحمل کرده و با افکار خودکشی دست به گریبان باشید، اما اگر به خودتان زمان داده و در این راه امیدوار باشید، حتما راه های بهتری را برای ادامه زندگی پیدا خواهید کرد.

دلایل اقدام به خودکشی افراد

بیشتر بدانید : چت با مشاور روانشناس آنلاین از طریق اینترنت

به چه دلیلی افراد اقدام به خودکشی می کنند؟

دلیل واحدی برای اینکه فرد به زندگی خود پایان داده و اقدام به خودکشی می کند، وجود ندارد. اما با این حال عوامل مشخصی می تواند احتمال خودکشی را در فرد زیاد نماید. بطور مثال افرادی که دارای یک اختلال روانی می باشند، احتمال خودکشی در آنها بیشتر است و در حدود 90 درصد از افرادی که اقدام به خودکشی می کنند، در آن زمان دارای یک بیماری روانی نیز بوده اند. افسردگی از جمله اختلالات شایع در این زمینه می باشد و از دیگر اختلالاتی که درباره خودکشی دخیل می باشد به اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی می توان اشاره کرد. به جز اختلالات روانی، موارد دیگری نیز احتمال خودکشی در افراد را بیشتر می کند که از جمله آنها به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

• سابقه خودکشی در بین اعضای خانواده
• مصرف کردن مواد مخدر
• در زندان و حبس بودن
• ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان یا ایدز
• نداشتن رضایت شغلی و یا امنیت شغلی پایین
• مورد سو استفاده قرار گرفتن و یا بصورت مداوم شاهد آن بودن
• قربانی یک قلدری قرار داشتن و یا انزوای اجتماعی
• تجاوز و سو استفاده های جنسی از فرد

در این بین افراد بیشتری در معرض اقدام به خودکشی بوده که از جمله آنها مردان، افراده بیشتر از 45 سال و سفید پوستان، سرخپوستان آمریکایی و یا بومیان آلاسکا می باشند.

در این بین مردان و زنان که مسن تر می باشند نسبت به مردان و زنان جوان تر بیشتر احتمال دارد که اقدام به خودکشی نمایند. همچنین مردان نسبت به زنان احتمال بیشتری دارد که اقدام به خودکشی کرده و معمولا درصد بیشتری از اقدامات مردان برای خودکشی منجر به مرگ حتمی آنها می شود.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه راه های جلوگیری از خودکشی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462